Houten vloer vervangen door......

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Houten vloer vervangen door......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 00:19

Wie heeft er ooit een houten vloer in een oud huis met kruipruimte laten vervangen?

Mijn stress niveau schiet al omhoog bij het idee haha.

Waar ga ik beginnen?
Wat wil ik?
Kan dit wel?
Waar moeten mijn spulletjes naar toe?
Etc etc haha.
Buiten wat het gaat kosten.

Ik hou van lichte vloeren en heb veel huisdieren dus misschien is een houtlook tegelvloer wel veel praktischer.

Soms zie ik een smeervloer en op de foto denk ik oh leuk maar wordt het dan niet zo’n fabriekshal?

Of moet ik maar gewoon een nieuwe houten vloer leggen uit gemak?

Maar ik heb een jaren 30 huis en met tegels is vloerverwarming niet overbodig. Dus die moet ook gelegd worden.

Wie heeft ooit zo’n project uitgevoerd!? Graag jullie ervaringen en kom maar op met die foto’s!
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 24-12-20 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Letsdunit

Re: Houten vloer vervangen door......

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 00:22

Wij wonen op een boerderij en hebben de vloer vervangen door tegels met houtlook en vloerverwarming. Ik wil nooit meer anders. Dweil erover en klaar. Zal morgen foto's maken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 00:24

Letsdunit schreef:
Wij wonen op een boerderij en hebben de vloer vervangen door tegels met houtlook en vloerverwarming. Ik wil nooit meer anders. Dweil erover en klaar. Zal morgen foto's maken.

Oh leuk ik ben benieuwd! Hebben jullie de radiatoren laten hangen of hingen die er sowieso niet?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 00:28

Wat is er mis met vinyl? Gewoon los op je houten vloer, klaar.

Maar als je per se die houten vloer kwijt wil, komt ie:

Je haalt de betreffende ruimte leeg. Spullen eventueel in externe opslag.
Vervolgens sloop je de houten vloer er met beleid uit zodat er geen schade aan de rest van je huis ontstaat.
Punt van aandacht hierbij is of de vloer een dragende of steunende funktie voor je huis heeft.

Is alles eruit, maak je de kruipruimte schoon en vlak.
Op deze vlakke ondervloer leg je de isolatieplaten.
Deze platen dek je af met folie waarover je betonijzer en beton komt te liggen. Vervolgens breng je vloerverwarming aan en leg je de afwerkvloer. die afwerkvloer kun je eventueel van extra loze leidingen voorzien voor later installatiewerk.
Over de afwerkvloer komt de vloerbedekking van je keuze.

Houdt rekening met prijzen tussen 5k (veel zelf doen) en 20k+ als je het laat doen.
Een en ander uiteraard mede afhankelijk van de afmetingen van de kamer.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 00:32

Het is maar net wat je wilt natuurlijk. In ons vorige huis hebben we de oude vloer er uit gesloopt en de oude vloerbalken waar nodig vervangen ivm houtrot en houtworm. Daartussen hebben wij vervolgens geïsoleerd met 200mm glaswol. Op de balken zijn zwaluwstaart platen gekomen waarop wij de vloerverwarmingsleidingen hebben bevestigd. Daarover heen 10cm beton gestort en dat was dan de nieuwe basis waar wij overheen getegeld hebben.
Flinke klus maar we gingen van een rotte vloer waar de tocht door omhoog kwam naar een heerlijk comfortabele vloer die makkelijk schoon te maken was. Was dus zeker het geld en tijd waard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 24-12-20 01:13, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 00:53

lizy29 schreef:
Het is maar net wat je wilt natuurlijk. In ons vorige huis hebben we de oude vloer er uit gesloopt en de oude vloerbalken waar nodig vervangen ivm houtrot en houtworm. Daartussen hebben wij vervolgens geïsoleerd met 200mm glaswol. Op de balken zijn zwaluwstaart platen gekomen waarop wij de vloerverwarmingsleidingen hebben bevestigd. Daarover heen 10cm beton gestort en dat was dan de nieuwe basis waar wij overheen getegeld hebben.
Flinke klus maar we gingen van een rotte vloer waar de tocht door omhoog kwam naar een heerlijk comfortabele vloer die makkelijk schoon te maken was. Was dus zeker het geld en tijd waard.

Maar jij kon die ruimte maken in je vloer. Dat kan vaker niet dan wel in NL.
Dat jullie daar gedaan hebben wat je hebt gedaan, kan ik wel volgen.

Ik had een kruipruimte van 40cm diep met betonnen smeervloer eronder. Als ik de door jou beschreven methode had gebruikt, hadden mijn vloerbalken nagenoeg op de smeervloer gelegen :D
Daarom ligt er bij ons de beschreven vloer in.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 01:18

Wij zijn niet gezakt met de vloer die er al lag dus dat maakte geen verschil. Wij konden gelukmkf die extra centimeters vloer omhoog kwijt. Maar wij hadden wel hele diepe stukken tot 1m30 dus dan is volgooien niet grappig meer en er liep water onder ons huis door (iets met op een heuvel met veel bronnen wonen :x ) dus dan wil je het sowieso niet dicht hebben.

Zoals jij hem aangelegd hebt heb je geen kruipkelder meer.

kirsten87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 05:03

Schuimbeton ook een mooie oplossing voor het opvullen van een kruipruimte, meteen goed geïsoleerd

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 06:43

Hier andersom....in ons vorige huis hadden we een keramieken houtlook vloer. Lange en brede planken. Was echt mooi en handig, maar toch hè.....het is geen hout. Dus ondanks vloerverwarming vind ik het nog altijd koud en kil aanvoelen. Superhandig in onderhoud, dat wel. Ook de akoestiek bleef altijd een beetje hol. Ondanks vloerkleed e.d.
Nu, in ons nieuwe oude huisje een eikenhouten vloer. Heerlijk! Warm, gezellig en als je iets laat vallen, spat het ook niet meteen in 1000 stukjes uit elkaar. Ik vind nog altijd dat niets op kan tegen een echte, krakende en levende houten vloer.....

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 07:35

Deze keramieken vloer hadden wij

Afbeelding

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 07:40

Hier ook keramisch parket en vloerverwarming, wil niks anders meer. Makkelijk schoon, nooit krassen, honden kunnen lekker spelen en gek doen, heeft die vloer helemaal niks van te lijden. Waterbak die een keer omvalt, kat die een keer een haarbal achterlaat, allemaal geen probleem voor deze vloer.

Hiervoor overigens pvc gehad maar dat was niet bestand tegen ons gebruik. Na 5jr helemaal dof en vol krassen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 07:42

Onze jaren 30 woning heeft beton op zand gestort met alle oude leidingen erin.
De betonvloer gaat er de 3e week Januari uit.
Vervolgens wordt t zand 30cm afgegraven.
Dan wordt alles geisoleerd en nieuw beton gestort. Dan komt er vloerverwarming, een dekvloer en dan een PVC houtlook vloer.

Echt hout is het mooiste, maar we willen optimaal rendement van de vloerverwarming, dus dit is de beste optie voor ons. Ik was verbaasd over de kwaliteit van de wat duurdere pvc vloeren. Het lijkt Echt op hout met groef en gestopte noesten.

We wonen er nog niet ... dat scheelt.
Maar spullen kan je in opslag doen in een container, die je thuis laat bezorgen.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 07:48

dems75 schreef:
Hier andersom....in ons vorige huis hadden we een keramieken houtlook vloer. Lange en brede planken. Was echt mooi en handig, maar toch hè.....het is geen hout. Dus ondanks vloerverwarming vind ik het nog altijd koud en kil aanvoelen. Superhandig in onderhoud, dat wel. Ook de akoestiek bleef altijd een beetje hol. Ondanks vloerkleed e.d.
Nu, in ons nieuwe oude huisje een eikenhouten vloer. Heerlijk! Warm, gezellig en als je iets laat vallen, spat het ook niet meteen in 1000 stukjes uit elkaar. Ik vind nog altijd dat niets op kan tegen een echte, krakende en levende houten vloer.....

Ik weet nog dat je koos voor die vloer. Jouw smaak vind ik erg mooi, maar begreep die keuze toen al niet. Grappig dat je in je nieuwe huis voor een houten vloer gegaan bent. Wij hebben grijze betonlook (?) tegels van 60x60. Ik wilde graag leisteen, maar een echt mooie kwaliteit was te duur, iedereen die bij ons binnenkomt vindt m prachtig.
Overigens: geen kruipruimte, maar wel oude beton eruit, 27,5 cm zand eruit, isolatieplaten, bewapening, vloerverwarming, beton, afdekvloer, tegels. Wij woonden nog niet in dit huis toen deze operatie plaats vond.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 07:58

@ceetje; de houten vloer in ons huidige huisje lag er al in, dat scheelt!
Het ligt natuurlijk ook aan het type huis vind ik... huidige huisje stamt uit 1900, hier past de houten vloer gewoon mooier. Leisteen hebben wij ook naar gekeken bij het vorige huis, vind ik ook prachtig namelijk.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 08:11

Mocht je toch voor tegels gaan, ga (als het weer kan) ook in Duitsland kijken.

Wij hadden vorig jaar bepaalde tegels in Duitsland nabij Bocholt besteld (wij wonen in Noord-Holland), voor 30 euro ofzo is de boel thuisbezorgd. Inclusief afleveren scheelde ons dat ongeveer 40% aan kosten voor de tegels ten opzichte van de tegelboer in onze eigen gemeente.

Voor je huidige spullen: of ergens opslag huren of via een verhuisbedrijf zo'n container bestellen. Zij plaatsen die voor je huis, zetten hem in verwarmde opslag en brengen hem weer terug. Zo gepiept.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 17:31

Wij hebben keramische tegels met houtlook. Er zitten nerven in.
Wij hebben er geen vloerverwarming onder en dat is hier helemaal prima. Wel oud huis maar kou valt reuze mee.
Tegels zijn hier een uitkomst ivm de kinderen en de honden.
Het is supersterk en makkelijk schoon te maken. Van de week kleine lekkage van de vaatwasser. Even doek erover en klaar. Regelmatig een waterbak die omvalt, af en toe een hond die een ongelukje heeft gehad. Doek of stoomreiniger erover en klaar.

Wij hebben tegels van de Hornbach. Iets van 30 euro per M2. Tegellegger was verbaasd over de goede kwaliteit.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 17:37

Afbeelding

Deze tegels. Hier nog wel met een cementwaas. En de voegen nog heel licht. Deze zijn nu donkerder waardoor het meer op een houten vloer lijkt.

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 18:33

Wij hebben in ons nieuwe huis weer gekozen voor vloerverwarming in combinatie met (gelijmd) PVC. In ons vorige huis hebben we dat tijdens de uitbouw ook laten aanleggen en zijn fan. Zeker de vloer die we nu hebben lijkt echt hout, vrijwel iedereen vraagt of we parket hebben of zeggen dat we zo'n mooie parketvloer hebben. Verder lekker warm door de vloerverwarming en zeer onderhoudsvriendelijk.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-20 19:54

Leuk jullie verhalen en geeft inspiratie!!!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 20:09

kirsten87 schreef:
Schuimbeton ook een mooie oplossing voor het opvullen van een kruipruimte, meteen goed geïsoleerd

Ik ben een bouw leek, maar wat is de functie van een kruipruimte eigenlijk?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 00:01

Hier een huis van meer dan 100jr oud. Een deel is betonvloer en een deel is rotte balken. Wij hebben wat aannemers gesproken en op 1 na, raadde ze allemaal aan om weer nieuwe houten balken met vloer te kiezen.

Omdat wij er wonen en per ruimte werken, bekijken we het ook per ruimte.

De slaapkamer is af en daar dus nieuwe balken erin, folie, dikke isolatie, platen, folie en laminaat. In de slaapkamer hebben we nooit verwarming aan, dus vond vloerverwarming onzin.

Onze houten aanbouw is ook compleet hout, goed geisoleerd en zonder verwarming al aangenaam qua warmte.

De kleine slaapkamer wordt een badkamer en daar de vloer eruit nu. Daar gaan we isoleren, beton erop en afwerken. We twijfelen daar nog over vloerverwarming voor die korte tijd dat je daar bent.

Woonkamer weten we nog niet wat we tegenkomen, maar de vloer kraakt, is scheef, dus we gaan er vanuit dat die ook nieuw moet.

We hadden plavuizen in ons vorige huis en in de badkamer een hout stenen vloer, maar we kiezen niet meer voor steen. Vind het koud en kil.

De reden dat de meesten hout adviseren, was ook vanwege de leeftijd van het huis. Ook al isoleren we goed, zeggen ze dat je een ouder huis niet teveel moet dicht stoppen. We zorgen daarnaast ook voor optimale ventilatie, maar toch.........

Wij hebben in de woonkamer nog wat kieren naast de nieuwe kozijnen, muren zijn niet goed geisoleerd, vloer totaal niet en de helft is kelder eronder, maar heb niet echt koude voeten.

Anoniem14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:41

superpony schreef:
Hier een huis van meer dan 100jr oud. Een deel is betonvloer en een deel is rotte balken. Wij hebben wat aannemers gesproken en op 1 na, raadde ze allemaal aan om weer nieuwe houten balken met vloer te kiezen.

Omdat wij er wonen en per ruimte werken, bekijken we het ook per ruimte.

De slaapkamer is af en daar dus nieuwe balken erin, folie, dikke isolatie, platen, folie en laminaat. In de slaapkamer hebben we nooit verwarming aan, dus vond vloerverwarming onzin.

Onze houten aanbouw is ook compleet hout, goed geisoleerd en zonder verwarming al aangenaam qua warmte.

De kleine slaapkamer wordt een badkamer en daar de vloer eruit nu. Daar gaan we isoleren, beton erop en afwerken. We twijfelen daar nog over vloerverwarming voor die korte tijd dat je daar bent.

Woonkamer weten we nog niet wat we tegenkomen, maar de vloer kraakt, is scheef, dus we gaan er vanuit dat die ook nieuw moet.

We hadden plavuizen in ons vorige huis en in de badkamer een hout stenen vloer, maar we kiezen niet meer voor steen. Vind het koud en kil.

De reden dat de meesten hout adviseren, was ook vanwege de leeftijd van het huis. Ook al isoleren we goed, zeggen ze dat je een ouder huis niet teveel moet dicht stoppen. We zorgen daarnaast ook voor optimale ventilatie, maar toch.........

Wij hebben in de woonkamer nog wat kieren naast de nieuwe kozijnen, muren zijn niet goed geisoleerd, vloer totaal niet en de helft is kelder eronder, maar heb niet echt koude voeten.

Wat was de reden dat bijna alle aannemers dit advies gaven? Wij hebben in de woonkamer ook een houten vloer op een balkenlaag dus ben wel benieuwd.. Willen dit tzt ook vervangen door iets anders.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 13:57

Wij hebben dat in ons oude huis in Nederland ook gedaan. Afgegraven, isolate, beton, vloerverwarming en afdekvloer. Kijk even naar de hoeveelheid (dikte) isolate die je eronder doet. Als die dikker is en aan bepaalde voorwaarden voldoet kun je daar subsidie voor krigen. En dat kan echt wel uit!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:10

@Tanec_meisje, waren meerdere redenen. Was van een paar aannemers ook hun ervaring van de problemen die ze tegenkomen na alles dichtstorten in oudere huizen.

Broodjes vloeren waren hier niet echt een optie.

Het huis is half beton gestort op de vloer en dus half hout. De originele balken waren echt nog in hele goede staat eigenlijk. Daarna is het ooit aangepast en dat lag niet goed.
We hebben nu in de slaapkamer alle balken nieuw, folie, hele dikke glaswol, osb platen en dan je ondervloer en laminaat. Werkt prima zo en niet koud.

De oude slaapkamer was ooit een stalletje en hebben we beton uit gehakt. Daar komt nu isolatie en wel beton erop. Dat wordt een badkamer, dus dat was de beste optie.

Woonkamer vervangen we de slechte balken, dan alles weer isoleren en dicht met osb en een pvc vloer.

Wij kiezen niet voor vloerverwarming. In de slaapkamer zetten we maar 2 uurtjes de verwarming aan voor het slapen en verder hebben we het daar echt niet nodig.
In de badkamer vind ik het voor die korte momenten ook onzin en zonde.

Onze woonkamer is nu half op slechte oude manier geisoleerd en half open boven nieuwe kozijnen. We stoken daar wel, maar verder geen koude stroom bij de voeten ofzo.

We hebben een grote verbouwing en maken keuzes.

Overigens merk je goed isoleren echt wel.

Wij hebben een houten aanbouw, zelf gebouwd. De wanden met goede folie en 8cm pir platen. Het is daar nog niet af, maar nog geen moment koud geweest.
Garage daaraan vast nu de wanden geisoleerd met 8cm eps. Dak moet nog geisoleerd, dus dat voel je, maar verder al goed te doen.

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 20:54

Wij hebben natuursteen met houtlook. Met vloerverwarming.
Afbeelding

Kan nog geen ervaring delen, wij zijn nog aan het verbouwen :') .