Buitengebied te populair dankzij corona

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:46


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37250
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:00

De motorensjit is hier ook inmiddels op een plek een probleem. Absoluut verboden daar en dat stuk bos is al overvol met wandelaars, kinderen en mtb ers. Kun je daar nu ook nog illegale crossers tegenkomen die echt hard erdoorheen scheuren. -:(- _-:( en de mtb er zoekt ook steeds vaker andere paden, want te druk op hun eigen pad. Langszaam aan zie je steeds meer wandelpaden kapot gefietst worden.

Vorige week een dikke aanvaring gehad met een paar. Die zaten volledig illegaal in een alleen wandelbos.
Ik hoorde ze al schreeuwend aankomen, dat ze hier ookmaar paden moeten gaan aanleggen want het was zo n leuk bosje. Dan hoefden ze tenminste niet meer "saai" over het autozandpad dat daar ook loopt en toegankelijk is voor fietsers.

Vervolgens komen ze de bocht omjagen en fietsen bijna over mijn aangelijnde bejaarde dove russel heen. Ik stond al aan de zijkant maar de paadjes zijn daar smal en niet berekend op fietsers. Mijn herder had ze bijna in de benen vast en oh wat was en ben ik er nog kwaad om. Hun lakse schijt aan houding en opmerkingen. Wij moesten maar ergens anders gaan wandelen langs de grote weg dan kwam ik ook geen mtb er tegen. 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:25

Wel, een collega heeft me van de week inzicht gegeven in het hoofd van een deel van de wappies die nu in de natuur rondlopen. De discussie begon nav het voorval met de loslopende hond op de ruiterroute. Als ik met een paard de natuur in ga, dan is dat mijn keuze en moeten mensen geen rekening met me houden ook al ben ik op de ruiterroute. Als mensen een paard in de natuur moeten aanvaarden, dan moeten los lopende honden ook maar kunnen ook al mag dat niet. Oh, en dieren hebben geen moreel besef, waardoor wij mensen superieur zijn en ons belang boven dat van een dier gaat. En nee, dit is niet de mening van een oudere collega, degene die deze uitspraken deed is eind de 20. Verklaard voor mij wel waarom mensen zo boertig zijn.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:03

Dat betekent dan ook dat als die hond een fikse mep of beet krijgt van jouw paard, dat dat volledig normaal en toegelaten is :Y) want je paard heeft geen moreel besef dat hij daarmee die hond pijn doet. Je paard mag dan ook in vrijheid door het bos lopen en die wandelaar en/of hun dier aanvallen als ze zich bedreigd voelen, want geen moreel besef.
En de jager mag die hond dan afknallen want hun plezier om te schieten en/of natuurbehoud staan boven het welzijn en uitje van de hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:22

Varekaj schreef:
Dat betekent dan ook dat als die hond een fikse mep of beet krijgt van jouw paard, dat dat volledig normaal en toegelaten is :Y) want je paard heeft geen moreel besef dat hij daarmee die hond pijn doet. Je paard mag dan ook in vrijheid door het bos lopen en die wandelaar en/of hun dier aanvallen als ze zich bedreigd voelen, want geen moreel besef.
En de jager mag die hond dan afknallen want hun plezier om te schieten en/of natuurbehoud staan boven het welzijn en uitje van de hond.


Oh, maar dan is de redenatie weer dat een ander geen last behoort te hebben van mijn paard en als ik mijn paard niet kan leren dat ie niet naar honden mag bijten en trappen, mag ik er niet mee buiten de weide komen.
Ik ben gewoon geshockeerd over het toenemende egoïsme in deze wereld, waarbij we absoluut geen rekening meer willen houden met de rest. Ik mis de goede oude tijd, waar men niet zo pietluttig was. Als er 1 ding is wat deze pandemie duidelijk maakt, dan is het wel dat er geen wij gevoel meer is.

Femke_Tweety

Berichten: 11988
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:35

Gedragsregel 1, tracht te voorkomen dat een ander overlast van jou of joyluw dieren ervaart. Overlast niet naar jouw maatstaven maar naar hoe een ander dat ervaart.

Dat is niet zaligmakend 100% stelregel, want een enkele keer gaan mensen wel erg ver in 'vinden dat iets overlast is'.

Maar in 99% van de gevallen werk dat prima.

Maar bijna niemand lijkt nog werkelijk met dit leefregeltje in zijn hoofd te leven.


Mijn wens en dat van mijn beesten en kinderen gaan voor op die van iedereen, lijkt inmiddels meer de norm geworden helaas.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:36

We zullen die paarden maar weer pilletjes ‘verkeersmak’, ‘idiote hond-mak’ en ‘wappie-mak’ gaan geven dan :j

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:44

In een ander topic werd dat ook weer heel erg duidelijk.
Iemand had een bekeuring gekregen vanwege het negeren van een verbodsbepaling.

Dat topic druipt ook van de reacties dat regels heel nuttig zijn, maar niet voor henzelf gelden, omdat....
En dan een reeks met drogredenen waarom zij natuurlijk net wél die legitieme uitzondering op een regel zijn.

Ik snap dat dus gewoon echt niet.


Dat gezegd hebbende, moet ik aan de andere kant toch zeggen dat ik nog steeds weinig overlast ervaar van anderen.
Laatst op een hondenlosloopgebied waar het ruiterpad overheen liep had een mevrouw keurig haar hond bij zich en vast gedaan uit zichzelf.
Wij bleken echter t verkeerde pad te hebben en zijn even later omgekeerd.
Kwamen we die mevrouw met loslopende hond achterop.
Mevrouw zich verontschuldigen omdat ze ons niet terug verwacht had (logisch, zou ik ook niet verwachten).
Wij even gewacht, zij de hond vast, wij weer verder.
Elkaar vriendelijk bedankt en een prettige dag gewenst en verder niks aan de hand.

En dit soort voorbeelden heb ik gelukkig dusdanig vaak, dat ik nog wel een béétje vertrouwen heb in de mens.

Sherivey
Berichten: 8639
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:38

Marije_jiplover schreef:
In een ander topic werd dat ook weer heel erg duidelijk.
Iemand had een bekeuring gekregen vanwege het negeren van een verbodsbepaling.

Dat topic druipt ook van de reacties dat regels heel nuttig zijn, maar niet voor henzelf gelden, omdat....
En dan een reeks met drogredenen waarom zij natuurlijk net wél die legitieme uitzondering op een regel zijn.

Ik snap dat dus gewoon echt niet.


Dat gezegd hebbende, moet ik aan de andere kant toch zeggen dat ik nog steeds weinig overlast ervaar van anderen.
Laatst op een hondenlosloopgebied waar het ruiterpad overheen liep had een mevrouw keurig haar hond bij zich en vast gedaan uit zichzelf.
Wij bleken echter t verkeerde pad te hebben en zijn even later omgekeerd.
Kwamen we die mevrouw met loslopende hond achterop.
Mevrouw zich verontschuldigen omdat ze ons niet terug verwacht had (logisch, zou ik ook niet verwachten).
Wij even gewacht, zij de hond vast, wij weer verder.
Elkaar vriendelijk bedankt en een prettige dag gewenst en verder niks aan de hand.

En dit soort voorbeelden heb ik gelukkig dusdanig vaak, dat ik nog wel een béétje vertrouwen heb in de mens.

Dit soort mensen zijn echt top :j

Hier kom ik ze soms tegen, maar steeds minder. Momenteel racen ze hier door de polder en remmen soms niet eens af als ze langs de paarden rijden.

Snap ook niet waar die mensen zo'n haast om hebben.

Femke_Tweety

Berichten: 11988
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:46

Ik krijg regelmatig complimenten van ruiters hier over hoe mijn hond zich gedraagt ten opzichte van hun paarden.

Nu is dat niet helemaal gek, ze is natuurlijk van jongs af aan paarden gewend én daarnaast hebben we landelijk niveau gehoorzaamheid wedstrijden gelopen.

Maar dat soort complimenten blijft leuk.


Voor iedereen haalbaar overigens, complimenten. Ook als je hond niet slaafs gehoorzaam is.

Gewoon goed om je heen blijven kijken.
Zie je een paard aankomen dan zoek je even een stukje op met een brede berm, parkeert je hond in de berm, je houdt je eigen aandacht bij de hond, groet de ruiter en gaat daarna fijn verder.

Want in de basis is dat gewoon ook wat ik doe.

Waarom zou je het elkaar moeilijk maken, als het veel leuker is als je elkaar blij kunt maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 12:56

Marije_jiplover schreef:
In een ander topic werd dat ook weer heel erg duidelijk.
Iemand had een bekeuring gekregen vanwege het negeren van een verbodsbepaling.

Dat topic druipt ook van de reacties dat regels heel nuttig zijn, maar niet voor henzelf gelden, omdat....
En dan een reeks met drogredenen waarom zij natuurlijk net wél die legitieme uitzondering op een regel zijn.

Ik snap dat dus gewoon echt niet.


Dat gezegd hebbende, moet ik aan de andere kant toch zeggen dat ik nog steeds weinig overlast ervaar van anderen.
Laatst op een hondenlosloopgebied waar het ruiterpad overheen liep had een mevrouw keurig haar hond bij zich en vast gedaan uit zichzelf.
Wij bleken echter t verkeerde pad te hebben en zijn even later omgekeerd.
Kwamen we die mevrouw met loslopende hond achterop.
Mevrouw zich verontschuldigen omdat ze ons niet terug verwacht had (logisch, zou ik ook niet verwachten).
Wij even gewacht, zij de hond vast, wij weer verder.
Elkaar vriendelijk bedankt en een prettige dag gewenst en verder niks aan de hand.

En dit soort voorbeelden heb ik gelukkig dusdanig vaak, dat ik nog wel een béétje vertrouwen heb in de mens.


Ik zit ook in dat andere topic. Een verbodsbord zou ik nooit negeren, maar ben wel van mening dat, als men beperkingen op legt, men er ook voor moet zorgen dat mensen aan hun trekken kunnen komen daar waar je wel mag komen. Ik wil gerust mee paden onderhouden, heb me hiervoor al lang opgegeven. Ik wil ook betalen voor een fijne route, geen probleem. Bij het provinciebestuur staan de neuzen in dezelfde richting, het ANB houdt alles tegen. Ik kan 2 lussen van 8 km rijden, een kleine van 4 en een grote van 25 km. De ene lus van 8 km is over bevolkt, kom ik al maanden niet meer en nu hebben ze daar ook de ruiterroute verlegd. Ze loopt nu ten oosten van het bos. Heb vorige week nog te voet het pad gevolgd. De borden van de ruiterroute zijn nog niet aangepast, alle borden met verboden voor paarden staan nog aan de overige wegen. Ik zou echt niet weten waar ik daar nog met mijn paard mag rijden. De lus van 4 loopt langs het startpunt van alle wandel en mtb routes en zit dan ook overvol, niet verstandig om net dat lusje uit te kiezen. Schiet er nog 1 lus over. Die is voor een deel aan gort gereden doordat er boswerkzaamheden zijn, overhangende takken worden niet gesnoeid waardoor een deel helemaal aan het dichtgroeien is en voor de rest heeft men het wandelroute netwerk uitgebreid zodat het er nu ook rete druk is. En neen, de meeste mensen zijn echt niet vervelend en ik heb best al heel wat leuke contacten gehad, maar het zorgt er wel voor dat mtb-ers en ruiters uitwijken naar de rustigere paden ook al zijn dat geen mtb of ruiterpaden. De lus van 25 km heb ik nog niet aangedurfd. Ik moet dan nl een heel eind over een bochtig en geasfalteerd fietspad. Nochtans loopt er over de heide een prachtige breed zandpad die dat fietspad vermijd. Ik ben hier niet geboren en getogen en kan via dat zandpad niet mijn weg naar de ruiterroute terug vinden, de locals hier weten wel hoe ze moeten rijden en gaan via die alternatieve route. Dan kan je wel op hoge benen roepen dat je je netjes aan de regels moet houden, maar als de partij die in staat voor de aanleg en het onderhoud van de paden gewoon geen rekening houdt met de recreanten, dan krijg je verzet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:00

Femke_Tweety schreef:
Ik krijg regelmatig complimenten van ruiters hier over hoe mijn hond zich gedraagt ten opzichte van hun paarden.

Nu is dat niet helemaal gek, ze is natuurlijk van jongs af aan paarden gewend én daarnaast hebben we landelijk niveau gehoorzaamheid wedstrijden gelopen.

Maar dat soort complimenten blijft leuk.


Voor iedereen haalbaar overigens, complimenten. Ook als je hond niet slaafs gehoorzaam is.

Gewoon goed om je heen blijven kijken.
Zie je een paard aankomen dan zoek je even een stukje op met een brede berm, parkeert je hond in de berm, je houdt je eigen aandacht bij de hond, groet de ruiter en gaat daarna fijn verder.

Want in de basis is dat gewoon ook wat ik doe.

Waarom zou je het elkaar moeilijk maken, als het veel leuker is als je elkaar blij kunt maken?


Voor mij moeten honden zeker niet altijd vast. Ik kom regelmatig een jogger tegen met los lopende hond, helemaal geen probleem mee. Soms vragen mensen me of hun pup met mijn paard mag kennis maken, stop ik altijd voor, waarom ook niet.

Als je gewoon rekening houdt met mekaar en wat attent bent, hoeft heel het gedoe met het scheiden van recreanten niet.

Sherivey
Berichten: 8639
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:14

Ik had ook nooit problemen met loslopende honden. Zolang ze niet in de staart van mn paard gaan hangen :=

Femke_Tweety

Berichten: 11988
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 13:25

Ik ken het van alle kanten.

Als hondeneigenaar, als hardloper, als ruiter, als menner.

Misschien helpt dat wel om ook de andere kant te zien.

Net zoals ik zowel recreant ben, als een achtergrond heb in NME (natuur- en milieueducatie) maar ook familie met boerenbedrijven.




(Hardlopen wel lang geleden, eerlijk is eerlijk :+ )

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:06

Ik zie zoveel mensen met jachthonden bij ons in de velden die begeleid worden door een boer, jager of natuurmens en die staan prima onder Appèl bij loslopend wild. Ik wil de fazanten en konijnen niet tellen die op een normale voorjaarsdag of zomerdag op mijn weiland rondcrossen. Herten zitten er ook genoeg. Dan is het nog zo jammer dat anderen het maar normaal vinden als hun overmaatse keffer er wel achteraan spurt "want ja borden over aanlijnplicht maar hunnie doen het ook niet". Dat die andere honden perfect luisteren en de boel niet verstoren, dat vergeten ze wel.

KarmaChansy

Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:13

ik heb dat andere topic ook gelezen en wat dat betreft top dat ze wat strenger zijn in NL, hier is een aanlijnplicht vanaf 1 maart tot 31 augustus vanwege het vele wild, als mensen een losse hond zonder eigenaar zien word, mag een omstander die dus gewoon meenemen naar de politie en mag je een ophaal premie betalen (laatste keer was het 290 euro bij een vriend)

Zelfs hier zonder lockdown die ik zoveel troep al weer in de natuur :( ik snap niet waarom mensen niet gewoon hun zooi kunnen opruimen

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 14:28

Aanlijnplicht is hier altijd van toepassing, een losloopgebied bestaat hier niet. En een loslopende hond die het wild niet eens een blik waardig gunt maar netjes bij de baas blijft, die vind ik helemaal niet erg. Maar ik wil ook gewoon geen ongelukken. Mijn ene paard kan heel territoriaal uithalen naar honden als ze de weide in (zouden) komen. Stel dat zo'n beest de weide in vliegt achter een konijn of fazant, die mist en dan achter een mini van mij vliegt? Dan zit de kans er dik in dat de jonge mini-hengst er vol tegenin gaat, mijn Tinker gericht mept of mijn warmbloed er vol bovenop springt. Letterlijk. Dat is oren plat, bek open, grijpen en rondslingeren. Of er bovenop gaan zitten zonder loslaten.

Ik zit niet te wachten om dan een aanklacht te krijgen dat ie Fifi het rashond top showmodelletje gefileerd heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:23

Nu moet het niet gekker meer worden! Blijkbaar zijn er klachten gekomen over boomwortels op een bospad. Is een stuk dat enkel ruiterroute is, maar door iedereen gebruikt wordt. Heb nog nooit last gehad van die wortels en kan me echt niet voorstellen dat er ook maar iemand hinder van ondervindt, want het zijn echt geen knoerten. Maar nu zijn alle wortels dus wit geschilderd, paard keek de 1ste keer maar raar op, en zijn ze die dus echt aan het uit schuppen. Huh? Meest ergerlijke is wel dat ze de putjes niet gewoon terug toe doen. Niet dat ze diep zijn, maar van kleine wortels naar kleine putjes lijkt me nu niet direct een oplossing voor de klagers.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:09

MTB’ers kunnen daar last van hebben, maar het is verstandiger om de boel te herstellen (dus de gaten vullen), niet verder slopen.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:28

Maar waarom klagen mtb'ers over wortels op een RUITERpad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:45

Varekaj schreef:
Maar waarom klagen mtb'ers over wortels op een RUITERpad?

Uberhaupt over boomwortels klagen in een bos :')

Sherivey
Berichten: 8639
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:57

Mindim schreef:
Varekaj schreef:
Maar waarom klagen mtb'ers over wortels op een RUITERpad?

Uberhaupt over boomwortels klagen in een bos :')

Ja hallo, wie zet er dan ook bomen in een bos? :')

Femke_Tweety

Berichten: 11988
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:58

Ja, die dingen staan altijd in de weg als je de natuur in wil.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:36

Het zijn er zoveel ook, die bomen, dan zie je het bos vaak helemaal niet meer :Y)

Femke_Tweety

Berichten: 11988
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Buitengebied te populair dankzij corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:37

Maar de grote vraag blijft toch wel: bij hoeveel bomen begint het bos eigenlijk?