Kerstdiner met kinderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Kerstdiner met kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 12:03

Ik heb het idee opgevat om samen met onze kinderen 3 en 4 jaar het ‘kerstdiner’ voor tweede kerstdag te maken. Maar daarvoor hebben we natuurlijk wel lekkere en niet al te ingewikkelde recepten nodig. Doel is dat ze zoveel mogelijk zelf kunnen doen met een klein beetje hulp van mij waar nodig.
Wie o wie heeft het ideale idee en/of het meest geweldige recept?

xMarieke

Re: Kerstdiner met kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 12:08

Met 3 en 4 jaar zullen ze denk ik een hele hoop hulp nodig hebben.

Worstjes in bladerdeeg gerold zou misschien kunnen?

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 12:09

Knakworstjes in bladerdeeg? Dan hoef je alleen de bakplaat in de oven te schuiven en er uit te halen.

Alles voor soep laten snijden, of voor ragout en ze ragout bakjes laten vullen.
Sterretjes uit bladerdeeg laten steken.
Sterretjes uit brood laten steken en roosteren en door de kinderen laten beleggen.
Spiesjes met tomaat en mini mozzarella bolletjes laten maken?

Dessert op borden laten doen en versieren met bladerdeeg sterretjes of fruit of hagelslag of taart sprinkels.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 12:22

Leuk idee!
Koud voorgerechtje zoals garnalencocktail of iets anders lekkers (bijv. fruit: meloenbolletjes/stukjes met gerookte ham of kip) in een glas. Dat kunnen ze zelf vullen. Door de kinderen zelfgemaakte bladerdeegstengel erbij. Staat samen heel leuk op tafel.
Soep: pompoensoep is heel leuk om te maken en heeft ook nog een leuke kleur. Ik weet alleen niet of ze niet net te klein voor zijn voor het snijden van de groente.
Hoofdgerecht: vis en papillotte. Stukjes aluminiumfolie klaarleggen. De kinderen leggen de vismootjes erop. Kruiden, klontjes boter erop en dichtvouwen (even voordoen). Dan in de oven (moet je wel van vis houden)
Aardappel gratin: samen kleine bakjes invetten, dan kunnen de kinderen de voorgekookte aardappelplakjes erin doen. Room en strooikaas erbij en in de oven.
Sla: lekkere ingrediënten klaarzetten en ze de slaschaal laten vullen.

Edit: er staat ook erg leuke recepten op internet: https://www.ah.nl/allerhande/recepten/R ... inderkerst

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 12:40

Komkommer, tomaat en ei snijden gaat ze al prima af dus andere groenten zullen ook wel lukken zolang ze niet te hard zijn en dus mijn goede scherpe koksmes nodig is.
Er komen in ieder geval al hele leuke dingen voorbij.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 12:44

Niqui schreef:
Leuk idee!
Koud voorgerechtje zoals garnalencocktail of iets anders lekkers (bijv. fruit: meloenbolletjes/stukjes met gerookte ham of kip) in een glas. Dat kunnen ze zelf vullen. Door de kinderen zelfgemaakte bladerdeegstengel erbij. Staat samen heel leuk op tafel.
Soep: pompoensoep is heel leuk om te maken en heeft ook nog een leuke kleur. Ik weet alleen niet of ze niet net te klein voor zijn voor het snijden van de groente.
Hoofdgerecht: vis en papillotte. Stukjes aluminiumfolie klaarleggen. De kinderen leggen de vismootjes erop. Kruiden, klontjes boter erop en dichtvouwen (even voordoen). Dan in de oven (moet je wel van vis houden)
Aardappel gratin: samen kleine bakjes invetten, dan kunnen de kinderen de voorgekookte aardappelplakjes erin doen. Room en strooikaas erbij en in de oven.
Sla: lekkere ingrediënten klaarzetten en ze de slaschaal laten vullen.

Edit: er staat ook erg leuke recepten op internet: https://www.ah.nl/allerhande/recepten/R ... inderkerst

Kinderen pompoen laten snijden niet aan beginnen, tenzij je een hele zachte hebt!! Mijn vriend is best handig in de keuken maar mocht bij flespompoen snijden toch door naar hap voor 3 hechtingen #)

Chocotwisters zijn ook leuk/lekker en makkelijk te maken.

Soepstengels met ontbijtspek erom gewikkeld is ook leuk, en ziet er ook direct chique uit.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 13:03

Onze kinderen (5 en 7) helpen me vaak met koken, maar in de praktijk is er maar erg weinig wat ze écht zelf kunnen.

In de praktijk helpen ze vooral graag met het snijden en klaarzetten van ingredienten, dus hun voorkeur is iets met veeeeel ingredienten :+
Stoofvlees vinden ze bijv erg leuk, en kan je ruim vooraf maken. Lekker alle ingredienten snijden, 1 voor 1 toevoegen, en steeds even spieken hoe het ervoor staat. Ik kook aardappelen voor puree en dan gaan zij stampen en ingredienten toevoegen. Spruitjes schoonmaken os lekker veel werk (meestal zijn ze daarna wel weer klaar met helpen :o )

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 13:21

Inderdaad groente snijden voor bijvoorbeeld een quiche of soep.

Een salade samen laten voegen of een wrap vullen, rollen en evt snijden...

Hier is eton mess ook altijd een hit..( schuim verkruimelen( zelf maken is ook erg leuk), slagroom kloppen en fruit toevoegen..supersimpel en ze vinden het zelf ook lekker

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 13:23

Mini “pizza” maken? Deden wij thuis vroeger soms met wit brood, beetje tomatensaus en groente en dan in de oven

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 13:28

ik denk dat ts het verhaal even aan moet passen

iets maken waarbij de kids denken dat ze het zelf doen :). met 3 en 4 jaar heb je indd. nog hulp nodig.

hier de kids 4 en 6 en ik lees vooral mee voor tips en ideeën.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 13:35

Uiteraard is er hulp nodig zoals ik ook schrijf. Maar ze helpen me erg graag en staan altijd overal met hun neus erbovenop als ik kook en bak. We maken ook regelmatig samen tiramisu en gevulde salades samen.
Ik ben dus vooral op zoek naar menu ideeen en recepten want heb even geen inspiratie. Ooit had ik een kinderkookboek maar die ligt nog ergens in een doos :=

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 13:38

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... n-parmaham

Deze hebben wij vorige week gemaakt...simpel en ook nog gezond

Of zelf broodjes hamburger samen laten stellen...natuurlijk het lekkerst als je eerst zelf het gehakt mag mengen en kruiden, kaas, augurkjes snijden en natuurlijk saus er op...mijn kinderen worden er erg blij van!

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 13:44

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 14:59