In het kader van mijn opleiding moet ik voor het vak Religie-Zingeving-Levensbeschouwing een interview afnemen met een andersgelovige.
Zelf ben ik niet actief gelovig opgevoed, maar hebben we de christelijke gewoonten mee gevolgd. Hetgeen hier in de buurt het meest gangbare is. Ik zou nu graag een paar vragen stellen aan iemand met elk ander geloof dan het Rooms-Katholieke.
Zelf weet ik echter niemand te bedenken in mijn buurt
en hoop nu daarom dat er iemand op Bokt mij even zijn hulp wil aanreiken
.Zal ik hier enkele vragen zetten?
- Wat betekent het voor jou om jouw geloof te hebben?
- Zijn er in onze huidige maatschappij moeilijkheden om jouw godsdienst te kunnen beleven? (vb. feestdagen, een plaats om samen te komen, wat met rituelen bij geboorte/huwelijk/overlijden...)
Ik volg de opleiding Verpleegkunde en in het kader van verpleegkundige handelingen heb ik ook nog enkele vragen;
- Zijn er zorgen die je volgens je geloof niet mag ontvangen bij het vaststellen van een ziekte of aandoening?
- Mag je verzorgd worden door zowel een mannelijke als een vrouwelijke verpleegkundige?
- Zijn er gewoontes binnen je godsdienst vb. ivm voeding, slapen, wassen,... die bij een ziekenhuisopname moeilijk/niet na te leven zijn?
- Heb je misschien tips voor de verpleegkundige, of zelfs maatschappij, hoe we ervoor kunnen zorgen dat jou beleving van je geloof niet in het gedrang komt tijdens een ziekteproces?
Ik weet niet of de vragen duidelijk genoeg zijn, ben niet zo goed in het opstellen van vragen
, maar misschien is hier toch iemand die er enkele kan beantwoorden.Alvast bedankt! En nog een Happy & Healthy New Year
gewenst!
.