Geloven jullie in geesten?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Memories

Berichten: 2635
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 19:37

Dat is nou niet echt wat ik probeerde te zeggen, maar als jij dat er van wil maken; prima. :D Je hoeft het ook niet aan te nemen he, het is duidelijk dat jij er helemaal niks mee hebt en dat is ook goed.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:06

Ik maak niets van wat jij wilde zeggen.
Mijn opmerking wijst op de algemene reactie die gelovers van paranormale fenomenen geven als ze er op worden gewezen dat geen van de door hen beschreven fenomenen ooit een toetsing heeft kunnen doorstaan.
Realiteit is dat wat niet verdwijnt ook al geloof je er niet in....

maralyn

Berichten: 10455
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:18

Wat wil je hier eigenlijk mee bereiken?

_Bonte_

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-06-06

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:28

Er was in de jaren 60? Een Duitse? Dokter die in de 800 personen getest heeft tijdens het sterven.

Hij ondervond dat een mens die stierf gemiddeld 13-17 gram verloor die hij niet kon verklaren.
Dit is toen toegewezen aan de ‘geest’ of de ‘ziel’ van de mens.

Ik ga eens zoeken of ik dit artikel nog vind.

Rocamor

Berichten: 10959
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:34

Even in de midden gelaten of ik wel of niet in geesten geloof, maar 13 gram afname op een ca 80 kg is nog geen 0.02% gewichtsverlies. Dat is toch nooit significant aan te tonen?

Nielojram

Berichten: 7849
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:45

Rocamor schreef:
Even in de midden gelaten of ik wel of niet in geesten geloof, maar 13 gram afname op een ca 80 kg is nog geen 0.02% gewichtsverlies. Dat is toch nooit significant aan te tonen?


Als laatste adem :Y)

Rocamor

Berichten: 10959
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 20:54

Dan moet je wel een hele lange adem hebben...

maralyn

Berichten: 10455
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:17

Rocamor schreef:
Dan moet je wel een hele lange adem hebben...


Sommige mensen hebben dat :') hihi (trolololol opmerking)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:31

maralyn schreef:
Wat wil je hier eigenlijk mee bereiken?

Wat denk je?
Je krijgt twee hinten; de topictitel is "geloof je in geesten" en dit is een discussieforum.

maralyn

Berichten: 10455
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:37

Kuggur schreef:
maralyn schreef:
Wat wil je hier eigenlijk mee bereiken?

Wat denk je?
Je krijgt twee hinten; de topictitel is "geloof je in geesten" en dit is een discussieforum.


Nou ik denk momenteel niet veel, en vraag?
Dus...
Wat wil je hier mee bereiken?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:39

_Bonte_ schreef:
Er was in de jaren 60? Een Duitse? Dokter die in de 800 personen getest heeft tijdens het sterven.

Hij ondervond dat een mens die stierf gemiddeld 13-17 gram verloor die hij niet kon verklaren.
Dit is toen toegewezen aan de ‘geest’ of de ‘ziel’ van de mens.

Ik ga eens zoeken of ik dit artikel nog vind.

Dit is allang ontkracht als simpelweg niet waar. Onnauwkeurige meetmethode in combinatie met een flinke dosis wishfull thinking.
En denk je eens in, als er een entiteit als een ziel zou bestaan met werkelijke massa, dan zou dat verregaande consequenties hebben. Dit onderzoek zou herhaald zijn en als bevestigd een ongelovelijke schok door de hele wetenschappelijke wereld teweeg hebben gebracht. Alleen al het feit dat dat niet is gebeurd zou je BS detector in het rood moeten laten uitslaan.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:49

maralyn schreef:
Nou ik denk momenteel niet veel, en vraag?
Dus...
Wat wil je hier mee bereiken?

Nee als je met die twee hinten het antwoord niet kan bedenken dan heb je daar gelijk in.
Ik doe uiteraard wat je hoort te doen op een discussieforum; ik beantwoordt de vraag van de ts, met argumenten, en eigen ervaring. Verder geen hoger doel voor ogen.

maralyn

Berichten: 10455
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 21:51

Kuggur schreef:
maralyn schreef:
Nou ik denk momenteel niet veel, en vraag?
Dus...
Wat wil je hier mee bereiken?

Nee als je met die twee hinten het antwoord niet kan bedenken dan heb je daar gelijk in.
Ik doe uiteraard wat je hoort te doen op een discussieforum; ik beantwoordt de vraag van de ts, met argumenten, en eigen ervaring. Verder geen hoger doel voor ogen.


Okey... Duidelijk. :D geen vragen meer verder!

Fijne avond :o :P

Suzanne F.

Berichten: 49404
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:21

_Bonte_ schreef:
Er was in de jaren 60? Een Duitse? Dokter die in de 800 personen getest heeft tijdens het sterven.

Hij ondervond dat een mens die stierf gemiddeld 13-17 gram verloor die hij niet kon verklaren.
Dit is toen toegewezen aan de ‘geest’ of de ‘ziel’ van de mens.

Ik ga eens zoeken of ik dit artikel nog vind.


Daar is ook een film over gemaakt, 21 grams.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 22:26


_Bonte_

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-06-06

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-20 23:24

O WoW heb dat altijd een uitermate cool experiment gevonden en vond het een fijn onderzoek om mijn gevoelens aan te verklaren

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 00:33

Kuggur schreef:
En hier is het wikipedia artikel waarin precies wordt uitgelegd waarom het onzin is, https://en.m.wikipedia.org/wiki/21_grams_experiment

Strikt genomen wordt met het onderuithalen van dit onderzoek natuurlijk niet ontkracht dat een mens een ziel zou hebben, alleen dat een mens direct na overlijden minder zou wegen dan vlak daarvoor.
Dat mensen een ziel hebben is los van dit vrij onzinnige onderzoek ook niet wetenschappelijk aan te tonen. Dat gaat immers niet met iets waarvan je niet weet wat het eigenlijk is. Om dezelfde reden kun je ook stellen dat het niet bewezen is/kan worden dat een mens géén ziel heeft.

Uiteraard willen mensen graag geloven in het bestaan van een ziel, het is een mooi en troostrijk idee dat je na je aardse bestaan als ziel verder leeft in een onstoffelijk hiernamaals waarin alles met elkaar in harmonie is. Ik wil er ook graag in geloven, maar ik kom niet verder dan: ik sluit niets uit, maar het lijkt me onwaarschijnlijk. En wat heb ik daaraan.

Wat betreft geesten of aanwezigheden geloof ik vooral in de kracht van de suggestie en de neiging van het menselijk brein om overal betekenis aan toe te kennen en grotere verbanden te zien, ook waar die er niet zijn. Ik heb zelf twee keer meegemaakt dat naar mijn idee 'iets' mij ervan weerhield ergens binnen te gaan waar iets ergs was gebeurd met een paard, respectievelijk een van onze katten. Ik kan niet tegen de aanblik van dode dieren. Maar was dat 'iets' er echt, of heb ik dat er zelf van gemaakt? Nadien heeft dat 'iets' mij overigens niet beschermd tegen twee nog veel dramatischer confrontaties met een dood dier.
Dus nee, ik denk toch dat het mijn eigen hersenspinsel was.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 05:49

He dames, ieder moet het zelf weten. Je kunt niet voor een ander bepalen ,dat doen ze zelf wel!

SjonnieZ

Berichten: 2383
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 06:30

Nee.

8nnemiek

Berichten: 43470
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 06:59

Kuggur bedoelt natuurlijk te zeggen dat mensen die er niet in geloven ook niets zullen zien of horen.
Ik denk sowieso dat er mensen zijn die er gevoeliger voor zijn, de een zal meer zien dan de ander. Maar dat heeft niets te maken met erin geloven of niet. Er zijn genoeg verhalen van mensen die erg sceptisch en nuchter zijn en toch iets hebben meegemaakt.
Wel denk ik dat nuchtere mensen bepaalde geluiden eerder toewijzen aan de wind/dieren/oud huis enz, en dat zal vast in sommige gevallen onterecht zijn.

Mijn opa heeft na het overlijden van mijn oma, tijdens een reis naar Lourdes, mijn oma gezien, terwijl mijn moeder en tantes niks zagen. En juist mijn opa was degene die heel nuchter was en nooit in zo’n dingen geloofde.

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:16

Hoewel ik zelf geen geesten zie en nooit iets paranormaals heb meegemaakt, geloof ik er wel in. Als ik de verhalen hier lees, kan ik haast niet anders. Ik denk echt niet dat hier op Bokt allemaal leugenaars/trollen zitten die anderen graag voor de gek houden, of mensen die niet goed bij hun hoofd zijn en hier hun verhaal houden. In andere topics komen jullie voor zover ik zie gewoon normaal en verstandig over :P En de dingen die hier genoemd worden zijn vaak te heftig/groots om ze af te doen als eenvoudig te verklaren hersenspinsels.

Ik ben wel blij dat ik ze niet zie. Hoewel ik het razend interessant vind om erover te lezen, ben ik er ook echt bang voor en kijk ik bewust geen horrorfilms etc. die over geesten gaan omdat ik dan écht niet lekker slaap. :')

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:30

Voor de goede orde, ik ga er ook van uit dat mensen hier niet liegen, niet gek zijn, niet trollen etc.
Ik houdt echter rekening met het (bewezen) feit dat menselijke perceptie, incusief de mijne niet altijd betrouwbaar is.

Shenavallie
Berichten: 11625
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 11:41

En dat is alleen maar een gezonde instelling, Kuggur. :j
Ook al heb ik zelf het nodige ervaren, waardoor ik in ieder geval heel sterk denk dat er meer is, toch blijf ik mijn gezonde verstand gebruiken. Niet alles wat je niet direct kunt verklaren is namelijk per definitie iets spiritueels. Ik woon in een oud veenarbeiders huisje en daar hoor je ook van alles. Maar ik weet zeker dat dit niet met entiteiten te maken heeft, omdat het huisje gewoon hier en daar verzakt is, veel hout bevat en wellicht toch nog ergens een bedrading die we met het vervangen over het hoofd hebben gezien waardoor het lijkt of iemand met het licht speelt, terwijl het gewoon een technisch verhaal is.

Even off-topic: Wat is de reden dat je niet meer in die boerderij woont? Heb je een betere plek gevonden? Of zijn jullie toch weer naar Nederland gekomen?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58023
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 12:54

Ik vraag me vooral af hoe je niet kan geloven in een ziel.
We zijn allemaal het product van vurende neuronen in onze hersenen. Toch hebben we allemaal een geheel eigen persoonlijkeid. Vanwaar komt dat verschil als we allemaal voortkomen uit een gelijkaardig systeem?
In feite zijn onze hersenen te vergelijken met computers. Mijn laptop heeft geen persoonlijkheid. Waarom mensen dan wel?

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Geloven jullie in geesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 13:22

Ik geloof niet dat de ziel een werkelijke massa heeft.