Doet Facebook zomaar posten weghalen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Doet Facebook zomaar posten weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 13:27

Misschien een rare vraag , maar een paar maanden geleden heb ik omdat sommige 'vrienden' dat leuk vonden al mijn honden en paarden die ik ooit gehad heb een verhaaltje over geschreven , met een lading foto's natuurlijk .
Nu moest ik gister even snel een foto van 1 van de paarden zoeken en dat is best makkelijk die staan nl bij al mijn FB foto's , sneller gevonden als in de mappen zoeken op mijn computer.

Maar ik vond de foto's niet ,dus terug gegaan naar de maand waarin ik die verhalen geschreven had, nu zijn er dus zomaar 2 paarden verwijderd, alle andere dieren staan er nog, echt helemaal foetsie...

En nee er zaten geen gekke , enge of rare foto's bij, gewoon paarden op de wei/ onder het zadel foto's.

Doet FB dat zomaar weghalen? Zonder enige vorm van communicatie? Ik heb geen mail, geen bericht of wat ook gehad...

Nu gaat het me niet zo om die verhalen hoor, niemand die die ooit nog leest ,maar wel om het feit dat ze blijkbaar zomaar berichten weghalen, het betrof bv wel een paard die inmiddels overleden is en best een emotioneel verhaal was.

Weet iemand hoe dit werkt en waarom dat dan zonder enige vermelding weggehaald wordt?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 13:30

ja, facebook doet dat. Meestal omdat er iets in je tekst staat dat wat triggert bij facebook. Ze lezen de teksten niet volledig door, maar sommige woorden zorgen er voor dat je tekst verwijdert wordt.

Zo weet ik dat rondom borstvoeding heel veel posts verwijdert worden, ouders hebben het over een kolf (het apparaat waarmee je borstvoeding kan afkolven dus) en FB leest dat als posts over wapengebruik en verwijdert de posts dan meteen. Je krijgt daar geen melding van.

Het zou ook bijvoorbeeld kunnen dat zij gedacht hebben dat het om handel of verkoop ging en dat ze daarom verwijderen. Ze zijn daar behoorlijk rigoreus in.

kimmie261

Re: Doet Facebook zomaar posten weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 13:41

Goed, daar kan ik inkomen, maar waarom staan dan nog wel alle andere paarden erop? dan zou je bijna zeggen dat ze alle paarden eraf zouden halen..

Het enige wat raar is, het zijn de enige 2 paarden van een vriendin die dus bij mij staan, maar goed die vriendin vind het alleen maar leuk als ze foto's van haar dieren ziet en er heeft niets geks in de teksten gestaan, alleen maar hoe ze bij mij gekomen zijn en hoe hun karakters waren , echt er stond ook niets in wat ook maar iets met verkoop te maken zou hebben... echt raar nou ja... misschien was het wel omdat ik mijn vriendin getagd had in de verhalen zij heet "Schot" van haar achternaam ...

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:08

secricible schreef:
ja, facebook doet dat. Meestal omdat er iets in je tekst staat dat wat triggert bij facebook. Ze lezen de teksten niet volledig door, maar sommige woorden zorgen er voor dat je tekst verwijdert wordt.

Zo weet ik dat rondom borstvoeding heel veel posts verwijdert worden, ouders hebben het over een kolf (het apparaat waarmee je borstvoeding kan afkolven dus) en FB leest dat als posts over wapengebruik en verwijdert de posts dan meteen. Je krijgt daar geen melding van.

Het zou ook bijvoorbeeld kunnen dat zij gedacht hebben dat het om handel of verkoop ging en dat ze daarom verwijderen. Ze zijn daar behoorlijk rigoreus in.

dat doen niet ZE... maar een computer, die reageert op tags en bepaalde ingestelde beelden...komt geen mens aan te pas, pas wanneer je bv bezwaar zou maken wanneer je adv. is verwijderd om zoiets heb je kans dat het bij iemand op zijn buro komt en het hersteld wordt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:12

ja, je hebt gelijk haha. Juist omdat het automatisch gaat gaat het zo rigoreus. Staat er niet heel duidelijk. Maar dat is juist het probleem, dat het geautomatiseerd gebeurt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:49

Nou, ik weet wel dat het algoritme van fb dingen soms met opzet niet laat zien. Dan is het niet verwijderd. Ik heb zo wat bijzondere vakantiekiekjes geplaatst, die zijn 92 keer gedeeld, omdat het over een enigszins beladen onderwerp gaat. Maar zelf zie ik mijn eigen bericht niet meer terug op mijn eigen tijdlijn. Ik moet dan echt gaan zoeken. Anderen zien het soms nog wel. Maar toch zijn de reacties sinds enige uren minimaal en dat is best wel raar. Ook heb ik de kiekjes gedeeld in bepaalde groepen en daar is helemaal geen reactie gekomen, ook dat geeft aan dat kennelijk er ergens een woord in de tekst staat wat er uit gefilterd wordt. Er staat overigens niets onjuists in, maar wel een uitleg over wat er gebeurd is op de kiekjes. Het is mijn verhaal en het zijn mijn foto's. Ik zit er aan te denken om dezelfde foto's nog eens te plaatsen met een geheel andere tekst. Kijken of het algoritme het dan anders gaat verwerken. Ik vind het soms ook wel grappig om met woorden te spelen om te zien wanneer het wel of niet vaker gelezen of opgepikt wordt.
Laatst bijgewerkt door germie op 15-12-20 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:52

germie schreef:
Nou, ik weet wel dat het algoritme van fb dingen soms met opzet niet laat zien. Dan is het niet verwijderd. Ik heb zo wat bijzondere vakantiekiekjes geplaatst, die zijn 92 keer gedeeld, omdat het over een enigszins beladen onderwerp gaat. Maar zelf zie ik mijn eigen bericht niet meer terug op mijn eigen tijdlijn. Ik moet dan echt gaan zoeken. Anderen zien het soms nog wel. Maar toch zijn de reacties sinds enige uren minimaal en dat is best wel raar. Ook heb ik de kiekjes gedeeld in bepaalde groepen en daar is helemaal geen reactie gekomen, ook dat geeft aan dat kennelijk er ergens een woord in de tekst staat wat er uit gefilterd wordt. Maar het is mijn verhaal, mijn beleving en ondersteund door mijn vakantiefoto's. Ik zit er aan te denken om dezelfde foto's nog eens te plaatsen met een geheel andere tekst. Kijken of het algoritme het dan anders gaat verwerken. Ik vind het soms ook wel grappig om met woorden te spelen om te zien wanneer het wel of niet vaker gelezen of opgepikt wordt.

moet je eens eens een koeienvel kleed proberen te verkopen pfffff.. maar dat is ook weer het vervelende van dat taggen, iemand verkoopt bv pups of dieren, dat is niet toegestaan, verander je nou de tekst te koop in voor adoptie af te staan... dan is er nix aan de hand dus de broodfokker kan gewoon doorgaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:54

Dat is dan wel wel bijzonder ja. Maar inderdaad, de tekst maakt soms wat uit en ik vind het soms wel grappig om uit te zoeken welk woord het doet. Ik heb zo ook al eens in diverse chats met mensen een bepaald woord genoemd en ja hoor, even later kwamen de advertenties over dat woord langs. Dus ook op de priveberichten zit een 'meeleesmodus' die steekwoorden er uit pikt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 14:57

kimmie261 schreef:
Goed, daar kan ik inkomen, maar waarom staan dan nog wel alle andere paarden erop? dan zou je bijna zeggen dat ze alle paarden eraf zouden halen..

Het enige wat raar is, het zijn de enige 2 paarden van een vriendin die dus bij mij staan, maar goed die vriendin vind het alleen maar leuk als ze foto's van haar dieren ziet en er heeft niets geks in de teksten gestaan, alleen maar hoe ze bij mij gekomen zijn en hoe hun karakters waren , echt er stond ook niets in wat ook maar iets met verkoop te maken zou hebben... echt raar nou ja... misschien was het wel omdat ik mijn vriendin getagd had in de verhalen zij heet "Schot" van haar achternaam ...

Als FB denkt dat het een verkooptekst is, verwijderen ze het. Wapen gerelateerde dingen verwijderen ze.
Het woord petrol is ook een trigger.
FB heeft hoop triggers en contact met ze opnemen is zonde van je tijd :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:00

Het is soms toch een mysterie wat de systemen triggert. Zo kan ik een kindershirtje met daarop de afbeelding van een graafmachine niet te koop zetten, want om 1 of andere duistere reden denkt FB dat het om de verkoop van tickets gaat :?

Zelfs mijn bezwaar is afgekeurd.... Wie het snapt mag het zeggen....

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 15:24

pmarena schreef:
Het is soms toch een mysterie wat de systemen triggert. Zo kan ik een kindershirtje met daarop de afbeelding van een graafmachine niet te koop zetten, want om 1 of andere duistere reden denkt FB dat het om de verkoop van tickets gaat :?

Zelfs mijn bezwaar is afgekeurd.... Wie het snapt mag het zeggen....

nou kan google vertaling ook een hoop verzieken, zo heb je bv bij de western paarden dat de namen vertaald gaan worden... hilarisch natuurlijk want als je ziet hoe de paarden dan gaan heten... maar andersom kan natuurlijk ook nl. tekst vertaald in de taal waarin hun werken kan een hele andere betekenis opleveren en daardoor afkeuring

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 16:03

Bizar.. ik denk dan echt dat het aan mijn vriendin haar naam zou kunnen liggen, gezien alleen haar paarden zijn weggehaald , en dat is het enige wat echt duidelijk hetzelfde is, ik had haar in beide berichten getagd..

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:38

Krijg je geen notificatie wanneer ze je bericht verwijderen?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 16:42

Ik heb echt niets ontvangen... het zou natuurlijk wel netjes geweest zijn, ik weet ook niet wanneer ze het weg gehaald hebben, ik kwam er een beetje bij toeval gisteravond achter, dacht eerst dat ik gek was, haha, maar op de tijdlijn van mijn getagde vriendin is ( natuurlijk) ook alles verwijderd , zodoende wist ik zeker dat het verwijderd was.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:43

luxx schreef:

Nope :)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 16:45

Ik ben hele foto albums gewoon kwijt & dat slaat echt totaal nergens op. Ondertussen heb ik ze weer terug gezet :P

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:13

Raar hoor, als ze toch de moeite nemen om het weg te halen kunnen ze toch op zijn minst het even laten weten... Ze sturen je voor iedere scheet een notificatie, misschien ken je deze persoon, iemand heeft iets geplaatst, hier is een herinnering, iemand heeft iets geplaatst in een groep waar jij lid van bent, en zo zijn er nog meer dat me lijkt dat dat er ook wel af zou moeten kunnen. Maargoed, dan kun je daar weer op reageren natuurlijk, geloof dus dat ze daar niet zo'n trek in hebben, lastig vallen (mij niet meer, ik heb die oliebol uitgezet) is uniek aan Facebook voorbehouden blijkbaar

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 18:40

Keet schreef:
luxx schreef:

Nope :)

ja dat krijg je wel ergens maar niet bij je gewone berichten, kijk jij fb op mobiel of pc?

op fb links bovenin waar je ook je pb berichten aan kan klikken en je berichten op je tijdlijn,daarnaast heb je een pijltje dat naar beneden wijst, dan ga je daar naar hulp en ondersteuning, daar zit je support-inbox daar staan dat soort vermeldingen tussen

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-20 19:06

Die zijn bij mij leeg, zowel de schendingen als de rapporten over anderen.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:07

Ja gevonden! Support inbox, daar vind je dat! Je doet je naam weer eer aan :D

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:00

Topic verplaatst naar [HTT] Huis, Tuin en Techniek