Buitengebied te populair dankzij corona

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanet

Berichten: 7967
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 17:45

Ja, weetje, ik kan me best voorstellen dat er eens een papiertje uit je zak waait ofzo.

Wat mij betreft mogen er hoge boetes komen op het dumpen van afval. Volgens mij was dat in Amerika toen $1000, dat schiet nog eens op. Dat schrikt mensen toch wel af.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 17:56

Maar als je het doet dat niemand het zit staat er doorgaans geen naam op.
Dat is het vervelende...

Sherivey
Berichten: 8679
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 17:56

Sanet schreef:
Ja, weetje, ik kan me best voorstellen dat er eens een papiertje uit je zak waait ofzo.

Wat mij betreft mogen er hoge boetes komen op het dumpen van afval. Volgens mij was dat in Amerika toen $1000, dat schiet nog eens op. Dat schrikt mensen toch wel af.

Zodra je daar boetes voor gaat geven, staat half Nederland weer te demonstreren omdat het mens onterend is, denk ik

Sanet

Berichten: 7967
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 17:59

Uiteraard. Want vervuilen is zeker ook weer een recht ofzo?

Sherivey
Berichten: 8679
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 18:07

Sanet schreef:
Uiteraard. Want vervuilen is zeker ook weer een recht ofzo?

Vast wel. Gezien de logica van sommige mensen ook maakt dat ze winkels plunderen/slopen omdat ze niet meer na 21u buiten mogen zijn

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:23

Vervuilen is geen recht maar je plasje/lakje kunnen doen is levensnoodzakelijk in het midden van de heide }> Ik begrijp wel dat het een keertje kan gebeuren, maar er zijn zoveel boskakkers tegenwoordig. Territoriaal trekje? Over elkaars hoop heen schijten?

Als hier vuilbakken staan zie je in no time een gigantische load aan huisvuil ernaast verschijnen. Mensen zat die denken "kan ik daar wel kwijt en scheelt mij een ophaalzak thuis".

Sherivey
Berichten: 8679
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:32

Varekaj schreef:
Vervuilen is geen recht maar je plasje/lakje kunnen doen is levensnoodzakelijk in het midden van de heide }> Ik begrijp wel dat het een keertje kan gebeuren, maar er zijn zoveel boskakkers tegenwoordig. Territoriaal trekje? Over elkaars hoop heen schijten?

Als hier vuilbakken staan zie je in no time een gigantische load aan huisvuil ernaast verschijnen. Mensen zat die denken "kan ik daar wel kwijt en scheelt mij een ophaalzak thuis".

Dat is voor mijn paard anders heel erg belangrijk hoor :')

Maar zag op FB laatst ook een artikel: Is het een nieuwe rage om je behoefte te doen in het bos?

Een keer kan gebeuren idd, maar het hoeft geen openbaar toilet te worden

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:37

Voor de mijne ook, elke hoop wordt uitgebreid besnuffeld en indien nodig voorzien van een extra stapeltje er bovenop _O-

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 00:45

Ik heb al een paar keer een fotoserie gemaakt van alle rotzooi die ik tijdens een wandeling tegen ben gekomen en heb die op facebook gezet. Van bierflesjes/ blikjes tot mondkapjes, kakzakjes, complete picknickafval (en dat in de winter!) en bergen tissues.

Ik stel voor dat meer mensen dat gaan doen. Als soort van bewustwording voor de rest van het land.

lenaa_tje

Berichten: 10346
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 08:08

Varekaj schreef:
Vervuilen is geen recht maar je plasje/lakje kunnen doen is levensnoodzakelijk in het midden van de heide }> Ik begrijp wel dat het een keertje kan gebeuren, maar er zijn zoveel boskakkers tegenwoordig. Territoriaal trekje? Over elkaars hoop heen schijten?

Als hier vuilbakken staan zie je in no time een gigantische load aan huisvuil ernaast verschijnen. Mensen zat die denken "kan ik daar wel kwijt en scheelt mij een ophaalzak thuis".

Nou dit! Ik verbaas mij hier echt over. Ik kom iedere week meerdere keren in het bos en dit overkomt mij dus echt nooit.

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 08:20

DuoPenotti schreef:
Zijn er ook zoveel crossmotoren bij gekomen?
Het hele weekend knettert het hier in het buitengebied.
Tijd dat die electrisch gaan :')

Beetje laat, maar bij mij klonk het alsof ik in de buurt van een circuit woonde, ze komen hier ook heel erg vaak langs, allemaal door gebieden waar helemaal niet gereden mag worden. Blijkbaar worden hier ook hele clubs heen gestuurd.

Ik heb regelmatig contact met een handhaver van SBB, en die geeft ook aan dat ze er gek van worden maar simpelweg te weinig capaciteit om overal te zijn, ze doen wat ze kunnen. Meldingen zijn welkom om een patroon proberen te ontdekken. Ik benijd ze niet op dit moment met deze drukte.

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 08:35

mick75 schreef:
Ik heb al een paar keer een fotoserie gemaakt van alle rotzooi die ik tijdens een wandeling tegen ben gekomen en heb die op facebook gezet. Van bierflesjes/ blikjes tot mondkapjes, kakzakjes, complete picknickafval (en dat in de winter!) en bergen tissues.

Ik stel voor dat meer mensen dat gaan doen. Als soort van bewustwording voor de rest van het land.


En allemaal een zakje (en handschoenen) mee en waar kan vuil uit de natuur meenemen. Ik heb niet gewandeld in corona tijd, maar daar voor wel en had alrijd een zakje voor zwerfvuil mee.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:25

Vanop mijn paard zwerfvuil rapen is wat lastig, dan zou ik al zo'n grijper moeten hebben die minimaal 1m60 lang is. Met paard 1, de grootste, zou dat prima kunnen. De andere, de kleinste, daar zou ik elke keer af moeten stappen en er weer op. Die schrikt zich Lazarus als ik naast hem ga hangen en nog meer als ik met zo een ding vuil uit de bosjes ga plukken.

De boswachters bij ons rijden zelf met fiets of quads geloof ik. Met die laatste kunnen ze de paden versperren indien nodig. Maar die gebruiken ze ook alleen op paden waar het mag.

Mondkapjes komen we ook wel tegen maar minder in de pure natuurdelen. Dat is buiten de bebouwde kom en daar hoeft een kapje in principe niet. Veel mensen hebben ook een stoffen versie bij. Als we kapjes zien liggen is dat eerder op routes vlakbij een dorpskern of bewoonde zone en zeker in de parken of op wegen naast velden. In de bossen en open velden is het hoofdzakelijk blikjes, flesjes, zakjes vuilnis, chipszakjes, snoeppapiertjes, boterhamzakjes, kartonnen drinkbekers etc.

DuoPenotti

Berichten: 29700
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:30

Prairy schreef:
DuoPenotti schreef:
Zijn er ook zoveel crossmotoren bij gekomen?
Het hele weekend knettert het hier in het buitengebied.
Tijd dat die electrisch gaan :')

Beetje laat, maar bij mij klonk het alsof ik in de buurt van een circuit woonde, ze komen hier ook heel erg vaak langs, allemaal door gebieden waar helemaal niet gereden mag worden. Blijkbaar worden hier ook hele clubs heen gestuurd.

Ik heb regelmatig contact met een handhaver van SBB, en die geeft ook aan dat ze er gek van worden maar simpelweg te weinig capaciteit om overal te zijn, ze doen wat ze kunnen. Meldingen zijn welkom om een patroon proberen te ontdekken. Ik benijd ze niet op dit moment met deze drukte.

Hier mag het wel, het zijn de zandpaden en landweggetjes die net buiten het natuurgebied liggen, dus toegankelijk voor verkeer.
Maar zoals jij omschrijft klinkt het hier nu ook, alsof het een circuit is.
Eerst hoorde je op zondag ochtend wel eens een paar, maar nu het hele weekend zowat continue. En het is niet echt een geluid dat zo prettig is vind ik dan...

Anoniem

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:37

Bij ons mogen al een aantal jaren geen quads en moto's meer op de paden, tenzij het de politie is, maar ze komen er nog wel. Niet in grote getalen om eerlijk te zijn en ik heb de indruk dat ze nu helemaal niet meer rondtoeren. Heb eerlijk gezegd nog liever de illegale motoren, als de legale nieuwe recreanten, omdat zij wel steeds hoffelijk zijn als ze ruiters tegen komen. Al zou ik idd wel met mijn ogen draaien moest het hier plots veranderen in een heus racecircuit.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:38

Ik stond gisteren met mijn auto (4x4) op het veldpad aan de toegang voor mijn weiland. Omdat het toegangsdeel zo zeiknat ligt rij ik er momenteel niet op. Heb geen all terrain banden en zat afgelopen zondag al bijna vast door te diep wegzakken.

Waren er 2 loopsters aan het sakkeren dat ik en alle fietsers en mtb'ers en traktoren alle paden maar stukrijden, dat het verboden moest zijn om anders dan te voet op die paden te komen. Nu konden ze nergens lopen zonder modder en/of plassen.

Vraag me toch echt af hoe ik dan hooi op de weide moet krijgen of water, want er is geen waterput of waterwinning voorzien op dat stuk en hooi vervoer ik toch echt wel in 1 lading in mijn trailer daarheen :))
Of hoe de boeren naast me hun maïs zouden afrijden, hun land hooien en de opbrengst eraf halen. Allemaal weer met de hand zoals vroeger of met paard en kar :Y)

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:56

Ja dat heb ik dus ook, ben zelf motorrijder geweest maar die 1 pitters maken gewoon een hele andere, irritante, herrie. Ik woon tegen het stilte gebied aan, maar daar is niks meer van te merken. De paden en daaromheen wordt ook volledig aan gort gereden.

Ik vrees voor de zomer... Vorig jaar zomer was ons doodlopende straatje ook erg populair testgebied voor quads die hier in de buurt verkocht worden :(

Anoniem

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:03

Hier ook motorcrossers, als ze een ruiter zien stoppen ze, sommigen doen zelfs de motor uit, top!

LoveBodin

Berichten: 4360
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:16

Ik rijd in de buurt bij Prairy. En ik heb ook nog nooit "persoonlijk" problemen gehad met motorcrossers. Ze houden veel rekening met me. Als ze me zien.
Maar dat neemt niet weg dat ik ze erg vervelende herrie vindt geven, zeker als ze rondjes om de weides/bak heenrijden van ons en de buren. Dan zit je dus gewoon 10 minuten in de herrie. En ja, ook hier is het vlakbij/in het stiltegebied, maar daar merk je echt niets van. Ze rijden overal, op sommige plekken mogen ze rijden, op andere niet. En je merkt het meteen aan de ruiterpaden als ze er geweest zijn.
Dus het fenomeen vind ik vervelend, terwijl de personen best goed rekening met mij als ruiter houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:52

Pfoe, ik zit hier ff nog na te stomen. Omdat paard lief overprikkeld was en ik toch niet kon rijden na een kleine ingreep, ben ik 3 weken op rustige momenten aan de hand naar buiten geweest. Mega gewerkt aan rust in het kopje krijgen, negatieve prikkels zoveel mogelijk vermeden en gewoon werken aan vertrouwen. Vandaag voor de 3de keer onder het zadel terug naar buiten, wederom op een heel rustig moment om paard lief ontspannen te houden. Mijn mannetje deed het super goed, was echt mega fier op hem. En dan ben je bijna thuis, vliegt er een visla over het ruiterpad zonder baas, je hoort ook niemand de hond terug roepen, waarop die hond denkt dat op een paard afstormen best wel kan. Paard in paniek en niemand om de hond bij te sturen. Beest was gelukkig wel onder de indruk van mijn gevloek en droop af. Baas van de hond is heel de tijd onzichtbaar en stil gebleven, de lafaard. Ben door gereden met een fikse scheldtirrade richting pad waar de hond uitgevlogen kwam en heb thuis onmiddellijk de politie gebeld. Heb het nu echt wel finaal gehad met de asso's die denken dat de natuur 1 groot pretpark is. -:(-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34674
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:16

Wat een nare ervaring.

In Ede is een wolf verongelukt doordat mensen de natuur als een pretpark zien. Hele families die in de rustgebieden komen en daar het wild verstoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:52

SVRL schreef:
Pfoe, ik zit hier ff nog na te stomen. Omdat paard lief overprikkeld was en ik toch niet kon rijden na een kleine ingreep, ben ik 3 weken op rustige momenten aan de hand naar buiten geweest. Mega gewerkt aan rust in het kopje krijgen, negatieve prikkels zoveel mogelijk vermeden en gewoon werken aan vertrouwen. Vandaag voor de 3de keer onder het zadel terug naar buiten, wederom op een heel rustig moment om paard lief ontspannen te houden. Mijn mannetje deed het super goed, was echt mega fier op hem. En dan ben je bijna thuis, vliegt er een visla over het ruiterpad zonder baas, je hoort ook niemand de hond terug roepen, waarop die hond denkt dat op een paard afstormen best wel kan. Paard in paniek en niemand om de hond bij te sturen. Beest was gelukkig wel onder de indruk van mijn gevloek en droop af. Baas van de hond is heel de tijd onzichtbaar en stil gebleven, de lafaard. Ben door gereden met een fikse scheldtirrade richting pad waar de hond uitgevlogen kwam en heb thuis onmiddellijk de politie gebeld. Heb het nu echt wel finaal gehad met de asso's die denken dat de natuur 1 groot pretpark is. -:(-


Wat vreselijk!
Ik heb laatst ook al een vrouw uit staan schelden die haar berner sennen niet onder controle had, liep los. Mijn oude hondje helemaal in paniek, stom k*twijf. Des duivels was ik. Maar uiteindelijk was ik de kwaaie pier, want haar hond doet niets :roll:
Ik merk dat mijn tolerantiegrens wat laag is de laatste tijd :D

SusanH schreef:
Wat een nare ervaring.

In Ede is een wolf verongelukt doordat mensen de natuur als een pretpark zien. Hele families die in de rustgebieden komen en daar het wild verstoren.


Nou, dit was dan een wolf, maar de hoeveelheid reeen en herten en andere dieren die worden verstoord, het is afschuwelijk. Men gaat de rustgebieden in om gewei stangen te verzamelen, lopen over dassenburchten, verstoren alles, irritante ^#%656^7 ( - -:(-

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:12

Mindim schreef:
Nou, dit was dan een wolf, maar de hoeveelheid reeen en herten en andere dieren die worden verstoord, het is afschuwelijk. Men gaat de rustgebieden in om gewei stangen te verzamelen, lopen over dassenburchten, verstoren alles, irritante ^#%656^7 ( - -:(-

Dit... Mogen flinke boetes op staan. Die paden zijn er met een reden. En sommige stukken zijn bewust met takken en al afgesloten.

mick75

Berichten: 4544
Geregistreerd: 18-04-08
Woonplaats: In Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 00:01

Tancreda4 schreef:
mick75 schreef:
Ik heb al een paar keer een fotoserie gemaakt van alle rotzooi die ik tijdens een wandeling tegen ben gekomen en heb die op facebook gezet. Van bierflesjes/ blikjes tot mondkapjes, kakzakjes, complete picknickafval (en dat in de winter!) en bergen tissues.

Ik stel voor dat meer mensen dat gaan doen. Als soort van bewustwording voor de rest van het land.


En allemaal een zakje (en handschoenen) mee en waar kan vuil uit de natuur meenemen. Ik heb niet gewandeld in corona tijd, maar daar voor wel en had alrijd een zakje voor zwerfvuil mee.


Ik had geen grijper bij me en ga in deze tijd niet zonder passende hulpmiddelen puinruimen en op eenrecreatieve wandeling ga ik ook geen grijpers, werkhandschoenen en puinzakken meenemen. En ik was gewoon zo overdonderd van al dat vuilnis . Dus om het toch maar wel te tonen dan maar foto’s.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 09:35

Dat foto's maken is wel een goeie! Als we weer op pad mogen te paard kan ik dat ook weleens doen.

Motoren en quads heb ik op de huidige locatie absoluut zelden problemen mee, zijn zeer hoffelijk naar alle andere recreanten in mijn beleving. Ik weet echter dat het niet overal zo is. De buurt waar ik vroeger reed vlogen ze nog net niet onder je paard door bij wijze van spreken en een paard in paniek, dat was "cool" om te zien hoelang de ruiter het kon uitzitten/in de hand houden. Gelukkig is de meest vriendelijke.omgevig ook de mooiste omgeving om doorheen te struinen :Y) dus ik ga daar lekker blijven van genieten.