20 jaar.....cafe brand Het Hemeltje Volendam

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

20 jaar.....cafe brand Het Hemeltje Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 01:22

Met heftige gebeurtenissen weet je vaak na jaren nog waar je was....zo ook de brand in Het Hemeltje.

Toendertijd had je niet overal toegang tot internet, was je blij dat je kon smsen met een nokia 3310 of 8210. Je kwam thuis en hoorde dan pas het nieuws....

Ik kwam na het stappen thuis bij een vriendin waar we het op het nieuws zagen.

Waar was jij...?

Daarna werd alles anders op het gebied van brandveiligheid.

Misschien goed om bij stil te staan. Zeker met al het geklaag rondom Corona...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 01:45

Pfoe, 20 jaar geleden alweer... Ik was pas 8 toen, en ik vermoed dat wij met die feestdagen in Zuid Afrika zaten, dus voor mij is het niet zo'n gebeurtenis geweest waarbij ik nog precies weet waar ik was toen ik het nieuws hoorde. Ik denk dat wij het pas bij thuiskomst in Nederland gehoord hebben. Ik weet wel dat ik heel erg onder de indruk was van de verhalen van overlevenden die nadien naar buiten kwamen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 01:49

Ik was te jong om het bewust mee te maken. Maar besef mij maar al te goed dat dit 1 van de incidenten is geweest waardoor het bewustzijn rondom brand is verhoogd en waarbij de kennis, kunde en samenwerking tussen hulpverleners een speerpunt is geworden bij de overheid. Ander incident wat veel impact had op bewustzijn en wel/niet speerpunt van de overheid was de vuurwerkramp in Enschede.

'Blij' om te zien dat er van Volendam zo ontzettend veel is geleerd. De eerste keer dat ik het verhaal hoorde had ik kippenvel en een brok in mijn keel. Terecht ook. Ik hoop in ieder geval dat dit nooit meer gebeurt.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 02:46

Waar ik was toen ik het hoorde, geen idee.

Ik kan me vooral heel goed herinneren wat er daarna allemaal veranderde op het gebied van brandveiligheid. Als bestuurslid van een studentenvereniging, was ik mede-verantwoordelijk voor het runnen van de kroeg. Op de bovenverdieping van een stokoud pand. Met maar 1 steile wenteltrap en smalle gang naar buiten.
Net als iedere horeca-uitbater, kregen wij ook bezoek van de gemeente en vervolgens een waslijst met huiswerk wat er moest veranderen. Ik herinner me dat gedeelte vooral als heel veel gedoe en duur, maar zeer zeker niet onterecht, begrijp me niet verkeerd!

Ik denk dat het veel mensen wakker geschud heeft, want zoiets als wat in Volendam gebeurd is, had bij ons ook kunnen gebeuren. Daarna keken we met z'n allen toch een beetje anders naar veiligheid en is er behoorlijk wat veranderd en opgeknapt aan het pand.

Noukie

Re: 20 jaar.....cafe brand Het Hemeltje Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 07:48

Ik was bij vrienden die avond, hoorde het van de taxi chauffeur op weg naar huis..

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 08:04

Ik was toen nog maar 11 jaar, ik weet wel dat het op het nieuws kwam maar niet dat het heel duidelijk tot me doordrong. Pas later begreep ik wat er was gebeurd.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 08:17

Toen het gebeurde liep ik rond in de Time Out in Gemert. Ik weet nog dat ik tegen een vriendin zei “er zal hier maar brand uitbreken”. Het nieuws van het Hemeltje kwam de volgende ochtend door....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 08:56

Waar ik was weer ik niet meer. Zal wel op 1 of ander feest zijn geweest.
Maar.. ik weet wel dat de beelden van de mensen die naar buiten gesleept werden en onuitwisbare indruk hebben gemaakt..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 08:59

Bij lady Diana zat ik Anniko van Santen te kijken toen er steeds een banner boven in beeld verscheen dat er een extra nieuwsuitzending zou komen. Teleurgesteld liep ik naar beneden om te klagen bij mn moeder dat Telekids er voor die dag mee zou stoppen.
Met Pim Fortuyn kwam mn broer net terug van zn werk en zette de tv aan, hij had het op de radio gehoord. We zagen op tv hoe Pim gereanimeerd werd.
9/11 zag ik het 2de vliegtuig live het WTC invliegen terwijl ik mijn ontbijt zat te eten.

Maar de ramp van Volendam heb ik pas op nieuwjaarsdag/ ochtend gehoord.
Op het moment zelf ben je natuurlijk zelf oud en nieuw aan het vieren. Dan gaat de tv uit en ga je naar buiten.
Wij deden er nooit superveel aan dus ik lag ws ook op een redelijk normale tijd in bed.

Maar 20 jaar geleden alweer. Heftig zeg.

Beretto

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:34

Ik weet het nog precies, krijg het nooit meer van mn netvlies.
Thuis toen de pager ging, daarna in Volendam....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:44

Haast niet meer voor te stellen dat het nieuws destijds niet direct binnenkwam op een apparaat dat je altijd bij je had. Je had een radio, tv of krant nodig, of je moest je pc aanslingeren om internet op te starten. Twintig jaar geleden nog maar... of eigenlijk toch alweer.

Ik vierde O&N bij vrienden op de campus in Enschede. Ik sliep daar met een paar anderen op een studentenkamertje, half onder het bureau weet ik nog. Ergens in de loop van de ochtend zette iemand de radio aan en daar hoorden we het op het nieuws. Ik weet nog dat ik op dat moment naar buiten stond te kijken, naar de grote bevroren vijver op de patio. Ik kon alleen maar denken 'WTF...' Niet te bevatten.

Een paar jaar geleden kreeg ik bij toeval het boek Het verdriet van Volendam in handen. Bijna in één ruk uitgelezen en daar ben ik nog wel even stil van geweest.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:12

Goede tip Karin, ga dat boek ook bestellen!

Ik weet niet meer waar ik was enzo, maar ben me door deze ramp wel bewuster geworden van de gevaren van brand. Sterretjes binnen in een café vind ik echt niet chill, en ik check eigenlijk altijd wel even waar de nooduitgangen zijn. Denk dat dit deels komt door wat er toentertijd in Volendam is gebeurd. Goede zaak dat de regels omtrent brandveiligheid zijn aangescherpt, heel verdrietig dat er zo'n ramp voor nodig was.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:26

Hier een Belg en ik kan me niets herinneren, heeft iemand daar een link van?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:29

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:34

Mloes schreef:
Goede tip Karin, ga dat boek ook bestellen!

Ik kom er net achter dat het het vervolg moet zijn geweest. Ik wist niet dat er een vervolg was, maar ik zie het net op Wikipedia. Dat is Volendam, 10 jaar later.

Er is overigens ook een documentaire met dezelfde (onder)titel.

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 10:41

Echt ontzettend heftig, zelf was ik nog maar drie jaar oud dus ik kan me niet herinneren wanneer ik er voor het eerst over hoorde.
Vorig jaar heb ik het boek 'Nieuwe handen' van Gerie smit gelezen. Erg mooi boek wat je echt helemaal meesleept in het drama wat zich afgespeeld heeft en ook de nasleep er van.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:20

Ik was toen pas 8 maar ik weet wel dat mijn moeder al snel met haar beste vriendin aan de telefoon hing omdat familie van haar daarbij aanwezig was. Zij hebben het gelukkig overleefd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:21

Ik sliep toen voor het eerst in mijn huidige huis. Gooide vanwege het vele vuurwerk mijn radio aan en hoorde wat er in Volendam was gebeurd. Ik loop al een tijdje mee en voor mij is het ongeluk met Lauda een naar voorbeeld wat brandwonden doen met mensen(als je het overleefd).

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:23

Beretto schreef:

Jij was een van de hulpverleners begrijp ik hieruit? Heftig joh.

Ik hoorde het pas een dag later, ik was O&N aan het vieren en in die tijd deed ik dat lekker zonder mobiele telefoon... Ik was toen in de leeftijd dat ik meerdere dagen per week in de kroeg hing. Ik weet wel dat ik vanaf de brand anders keek naar hoe een kroeg was ingericht en hoe vol het was.... Verschrikkelijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:25

Ik was met mijn toen man bij mijn ouders. Mijn ex kreeg de dringende oproep vanuit het rode kruis en sigma om naar volendam te komen om hulp te verlenen. Alleen had hij iets gedronken omdat we zouden slapen daar en hij kon niet veilig autorijden en daar gaan helpen. ik kon dat moment niet autorijden en kon hem dus ook niet brengen. Het was dus eerste hands informatie met vreselijke dingen.

Maar het telefoontje weet ik nog precies

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:25

Beretto schreef:

Pfoeh! Heftig. En dit is dus waarom ik respect heb voor het gros van de hulpverleners. Een stap naar voren waar de ellende is, terwijl iedereen juist een stap naar achteren doen. Bedankt.

Wist je na het pagerbericht al hoe ernstig het was, of pas bij aanrijden/aankomst?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:40

Ik was toen nog te jong om het me te herinneren. Ik was 4 jaar. De eerste ramp die ik me herinner is 9/11, toen waren we bij mijn broer zijn zwemles en daar stond de tv aan.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:48

Wij hoorden het naar mijn idee wel meteen in de kroeg (ik was 19). Er is echt veel veranderd sindsdien qua brandveiligheid etc. Op dat moment was de kroeg waar wij waren ook helemaal met dennentakken versiert. Daarvoor dacht je er niet aan, daarna toch kijken waar is de nooduitgang en dat soort dingen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:54

Geen idee waar ik was toen, ik was 12 jaar. Maar ik kan nog wel de impact van het nieuws herinneren, de emotionele interviews met betrokkenen enz

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 11:57

Ipsilonka schreef:
Wij hoorden het naar mijn idee wel meteen in de kroeg (ik was 19). Er is echt veel veranderd sindsdien qua brandveiligheid etc. Op dat moment was de kroeg waar wij waren ook helemaal met dennentakken versiert. Daarvoor dacht je er niet aan, daarna toch kijken waar is de nooduitgang en dat soort dingen.

Ik was 16, en stond ook inderdaad in een discotheek helemaal vol met versiering, lampjes, kerstbomen... en natuurlijk toen nog 80% van de mensen met een sigaret in hun hand.
Ik weet nog dat ik thuis kwam, het hoorde op het nieuws en mij toen besefte dat het mij net zo goed had kunnen overkomen.