Beige trui wit(ter) maken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Beige trui wit(ter) maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:20

Ik heb een hele gave trui gekocht, helemaal perfect behalve dat hij beige blijkt te zijn ipv wit. En dan ook nog een lelijk gelige kleur beige waardoor ik er uitzie als een wandelend lijk :Y)

Kan ik er iets aan doen om de trui toch wit, of witter te maken?
Ik kom bijvoorbeeld met googelen tegen dat Dylon niet alleen textielverf heeft maar ook ontkleurder, zie (https://www.textielverfshop.nl/diversen ... n-Pre-Dye/) . Ze geven als voorbeeld dat je een bruin kledingstuk er beige mee kan maken. Werkt dit ook om beige nog lichter te maken, heeft iemand ervaring?

En als witter maken niet lukt, is er dan een manier om in elk geval de gele gloed te verminderen? Zoiets als zilvershampoo voor ondergepieste witte staarten van schimmels, maar dan voor kleding?

Iemand nog andere ervaring en/of tips? De trui is overigens 60% katoen en 40% polyester.

En als het allemaal niet lukt verf ik hem misschien wel een donkere kleur zodat ik hem in elk geval kan houden, maar liefst wil ik een lichte trui -O-

DiantaM

Re: Beige trui wit(ter) maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:24

Nu ben ik wel nieuwsgierig naar een foto van de trui!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:53

Andere ideeën: Nibro textiel wit en ouderwetse blauwsel. Iemand daar ervaring mee?
Of simpelweg (erg) verdunde bleek?

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:05

Over het algemeen pakt textielverf alleen op natuurlijke materialen. (katoen, linnen, wol, zijde) Het lijkt me dat dat dan ook zo is met ontkleurder. Bleek, ook verdund, word je trui niet mooier van en raad ik sterk af

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:13

Misschien eens navraag doen bij een atelier of stoffenwinkel. Die weten wellicht wel een trucje.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:16

Hier gooien ze het in de bleek..
Er zijn wel meer dingen die je kan doen, waterstofperoxide enzo..
Als je je truitje nog heel lang mooi wil houden zou ik het niet doen maar ik denk ook niet dat het gelijk uit elkaar valt.

https://youtu.be/6RnqInXgH6c

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 08:10

Ceffyl schreef:
Misschien eens navraag doen bij een atelier of stoffenwinkel. Die weten wellicht wel een trucje.

Dat ga ik doen, goed idee!

Verder heb ik de winkel die de ontkleurder verkoopt ook gevraagd naar of het kan werken :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 08:37

Weet je zeker dat je de juiste kleur hebt binnen gekregen? Op de link die je stuurde zie ik ook dezelfde trui staan in beige? Niet perongeluk die gekregen?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:08

siskeh schreef:
Weet je zeker dat je de juiste kleur hebt binnen gekregen? Op de link die je stuurde zie ik ook dezelfde trui staan in beige? Niet perongeluk die gekregen?

Ze hebben de trui maar in 2 kleuren. Deze en zwart. :+

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 09:56

Als eens gedacht aan Vanish? Ik zweer bij dit product <3 Zo heb ik ooit een roze kledingstuk in de witte Vanish laten weken en dit kwam er aanzienlijk lichter uit, dus dat komt ook goed met jouw beige kledingstuk.

Je kunt kledingstukken namelijk heel makkelijk een paar uurtjes laten weken in een teiltje. Doe ik ook regelmatig, maar dan natuurlijk met witte kledingstukken. Het komt er echt witter uit - hoe langer je weekt, hoe witter.

Let wel op: je hebt de witte variant en de gekleurde variant. Ik zou dan kiezen voor de witte Vanish, aangezien je kledingstuk wel wat mag oplichten van kleur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:29

Kaitlyn schreef:
siskeh schreef:

Ze hebben de trui maar in 2 kleuren. Deze en zwart. :+

Klopt :j
En omdat kleuren blijkbaar alleen hippe namen mogen hebben (birch, cloud dancer, burnt mango, winetasting) ipv praktische namen (beige, wit, bruin, rood) is het dan van je monitor en gokkunst afhankelijk of je het goed inschat. In dit geval bleek Birch dus beige en geen wit :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:31

CairnTerrier schreef:
Als eens gedacht aan Vanish? Ik zweer bij dit product <3 Zo heb ik ooit een roze kledingstuk in de witte Vanish laten weken en dit kwam er aanzienlijk lichter uit, dus dat komt ook goed met jouw beige kledingstuk.

Je kunt kledingstukken namelijk heel makkelijk een paar uurtjes laten weken in een teiltje. Doe ik ook regelmatig, maar dan natuurlijk met witte kledingstukken. Het komt er echt witter uit - hoe langer je weekt, hoe witter.

Let wel op: je hebt de witte variant en de gekleurde variant. Ik zou dan kiezen voor de witte Vanish, aangezien je kledingstuk wel wat mag oplichten van kleur.

Nog niet aan gedacht nee, ik neem je tip mee! Met een beetje geluk is die ontkleurder van Dylon nog wat heftiger dan vanish maar zo niet dan zal ik dit eens proberen :)

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:36

Uit ervaring uit het verleden weet ik dat kleur, maar ook ontkleuring, wel goed op katoen pakt en niet zo goed op polyester. Je loopt met zulke handelingen dus het risico dat je straks een gemêleerde trui hebt. Kan ook mooier zijn dan gewoon beige :D , daar niet van, maar dan weet je dat in ieder geval.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:50

Heel eerlijk: ik zou je trui ruilen en opzoek gaan naar een trui naar wens - het blijft namelijk gokken wat er gebeurd en het zou zonde zijn als het is verprutst :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:54

Ik zou de sweater terug sturen als de kleur zo tegen valt.
En als je dan toch donker wil verven als lichter maken niet kan, waarom dan niet de zwarte laten komen?

Het is geen super dure sweater, maar als je ermee gaat knoeien en het resultaat valt tegen dan heb je en geen sweater en kan je het niet meer retourneren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 10:56

Ik zou gewoon hem terug sturen. Als je gaat bleken wordt het er zelden mooier van.

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:06

Cloud Dancer is wit inderdaad.

Ik zou niet met ‘hardnekkig’ chloor gaan spelen als ik jou was, dan beschadig je de vezels. Je kunt wel de Vanish Tip proberen. Zo heb ik ook wel eens een blauwe jeans waar een gele Gloed doorheen zat gewassen met wasmiddel voor witte kleding (daar zit soms ook een heel laag chloor gehalte in). Hierna was de gele gloed eraf.

Succes!!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:07

Ik heb ook geen idee of dit mooi is maar wasmiddel als witte reus heeft ook iets van bleek erin zitten. Eerst een nachtje daarop zetten misschien? Is wat vriendelijker denk ik dan verf of bleek, dat kan later nog.
Met pure bleek heb je ook grote kans dat de stof raakt aangetast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:16

Roodvos schreef:
Ik zou de sweater terug sturen als de kleur zo tegen valt.
En als je dan toch donker wil verven als lichter maken niet kan, waarom dan niet de zwarte laten komen?

Het is geen super dure sweater, maar als je ermee gaat knoeien en het resultaat valt tegen dan heb je en geen sweater en kan je het niet meer retourneren.

Ik hou niet zo van zwart, deze trui zou ik in elk geval nog rood, roze of blauw kunnen maken :)

Het risico dat het mislukt is er natuurlijk met proberen van ontkleurder, vanish oid, maar als dat tegenvalt kan hij altijd alsnog een andere kleur worden. Kledingverf heb ik nog dus dat kost in die zin niks extra.

Pure bleek ga ik inderdaad niet doen, dat beschadigd teveel.

En mocht iemand nog tips hebben voor een andere witte sweater met zo’n extra brede band onderlangs dan houd ik me ook aanbevolen :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-12-20 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:22

Ik zou het proberen met de ontkleurder. €25 is nou geen wereldbedrag en als je de trui wanneer het mislukt in een andere kleur verft is er niets aan de hand toch?

vikawiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:47

Ik ben bang dat je deze sweater ook niet rood of blauw kan verven omdat het niet 100% katoen is

marschwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:51

als je bleek of ontkleurder gebruikt komt de oorspronkelijke kleur terug en dat is bv zoals ongebleekte katoen.Dit is ook meer ecru dan wit.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:54

Mars schreef:
Ik heb ook geen idee of dit mooi is maar wasmiddel als witte reus heeft ook iets van bleek erin zitten. Eerst een nachtje daarop zetten misschien? Is wat vriendelijker denk ik dan verf of bleek, dat kan later nog.
Met pure bleek heb je ook grote kans dat de stof raakt aangetast.

sauffi schreef:
Cloud Dancer is wit inderdaad.

Ik zou niet met ‘hardnekkig’ chloor gaan spelen als ik jou was, dan beschadig je de vezels. Je kunt wel de Vanish Tip proberen. Zo heb ik ook wel eens een blauwe jeans waar een gele Gloed doorheen zat gewassen met wasmiddel voor witte kleding (daar zit soms ook een heel laag chloor gehalte in). Hierna was de gele gloed eraf.

Succes!!

Wasmiddel voor witte was zit een zogenaamde "optical brightener" in. Inderdaad ook wel bekend als "blauwsel".
https://nl.wikipedia.org/wiki/Optische_witmaker
De stof wordt in de loop der tijd afgebroken. Dit is ook de reden dat witte stof, zoals bijv. lakens of linnengoed vergeeld als het lang in de kast heeft gelegen.
Je ziet dan weer de echte kleur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 15:28

vikawiek schreef:
Ik ben bang dat je deze sweater ook niet rood of blauw kan verven omdat het niet 100% katoen is

Mijn ervaring daarmee is tot nu toe goed :j Truien waarbij een deel katoen is en een deel polyester, daarvan kleuren inderdaad alleen de katoenen delen. Maar bij truien zoals deze, waarbij polyester en katoen in dezelfde draad verwerkt zitten kleuren vaak wel mooi.

Maar je hebt gelijk, er is altijd een risico dat het anders uitvalt dan je denkt :j