Geloven jullie in geesten?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
N4N4
Berichten: 1116
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 13:13

Mooi uitgelegd Shenavallie !

Inoterry

Berichten: 4257
Geregistreerd: 20-10-07
Woonplaats: Heerlek in Heerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 18:16

musiqolog schreef:
Nee, nee en nee. Het is fysiek onmogelijk.

Onze persoonlijkheid zit in onze hersenen. Als die het niet meer doen, is er niets meer. NIETS! Het wetenschappelijke bewijs daarvoor stapelt zich op. Als je autistisch bent, is dat aan de hersenen te zien. Als je psychopaat bent, is dat aan de hersenen te zien. Als je schizofreen bent is dat aan de hersenen te zien. Als je van je paard valt en je draagt geen cap, loop je een hersenbeschadiging op. Dan verandert je persoonlijkheid. Zouden we een geest hebben die los van onze hersenen staat, dan zou je persoonlijkheid niet veranderen. En hoe zit dat als je dement wordt en daaraan overlijdt? Wat blijft er dan van je geest over?

Natuurlijk gebeuren er weleens dingen waar (nog) geen verklaring voor is. Maar de conclusie dat er "dus" geesten in het spel zijn is fout. Vroeger hadden ze geen verklaring voor dwaallichtjes. Toen dachten simpele zielen ook dat er "dus" geesten in het moeras zaten. Nu weten we exact hoe die dwaallichtjes ontstaan.

Trouwens, over het algemeen valt het wel mee (of tegen) met die wonderbaarlijke gaven. Als er wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan naar anekdotisch bewijs daarvoor, wordt dat al gauw omver geblazen. Wanneer je erbij bent dat iemand dingen zegt die h/zij niet zou moeten weten, dan lijkt dat heel indrukwekkend. Maar als je echt gaat kijken naar andere factoren - Hoe logisch zijn de conclusies? Leest het "medium" de ander misschien indirect af? Zegt h/zij geen dingen die op iedereen van toepassing zijn? - dan blijft er weinig van over. In het verleden is het al zoooo vaak gebeurd dat wetenschappers kwamen kijken naar iemand waar volgens de dorpsbewoners écht alleen maar een paranormale verklaring voor was, om vervolgens tot de conclusie te komen dat ook deze mens maar gewoon vijf zintuigen had.

Mensen, wees toch verstandig en geloof toch niet in het bovennatuurlijke. Er is niets tussen hemel en aarde. De waarheid komt uit het laboratorium, einde discussie!


Ik snap de dwingende ondertoon van jou post niet. Heb jij er last van als er mensen wel in bovennatuurlijke dingen geloven? Zo nee, leven en laten leven. En de wetenschap staat niet stil en komt naar mate de tijd vordert en onderzoekmethoden veranderen en/of vernieuwen, ook wel eens tot andere conclusies. Ik heb in elk geval mijn ervaringen waardoor ik er wel in geloof en doe daar niemand, inclusief mezelf, kwaad mee.

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 18:34

Inoterry schreef:
musiqolog schreef:
Nee, nee en nee. Het is fysiek onmogelijk.

Onze persoonlijkheid zit in onze hersenen. Als die het niet meer doen, is er niets meer. NIETS! Het wetenschappelijke bewijs daarvoor stapelt zich op. Als je autistisch bent, is dat aan de hersenen te zien. Als je psychopaat bent, is dat aan de hersenen te zien. Als je schizofreen bent is dat aan de hersenen te zien. Als je van je paard valt en je draagt geen cap, loop je een hersenbeschadiging op. Dan verandert je persoonlijkheid. Zouden we een geest hebben die los van onze hersenen staat, dan zou je persoonlijkheid niet veranderen. En hoe zit dat als je dement wordt en daaraan overlijdt? Wat blijft er dan van je geest over?

Natuurlijk gebeuren er weleens dingen waar (nog) geen verklaring voor is. Maar de conclusie dat er "dus" geesten in het spel zijn is fout. Vroeger hadden ze geen verklaring voor dwaallichtjes. Toen dachten simpele zielen ook dat er "dus" geesten in het moeras zaten. Nu weten we exact hoe die dwaallichtjes ontstaan.

Trouwens, over het algemeen valt het wel mee (of tegen) met die wonderbaarlijke gaven. Als er wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan naar anekdotisch bewijs daarvoor, wordt dat al gauw omver geblazen. Wanneer je erbij bent dat iemand dingen zegt die h/zij niet zou moeten weten, dan lijkt dat heel indrukwekkend. Maar als je echt gaat kijken naar andere factoren - Hoe logisch zijn de conclusies? Leest het "medium" de ander misschien indirect af? Zegt h/zij geen dingen die op iedereen van toepassing zijn? - dan blijft er weinig van over. In het verleden is het al zoooo vaak gebeurd dat wetenschappers kwamen kijken naar iemand waar volgens de dorpsbewoners écht alleen maar een paranormale verklaring voor was, om vervolgens tot de conclusie te komen dat ook deze mens maar gewoon vijf zintuigen had.

Mensen, wees toch verstandig en geloof toch niet in het bovennatuurlijke. Er is niets tussen hemel en aarde. De waarheid komt uit het laboratorium, einde discussie!


Ik snap de dwingende ondertoon van jou post niet. Heb jij er last van als er mensen wel in bovennatuurlijke dingen geloven? Zo nee, leven en laten leven. En de wetenschap staat niet stil en komt naar mate de tijd vordert en onderzoekmethoden veranderen en/of vernieuwen, ook wel eens tot andere conclusies. Ik heb in elk geval mijn ervaringen waardoor ik er wel in geloof en doe daar niemand, inclusief mezelf, kwaad mee.

Eens met dit. En ook de wetenschap heeft het lang niet altijd goed. Hoe vaak wordt er wel niet ontdekt dat er fouten zijn in iets wat ze dachten dat goed is? En dan zeg je misschien dat de mens slimmer wordt en groeit en etc etc. En dat klopt ook. Maar, dat betekend niet dat wetenschap alles is, alles met wetenschap zo te verklaren is en dat het altijd gelijk heeft. Als het over paranormaal gaat is dat ook zo. Spirituele en paranormale dingen zijn niet alles. Lang nier alles is ermee te verklaren en ook lang nier alle mensen met paranormale gaven hebben gelijk. Het is goed om altijd een verklaarbare reden te hebben en je voeten op de grond te houden, maar het is net zo goed om jezelf open te stellen dat er dingen zijn die buiten ons begrip vallen, waarvan we niet eens ooit 100% kunnen weten wat het is, hoeveel mediums ook hetzelfde zeggen. Maar, niet alles hoeft een uitleg te hebben. Sommige dingen horen een mysterie te zijn. Dat hoort bij het leven. Uiteindelijk maakt het niks uit. We zijn maar een miniscule fractie van het hele universum wat onvoorstelbaar groot is. Er is veel te veel wat we nog niet weten. En dat is prima zo. We komen er vanzelf eens achter. En misschien ook niet.

Skeptisch zijn is goed, maar open staan is ook goed. Het voelt heel erg alsof je (musiqolog) iedereen dwingt om skeptisch te zijn, terwijl jij er geen last van hebt als ik, of iemand anders in geesten gelooft.

Memories

Berichten: 2635
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 19:09

musiqolog schreef:
Mensen, wees toch verstandig en geloof toch niet in het bovennatuurlijke. Er is niets tussen hemel en aarde. De waarheid komt uit het laboratorium, einde discussie!


Heel jammer dat je post met zo’n vervelende belerende toon moet, is echt nergens voor nodig en je laat mensen niet bepaald in hun waarde hiermee.

Ik ben letterlijk wetenschapper van beroep en alsnog geloof ik dat er meer tussen hemel en aarde is. Alles kapot redeneren, tot in den treure rationaliseren, daar worden veel mensen niet gelukkiger van. En dat hoeft ook niet. Ja, er zijn oplichters en profiteurs actief in dit wereldje en dat is verder ook heel triest maar de meeste mensen die in ‘iets’ geloven doen zichzelf of een ander daar weinig tot geen kwaad mee.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 19:46

Ik ben bij een medium geweest, puur uit nieuwsgierigheid en geloof me, ik ben om.
Ze kon niets van mij of familie weten en ze vertelde mij dingen die niemand kon weten!
Dus niks laboratorium maar ervaring!

Anoniem

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 20:27

Welke was dat?

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 21:04

In Volendam Evamarie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 21:21

Dankje, ik zal Jan DMen {:}

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 09:40

Ik geloof in mn dierbaren die overleden zijn. Voor mij zijn het mn beschermengelen <3 gewoon hoeveel geluk ik al heb gehad, door stommiteiten te doen .. dan zeg ik altijd dat het te danken is aan mn overleden mensen <3 <3 maar anderzijds. Ben ik er bang van.

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:01

CandyArmando schreef:
Ik geloof in mn dierbaren die overleden zijn. Voor mij zijn het mn beschermengelen <3 gewoon hoeveel geluk ik al heb gehad, door stommiteiten te doen .. dan zeg ik altijd dat het te danken is aan mn overleden mensen <3 <3 maar anderzijds. Ben ik er bang van.

dat is mooi. Ik heb dat ook hoor. Soms komt er zo'n witte vlinder voorbij vliegen waar je hem niet verwacht. Dan zeg ik altijd "he das mijn hond". De avond dat ze overleden was, was een witte vlinder het eerste wat ik zat toen ik thuis de auto uit stapte nadat ze bij de dierenarts was ingeslapen. Dus sindsdien heb ik gewoon een comfortabel gevoel om te denken dat zo'n witte vlinder mijn hond is die laat weten dat ze in de buurt is :)

Waarom ben je er bang voor? Ben ik wel nieuwsgierig naar

Shenavallie
Berichten: 11625
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 18:56

N4N4 schreef:
Mooi uitgelegd Shenavallie !

* bloos * Dank je wel!

CoonArt

Berichten: 23301
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 19:37

Gaan we weer, zit ik op de WC (sorry!) hoor ik ineens wat naar beneden vallen, hoop glasgerinkel. Kijk ik achteraf en wat bleek? één van de fotolijstjes spontaan naar beneden gevallen. Maar het gekke is, die lijstjes moet je eerst omhoog van het spijkertje halen en naar je toehalen. Gewoon van het spijkertje af halen gaat niet. DUS HOE IN GODSNAAM IS DIE LIJST INEENS NAAR BENEDEN GEKOMEN???? (en vloer vol glas!)

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 21:30

CoonArt schreef:
Gaan we weer, zit ik op de WC (sorry!) hoor ik ineens wat naar beneden vallen, hoop glasgerinkel. Kijk ik achteraf en wat bleek? één van de fotolijstjes spontaan naar beneden gevallen. Maar het gekke is, die lijstjes moet je eerst omhoog van het spijkertje halen en naar je toehalen. Gewoon van het spijkertje af halen gaat niet. DUS HOE IN GODSNAAM IS DIE LIJST INEENS NAAR BENEDEN GEKOMEN???? (en vloer vol glas!)

Was er een bepaald persoon in de fotolijstjes vraag ik me dan meteen af :')

CoonArt

Berichten: 23301
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 21:30

LoveGlove schreef:
CoonArt schreef:
Gaan we weer, zit ik op de WC (sorry!) hoor ik ineens wat naar beneden vallen, hoop glasgerinkel. Kijk ik achteraf en wat bleek? één van de fotolijstjes spontaan naar beneden gevallen. Maar het gekke is, die lijstjes moet je eerst omhoog van het spijkertje halen en naar je toehalen. Gewoon van het spijkertje af halen gaat niet. DUS HOE IN GODSNAAM IS DIE LIJST INEENS NAAR BENEDEN GEKOMEN???? (en vloer vol glas!)

Was er een bepaald persoon in de fotolijstjes vraag ik me dan meteen af :')

Nee, was een paardenfoto uit de BIT.

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-22 22:12

Ook nog zo random ook. Dat maakt het bijna enger. Gebeuren er vaker vreemde dingen in je huis? Hoe je reageerde lijkt het er wel op. Sorry ik ben nu gewoon heel nieuwsgierig :+