De *** geschrokken van de energierekening

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

De *** geschrokken van de energierekening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 11:43

27 december is bij ons de ijkdatum van de energierekening. Dat betekent dat ik gisteren de rekening van 2020 ontving. En ik schrok me kapot. Of ik even 2300 euro bij wilde betalen :oo
Mijn partner heeft vorig jaar werkloos thuis gezeten, dus dat het iets hoger uit zou vallen, hadden we al op gerekend. Daar hadden we het maandbedrag zelfs voor opgehoogd. Maar zo hoog....

Maar ik ben toch gaan onderzoeken hoe dat nu kan en er valt mij toch wel wat op. Vandaag dus maar even bellen naar Eneco.

Zo was het totaal stroomverbruik in 2018 1263 kwh en het gas 837 m3. In 2019 was dit voor stroom 1137 kwh en gas 701m3. Vrij zuinig voor een tweepersoonshuishouden dus. We werkten toen beiden, dus overdag weinig verbruik.
Nu met een jaar werkloosheid van mijn partner in 2020, verwachtten we beiden een stijging.
De rekening van 2020 zegt nu het volgende 6474 kwh stroom en 1858 m3 gas.
Wat valt nog meer op: op 18 juni is een slimme meter geplaatst. Van 1 januari t/m 18 juni zouden we 4726 kwh stroom en 1390 m3 gas verbruikt hebben. Vanaf 18 juni t/m 31 december zou dat 863 kwh daltarief en 885 kwh normaaltarief, dus samen 1748kwh. Gas zou op 468 m3 komen.

Oftewel:
Jaar
Stroom
Gas
2018 1263 kwh 837m3
2019 1137 kwh 701m3
2020 t/m 18 juni 6474 kwh 1390m3
2020 vanaf 18 juni 1749 kwh 468m3

De 2e helft van 2020 laat wel de verwachte stijging in stroom zien. Maar het verbruik t/m 18 juni is echt belachelijk hoog. Zeker als je vergelijkt met voorgaande jaren en het verbruik na de plaatsing van de slimme meter. Het enige wat ik kan bedenken is dat de monteur de standen bij verwijderen van de meter niet goed heeft doorgegeven. Maar hoe kan ik dat bewijzen? De oude meters heeft hij meegenomen, ik was zelf niet thuis en ik heb daarover niets via de mail ontvangen.

verootjoo

Re: De *** geschrokken van de energierekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:45

Dat is veel te veel. Heb je niet ergens een lek?
Zag je dit niet in de app dat hij ineens zo hoog uitsloeg? Ik kijk regelmatig hoe het met onze energieverbruik gaat.

bonnielau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:46

Er zou een bon moeten zijn met de afname standen, deze zou ook getekend moeten zijn door de klant. Als je zo de standen ziet zou mijn vermoeden ook zijn dat de afname standen niet correct zijn, deze komen niet overeen met het andere verbruik wat jullie hebben staan. Inderdaad verstandig om je leverancier te contacten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:47

Zo te zien klopt je verbruik vanaf 18 juni ook niet, want dat is over een half jaar als fors meer dan je normale jaarverbruik.

Op basis van je geschiedenis van gebruik kun je misschien wel wat, maar als je zelf geen meterstanden hebt opgenomen van de oude meter vóór verwijderen en ook niet van de nieuwe meter na plaatsen (want ik denk dat die ook niet op nul heeft gestaan) dan krijg je er een flinke dobber aan denk ik...

chanicha

Heb je geen foto gemaakt van je oude meter toevallig?
Ik heb het jaren terug ook gehad, het eerste jaar dat ik hier woonde, dat was echt schrikken!

Als het goed is heeft hij de standen (goed) genoteerd, zou even contact opnemen.
Succes!

tiwi1969

Als het goed is heb je bij het vervangen van de meter een formulier ondertekend met de meterstanden van de oude meter en daar een exemplaar van gekregen.
Die kan je controleren met de stand op je afrekening, een typfout is zo gemaakt

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:51

Wow what the hell, wat een bedrag! Geen tips van mijn kant, ik zou zelf ook zsm gaan bellen maar meer weet ik ook niet.

Wel nog een eventuele tip in een iets andere richting, je hebt apps waarmee je je gas en stroomverbruik kunt inzien, in zo'n app kan je bijvoorbeeld ook zien wat je naar verwachting moet betalen. Misschien dat dat wat voor je is? Compleet mosterd na de maaltijd natuurlijk in jullie geval, maar wellicht dat je zoiets fijn vind voor de toekomst dat je het ook tussendoor af en toe kunt controleren. Ik heb zelf Oxxio, met de bijbehorende app, maar er zijn ook andere apps waarmee je dat kan inzien!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 11:57

Ja, Eneco heeft ook een app, maar al bijna 20 jaar geen problemen gehad, dus ik ben nooit zo van de controle geweest. Het ging altijd goed. Harde les :=
Overigens krijg ik wel maandelijks een overzicht in de mail, maar dat is pas vanaf het plaatsen van de slimme meter op 18 juni. Die liet een hoger stroomverbruik zien. Maar van beiden een fulltime baan, naar 1 werkloos en 1 thuiswerken is die stijging logisch. We zitten meer thuis, dus je verbruikt ook meer stroom (televisie, laptop aangesloten op stroom, enz. ). Die is dus wel hoger, maar wel verklaarbaar hoger.
Van voor 18 juni geen overzicht en moest ik zelf de standen altijd jaarlijks doorgeven. Behalve die laatste dan, bij het vervangen van de meter.
Ik was daar zelf niet bij. Mijn partner zegt dat hij inderdaad een formulier heeft ondertekend, maar dat heeft de monteur meegenomen. Die heeft er ook een foto van gemaakt en dat zou gemaild worden. Maar die heb ik dus niet in mijn mailbox staan. En ik kan me ook niet herinneren dat ik die toen ontvangen heb, maar mijn geheugen is slecht, dus dat zegt niks. Ik heb er toen ook weinig aandacht aan besteed. Laks of te goed van vertrouwen misschien, maar ik ga er dan vanuit dat het wel goed komt. Ook een harde les :+

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 11:59

Staat die mail niet in je spam toevallig?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 12:00

chanicha schreef:
Staat die mail niet in je spam toevallig?

Nee, die worden maar een maand bewaard helaas, dus die staat er niet meer in.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:00

Maar wat zegt je maandelijkse verbruik vanaf 18 juni dan? Want 6x dat moet dan die 1700-zoveel kWh zijn...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 12:16

Die kan ik ook nog wel even in een tabel gooien:
Maand
Stroom
Gas
Juli 381 kwh 26 m3
Augustus 290 kwh 15 m3
September 253 kwh 29 m3
Oktober 278 kwh 102 m3
November 280 kwh 133m3
December 317 kwh 191m3

Hoog en daltarief zijn ongeveer gelijk. Hoogtarief iets hoger, maar dat verschil is niet zo heel groot.
Verder zie je wel wanneer de verwarming weer aan ging :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:16

Je bovenstaande tabel vind ik nog niet zo vreemd idd.
Gaat het om een huurhuis of koophuis?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 12:18

Koophuis, vanaf 27 december 2017 in mijn bezit. Vandaar dat er ook geen eerdere rekeningen zijn.
Samenwonen is vanaf april/mei 2018.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:20

woah dat verbruik is wel echt heel hoog hoor, dat is hoger dan een groot gezin verbruikt. heb je ook verwarming, een nieuwe diepvries of ander witgoed gekocht dit jaar?
zo'n grote oude diepvries kan namelijk zomaar 300 euro per jaar kosten qua stroomverbruik

correctie: aan het gasverbruik te zien stook je op gas. Das ook niet mals :7
Laatst bijgewerkt door SillyB op 04-01-21 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:21

Wij hebben dit ook gehad! Vorig jaar. Na het plaatsen van een slimme meter.
Wij moesten 1000 bijbetalen.

Op mijn vraag hoe dit kon kreeg ik als antwoord; de meterstanden zijn niet automatisch doorgegeven
Heel vervelend en een vve die weigert dit uit te zoeken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:24

Ik vind het wel heel typerend dat precies dat ene halfjaar zo hoog is.
Hebben jullie daarna iets veranderd qua electronische apparatuur in het huishouden?
Nieuwe koelkast of wasmachine gekocht? Problemen gehad met de droger etc?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:32

Als je dat ziet vermoed je toch als eerste een fout met de eindstand van de oude meters. Maar hoe je dat kan bewijzen? Ik hoop dat het op te lossen valt.

Dat ging hier gelukkig wel zorgvuldig, ik had het zelf al opgeschreven en de monteur zorgde dat ik zijn briefje echt vergeleek met de meters voordat ik tekende.
Laatst bijgewerkt door Manou op 04-01-21 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:33

Jeetje wat een bizar bedrag en mega verbruik, je zou haast zeggen dat het niet kan kloppen..

Ik zou sowieso deze maand ook eens goed bijhouden wat je nu bv gebruikt en of er gekke dingen tussen zitten?

En inderdaad toch achter die standen aan gaan van toen de meter geplaatst werd, want het lijkt me aannemelijker dat er daar (ook) iets fout is gegaan..

Benieuwd hoe dit afloopt!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:34

Ik zou even contact opnemen met je energie leverancier want dit klopt niet. Vraag dan ook waar dat bedrag op gebaseerd is. De leverancier moet ook kunnen inzien dat dit niet klopt. Tenzij je een zonnestudio hebt geopend of iets dergelijks. Of er zit een lek of er is iets fout gegaan met uitlezen of het overzetten van de meters.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:39

De standen van de afgelopen maanden lijken me niet zo gek als jullie nu allebei veel thuis zijn.
Lijkt me dat de standen van de oude meter verkeerd zijn doorgegeven. Hopelijk valt dat nog te achterhalen wat daar mis is gegaan, maar als je die niet zelf hebt genoteerd, dan wordt t wel een lastig verhaal vrees ik.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:41

Vind dat ook wel heel raar, omdat je in mei/juni ook natuurlijk wel wat minder verbruikt. Tenzij jullie de jacuzzi van maart tot juni continue aan hebben? :+

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:42

Lieffiefi schreef:
Wij hebben dit ook gehad! Vorig jaar. Na het plaatsen van een slimme meter.
Wij moesten 1000 bijbetalen.

Op mijn vraag hoe dit kon kreeg ik als antwoord; de meterstanden zijn niet automatisch doorgegeven
Heel vervelend en een vve die weigert dit uit te zoeken.

Hebben wij ook gehad na plaatsen van de slimme meter... :( moesten giga bijbetalen

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:42

Zou ook even contact openemen met het netwerkbeheer die ook onderhoud aan de ketel en of meters doet.

Heb zelf voor Eneco gewerkt, en je zal de eerste niet zijn bij wie het mis is gegaan na onderhoud of vervanging aan ketel of meters :=

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:43

Dilan93 schreef:
Zou ook even contact openemen met het netwerkbeheer die ook onderhoud aan de ketel en of meters doet.

Heb zelf voor Eneco gewerkt, en je zal de eerste niet zijn bij wie het mis is gegaan na onderhoud of vervanging aan ketel of meters :=

Maar valt helaas vaak niet tebewijzen.. en trek je aan het kortste eind..