LOI studie omzetten, pedagogisch medewerker 3 of 4?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Juttertje88

LOI studie omzetten, pedagogisch medewerker 3 of 4?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 08:28

Hoi bokkers!
Heeft er iemand ervaring bij het omzetten van je studie bij de LOI (thuisstudie variant).
Ik doe nu onderwijsassistent, maar er zijn vermoedens van autisme (heb ik vaker gehoord en ik herken wel veel kenmerken bij mijzelf). Hierdoor denken ze op stage dat het erg lastig voor mij gaat worden. Ze willen mij zeker een kans geven, maar ze willen ook niet dat, straks als ik mijn studie bijna heb afgerond, blijkt dat ik het niet ga halen. Ze denken erg goed mee. Ze denken ook dat specifiek kleuters of de kinderopvang/peuterspeelzaal beter bij mij past en dat dat beter haalbaar voor mij zal zijn. En daarna misschien ooit nog doorgroeien. Specifieke kleuterstage kan op deze school niet omdat je breed inzetbaar moet zijn. Dus nu zit ik er aan te denken om een andere school te zoeken waar het mogelijk is om alleen bij de kleuters stage te lopen, of ik wil misschien mijn studie omzetten naar pedagogisch medewerker. Hiervoor heb ik al een mail gestuurd naar mijn praktijkbegeleider maar heb nog geen reactie.
Heeft er iemand van jullie ervaring bij het omzetten van je LOI studie? Kan dit überhaupt?
Ik heb nu een halfjaar gehad van de 2. Zou zonde zijn als ik niet over kan stappen en geheel opnieuw moet beginnen.
Als ik mijn studie inderdaad om kan zetten, zit ik nog te twijfelen tussen niveau 3 en 4 van pedagogisch medewerker. Iemand die kan zeggen welke ik beter kan doen? Ik heb wel een MBO3 diploma, maar dat is detailhandel. En die studie is 10 jaar geleden. Is het slim om eerst niveau 3 te doen in deze richting?
Alvast bedankt :)

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 09:37

Waar loop je tegen aan nu in je opleiding dan? Wat lukt er niet vanwege autisme en waarom zou dat wel lukken in de kinderopvang?

Juttertje88

Re: LOI studie omzetten, pedagogisch medewerker 3 of 4?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 11:36

Ik loop nu stage in groep 5. Wat voor mij lastig is, is het switchen tussen alle werkzaamheden, dingen uitleggen qua stof en het begeleiden van leerlingen met problemen vind ik lastig. Natuurlijk valt alles te leren, maar bij mij is het zo dat ik het echt niet begrijp.
Ze denken dat kleuters/kinderopvang beter voor mij is omdat ik daar meer spelenderwijs dingen doe en minder het echte werk en dat ik het daarom wel daar ga redden.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:05

Maar ook dat hoort erbij, als je iets moeilijk vindt (of denkt te vinden) is wegrennen (andere opleiding kiezen) niet de juiste manier. Helemaal niet als het nog nergens op gebaseerd is.
Net als alleen bij de kleuters stage lopen. Als school zijnde zou ik daar niet mee akkoord gaan. Wat heb je dan aan een stagiair die niet overal inzetbaar is? Andere groepen zal je ook moeten leren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:08

Vind het ook een beetje onzin. Bij de kleuters moet je ook veel schakelen!
Ik zie niet veel verschil. Als je dan kan, zou je groep 5 ook moeten kunnen.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:57

Wat vind je zelf? Spreekt het werken met kleuters je aan?

Mijn ervaring is dat wanneer er een beperking om de hoek komt kijken, veel mensen uit je omgeving angstig reageren en kijken naar wat volgens hen niet kan. Echter moet dat niet altijd zo zijn. Ik heb tijdens mijn opleiding ook meermaals gehoord dat ik bepaalde dingen niet ging kunnen en ik beter een andere opleiding koos... Uiteindelijk heb ik voor mijn stage iets gezocht waar ik me goed bij voelde, wat binnen mijn mogelijkheden lag en waar men het zag zitten om mij te begeleiden. Ondanks dat mij sterk afgeraden was die richting te volgen, had ik als eerste van mijn jaar werk (hoewel er niet zoveel werk in te vinden is, zeker niet voor pas afgestudeerden). Ik heb ook nooit lang zonder werk gezeten.
Belangrijk is denk ik dat je zelf goed zicht krijgt op wat moeilijk is voor jou, hoe je daaraan tegemoet kan komen (compenseren), wat je sterkten zijn en wat je graag wil bereiken. Misschien is dat met kleuters werken, maar misschien is dat ook net wel het werk waar je nu stage voor loopt.
Vergeet ook niet dat je stage loopt om bij te leren. Dat het niet van in het begin heel goed / makkelijk gaat is niet erg, zolang je eruit leert...

Juttertje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 20:43

Ik heb ondertussen heel wat contacten gehad met diverse mensen en ik ga nu kijken voor een kleuterstage op een andere school. Ik twijfel alleen wel of ik dan wel of niet over mijn vermoedelijke autisme moet praten. Want ik wil niet in een hokje geplaatst worden, maar ik wil er wel open over zijn.

Zelf spreekt het werken met kleuters mij zeker aan, ik wilde dit aan het begin van mijn opleiding al, maar kon toen geen stage vinden voor bij de kleuters, maar kreeg wel groep 5 aangeboden. Daar ben ik toen voor gegaan, dan had ik tenminste een stageplek. Natuurlijk moet ik het allemaal nog leren, maar ik wil dat gewoon op mijn tempo en mijn manier doen. Dus wil ik graag een stageschool vinden, waarbij ik ook alleen bij de kleuters stage kan lopen. En als ik mijn diploma heb, daar eerst ruime ervaring in op te kunnen doen de eerste jaren, voordat ik eventueel (desnoods met extra begeleiding) alsnog ook de andere groepen kan doen.

Opleiding omzetten was helaas niet mogelijk, omdat ik al mijn lesmateriaal al in huis heb.

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 08:46

Dit klinkt mischien hard, maar bij je opleiding horen verschillende klassen. Ik doe bijv een leraren opleiding. Ik zelf vind oudere kinderen / mensen het leukst, maar als ik mn bevoegdheid wil halen moet ik tock echt overaal stage lopen (onderbouw, bovenbouw, mbo) dat is gwn onderdeel van de opleiding. Na de studie en als ik werk zoek kan ik wat meer kiezen wat ik wil. Wil ik alleen ouderen, dan zoek ik werk wat daar bij past. Bij de opleiding kan dat niet. En dat lijkt me logisch omdat wordt opgeleid voor meerdere doelgroepen en dus leert op breedinzetbaar te zijn. Je kan niet zomaar de helft van de opleiding aan de kant schuiven zegmaar. Ikzelf heb stoornissen / aandoeningen die ervoor zorgen dat ik snel overprikkeld raak. De stages zijn dan niet altijd even makkelijk, maar toch moet ik het leren en zie ik het positievere en leuke vab in. Kan je op school van je studiecoach ofzo geen hulp vragen. Daar zijn ze tenslotte voor :)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 12:30

Wat vervelend dat je het lastig vindt om snel te schakelen. Ik ben zelf juf en ik zie regelmatig juist mijn kleutercollega's schakelen, een werkdag in groep 5 staat toch meer vast.
Als inderwijsassistent word je opgeleid voor alle groepen, dus ik zou dat echt nog even proberen als dit echt je droombaan is.