Geloven jullie in geesten?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 11:23

Rocamor schreef:
Ik heb camera's in de stal hangen, je wilt niet weten hoeveel orbs er dan voorbij schieten.

Ik geloof overigens wel dat er meer is tussen hemel en aarde, maar het verhaal van orbs op foto's / films geloof ik niet zo in.

Wat altijd goed helpt om orbs te fotograferen is een goed stoffige omgeving uitkiezen met niet zo veel licht, en verder graag een camera met lage resolutie die uit alle macht probeert er nog iets van te maken.

Rocamor

Berichten: 10959
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 13:49

Klopt Oomens, in mijn stal schieten ontzettend veel orbs voorbij als een paard omdondert (lees: gaat liggen, gaat rollen of opstaat). En ook regelmatig 2 lichtgevende bolletjes naast elkaar (ogen van een ratje dat door de stal loopt te schuumen)

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 13:54

En een peuter heeft een enorme fantasie. Wat heel fijn is. Maar daar moet men niet teveel achter zoeken.

wemkelover

Berichten: 4697
Geregistreerd: 30-09-04
Woonplaats: bolsward, friesland

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 13:59

Ja en nee. Ik vind altijd wel eng als ze een hele beschrijving kunnen geven en de naam van iemand die ze niet gelend hebben.

Mijn jongste heeft steeds over grote witte tijger achter de deur. Maar hij is wel lief geloof ik. Dus doe er niet zoveel mee.

CoonArt

Berichten: 23301
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 14:29

Rocamor schreef:
Ik heb camera's in de stal hangen, je wilt niet weten hoeveel orbs er dan voorbij schieten.

Ik geloof overigens wel dat er meer is tussen hemel en aarde, maar het verhaal van orbs op foto's / films geloof ik niet zo in.

Hoho, volgens mij praat je jezelf nu een beetje tegen... Eerst heb je het over orbs en dan geloof je er niet in... trouwens, kan het niet gewoon stof zijn van het hooi?

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 14:32

Ja ik geloof zeker dat er meer is!
Ik heb bijvoorbeeld heel veel dromen die "uitkomen".
Dit is nu al een paar keer gebeurd, dus in toeval geloof ik ook niet meer.

Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 15:06

CoonArt schreef:
Rocamor schreef:
Ik heb camera's in de stal hangen, je wilt niet weten hoeveel orbs er dan voorbij schieten.

Ik geloof overigens wel dat er meer is tussen hemel en aarde, maar het verhaal van orbs op foto's / films geloof ik niet zo in.

Hoho, volgens mij praat je jezelf nu een beetje tegen... Eerst heb je het over orbs en dan geloof je er niet in... trouwens, kan het niet gewoon stof zijn van het hooi?


Dat over die orbs was dan ook sarcasme :')

Rocamor

Berichten: 10959
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 15:31

CoonArt schreef:
Rocamor schreef:
Ik heb camera's in de stal hangen, je wilt niet weten hoeveel orbs er dan voorbij schieten.

Ik geloof overigens wel dat er meer is tussen hemel en aarde, maar het verhaal van orbs op foto's / films geloof ik niet zo in.

Hoho, volgens mij praat je jezelf nu een beetje tegen... Eerst heb je het over orbs en dan geloof je er niet in... trouwens, kan het niet gewoon stof zijn van het hooi?


Sorry Coon, ik had in mijn eerste zin een :+ smiley moeten zetten. Ik geloof namelijk dat in praktisch alle gevallen de "orbs" die mensen zien op foto's in werkelijkheid weerkaatsende stofdeeltjes zijn (en die heb ik in de stal dus meer dan zat).

BeFunny

Berichten: 10816
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 07:47

wemkelover schreef:
Ja en nee. Ik vind altijd wel eng als ze een hele beschrijving kunnen geven en de naam van iemand die ze niet gelend hebben.

Mijn jongste heeft steeds over grote witte tijger achter de deur. Maar hij is wel lief geloof ik. Dus doe er niet zoveel mee.


Uit een reclame of tekenfilm of iets.
En soms gewoon echt volledig eigen fantasy. Heerlijk als ze dat hebben.

Sommige mensen vinden dat gelijk Spooky.

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 07:53

Ik geloof zeker dat er meer is dan we denken maar gisteren had ik me toch iets!
Zit in de keuken aan het aanrecht op mijn telefoon te kijken, dochter en schoonzoon waren er met kids, gaat ineens schuin achter me de prullenbak open én weer dicht en dat wel drie keer :=
Schrok me de tandjes %)
Stond mijn kleinzoon van 10 in het hoekje, verstopt voor zijn zusjes, achter de kast dat te doen _O-

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 11:17

Vroeger voelde en zag ik heel veel. Dat is dan langzaamaan vermindert tot verdwenen met ouder worden.
Sinds een aantal maanden ligt onze oudste cavalier bij ons in op de bank 's avonds. Regelmatig staart ze naar een plek achter de bank (daar is niks, enkel een lege muur) en begint dan te grommen en te blaffen. Uiteindelijk wil ze onder een deken liggen, en dan komt ze nog af en toe piepen of "het" er nog is. Wij dachten : tja, dat beestje is 12 jaar, die wordt al een beetje blind en dement.
De laatste weken mogen de jonge cavaliertjes ook bij ons op de bank liggen 's avonds. En je raad het nooit! Allebei reageren ze juist hetzelfde op "iets" wat zich blijkbaar bevindt tussen de bank en de muur. Ook onafhankelijk van elkaar en ook zonder dat het oudje er ligt (anders zou het imitatiegedrag kunnen zijn)
Zelf lachen we erom en we zeggen dan tegen de hondjes : das niks, dat zijn enkel de aanwezigheden!
Maar we hebben geen idee wat het zou kunnen zijn.
Er zijn geen schaduwen, er hangen geen fotos of schilderijen en er staat niks. Gewoon een leeg stuk huis met een lege muur.

LWDaisy

Berichten: 4806
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 11:40

Ik geloof wel dat er "iets" is ja.
Ik ben ook zo iemand die héél graag horrorfilms kijkt, genre paranormaal. Ik heb 2 minuten geleden nog een aflevering van A haunting bekeken, en mijn huidige boek is er eentje van Ed & Lorraine Warren. Ik vind het een interessant onderwerp - maar wil het zelf vooral niet meemaken!


Ik heb in één van mijn vorige huizen wel een ervaring gehad. De verhuis was een beetje overhaast - het appartement dat ik huurde, stond ook te koop, ik had dus een jaarcontract dat verlengd kon worden indien het niet verkocht geraakte. Helaas, dat werd het dus wel haha. Financieel was er niet heel veel mogelijk, en het eerste het beste huis dat binnen mijn budget viel was goed genoeg, er waren gewoon niet veel opties.
Ik heb dat huis bezichtigd in de herfst op een zonnige dag, deuren open, zonnetje scheen naar binnen, ... Was oké! Verhuisd tegen de winter. Meteen al minder gezellig. Mijn relatie destijds was ook niet gezellig haha, en we sliepen daardoor beneden in de woonkamer apart in de zetels, in plaats van boven in de slaapkamer. Ten eerste door de staat van de relatie - ten tweede kwam ik daar gewoon ook niet graag boven. Ik had daar 2 slaapkamers, en daarboven een zolder. In de kamer waar het bed stond, waren ingemaakte kasten - ik heb nooit alle deuren tegelijk kunnen sluiten. Bij het sluiten van de laatste deur, eender welke, vloog er een andere open. De zolder heb ik 1x bezocht, en daar heb ik brieven gevonden van een jongen die naar huis schreef vanuit een psychiatrie.
Als je binnen kwam langs de voordeur, had je rechts een dubbele deur, daar voorbij de trap, en onder de trap een enkele deur. Helemaal achteraan de deur naar de keuken. De dubbele en enkele deuren kwamen uit in de woon/eetkamer. De dubbele deur was bij ons altijd dicht, daarachter in de woonkamer stond nl. de tv. Wij gebruikten dus altijd de enkele deur om in de woon/eetkamer te komen, je moest dus altijd voorbij de trap.
Op een bepaald moment liep ik voorbij die trap, en ik zweer het je: ik voelde 2 handen in mijn rug, die mij naar voor duwden. Ik struikelde daardoor als het ware naar voor. Niemand achter me te zien. Voelde heel eng, ik had echt kunnen zweren dat er iemand achter me stond, dat er iemand me een duw had gegeven.

Mijn auto stond standaard voor de deur geparkeerd. Ter hoogte van de buren was er een vluchtheuvel aangelegd. Op een bepaald moment stond mijn auto op de rijbaan (dus niet meer tegen de borduur aan), bovenop die vluchtheuvel. Deuren op slot, in vitesse, handrem aan. De auto is niet alleen bovenop die vluchtheuvel geraakt, maar dus ook opgeschoven van tegen de borduur aan naar het midden van de rijbaan. Sowieso niet mijn ex, die idioot had geen rijbewijs en kon ook totaal niet rijden.

Ik heb daar maar 3 maanden gewoond. Zoals ik al zei, de relatie was niet gezellig, dus ik heb mijn spullen gepakt en ben terug thuis gaan wonen, heb mijn ex daar fijn achter gelaten.
Ik heb hem een maand of 2-3 later nog gezien, omdat hij nog post had ontvangen op mijn naam. Toen kwam ik te weten dat hij ondertussen ook was verhuisd, en dat hij ook een rare ervaring gehad had in het huis. Ik had destijds nooit over die duw verteld, we spraken niet echt met elkaar, dus hij wist op dat moment echt niets van wat ik had ervaren.
Hij vertelde me dat hij voorbij de trap liep, en iemand aan zijn haar voelde trekken (hij had vrij lang haar). Toen hij naar boven keek, zag hij een meisje op de trap zitten, die haar armen door de spijlen van de trap stak, en zo aan zijn haar trok.

Ik hoop echt nooit meer zoiets mee te maken.
Ik weet niet juist wat ik geloof, maar ik geloof voldoende om bijvoorbeeld heel hard weg te rennen mocht één van mijn vrienden ooit een ouijabord boven halen. Ik zou ook nooit overnachten in een hotel waarvan men beweerd dat het "haunted" is oid. Ik ga het niet zoeken, zeg maar :)

testes76

Berichten: 1028
Geregistreerd: 04-02-13
Woonplaats: Noord brabant

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 12:50

Ja ik geloof in geesten!
Ik ben opgegroeid in een oud spoorhuis en heb genoeg meegemaakt.
Als kind (ik was 5/ 6 jaar) zag ik regelmatig witte verschijningen rond mijn bed. Ik was bang en ging tussen mijn ouders in liggen. Op mijn eigen kamer werd ik in de nacht in paniek wakker, toen ik een hand om mijn nek voelde. Gelukkig kwam mijn broer me troosten. We hebben ook eens rare teksten onder mijn bed gevonden. We konden het niet lezen en dachten eerst dat het kwam door het verschuiven van het bed. Niet dus! We kregen het niet schoongemaakt. Weken later, was het verdwenen. Mijn vader dacht dat mij oudste broer het geschreven had en werd boos. Overigens geloofde mijn ouders mij niet. Ze troostte me wel, maar dachten gewoon dat ik gedroomd had.

In mijn huidige huis voelde ik in het begin soms een gedaante achter mij staan in de badkamer. Ik was niet bang. Het voelde als mijn oma. Nu voel ik haar niet meer. Laatst werd ik in de nacht wakker en zag een man in de hoek van de kamer staan met een hond in zijn armen. Hij was slank en had blonde krullen. Ik schrok wel, maar ook dit keer voelde ik geen negatieve energie.

Mijn man verklaard mij voor gek en denkt dat ik eng droom. Doe ik ook vaak, maar voor mij voelt het echt!

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 17:18

Ik heb een Surinaamse schoonzus en mijn pas nieuwe huis is geschoond :j
Het voelde al wel gelijk goed maar ben wel blij met haar!

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 18:15

chanicha schreef:
Ik heb een Surinaamse schoonzus en mijn pas nieuwe huis is geschoond :j
Het voelde al wel gelijk goed maar ben wel blij met haar!

Ik heb mijn "nieuwe" woning ook laten inzegenen door een R.K.priester.Bij traditionele Katholieken wordt dat vaak gedaan.

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 11:15

Kmbrly schreef:
Ik verloor iemand waar ik zeer veel omgaf en kon er niet mee omgaan.
Tot op een dag, ik moest en zou naar het kerkhof gaan. Potje liggen janken maar daarna ging het beter.


Hoe heeft dit met geesten te maken? Dit is toch gewoon een verloop van een (mentaal) rouwproces?

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 12:54

Tiggs schreef:
Kmbrly schreef:
Ik verloor iemand waar ik zeer veel omgaf en kon er niet mee omgaan.
Tot op een dag, ik moest en zou naar het kerkhof gaan. Potje liggen janken maar daarna ging het beter.


Hoe heeft dit met geesten te maken? Dit is toch gewoon een verloop van een (mentaal) rouwproces?


Haar overleden geest gaf haar een duwtje in de rug. :j

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 17:49

anjali schreef:
chanicha schreef:
Ik heb een Surinaamse schoonzus en mijn pas nieuwe huis is geschoond :j
Het voelde al wel gelijk goed maar ben wel blij met haar!

Ik heb mijn "nieuwe" woning ook laten inzegenen door een R.K.priester.Bij traditionele Katholieken wordt dat vaak gedaan.


In evangelische/pinkstergemeenten kent men het inzegenen van een huis ook.

Ik ken trouwens iemand (degelijk gereformeerd) die in een vorige woning last had van nachtmerries, en vond op zolder rituele occulte voorwerpen.
Hij heeft het inzegenen niet afgewacht. :')

anjali
Berichten: 15195
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-21 18:34

Eigenlijk denk ik dat inzegenen nog weer iets anders is dan exorceren.Voor het verjagen van boze krachten\geesten heb je exorcisme nodig. Bij inzegenen wordt God aangeroepen voor goede vibraties zeg maar.

Zoolgangster

Berichten: 9712
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:42

anjali schreef:
Eigenlijk denk ik dat inzegenen nog weer iets anders is dan exorceren.Voor het verjagen van boze krachten\geesten heb je exorcisme nodig. Bij inzegenen wordt God aangeroepen voor goede vibraties zeg maar.


Men beoogt vaak beiden, al wordt dat niet met zoveel woorden genoemd...

silvericathy

Berichten: 1925
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:48

Nou, ik denk ook wel dat er iets rondom ons aanwezig is.
Heb daar ook best wel angst voor hoor.

Erg leuk als je vriend dan vlak voor het slapengaan hardop zegt: als er hier iets in huis is maak je aanwezigheid dan kenbaar met een geluid.


En dan een paar seconden later een lege plastic fles springt,
door luchtverplaatsing in de fles.

En daarna door de nacht heen en 's morgenvroeg gebeurde het weer vlak nadat vriend vertrokken was richting zijn werk.

LoveGlove

Berichten: 7921
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:53

Ik geloof er zeker in. Heb genoeg ervaringen gehad. Blijkbaar heb ik er een gave voor. Heb bij mijn vriend bijvoorbeeld van alles over zijn 13 jaar geleden overleden opa kunnen vertellen die ik niet ken en nooit heb gekend. Echt kleine details die ik niet kon weten ook.

Heb dat ook bij mijn coach voor elkaar gekregen bij haar oma en een vriendin van mij haar oom :=

Ik heb ook iemand opgemerkt die in de buurt van mijn vriend rond hangt omdat hij ooit een boerderij had waar de buurt nu is. Een buurman heeft dat uiteindelijk kunnen bevestigen. Ik heb nooit iemand in dat dorp gekend want ik ben er niet opgegroeid.

Hoewel ik er eerst moeite mee had, ben ik er tegenwoordig wel nuchter in. Veel dingen vallen te verklaren die gebeuren. Ik ben er zo eentje die wel altijd probeert te onderzoeken voordat ik het op iets paranormaals leg. Mijn vriend gelooft ook maar is er al helemaal zo eentje die het eerst probeert te verklaren.

Wat ik wel mooi vind aan mijn gave is dat ik er wel mensen mee heb kunnen helpen. Maar ik begin er niet zomaar over tegen iemand. Dan moet het gewoon ter sprake komen. Dan ben ik er ook gewoon heel open over. Ik respecteer het ook als mensen er niet in geloven of mij niet geloven, zolang ik ook de respect terug krijg dat ik het wel geloof :)

musiqolog
Berichten: 3361
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:26

Nee, nee en nee. Het is fysiek onmogelijk.

Onze persoonlijkheid zit in onze hersenen. Als die het niet meer doen, is er niets meer. NIETS! Het wetenschappelijke bewijs daarvoor stapelt zich op. Als je autistisch bent, is dat aan de hersenen te zien. Als je psychopaat bent, is dat aan de hersenen te zien. Als je schizofreen bent is dat aan de hersenen te zien. Als je van je paard valt en je draagt geen cap, loop je een hersenbeschadiging op. Dan verandert je persoonlijkheid. Zouden we een geest hebben die los van onze hersenen staat, dan zou je persoonlijkheid niet veranderen. En hoe zit dat als je dement wordt en daaraan overlijdt? Wat blijft er dan van je geest over?

Natuurlijk gebeuren er weleens dingen waar (nog) geen verklaring voor is. Maar de conclusie dat er "dus" geesten in het spel zijn is fout. Vroeger hadden ze geen verklaring voor dwaallichtjes. Toen dachten simpele zielen ook dat er "dus" geesten in het moeras zaten. Nu weten we exact hoe die dwaallichtjes ontstaan.

Trouwens, over het algemeen valt het wel mee (of tegen) met die wonderbaarlijke gaven. Als er wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan naar anekdotisch bewijs daarvoor, wordt dat al gauw omver geblazen. Wanneer je erbij bent dat iemand dingen zegt die h/zij niet zou moeten weten, dan lijkt dat heel indrukwekkend. Maar als je echt gaat kijken naar andere factoren - Hoe logisch zijn de conclusies? Leest het "medium" de ander misschien indirect af? Zegt h/zij geen dingen die op iedereen van toepassing zijn? - dan blijft er weinig van over. In het verleden is het al zoooo vaak gebeurd dat wetenschappers kwamen kijken naar iemand waar volgens de dorpsbewoners écht alleen maar een paranormale verklaring voor was, om vervolgens tot de conclusie te komen dat ook deze mens maar gewoon vijf zintuigen had.

Mensen, wees toch verstandig en geloof toch niet in het bovennatuurlijke. Er is niets tussen hemel en aarde. De waarheid komt uit het laboratorium, einde discussie!

Shenavallie
Berichten: 11625
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:09

Zelf ben ik ook sterk van de wetenschappelijke onderbouwing, echter mij is ooit verteld - zegt niets over hoe ik er over denk - dat je het persoonlijke los moet zien van het lichamelijke. Het lichaam heeft het probleem, de geest zou na het overlijden loskomen en weer zonder fysieke pijn verder gaan. Wat jij omschrijft over dat onze persoonlijkheid in onze hersenen zit, zou in die theorie dan weer niet juist zijn. Hersenen zijn tenslotte een fysiek iets, niet iets geestelijks. Wie kan zeggen hoe een persoon in coma of dementie werkelijk is. Wij zien alleen de buitenkant, kunnen alleen met onderzoeken zien wat het lichaam doet, maar voor hetzelfde geld wordt de geest door het lichaam beperkt om de werkelijke persoonlijkheid te laten zien. Net zoiets als iemand die een beroerte heeft gehad: die kan zich ook niet meer goed uiten of heeft een motorisch probleem, terwijl hij of zij van binnen dondersgoed weet wat het eigenlijk wil zeggen. Hij of zij wordt door het lichaam beperkt. Ik denk dat dit onderwerp hetzelfde is als met het geloof: de een denkt dat er een god is, de ander denkt dat er entiteiten zijn. Moet ik zeggen dat door een aantal ervaringen in het verleden ik tot op zekere hoogte wel open sta voor het entiteiten-deel (lees: dat was in de tijd vòòr a-social media), maar dat is een ander verhaal. Ik veeg het dus niet per direct van tafel en gebruik mijn gezonde verstand.

Tiggs

Berichten: 7536
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 12:08

CandyArmando schreef:
Haar overleden geest gaf haar een duwtje in de rug. :j


Ik snap dat iemand dat wil denken, maar mi is het gewoon hoe een rouwproces werkt.