Geloven jullie in geesten?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:38

Ik geloof wel dat er meer is na het leven maar vind het lastig hoe te omschrijven.
Zo heb ik wel eens mijn lievelingskat dood gevonden, maakt mij heel erg zorgen of ze pijn heeft gehad toen ze dood ging en vroeg haar om mijn nachtlampje 5x te laten knipperen als ze vredig was gestorven, en dat gebeurde ook, gaf mij wel een heel fijn gevoel.
En mijn paard is 3 weken geleden plotseling overleden, werd om iets na 3 uur snachts gebeld door de staleigenaar dat het niet goed ging (was de hele dag al bij haar geweest omdat ze niet goed was), en ze is uiteindelijk om 4 uur overleden.
Ik heb een dochtertje van nu 3 maanden die als 2e naam de stamboeknaam van mijn paard heeft en de eerste week na het overlijden van mijn paard werd ze elke nacht rond 3 uur/half 4 wakker voor voeding en sliep pas weer tegen half 5. Ook het idee dat mijn paard op een of andere manier nog steeds ‘aanwezig’ is maar ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet, aan de ene kant wil ik haar om mij heen voelen en aan de andere kant voelt het niet altijd even prettig.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 14:46

Ayasha schreef:
Ik vraag me vooral af hoe je niet kan geloven in een ziel.
We zijn allemaal het product van vurende neuronen in onze hersenen. Toch hebben we allemaal een geheel eigen persoonlijkeid. Vanwaar komt dat verschil als we allemaal voortkomen uit een gelijkaardig systeem?
In feite zijn onze hersenen te vergelijken met computers. Mijn laptop heeft geen persoonlijkheid. Waarom mensen dan wel?

Interessante discussiepunten waar ik best een boom over op zou willen zetten (AI, wat, hoewel er fundamentele verschillen zijn, beter vergelijkbaar is met hersenwerking dan je laptop, ontwikkelt zelf unieke eigenschappen).
Maar het valt mss wat ver buiten dit topic.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58071
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:07

Klopt, AI is een betere vergelijking maar dat maakt het wellicht wel erg gecompliceerd en moeilijker te volgen voor de meeste mensen. :)
Het ging me meer om het feit dat in theorie onze hersenen gelijkaardig opgebouwd zijn, net zoals de meeste computers. Gelijkaardige systemen, die bij individuen met verschillende "snelheden" werken. (de ene maakt hormoon a sneller vrij dan de andere, het is inmiddels ruimschoots bewezen dat er mensen zijn die genetisch gezien gewoon te weinig serotonine aanmaken waardoor ze chronische depressies ontwikkelen om maar een snel voorbeeld te nemen.)
Maar in theorie werken onze hersenen allemaal met dezelfde hormonen op gelijkaardige wijze.

Net zoals laptops allemaal met gelijkaardige onderdelen en systemen opgebouwd zijn. De ene laptop is wat sneller of heeft een betere beeld kaart waardoor ie geschikter is voor gamen bv. Maar uiteindelijk is de "basis" wel hetzelfde. Zo ook voor het menselijke brein.

Toch onderscheiden levende wezens (sommige meer dan anderen) zich van computers door elk een karakter te hebben. Iets wat computers niet hebben. Ook AI niet uiteindelijk. Ze "missen" daarvoor een aantal dingen zoals oa empathie. (is dat niet één van de grotere risico's/problemen van AI? Dat ze de mens niet kunnen vervangen omdat ze in hun beslissingen geen "menselijkheid" kennen, enkel cijfers?)

Dus wat omvat precies die "menselijkheid" en dat "karakter"? Ik weet dat onderzoek naar hersenen nog geen "ik" heeft kunnen localiseren. Veel functies zijn toegewezen aan hersendelen, zij het voorlopig gezien onderzoek nieuwe inzichten kan geven. Maar "ik" heeft nog nooit een hersendeel toegewezen gekregen. Waarom ontwikkelen tweelingen die genetisch identiek zouden moeten zijn, zich in een gelijke omgeving waar hun hersenen dus in theorie aan dezelfde omstandigheden bloot gesteld worden, toch regelmatig geheel anders en zijn ze toch elk een geheel eigen individu?

Dan kom je ook bij epigenetica natuurlijk wat het hele verhaal nóg gecompliceerder maakt.

Er is geen enkel wetenschappelijk bewijs voor een ziel of een "ik". Want men kan stellen dat elke beslissing die wij maken, eigenlijk niet door "ons" gemaakt wordt maar door onze hersenen. (homunculus probleem.) Dus wat maakt ons, "ons"? :) Toch is het moeilijk te beweren dat individualiteit niet bestaat lijkt me?

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 15:49

Dat zijn inderdaad super interessante vragen, Ayasha. Je hebt me weer aan het denken/twijfelen gebracht ;) Dank daarvoor.

8nnemiek

Berichten: 43503
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 16:00

Het gewichtsverlies vind ik ook wel interessant trouwens. Theoretisch zou dat moeten of kunnen kloppen. E=MC2, daar waar je energie verliest, verlies je ook gewicht. Voor een batterij geldt dat ook. Alleen is dat verschil dus onmeetbaar klein. Maar wie weet wordt het in de toekomst wel mogelijk om te meten.

Photograph

Berichten: 1374
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 18:04

Kuggur schreef:
We hebben twee jaar op een boerderij gewoond waar iemand relatief recent vermoord was.
Eerdere bewoners zouden van alles hebben meegemaakt wat betreft bovennatuurlijke activiteit.
Wij, inclusief onze dieren, helemaal niets.....


Dit doet me echt denken aan die horrorfilms...

maralyn schreef:
Wat wil je hier eigenlijk mee bereiken?


Niks,’ik ben gewoon benieuwd wat anderen meemaken etc

Babootje

Berichten: 26510
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 18:50

Ik geloof in God en in de bijbel als het woord van God. In dat opzicht geloof ik ook dat geesten bestaan. Engelen en demonen (afvallige engelen). De bijbel beschrijft dat God een hemels leven schiep (engelen) en een aards leven (de mens). In de tijd van Adam en Eva was het heel normaal dat mensen direct in contact stonden met de geestenwereld en met God zelf, getuige het scheppingsverhaal. Toen zij hun onvolmaakte leven verloren verloor ook hun nageslacht mettertijd ook die sensitiviteit. Er zijn nog steeds mensen die in meer- of mindere mate die sensitiviteit nog hebben om in contact te komen met de geestenwereld.
De bijbel waarschuwt ons ervoor niet in contact te komen met de geestenwereld omdat we niet kunnen onderscheiden met wie we contact hebben. In de tijd waarin we nu leven kunnen we op basis van profetien in het bijbelboek Openbaringen vrij zeker weten dat we in dat geval contact maken met demonen. Daarom is het beter voor ons om dit soort gebruiken en contacten te vermijden.

Dat wat Ayasha hierboven zegt is overigens een heel interessante benadering. Hoe meer wetenschappers ontdekken over het functioneren van onze hersenen hoe meer men beseft dat dit niet bij toeval kan zijn ontstaan.

Het vermogen van onze hersenen bijvoorbeeld om spraak te herkennen is ongelofelijk. De meesten van ons kunnen spraak makkelijk herkennen, zelfs in het geval van een onvolledige zin, gelach, gehoest, gestotter, een accent, een echo, achtergrondlawaai of telefoonruis. Dat klinkt misschien niet bijzonder, maar zelfs de beste spraakherkenningssoftware haalt het bij lange na niet bij het menselijk brein.
In tegenstelling tot de meest complexe computers kunnen onze hersenen emoties onderscheiden, accenten herkennen en sprekers identificeren aan de hand van hun stem.
Verder hebben we een geheugencapaciteit die de capaciteit van alle denkbare computers te boven gaat. Eigenlijk teveel om in 1 leven te gebruiken. De capaciteit van het geheugen blijft groeien, hoe meer je weet hoe meer je kunt weten. In ons hele leven gebruiken we ca 1/3 van onze hersencapaciteit niet.

Ooit eens bij nagedacht?
Onze hersenen bestaan uit zo’n 10.000.000.000 zenuwcellen, Elk van deze cellen kan op haar beurt duizenden verbindingen met andere zenuwcellen hebben. Het totale aantal verbindingen gaat ons voorstellingsvermogen te boven!
In je hersenen hebt je honderden miljoenen feiten en beelden opgeslagen, maar ze vormen niet slechts een opslagplaats van feiten. Met behulp van je hersenen kun je leren een knoop te leggen, een vreemde taal te spreken, een brood te bakken of te fluiten. Je kunt je een denkbeeld van iets vormen — hoe uw vakantie zal zijn of hoe een lekkere maaltijd zal smaken. Je kan analyseren en creëren. Je kan ook plannen maken, begrijpen, liefhebben en je gedachten met het verleden, het heden en de toekomst in verband brengen.
Dat is wat ons als mens uniek maakt tot de persoon die we zijn.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:20

Babootje schreef:
In ons hele leven gebruiken we ca 1/3 van onze hersencapaciteit niet.

Ooit eens bij nagedacht?
.

Ja, en het klopt niet. Dit idee is gebaseert op een slechte kennis van neurofysiologie.
Er bestaat overigens wél een computer met evenveel geheugen- en rekencapaciteit als een menselijk brein.
Gewone thuiscomputers zijn momenteel ongeveer het equivalent van een muizenbrein, gezien die capaciteit nog steeds exponentieel toeneemt duurt het wslk niet lang voordat huiscomputers óók zo krachtig zijn.

Anoniem

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:49

Wat ik altijd zo speciaal vind, en daar wil ik niemand mee tegen het hoofd stoten, maar miljoenen mensen geloven in een god, waarvan ook totaal geen wetenschappelijke bewezen zijn. Niemand noemt hen gek, het wordt zelfs als iets moois gezien. Maar oh wee als je in het paranormale geloofd, dan ben je plots rijp voor het gesticht want er zijn geen bewijzen dat het paranormale bestaat.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58071
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 19:50

Kuggur schreef:
Babootje schreef:
In ons hele leven gebruiken we ca 1/3 van onze hersencapaciteit niet.

Ooit eens bij nagedacht?
.

Ja, en het klopt niet. Dit idee is gebaseert op een slechte kennis van neurofysiologie.
Er bestaat overigens wél een computer met evenveel geheugen- en rekencapaciteit als een menselijk brein.
Gewone thuiscomputers zijn momenteel ongeveer het equivalent van een muizenbrein, gezien die capaciteit nog steeds exponentieel toeneemt duurt het wslk niet lang voordat huiscomputers óók zo krachtig zijn.

Momenteel is men van mening dat onze geheugencapaciteit oneindig is voor zover dat voor ons te bepalen valt. Zo’n computer bestaat nog niet bij mijn weten.

Ons vermogen om taal te herkennen komt door ons mentale lexicon. Dat bestaat bij een gemiddeld mens uit een 50.000 woorden. Waar we 3 woorden per seconde uit kunnen halen om te begrijpen. Die woorden worden gezocht door te zoeken naar woorden met een klank of betekenis die lijkt op het gehoorde of gelezen woord. Uit die selectie wordt dan opnieuw geselecteerd op basis van context en betekenis om het juiste woord te vinden.

Dus dat hele proces kunnen onze hersenen 3 keer per seconde. :)

Dat we 1/3e niet gebruiken is overigens geen enkel bewijs voor. :) dat us een hardnekkige mythe.

Hersenen zijn fantastische dingen.

Nielojram

Berichten: 7865
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 20:52

SVRL schreef:
Wat ik altijd zo speciaal vind, en daar wil ik niemand mee tegen het hoofd stoten, maar miljoenen mensen geloven in een god, waarvan ook totaal geen wetenschappelijke bewezen zijn. Niemand noemt hen gek, het wordt zelfs als iets moois gezien. Maar oh wee als je in het paranormale geloofd, dan ben je plots rijp voor het gesticht want er zijn geen bewijzen dat het paranormale bestaat.


Als je zegt dat je een ingebeeld vriendje hebt, ben je gek.

Als hele volksstammen dat doen, heet het religie.

8)7

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 21:40

Ayasha schreef:
Momenteel is men van mening dat onze geheugencapaciteit oneindig is voor zover dat voor ons te bepalen valt. Zo’n computer bestaat nog niet bij mijn weten.

Ons vermogen om taal te herkennen komt door ons mentale lexicon. Dat bestaat bij een gemiddeld mens uit een 50.000 woorden. Waar we 3 woorden per seconde uit kunnen halen om te begrijpen. Die woorden worden gezocht door te zoeken naar woorden met een klank of betekenis die lijkt op het gehoorde of gelezen woord. Uit die selectie wordt dan opnieuw geselecteerd op basis van context en betekenis om het juiste woord te vinden.

Dus dat hele proces kunnen onze hersenen 3 keer per seconde. :)

Dat we 1/3e niet gebruiken is overigens geen enkel bewijs voor. :) dat us een hardnekkige mythe.

Hersenen zijn fantastische dingen.

Ehm, welke "men" beweert dat onze geheugen capaciteit "oneindig" zou zijn.
Dat is écht een absurde bewering, vandaar dat ik graag zou willen weten waar die vandaan komt.
Het proces dat je beschrijft wat betreft taalherkenning is niet zo indrukwekkend in vergelijking tot de prestaties van moderne software, mn. kunstmatige intelligentie.

Babootje

Berichten: 26510
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:00

Ayasha schreef:
Momenteel is men van mening dat onze geheugencapaciteit oneindig is voor zover dat voor ons te bepalen valt. Zo’n computer bestaat nog niet bij mijn weten.

Ons vermogen om taal te herkennen komt door ons mentale lexicon. Dat bestaat bij een gemiddeld mens uit een 50.000 woorden. Waar we 3 woorden per seconde uit kunnen halen om te begrijpen. Die woorden worden gezocht door te zoeken naar woorden met een klank of betekenis die lijkt op het gehoorde of gelezen woord. Uit die selectie wordt dan opnieuw geselecteerd op basis van context en betekenis om het juiste woord te vinden.

Dus dat hele proces kunnen onze hersenen 3 keer per seconde. :)

Dat we 1/3e niet gebruiken is overigens geen enkel bewijs voor. :) dat us een hardnekkige mythe.

Hersenen zijn fantastische dingen.


Dat van een derde kan inmiddels best achterhaald zijn, maar of het nu een mythe is. Ik vond het niet onlogisch. Mijn vader heeft bv flink wat TIA's gekregen in gebieden waar hij niks van merkte omdat daar geen functies zaten. Tot hij er 1 kreeg waar hij wel wat van merkte. Tijdens de scan bleek dat hij er meer gehad had. Vond het wel interessant dat er dus blijkbaar nog gebieden zitten waar niks gebeurt.

Dat wat jij zegt dat onze hersencapaciteit oneindig is heb ik ook gelezen. Het aantal verschillende verbindingen tussen neuronen (zenuwcellen) in de menselijke hersenen is astronomisch.
Eén neuron kan zich verbinden met meer dan honderdduizend andere neuronen. „Het aantal mogelijke verbindingen in onze hersenen is vrijwel oneindig begrijp ik. Het werd ook vergeleken met het universum dat hoe meer we ervan ontdekken steeds groter wordt. bijzonder interessant.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:08

Ehm, dat is echt geen logische gevolgtrekking. De hoeveelheid verbindingen die mogelijk zijn is niet een maat voor de geheugencapaciteit.

Photograph

Berichten: 1374
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 22:36

Waar hebben we het nou over?

xZiva_

Berichten: 3996
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:38

Altijd vrij neutraal geweest, maar bij mijn vriend thuis toch redelijk wat dingen meegemaakt die gewoon niet te verklaren zijn.. ook eens in de zoveel tijd een naar en drukkend gevoel als ik in het donker de trap af wil :=
Dus ja, ik geloof er wel degelijk in nu

Photograph

Berichten: 1374
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-20 22:39

xZiva_ schreef:
Altijd vrij neutraal geweest, maar bij mijn vriend thuis toch redelijk wat dingen meegemaakt die gewoon niet te verklaren zijn.. ook eens in de zoveel tijd een naar en drukkend gevoel als ik in het donker de trap af wil :=
Dus ja, ik geloof er wel degelijk in nu


Oh maar dit heb ik ook, ik durf niet in het donker de trap op. Zo’n zwart trappengat. Niet omdat ik bang ben voor “spoken”, maar het geeft me geen fijn gevoel

xZiva_

Berichten: 3996
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:41

Ik heb het niet altijd hoor! Waggelde altijd rustig de trap af tot ik op 1 avond dat gevoel had. Ben mijn vriend gaan halen om mee te lopen en toen vertelde hij me dat het hele gezin dus rare dingen meemaakt in huis, en dan vooral onderaan die trap :=

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:44

Photograph schreef:
Waar hebben we het nou over?

The ghost in the machine...? ;)

Nah, je hebt gelijk hoor, te ver off topic.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58071
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:34

https://www.bookspot.be/boeken/klinisch ... lsrc=aw.ds
Enjoy. :)
En nog een tweede over cognitie maar zit met een niersteen en wil dus niet opstaan om de titel te zoeken en hij valt me niet te binnen dus daarop zal je tot morgen moeten wachten.

Jij mag het niet indrukwekkend vinden. Ík vind dat wel. Ik hoop dat dat mag van je. :)
Kuggur schreef:
Ayasha schreef:
Momenteel is men van mening dat onze geheugencapaciteit oneindig is voor zover dat voor ons te bepalen valt. Zo’n computer bestaat nog niet bij mijn weten.

Ons vermogen om taal te herkennen komt door ons mentale lexicon. Dat bestaat bij een gemiddeld mens uit een 50.000 woorden. Waar we 3 woorden per seconde uit kunnen halen om te begrijpen. Die woorden worden gezocht door te zoeken naar woorden met een klank of betekenis die lijkt op het gehoorde of gelezen woord. Uit die selectie wordt dan opnieuw geselecteerd op basis van context en betekenis om het juiste woord te vinden.

Dus dat hele proces kunnen onze hersenen 3 keer per seconde. :)

Dat we 1/3e niet gebruiken is overigens geen enkel bewijs voor. :) dat us een hardnekkige mythe.

Hersenen zijn fantastische dingen.

Ehm, welke "men" beweert dat onze geheugen capaciteit "oneindig" zou zijn.
Dat is écht een absurde bewering, vandaar dat ik graag zou willen weten waar die vandaan komt.
Het proces dat je beschrijft wat betreft taalherkenning is niet zo indrukwekkend in vergelijking tot de prestaties van moderne software, mn. kunstmatige intelligentie.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 23:55

Wij hebben aan boord van ons binnenvaartschip ooit (een jaar of 15 geleden) een bijzondere matroos van Roemeense afkomst gehad. We noemden hem Micú (zijn achternaam was makkeijker dan zijn voornaam). Uit mijn hoofd gezegd was hij orthodox Christen en had geleerd voor priester maar is na een carrière in de zeevaart overgestapt naar de binnenvaart.
Hij had zijn matrozenwoning tot een klein kerkje omgebouwd met altaar, gebedshoekje etc etc. En kon ook nog eens fantastisch tekenen. Vooral engelen met gespierde lichamen, vlammende zwaarden vasthoudend en prachtig gedetailleerde vleugels. En het mooie vond ik: niet te zien of het vrouwen of mannen waren. "Engelen hebben geen geslacht" , zei hij.

Op een ochtend waren we al aan het varen (ik meen op de Sambre), en Micü kwam lijkbleek uit zijn woning. Hij leek helemaal in de war, had gespuugd. We dachten dat hij ziek was, maar hij schudde zijn hoofd: hij had gedroomd over de dood en wist zeker dat de dood rondspookte. Hij maakte zich ernstig zorgen over zijn vrouw thuis in Roemenië, maar durfde niet te bellen uit angst dat ze niet zou (kon!) opnemen. We hebben hem toch zover gekregen en zijn vrouw nam gewoon op. Een kleine opluchting van zijn kant.
Toch bleef Micú warrig, lijkbleek, misselijk en de 'dood' bleef maar het gesprek van de dag. Tot we er zelf sch**tziek van werden: "Man, ga asjeblieft een paar uur slapen, misschien dat je je straks beter voelt".

Hij ging weg, maar begin middag belde hij op vanuit zijn matrozenwoning: "Doe de gordijnen van jullie roef dicht voor de kinderen". Ik deed het en hij kwam naar achteren lopen. Bijna weer normaal gekleurd en hij zei rustig: "Captain, stop het schip even af bij de volgende bocht. Na de brug ligt een 'dead body' in het water". Dat kon hij op dat moment niet zien! Na 300 meter zagen we een dode man met zijn gezicht naar beneden in het water drijven. We hebben de politieboot in de buurt gebeld en bij het lijk gewacht tot de boot gearriveerd was om het lijk uit het water te vissen.

8nnemiek

Berichten: 43503
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 00:08

Waaw, wat een verhaal, gem!

Mijn paard stond vroeger vlak bij mijn opa en oma in de buurt gestald, dus ik ging daar elke dag heen met mijn fietsje, en elke dag langs opa en oma waar ik mee at. Ik was nooit ziek, sloeg nooit een dag over, jarenlang, totdat ik me een dag echt niet goed voelde en mijn ouders mijn paard gingen voeren. Een half uurtje later kreeg ik telefoon, mijn oma was overleden. Ze vonden haar in bed, net op het moment van de dag dat ik daar normaal aan tafel zat. Ik geloof best vaak in toeval, maar dat was té toevallig..

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 01:20

Ayasha schreef:
https://www.bookspot.be/boeken/klinisch ... lsrc=aw.ds
Enjoy. :)
En nog een tweede over cognitie maar zit met een niersteen en wil dus niet opstaan om de titel te zoeken en hij valt me niet te binnen dus daarop zal je tot morgen moeten wachten.
[/quote]
Enjoy? Ben je van plan me dat boek toe te zenden? Geen idee wat er in staat, en hoe jij dat geinterpreteerd hebt. Ik denk overigens dat deze discussie hier niet zo op z'n plaats is, heeft weinig met het topic te maken.

Van harte beterschap met je niersteen overigens, ik heb gehoord dat dat een zeer pijnlijke aandoening is Y;(

Babootje

Berichten: 26510
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 01:42

Kuggur schreef:
Ehm, dat is echt geen logische gevolgtrekking. De hoeveelheid verbindingen die mogelijk zijn is niet een maat voor de geheugencapaciteit.


Dat is wel een logische gevolgtrekking. Als je leert of iet ervaart maken de neuronen / synapsen verbindingen met elkaar. Eén neuron kan zich verbinden met meer dan honderdduizend andere neuronen. Hoe meer je leert hoe meer van dat soort verbindingen. Die vormen ook je geheugen. De mogelijkheid om te leren is vrijwel oneindig. De hersenen nemen ook in gewicht toe, hoe meer verbindingen er zijn gemaakt. Zo ontwikkelt het brein zich.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 02:28

Babootje schreef:
Kuggur schreef:
Ehm, dat is echt geen logische gevolgtrekking. De hoeveelheid verbindingen die mogelijk zijn is niet een maat voor de geheugencapaciteit.


Dat is wel een logische gevolgtrekking. Als je leert of iet ervaart maken de neuronen / synapsen verbindingen met elkaar. Eén neuron kan zich verbinden met meer dan honderdduizend andere neuronen. Hoe meer je leert hoe meer van dat soort verbindingen. Die vormen ook je geheugen. De mogelijkheid om te leren is vrijwel oneindig. De hersenen nemen ook in gewicht toe, hoe meer verbindingen er zijn gemaakt. Zo ontwikkelt het brein zich.

Wel, zoals ik al zei, dit gaat hier vér off topic. Best bereid er een boom over op te zetten in een apart topic.
Hoe jullie erbij komen dat leercapaciteit oneindig kan zijn voor mensen gaat mijn brein te boven (zie je wat ik daar deed :D )