Tradities

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

winnie03

Tradities

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-20 23:57

Hoi lieve bokkers,

Ik kon er zo gauw geen topic over vinden dus bij deze een eerste traditietopic! Ik kijk al dagen (weken ) kerstfilms op Netflix en in elke film zie je het terugkomen; speciale tradities binnen een familie rondom de feestdagen. Van de jaarlijkse familiefoto tot aan het maken van kerstdorpen of specifieke familierecepten. Binnen mijn familie hebben we niet van zulke tradities en ergens vind ik dat best jammer en laat ik me graag inspireren door anderen. Dus hoe zit dat bij jullie; wat zijn jullie langlopende tradities?

Loreke2

Re: Tradities

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 00:15

Ik ben geboren 24/12.
Als mijn moeder bevallen was kwam mijn grootmoeder haar kreeft brengen voor Kerstmis om het feestelijk te maken in het ziekenhuis.

36 jaar later eten we dus nog steeds als voorgerecht kreeft met onze familie op kerstavond.

Alleen dit jaar was het met mijn man en dochter thuis, gezien covid.

Ik ga dit ook in ere houden moest er ooit iets met mijn ouders gebeuren.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 00:50

Mijn vader bakte tussen kerst en oud en nieuw altijd appelbollen. Rond m'n 12de ofzo mocht ik meebakken. Sindsdien bakten we elk jaar samen bollen. Mijn vader is vorig jaar overleden maar ik bak de appelbollen nogsteeds. Ik ben ook van plan om deze traditie in ere te houden mocht ik kinderen gegund zijn :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 09:49

Het opstellen van een versierde kerstboom en van de kerststal.Die kerststal is al enkele generaties in mijn familie.Alles blijft dan in elk geval tot na Driekoningen staan.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:10

De traditie om echt feestelijk gekleed te komen hebben we al heel lang. Dat stemt van kerst bij oma.
De tweede traditie is ontstaan toen kerst voor oma teveel werk werk en vanaf toen maakt ieder gezin 1 gerecht en dat doen we nu ook weer een jaar of 10.
Eerste kerstdag is altijd voor onze familie en tweede voor de andere kant.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:28

In mijn familie is het dan ook nog het versturen van kerstkaarten.Vroeger hingen we die met wasknijpertjes aan een lint in de woonkamer.Wel is sinds internet deze traditie van fysieke kerstwensen veel minder geworden.Nu krijg je een kerstgroet op facebook.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 13:25

Als we met zijn allen aan tafel zaten bij mijn ouders zei er altijd wel iemand " lekker Dien" dat zei mij tante altijd als ze bij ons at.Gisteren nog gezegd tijdens de maaltijd met mijn gezin.De naam van mijn moeder was dus Dien.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 13:38

Britta31 schreef:
Als we met zijn allen aan tafel zaten bij mijn ouders zei er altijd wel iemand " lekker Dien" dat zei mij tante altijd als ze bij ons at.Gisteren nog gezegd tijdens de maaltijd met mijn gezin.De naam van mijn moeder was dus Dien.

Dit vind ik mooi <3

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 13:40

Mijn opa bakte met Sinterklaas voor iedereen gevulde speculaas. Dat bak ik dus ook al jaren (eerst kon opa het niet meer en sinds 11 jaar is opa er niet meer).

Zelfde opa bakte altijd wafels met oud en nieuw, die bakken we dus ook nu nog ieder jaar (en dan geen oliebollen en appelbeignets etc).

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 15:17

Wij hebben altijd een absurde hoeveelheid cadeautjes onder de boom. Echt bespottelijk zoveel.
Die maken we met kerst altijd open samen met mijn moeder. En daarna gourmetten we. Er is nog nooit een kerstmis geweest dat we dat gourmetten en cadeaus uitpakken hebben geskipt.

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 15:37

1 dag met de hele familie samen het cadeautjesspel doen en gezamenlijk eten. Totaal met 10 personen. Helaas dit jaar niet.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 01:21

Mijn ex bakte altijd wafels rond de feestdagen. Stapels! Volgens recept van zijn inmiddels overleden vader. De rest van het jaar kwam het apparaat bijna nooit uit de kast. Ik heb nog geen andere wafel geproefd die net zo lekker is. Misschien door de liefde die erin zat.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 09:02

Wij bakken altijd kniepertjes voor kerst en oud en nieuw. Ik maak voor voor kerst altijd een taart

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 09:30

Mijn moeder koopt altijd decemberkalenders voor het hele gezin en stopt die in onze schoen voor de openhaard. Als ik er niet ben (woon in t buitenland) krast mijn vader voor mij en krijg ik elke dag een update.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 09:34

Elk jaar in gala kleding dineren
Elk jaar kerstfoto bij de boom
Vriend komt al jaren de midwinterhoorn op kerstmiddag blazen bij ons
En bij het avondeten moet ik nog steeds aan mijn vader vragen ‘waarom is deze avond anders dan andere avonden’ :') met de meest knullige weder antwoorden terug :D

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 09:57

Oma’s stoofpeertjes <3 Zonder die peertjes is de Kerst niet compleet.

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-20 23:08

Zoo leuk om te lezen! Prachtig dat dit soms ook van generatie op generatie wordt doorgegeven <3

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 23:42

Toen ik nog thuis woonde kwam de kerstboom op 20/12 (de verjaardag van mijn vader) en hij ging weer op 6/1 (de verjaardag van mijn zusje). Mijn zusje is al minstens twintig jaar het huis uit, maar in ons ouderlijk huis komt en gaat de kerstboom nog steeds op die data. <|-

Mijn beide zusjes en ik maken de afgelopen jaren ook elke keer een zussenfoto met kerst, maar dit jaar wordt dat fotosjoppen omdat we niet met zijn drieën bij elkaar zijn geweest. :D

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 12:01

Mijn oma bakte vroeger altijd kniepertjes maar de laatste jaren van haar leven had ze hier de kracht niet meer voor. We hadden afgesproken dit een keer samen te doen zodat ze het me kon leren maar hier is het nooit meer van gekomen.
Dus vorig jaar heb ik zelf een ijzer gekocht en heb ik deze traditie weer opgepakt, onder toeziend oog van 'oma in de keuken'.

Afbeelding