Vlekken uit witte rijbroek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Vlekken uit witte rijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 09:21

2 jaar geleden kreeg ik een nieuwe witte rijbroek. Deze heb ik een paar wedstrijden gedragen en elke keer netjes meteen gewassen en schoon in de kast gelegd. Toen raakte paard geblesseerd en heb ik hem 2 jaar lang in de kast laten liggen.

Helaas toen ik hem eruit pakte, om te kijken of ik hem nog paste toen onze rentree weer in zicht kwam, bleken er gele vlekken op te zitten. Samen met 2 donkere rijbroeken die juist lichte vlekken hadden gekregen. Bij die donkere denk ik dat het kwam door de zon, bij de witte geen idee. Het enige wat ik zeker weet is dat hij schoon de kast in ging.

Ik heb hem al met ossengal zeep gewassen en nog wat dingen, maar de vlekken gaan er niet uit. Ik kan hem ook echt niet aan, het zit bij het kruis en op de kont/ bovenbeen en dat ziet er erg vreemd uit met gele vlekken.

Wie heeft er nog iets om te proberen? Ik wil alles wel proberen, want of hij wordt schoon of is verloren. Alleen is het zo zonde, het was nog een nieuwe rijbroek en flink duur :+

Anoniem

Re: Vlekken uit witte rijbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:23

Baking soda hielp bij mijn witte rijbroek tegen vieze gele vlekken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 09:24

Wat doe je ermee? In emmer weken ermee? Ik heb het net gekocht voor wat anders, maar kan ik meteen proberen.

(Het is een siliconen zit, maar daar ben ik niet aan gehecht. Heb zelfs liever zonder haha)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:25

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:25

Mocht je hem niet schoon krijgen... Ik heb ooit hetzelfde gehad met een nieuwe, witte rijbroek. Was zo zonde dat ik hem heb geverfd. Echt een super leuk resultaat en heb er nog jaren mee kunnen rijden :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 09:28

Laurievc schreef:
Mocht je hem niet schoon krijgen... Ik heb ooit hetzelfde gehad met een nieuwe, witte rijbroek. Was zo zonde dat ik hem heb geverfd. Echt een super leuk resultaat en heb er nog jaren mee kunnen rijden :)

Dat is ook nog een idee als niks werkt, ja. Inderdaad zonde :') waarom gebeurt dat dan ook met nieuwe rijbroeken haha

katybug

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:30

Weken in water met citroensap.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:41

Als het vuil vlekken zijn dan kun je idd een nachtje weken in de biotex of baking soda. Maar aangezien je aangeeft dat het schoon de kast in is gegaan en dat je donkere broeken lichte vlekken hebben, lijkt het me aannemelijker dat het geen vuil is maar vergeeld door de zon. (donker wordt licht, maar witte kleding vergeeld in de zon). Dan kun je hem beter een nachtje weken in de schoonmaakazijn.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:49

Insmeren met ossengalzeep, de spray werkt in dit geval waarschijnlijk het makkelijkste, en dan buiten in de zon laten bleken. Zo heb ik het matras van destijds baby weer helemaal wit gekregen ondanks alle vlekken die er in gekomen waren door lekkende luiers.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:50

Wat zonde zeg! Ik zweer zelf bij Vanish. Als ik vlekken heb in witgoed, dan laat ik het een paar uur weken in een teiltje en is het daarna weer vlekkeloos én wit. Je kunt het eens proberen :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 10:02

oji schreef:
Als het vuil vlekken zijn dan kun je idd een nachtje weken in de biotex of baking soda. Maar aangezien je aangeeft dat het schoon de kast in is gegaan en dat je donkere broeken lichte vlekken hebben, lijkt het me aannemelijker dat het geen vuil is maar vergeeld door de zon. (donker wordt licht, maar witte kleding vergeeld in de zon). Dan kun je hem beter een nachtje weken in de schoonmaakazijn.

Dat.denk ik dus inderdaad ook. Ik zal het wrken in schoonmaakazijn eens proberen.

Ossengal heb ik al geprobeerd in de zon, werd iets beter maar dat kan ook verbeelding zijn. Eruit is het niet.

Vanish gebruik ik altijd bij witte was en voorbehandelen heb ik ook al gedaan. Helaas... Normaal werkt het idd super

Soda en schoonmaakazijn nog niet.