huren via woningbouw

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

huren via woningbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 23:56

Ik ben inmiddels een jaar of 7 gescheiden. Ik woon in Zwolle waarin ik ik ook al die jaren al ingeschreven sta maar nog steeds geen sociale huurwoning heb. Af en toe sta ik op plaats 28 maar het schiet niet op. Ik huur nu vrije sector en ik kom daardoor met veel moeite rond en lig regelmatig 's nachts wakker van de zorgen hierom.

Ik heb me dus een paar jaar geleden ook ingeschreven in omringende dorpen. Nu sta ik daar redelijk bovenaan bij Vechthorst (Dalfsen, Nieuwleusen) Ik zie nu een huis, als ik daar op reageer dat komt dat al vrij op 23 december. Dat is over 10 dagen! Hoe doen anderen dat, want ik heb hier ook gewoon een opzegtermijn; einde van de maand. Dat zou sowieso 2 dubbele maanden betekenen want ik ben nooit zo snel over?

Ook vind ik het zo lastig omdat je nooit foto's van de binnenkant ziet |o en ik me ook regelmatig afvraag hoe het buurtje zal zijn. Ik ken zowel Nieuwleusen als Dalfsen maar een heel klein beetje en ik zou er heen verhuizen met 2 pubers (en 2 teckels :+ )
Ik wil binnen nu en een jaar verhuizen maar heb geen haast in de zin dat ik binnen een maand weg moet zijn. Al zou dat wel het fijnste zijn omdat het een hoop op zou lossen. Klinkt wat tegenstrijdig, maar ik hoop dat jullie me snappen. Hoe krijg ik een indruk van de binnenkant en een indruk van de woonveiligheid/woongenot van de buurt? (behalve er even doorheen rijden, maar dat zegt niet al teveel natuurlijk)

Cilli96

Re: huren via woningbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 00:02

Ten eerste kan ik je deze site aanraden, hier kan je de hoeveelheid misdaad/criminaliteit inzien:
https://www.politie.nl/mijn-buurt/misdaad-in-kaart

Verder is mijn ervaring dat je gedeeltelijk dubbele huur betaald en dit eigenlijk niet te voorkomen is. Wel is het volgens mij gebruikelijk om een afspraak te maken voor de sleutel overdracht (hoeft niet perse de datum te zijn dat het huis beschikbaar is) En deze afspraak heb ik een keer een week weten te verschuiven omdat ik het niet kon betalen om voor de hele periode dubbele huur te betalen.
Je betaalt dan ook pas huur op het moment dat je de sleutels in ontvangst neemt.

Verder, de binnenkant, die zie je pas als je wordt uitgenodigd voor een bezichtiging. Dan kan je altijd nog kijken of je de woning wilt weigeren. Maar meeste huur woningen hebben een vloer en likje verf nodig. De rest is (bijna) altijd wel in orde, zo niet dan kan je overleggen met de sociale huurvereniging.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 00:06

Eenmalig dubbel huur
Daarna sociale huur wat ruimte en rust geeft
Reageren dan krijg je hopelijk een bezichtiging afspraak .
En dan zie je binnenkant. Sociaal wordt meestal best netjes geleverd
Vloeren en evt texen en verven moet je zelf doen
Succes

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 00:08

Huis huren, lastig.
Ik heb destijds meerdere woningen bekeken in hele andere steden/dorpen als waar ik vandaan kwam en het is heeel lastig ik een buurt te leren kennen op korte termijn. Eigenlijk moet je het hebben van ervaringen van mensen die er al jaren wonen. Doordat ik nu in mijn huidige dorp werk en heel veel (oudere) mensen tegenkom in mijn werk weet ik welke probleemwijken we hebben. Dat is niet echt ervaring die je opdoet als je eens ergens koffie gaat drinken of het plaatselijke krantje leest.

Dus ik denk dat je het heel erg op je gevoel moet doen. Hoe voelt de sfeer in het huis, de tuin, de straat. En als je ook maar enige twijfels hebt moet je het niet doen. En dan heb ik het niet over de kleur tegels op het toilet maat twijfels of het niet te gehorig is etc. Niks zo irritant als last hebben van je buren of zij van jou.

Vaak is het inderdaad een kwestie van tekenen en je hebt het huis vrij snel. Meestal heb je dan 1 maand dubbele kosten. Je krijgt dan vaak je borg terug van je oude huis en moet nieuwe borg betalen dus het kost even een lading geld.
Is opzich wel lekker dat je naast je nieuwe huis je oude nog even hebt. Dan kan je wat rustiger aan doen met verhuizen. Eerst lekker dat wantje schilderen en dan lekker in je oude huis in je eigen bed slapen tot je nieuwe klaar is en als je spullen over zijn.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 00:20

@hutcherson nou precies daar gaat het me meer om; gehorigheid, hoe oud is een en ander. He thuis waar ik nu woon is van een vastgoedmaatschappij; gaat er iemand uit, wordt het inmiddels heel netjes opgeknapt en gaat de huur flink omhoog. Ik woon nog in de oude zooi. En het is flink gehorig (ik hoor de buren zelfs plassen 8-) ) maar ja, kom daar maar eens achter in een nieuwe huur woning ;) Ik vind het oprecht lastig.
Ik moet morgen voor 12u reageren en ik denk niet dat ik tijd heb daarvoor nog langs te rijden dus ik denk dat ik maar gewoon reageer en kijk wat het wordt.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 00:23

Reageren betekent niet dat je het ook direct accepteert, alvorens krijg je nog wel de optie om het te bezichtigen.

Ik vind het sowieso altijd belangrijk om te kijken hoe de straat/buurt er zelf ook bij staat, daar kun je vaak ook al een hoop uit op maken. Verder kan je natuurlijk even een rondje Googlen, kijken wat je kunt vinden. Wat de een fijn wonen vind is voor de ander een drama en vice versa. Dus uiteindelijk is het ook een beetje gevoelsmatig op het moment dat je de plek binnen stapt.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 00:26

Wij deden dat wel. Gewoon rondjes rijden door de buurt, in de straat kijken, zelfs bij huis door het raam kijken. Soms kwamen er dan even wat buren polshoogte nemen (kan veelzeggend zijn, goed en slecht) en konden we even kennismaken. Ooit huis afgezegd omdat de beide buren van een huis dat we konden krijgen gewoon de tijd in liepen en op een bepaalde manier spraken over de vorige bewoner. Scheen een zeer verward type te zijn dat ook rituelen in de achtertuin deed met stenen en kruiden? En ze had een stuk uit de keuken gezaagd (uit een kastje).. Er was forse lekkage geweest die in dat huis begon en daarna doorzette naar huis van de buren.

Heel eerlijk ik bekijk regelmatig panden (zakelijk) en bonk altijd gewoon op de muur. Misschien heel brutaal maar ik zit echt niet te wachten op een gehorige ruimte. Als er een verdieping op zit ga ik altijd boven op de vloer zwaar lopen. Liefst laat ik mijn partner dat ook nog even doen als ik beneden sta te luisteren. Houten kraakvloeren of kraaktrappen zeggen voor mij echt genoeg: hell no.

Ik bekijk dan geregeld zakelijke pandjes maar zit er echt niet op te wachten dat als ik of mn collegas aan het werk zijn dat een andere buurman of vrouw mijn werk verstoord. Dat geeft alleen maar frusstratie.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 00:34

Probeer met buren in contact te komen om deze vraag te stellen. Zij weten hoe het reilt en zeilt in de wijk en qua gehorigheid. Meteen een leuk contact voor als je de woning krijgt.

Verder is het een kwestie van op je gevoel afgaan. Dat de woning de 23e vrij komt, wil nog niet zeggen dag je de sleutel dan direct in handen hebt en al betaald voor de woning.

Ook kun je na reageren nog gewoon nee zeggen als de woning toch niet helemaal is wat je zoekt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 00:36

Kijk je ook voor huizen in de regio kampen. Mijn partner stond ongeveer 3 jaar ingeschreven en kreeg toen een nieuwbouwwoning.

Als je op de 1e plek staat voor een woning wordt je uitgenodigd voor een kijkmoment, dan kun je daarna rustig beslissen of je de woning wilt. Maak vooral foto's om thuis nog even te bekijken. Indien je de woning accepteert moet je al het papier werk op orde maken en dan wordt er een afspraak gemaakt voor het overhandigen van de sleutel.
Als je besloten hebt dat je de woning wilt kan je vragen wanneer je de sleutel dnekt de ontvangen dan kan je al de huur opzeggen van je huis.

Indien je vragen hebt over buurten in kampen dan wil ik je altijd wel helpen. Misschien dat meerdere mensen hier willen helpen over bepaalde regio's. Over buren etc maak ik me nooit zo'n zorgen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 00:39

Cilli96 schreef:
Ten eerste kan ik je deze site aanraden, hier kan je de hoeveelheid misdaad/criminaliteit inzien:

Verder is mijn ervaring dat je gedeeltelijk dubbele huur betaald en dit eigenlijk niet te voorkomen is. Wel is het volgens mij gebruikelijk om een afspraak te maken voor de sleutel overdracht (hoeft niet perse de datum te zijn dat het huis beschikbaar is) En deze afspraak heb ik een keer een week weten te verschuiven omdat ik het niet kon betalen om voor de hele periode dubbele huur te betalen.
Je betaalt dan ook pas huur op het moment dat je de sleutels in ontvangst neemt.

Verder, de binnenkant, die zie je pas als je wordt uitgenodigd voor een bezichtiging. Dan kan je altijd nog kijken of je de woning wilt weigeren. Maar meeste huur woningen hebben een vloer en likje verf nodig. De rest is (bijna) altijd wel in orde, zo niet dan kan je overleggen met de sociale huurvereniging.

Ik vind die site niet heel veel toevoegen om heel eerlijk te zijn.

Ik woonde hiervoor in een volksbuurt met ontzettend veel overlast. (In de zin van: mijn wekker ging om 6 uur terwijl 70% van de straat werkeloos was en dus tot 2 uur snachts aan het leven was) maar criminaliteit was er nooit. Iedereen lette op elkaar.

Nu woon ik in een nette wijk. Nette woning.
Mensen die aan hun huis en carrière werken.
Hier zijn in het ander half jaar dat ik er woon al 5 inbraken in mijn straat geweest.

Zelf zou ik gewoon een rondje buurt doen. Je ziet gauw genoeg wat voor mensen er lopen en hoe de tuinen er bij liggen. De sfeer kun je binnen een paar minuten vaak wel proeven.
Desnoods bel je aan bij de buren.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 01:15

Volg je gevoel, praat met mensen op straat en bel even bij de buren aan.
Sociale huur hoef je geen borg te behalen. Althans hier niet. Klinkt als een fantastische kans in deze tijd. We hebben zelf de zoektocht voor een koophuis gehad maar het is echt een pittige tijd. Dus een woonhuis is echt fijn voor je op deze manier. Succes!

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 01:20

Ik heb sinds 3 weekjes de sleutel van mijn eerste huurwoning. Als je reageert en je staat eerste dan word je uitgenodigd voor bezichtiging. Dan heb je nog even om er over na te denken. Accepteer je het niet, dat is ook prima dan gaat het naar nummer 2. Bij mijn woningbouw mag je 5x een woning weigeren na bezichtiging. Maar dat zou in een grotere stad vast anders zijn.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 11:30

daantjuhhh schreef:
Cilli96 schreef:

Ik vind die site niet heel veel toevoegen om heel eerlijk te zijn.

Ik woonde hiervoor in een volksbuurt met ontzettend veel overlast. (In de zin van: mijn wekker ging om 6 uur terwijl 70% van de straat werkeloos was en dus tot 2 uur snachts aan het leven was) maar criminaliteit was er nooit. Iedereen lette op elkaar.

Nu woon ik in een nette wijk. Nette woning.
Mensen die aan hun huis en carrière werken.
Hier zijn in het ander half jaar dat ik er woon al 5 inbraken in mijn straat geweest.

Zelf zou ik gewoon een rondje buurt doen. Je ziet gauw genoeg wat voor mensen er lopen en hoe de tuinen er bij liggen. De sfeer kun je binnen een paar minuten vaak wel proeven.
Desnoods bel je aan bij de buren.

De site heb ik toegevoegd voor haar vraag over woonveiligheid. Woon overlast staat er inderdaad niet bij maar dat er in je oude buurt dus geen criminaliteit was en in je nieuwe buurt wel zal geregistreerd staan op deze site.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 12:10

Er is momenteel enorme woningnood.Vandaar dat elke sociale huurwoning die beschikbaar komt ook gelijk weg is.Je mag toch eerst gaan kijken voor je beslist.Fijn toch als je een kans krijgt,ga gewoon kijken en als je het geen verbetering vindt op wat je nu hebt,dan laat je het voorbij gaan.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 11:55

En een keuze gemaakt? :)