Het perfecte dekbed?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_mexx_lady_

Het perfecte dekbed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 23:59

Hallo mensen,

Aangezien ik in januari de sleutel van mijn huisje krijg, druk bezig ben met inrichten kom ik opeens uit op het topic: bed.
Ik heb een bed, een heerlijke boxspring van maar liefst 180x200.
Een dekbed had ik al, maar ben ik eigenlijk niet tevreden over. Hij moet groter, dus op zoek naar een nieuwe.
Maar er is zo veel!
Dons, wil, katoen, zelfs bamboo? Googelen op verschillen en dan lijk ik uit te komen op dons, of bamboo.
Tegen 300 euro voor een dons dekbed!? Ja ja het is een investering voor lange termijn, maar is een duur dekbed nu echt zo veel beter?
Ik wil liefst maar 1 dekbed, dus geen gedoe met winter/zomer wissel.

Mijn wensen/eisen;
- 1 dekbed. Geen gedoe met wisselen bij seizoenen
- ik slaap graag met mijn raam open, temperatuur op de slaapkamer is gemiddeld (niet extreem koud)
- ik ben geen enorme koukleum, ook niet om te zeggen dat ik het snel bloedje heet heb (28+ graden in de zomer daar gelaten...)
- na wat research denk ik mijn oog te laten vallen op dons of bamboo
- afmeting 220x220 of 240x220. Ik frummel mezelf helemaal in een deken en hoor dan net iets te vaak aan dat er te weinig deken over blijft voor de rest...
- goede kwaliteit
- als het kan mogelijkheid om te wassen/stomen
-prijs kunnen we het nog wel over hebben, mits het echt het perfecte dekbed is

Ik dacht zelf aan een 4-seizoenen dekbed en in de winter dan maar een extra sprei erover als het echt koud is.

Wie o wie heeft het perfecte dekbed?

Jessix

Re: Het perfecte dekbed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:14

Ik heb er een van katoen. Ben er erg tevreden over. Nooit te warm of koud. Nu zijn de winters ook niet meer zo koud natuurlijk. Een extra sprei erover zou voor mij ook geen probleem zijn.

Bamboo zou ook nog wel een optie zijn voor mij. Ik zou zelf kiezen voor een natuurlijk materiaal, maar geen dons, want dat vind ik zelf niet zo diervriendelijk.

Maar goed, het is denk ik wel heel persoonlijk. Maar net wat je fijn vindt.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:15

Een 4 seizoenen dekbed zijn 2 losse dekbedden die je aan elkaar vast maakt met drukknoopjes. Dus wel gedoe met zomer/winter wissel, door 1 vd 2 delen los/vast te maken.

Wil je persee een 2 persoons of is wellicht voor beiden (begrijp dat je een partner hebt uit de tekst)
een eigen 1 persoons toch fijner?

Wij hebben 2 enkele donzen dekbedden. Heerlijk! Nooit meer ‘ruzie’ s nachts en altijd de juiste dikte.
Leen Bakker heeft hele fijne.
Ik denk dat wij de voorloper van deze hebben: https://www.leenbakker.nl/bed-en-toebeh ... 140x200-cm
(Hoewel wel erg duur geworden)

Belangrijk met dons is dat je op het % dons let.
Meer dons (en minder veren) is beter (ook duurder)

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:17

Ik ben echt fan van dons! Ja het is duur, maar vind het zo fijn. Ik heb dan wel de 4-seizoens (2 delen), maar heb ze tot nu toe alleen nog los van elkaar gebruikt. Toen ik nog thuis woonde op de koude zolder wel samen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:38

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:42

Ik ben zelf groot fan van dons, maar heb er in de zomer wel een dunnere op liggen dan in de winter. Een vriendin van mij heeft een zo’n super grote en het dunne en dikke deel van haar 4-seizoenen dekbed in een aparte hoes zitten. Zo trek je dus heel makkelijk het andere deel erbij als het koud wordt. Dat lijkt mij ook wel wat! Ik krijg het name tegen de ochtend vaak wat fris en dan is zo’n extra laagje wel fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 01:00

Dispar_Vulgo schreef:
Een 4 seizoenen dekbed zijn 2 losse dekbedden die je aan elkaar vast maakt met drukknoopjes. Dus wel gedoe met zomer/winter wissel, door 1 vd 2 delen los/vast te maken.

Wil je persee een 2 persoons of is wellicht voor beiden (begrijp dat je een partner hebt uit de tekst)
een eigen 1 persoons toch fijner?

Wij hebben 2 enkele donzen dekbedden. Heerlijk! Nooit meer ‘ruzie’ s nachts en altijd de juiste dikte.
Leen Bakker heeft hele fijne.
Ik denk dat wij de voorloper van deze hebben: https://www.leenbakker.nl/bed-en-toebeh ... 140x200-cm
(Hoewel wel erg duur geworden)

Belangrijk met dons is dat je op het % dons let.
Meer dons (en minder veren) is beter (ook duurder)
Ik vind het niet echt "gedoe". Eén keer per jaar trek ik de boel uit elkaar, één keer per jaar plak ik het weer aan elkaar en twee keer per jaar wissel ik het voor- en najaars-, en zomerdekbed. In totaal nog geen vijf minuten werk. :D

Ik heb al zolang ik me kan herinneren een dekbed van scheerwol, inderdaad ook een vierseizoenendekbed, met klittenband. Na dit jaar onder een kunststof ding te hebben geslapen, kan ik zeggen: ja, een duur dekbed is het geld waard. :') Ik heb me een ongeluk liggen zweten onder dat polyester en werd 's morgens vaak zeiknat wakker, terwijl dat met mijn wollen dekbed aanzienlijk minder is. Ik heb dit dekbed al van jongs af aan, dus het is zeker 20 jaar oud en nog steeds in uitstekende conditie.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 01:03

Het is heel persoonlijk, ik heb een dons, vier seizoenendekbed. Heerlijk, maar de tijk maakt lawaai! Het is een extra dicht geweven tijk, fijn want minder kans op lekken. Tsja, maar wel luidruchtig :D ik vind wol te zwaar. En ik heb een extra grote, 260x220 geen getrek meer ‘S nachts *\o/*

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 01:08

Hier ook dons. 240x220 geloof ik. Vind het ideaal. Ik denk dat ik een winterdekbed heb maar vaak slaap ik er zelfs in de zomer nog (deels) onder := moet echt wel heel serieus warm worden voor ik die uit mn hoeslaken trek.
Nu ik samenwoon met mijn vriend hebben we vaak 2 1-persoonsdekbedden in de hoes zitten. Aan elkaar met van die klipjes. Ik heb een 1-persoons donzen dekbed en hij, geen idee eigenlijk. Geen dons iig. Hij heeft het nogal snel warm. Maar ondanks dat het duur is zou ik persoonlijk niks anders willen dan dons.
Verder hebben we ook nu in de winter 24/7 het slaapkamerraam open staan, heb er een hekel aan als het te warm is in de slaapkamer maar wil wel graag een lekkere warme deken :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 01:09

Het is inderdaad heel persoonlijk. Ik kijk ieder jaar juist uit naar het moment waarop ik de boel weer aan elkaar kan plakken en ik mezelf kan mummificeren in het zware winterdekbed. :)) Ik blijf er dan ook altijd zo lang mogelijk onder liggen, tot het echt te warm wordt.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 01:09

Whizz schreef:
Het is heel persoonlijk, ik heb een dons, vier seizoenendekbed. Heerlijk, maar de tijk maakt lawaai! Het is een extra dicht geweven tijk, fijn want minder kans op lekken. Tsja, maar wel luidruchtig :D ik vind wol te zwaar. En ik heb een extra grote, 260x220 geen getrek meer ‘S nachts *\o/*

En dat is juist een van de dingen waarom ik zo van dons houd <3
Ook de typische geur die aan een donzen dekbed gekoppeld is (en niet door iedereen gewaardeerd wordt), is een van de dingen waar ik van hou.
Wol vind ik ook zwaar en stug waar dons eerder licht en soepel is. Op het kraken na dan :+

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 01:35

Als je voor dons gaat kijk dan naar eentje die goed gestikt is.

Ik had er vroeger een waar je dan onder 2 lakentjes lag na 2 dagen omdat alle veren naar de zijkant gingen. Moest je elke avond opschudden

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 02:24

Ik zou niet voor dons gaan, dat is echt heel ondiervriendelijk.

(Heb verhalen gehoord van iemand wiens familielid op op zo'n Poolse ganzenboerderij werkt, bah :x :n )

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 08:41

Bamboe is heel fijn! Wij hebben er een zomerdekbed van, maar die bleef tot half november warm genoeg, dus kan vast jaarrond als dat je voorkeur heeft. Zomers is het niet al te warm / zweterig.

Dons was voor ons geen optie ivm hoe dieronvriendelijk het is.

Ik ben trouwens ook heel blij dat ik eindelijk van die irritante klittenbandjes af ben. Voor mij geen 4 seizoenen knutselwerkjes meer :'). Dus ook dat is heel persoonlijk.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 08:52

https://www.hema.nl/wonen-slapen/slapen ... Acolor=wit

Dit dekbed van Hema! Zijn 2 dekens (winter en zomer), maar wij hebben het hele jaar door 1 deken en is warm genoeg voor de winter en koel genoeg voor de zomer. Mijn vriend die het snel warm heeft, is ook erg blij met deze deken. Terwijl ik, die het altijd koud heeft, ook heel blij ermee is :D

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:52

Hier elk een eigen 1 persoons dekbed.
Zou niet zo snel kiezen voor wol of dons.
Niet alleen om dat ze beide dieronvriendelijke is, maar ook omdat het lastig te wassen is. En naar de stomerij brengen kost je een klein vermogen elke keer.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:59

Ik heb een 4 seizoenen dekbed en gebruik het zomerdeel in de lente, zomer en herfst en het winterdeel in de winter, ik knoop ze nooit aan elkaar, veel te warm.
Maar 1 dekbed voor alle seizoen is een utopie tenzij de temperatuur in de slaapkamer altijd ongeveer gelijk is.

Wat is er gedoe aan het wisselen dan? Je propt gewoon het andere dekbed in de hoes en klaar.

Maar ja, ik ben niet zo lastig, ik heb een ikea dekbed en deze bevalt prima.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:02

Hier ook een 4-seizoensdons van 240x220. Wij gebruiken de dunnere het grootste deel van het jaar en enkel bij vrieskou de dikkere, nooit beide tesamen. Toen ik single was, toen gebruikte ik ze wel samen in de winter om mezelf in te rollen :+

Ik overweeg in de toekomst wel een 260x220 dekbed en ga uitkijken voor bamboe. Want vind het wassen van dons toch wel een nadeel, het wordt nooit echt even fluffy als voorheen en dat is wat ik zo leuk vind aan dons (ondanks dat ik het voor mijn allergieën beter zou laten). Synthetische dekbedden vind ik verschrikkelijk.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:19

Hier bamboo dekbed 240x200

Had al de kussens ervan ergens bij een kraam gekocht. Vorig jaar het dekbed en moet zeggen dat ik echt wel beter slaap. En ook goed de warmte reguleert ofzo. Lig er het hele jaar rond onder.

Heb boven op zolder ook nog andere dekbedden liggen, moet ik eigenlijk weg doen, nu liggen ze maar te verstoffen. Maar daar slaap ik niet prettig onder.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:25

Hier een compleet katoenen dekbed.
Gekocht i.v.m. overmatig zweten van mij 's nachts.
Wat een verademing.

Koel in de zomer, warm in de winter.
Als het echt koud word gooi ik er een sprei bij op, maar vaak is me dat dan net weer te warm.

Een goed dekbed is gewoon echt heel persoonlijk.
En tjah, soms moet je daarvoor eerst wat uitproberen helaas.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:31

2 1 persoons dekbedden, van dons. Zijn 4 seizoenen dekbedden, maar ik gebruik zelf alleen zomer, mijn man is meer koukleum en heeft nu het dikke deel. Als het echt warm is gebruik ik een zijden zomerdekbed.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:45

Ook hier een 4-seizoenen dekbed. In lente en zomer het zomerdeel, herfst het winterdeel en dan kunnen ze eventueel nog op elkaar. De mijne zijn met enkele drukknoopjes en vind het ideaal! Bij de wisseling (2 keer per jaar dus) was ik ze ook direct. Heerlijk!

Dons was hier sowieso geen optie vanwege het niet zelf kunnen wassen en vooral hoe verschrikkelijk slecht het voor dieren is.
Als we weer een nieuwe kopen, gaan we of weer voor 4-seizoenen of ook kijken naar bamboo.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:46

Ik had altijd dons maar vond een nieuwe te duur, 300€+. Ik heb de gok genomen om er een van Ikea te kopen, de Rodtoppa. Voelt hetzelfde als dons maar is een ander spul. Bevalt me heel goed. Ik heb een winter, en een zomerdekbed ervan. Bevalt me zo goed dat ik ook het vierseizoenendekbed( dus winter en zomer aan elkaar te maken dmv drukknoopjes) heb gekocht voor in de stacaravan. Ik heb trouwens ook de grootse maat genomen, 240x220

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:41

Serieus, zijn er nog mensen die dons kopen? Dat is toch niet meer van deze tijd, qua diervriendelijkheid :=

Aldi en Lidl hebben in deze tijd goed geprijsde wollen dekbedden in hun assortiment. Van diervriendelijke texeler wol. Heerlijk warm, maar zeker niet zweterig, zoals bv polyester. Bamboo zakt gauw in, is mijn ervaring. Katoen niet warm en comfortabel genoeg.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:09

Als je zelf wilt wassen moet je daar wel goed op letten dat dat ook kan, wol en dons kan je dacht ik niet zelf wassen