Contentmaker, schrijfster, wie helpt mij op weg?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Storm

Contentmaker, schrijfster, wie helpt mij op weg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 11:10

Beste bokkers,

Na 16 jaar bij een beenmodemerk gewerkt te hebben, lig ik er helaas uit doordat de corona er ook bij ons hard heeft ingeslagen.
Nu ben ik op zoek naar een nieuwe baan, ik heb ook hulp door een jobcoach (1 keer geweest nu) maar ik zou graag ook echte ervaringen en tips willen horen.

Mijn werkzaamheden waren bij mijn vorige bedrijf oa verkoop aan winkels, sociale media bijhouden, nieuwsbrieven schrijven, en natuurlijk klantcontacten.

Inmiddels schrijf ik ruim 3,5 jaar blogs en reviews over kindermode en -lifestyle. Dit doe ik voor websites en onbetaald, maar ik mag de kleding en producten wel houden. Ik ben dol op schrijven. En ik maak hier ook mooie foto's bij. Hoewel ze met mijn telefoon zijn gemaakt, lijken ze professioneel, ik bewerk de foto's goed en netjes en wordt bijna dagelijks gerepost door 'grote' merken en winkels.

Maar goed, dat is dus mijn passie en ik zou hier graag mijn werk van willen maken. Maar hoe pak ik dat in de praktijk aan? Hoe word ik contentmaker en/of schrijfster? Kan dit alleen freelance, of ook parttime? Is hier voldoende werk in? En in welke richtingen moet ik het zoeken? Ik wil niet meer dan 24-32 uur werken. Inmiddels heb ik een laptop aangeschaft om foto's op te bewerken en ik wil een goede spiegelreflexcamera gaan kopen. En dan? Cursus fotobewerking? Of een echte opleiding?

Ik weet dat het lastig is, maar bokt is groot. Wie kan mij een beetje in de juiste richting sturen?

Ryder

Re: Contentmaker, schrijfster, wie helpt mij op weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 12:48

Stuur me maar een pb :)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 12:56

Het goede nieuws: je bent eigenlijk al contentmaker! Dingen als nieuwsbrieven en sociale media behoren ook tot mijn takenpakket als contentexpert. En ja, daar is prima een baan in loondienst uit te halen, zo werk ik bijvoorbeeld zelf fulltime bij de overheid, maar er zijn ook collega's die jouw uren werken. Ik zou gewoon beginnen met een mooie CV maken en solliciteren.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 16:55

Narya schreef:
Het goede nieuws: je bent eigenlijk al contentmaker! Dingen als nieuwsbrieven en sociale media behoren ook tot mijn takenpakket als contentexpert. En ja, daar is prima een baan in loondienst uit te halen, zo werk ik bijvoorbeeld zelf fulltime bij de overheid, maar er zijn ook collega's die jouw uren werken. Ik zou gewoon beginnen met een mooie CV maken en solliciteren.

Bedankt voor je bericht. Klinkt goed! Maar de overheid is groot, en ik lig er al zo lang uit. Welke richting moet ik aan denken? En waar staan er vacatures? Ik ben echt een leek hierin, sorry... :=

Ryder, ik heb een pb gestuurd, thnx!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:02

Misschien ook eens rondkijken naar vacatures als copywriter? Vriendin van me deed dat, en ze moest vaak pakkende advertenties maken voor producten van bedrijven,...

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 17:08

Solleke_Noah schreef:
Misschien ook eens rondkijken naar vacatures als copywriter? Vriendin van me deed dat, en ze moest vaak pakkende advertenties maken voor producten van bedrijven,...

Lijkt me ook heel erg leuk! Ik ga eens kijken, dank je wel. Pakkende teksten schrijven is ook zeker wat voor mij.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-20 17:17

Tip: zorg ook dat je geen standaard cv en motivatiebrief maakt, maar laat daarin jouw creativiteit en gevoel voor taal zien. PB me maar voor een voorbeeld :)

Op Indeed staan de meeste vacatures, zoek eens op copywriter, contentmedewerker, tekstschrijver, marketing & communicatiemedewerker. Vergeet ook geen LinkedIn account aan te maken, daar staan de vacatures vaak als eerste op :j

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-20 20:15

eekhoornerik schreef:
Tip: zorg ook dat je geen standaard cv en motivatiebrief maakt, maar laat daarin jouw creativiteit en gevoel voor taal zien. PB me maar voor een voorbeeld :)

Op Indeed staan de meeste vacatures, zoek eens op copywriter, contentmedewerker, tekstschrijver, marketing & communicatiemedewerker. Vergeet ook geen LinkedIn account aan te maken, daar staan de vacatures vaak als eerste op :j

Bedankt voor de tips!
Ik stuur je een pbtje :j

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 00:15

Storm schreef:
Narya schreef:

Bedankt voor je bericht. Klinkt goed! Maar de overheid is groot, en ik lig er al zo lang uit. Welke richting moet ik aan denken? En waar staan er vacatures? Ik ben echt een leek hierin, sorry... :=

Ryder, ik heb een pb gestuurd, thnx!

Ik ben bijvoorbeeld contentexpert, maar webredacteur is ook een mogelijkheid. En die zitten echt bij elk ministerie en alle uitvoerende diensten. De vacatures bij de overheid kun je vinden op https://www.werkenbijdeoverheid.nl/.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 00:20

Opleiding voor wat? Content maken, wat je dus al doet?

Content is iets waar je deels gevoel voor hebt en het andere deel is gewoon heel erg veel doen. Je zou een online cursus kunnen overwegen om wat tips & tricks mee te pakken, maar ik raad het eigenlijk altijd af om een volledige ‘opleiding’ richting de kant van fotografie op te pakken omdat dat echt een praktijk vak is en het vooral neer komt op heel veel vlieguren (én vallen en opstaan).

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-20 09:53

Dank je wel Nayara, ik ga kijken!

Courses, dat is ook een deel onzekerheid, omdat ik geen opleiding in de richting heb gedaan en alleen voor de lol heb geschreven voor de websites. Ik ben dan bang dat toch niet genoeg ervaring te hebben en dat mensen niet tevreden zijn. Het is echt enkel het schrijven en foto's maken dat ik kan, ik weet niet hoe ik het online kan zetten/een website kan maken (ik stuurde mijn teksten en foto's in naar iemand die het online zette). Maar zo'n cursus is geen slecht idee, staat ook mooier op mijn CV en geeft mij meer zelfvertrouwen.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:06

Een groot deel van de contentcreators waar ik mee samen heb gewerkt als storyteller waren mensen die 'perongelijk' in het vak waren gerold en al jaren deden wat jij nu ook doet. Een cursus kan je altijd doen, maar ik denk dat je nu al een eind komt. :D

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-20 10:13

Ik volg al een tijd www.freelennse.nl op Instagram, zij doet volgens mij exact wat jij wil doen. Ik zou dus zeker een kijkje nemen op haar website en haar Insta gaan volgen :)