Wauw, wat veel reacties al! Zo fijn!
Badeentje schreef:Stel dat je zou stoppen, welke studie (hbo of wo) laat je hart dan sneller kloppen? Welke vakken vond je leuk op de middelbare school, en welke niet? Waar was je goed in? Heb je enig idee wat je ''later'' voor werk zou willen doen?
Vakken die ik leuk vind zijn onder andere biologie en wiskunde, wiskunde ben ik ook goed in, biologie vind ik vooral leuk.
Qua werk zou ik het niet weten. Ik ben deze studie begonnen met het doel de GGZ richting te gaan doen in het tweede jaar en uiteindelijk psycholoog te worden. Nu weet ik niet meer zeker of ik dat wel zie zitten en vraag ik me af of ik niet iets moet gaan doen wat meer actief/buiten is.
Doubtless schreef:Als ik je verhaal zo lees verwacht ik dat het aan de huidige situatie ligt en niet zozeer aan de studie zelf. Heb je een uitvalbasis waar je dagelijks heen kan om, eventueel samen met een klasgenoot, te studeren en huiswerk te maken? Vaak is change of scenery een goede stimulans om aan de bak te gaan. Zoveel thuis zitten is niet niks als je zo jong bent.
Ik studeer nu meestal gewoon thuis, op mijn kamer of in de woonkamer. Contact met klasgenoten is er niet echt, we appen af en toe voor projecten maar daar blijft het helaas ook bij. Ik denk dat het inderdaad een goed idee is als ik eens ergens anders ga studeren.
f4bjheu schreef:[MWS] Jeugd/studenten in corona tijd: praattopic

Ook; ik ken echt bijna niemand die altijd/uberhaupt bij loopt met studie. Uni werk en schoolwerk is echt compleet anders en vergt ook veel meer van je. Zeker bijvoorbeeld colleges kijken.
Ik zou me er nu niet te druk om maken, zeker ivm corona. Zijn er vakken waarvan je denkt 'lache' of zie je ook tegen alle vakken inhoudelijk op?
Ik heb niet echt vakken, we hebben elk blok eigenlijk één vak met daarbinnen elke week 2 verschillende taken (2 verschillende onderwerpen). De biologische en medische onderwerpen vind ik veel interessanter dan de maatschappelijke onderwerpen.
Blijheid schreef:Dit. Motivatie vasthouden is voor bijna iedereen onwijs moeilijk nu je niet naar studie of werk kan. Als het je lukt zou ik doorzetten, hopelijk krijg je volgend schooljaar weer fysiek les en dat is zó anders

Tot die tijd zijn de tips van Doubtless zeker goede, misschien kan je in de bieb studeren? Of bij iemand anders thuis?
In de bieb is wel een goed idee inderdaad. Nu doe ik dat eigenlijk niet omdat ik dan speciaal daarvoor naar Maastricht moet en dan moet ik er ook 2 uur reistijd bij rekenen (totaal, uur heen en een uur terug).
E_C schreef:Hier hetzelfde verhaal, al zit ik in mijn 3e jaar uni momenteel. Vanaf het 2e vak van dit jaar geen enkele motivatie meer, al 2 vakken niet gehaald terwijl ik normaal alle vakken in 1 keer haal. Bij mij is het echt de situatie, niet kunnen focussen, geen motivatie door het alleen maar thuis zitten. Ik heb me nu opgegeven voor studiegroepen via de uni. Daarmee ga je met een klein groepje (3 a 4 jaargenoten, soms 2) die hetzelfde vak volgen via FaceTime/skype samen studeren. Dan heb je het gevoel met anderen te studeren, kun je elkaar verder helpen e.d. Dit helpt tot nu toe goed en zorgt ervoor dat je een goed ritme aanhoudt. Wellicht is dit voor jouw studie ook te organiseren?
Ook een goed idee, dankjewel.
Mkango schreef:Blijheid schreef:Dit. Motivatie vasthouden is voor bijna iedereen onwijs moeilijk nu je niet naar studie of werk kan. Als het je lukt zou ik doorzetten, hopelijk krijg je volgend schooljaar weer fysiek les en dat is zó anders

Tot die tijd zijn de tips van Doubtless zeker goede, misschien kan je in de bieb studeren? Of bij iemand anders thuis?
En ter aanvulling hierop: het is ook écht geen schande als je een vak meeneemt naar volgend jaar als dat betekent dat je je beter kunt focussen op je studie. Je kunt er beter drie halen en eentje volgend jaar, dan er vier niet halen. Daarin ben je ook echt niet de enige.

Wat f4bjheu ook zegt: uni en school zijn twee heel verschillende dingen en bijna niemand loopt altijd op schema, laat staan dat ze vooruit werken. Het is ook een ander soort belasting en vraagt veel meer van je dan wat je op de middelbare school kreeg, ook doordat de studielast gewoon veel hoger ligt. Daarom zou ik ook niet teveel vasthouden aan "ik moet van maandag t/m vrijdag van 8-5 studeren", maar kijken naar wat voor jou het beste werkt. Je kunt beter vijf uur per dag heel productief zijn, dan acht uur per dag naar je laptopscherm staren, om maar een zijstraat te noemen.
Wat betreft plannen: vergeet ook niet om "lege" tijd in te plannen, waarin je dingen kunt doen waar je eerder niet aan toegekomen bent. Verwijzend naar de vorige alinea, stel je plant vijf uur in waarin je echt productief wilt zijn, en drie uur voor uitloop, dan is het ook niet zo'n ramp als je een keer een uurtje tussendoor nodig hebt voor ontspanning. Vergeet ook niet dat online colleges echt veel meer energie van je vergen dan live colleges, dus dat je moe bent, is ook niet heel vreemd.

Ik heb vrienden die aan de universiteit doceren, en die zijn echt helemaal gesloopt na een online college.
Wees vooral een beetje lief voor jezelf, kijk wat gaat, neem ook voldoende tijd voor rust en ontspanning, en wat ik zeg: een vak laten vallen en volgend jaar doen, is écht geen schande of levert je meteen studievertraging op.

Lief berichtje, thanks. Ja, "lege" tijd inplannen doe ik nu eigenlijk niet. Ik ben 's ochtends en 's middags naar de paarden en 's avonds doe ik een poging tot studeren. 'S avonds is (was
) mijn concentratie het beste.
FelineNanet schreef:Ook ik denk dat het aan de situatie ligt. Ik volg nu voor 2 weken weer een vak, en ik merk dat ik me absoluut niet kan zetten tot (meer) leren, of me de hele dag concentreren. Laat staat als dat je hele studie is..
Is er vooruitzicht dat je misschien met nieuwe vakken iets meer op de uni kan zijn? En is er een mogelijkheid om bijvoorbeeld een dag in de bieb te gaan zitten?
Het ziet er voor nu niet naar uit dat ik begin volgend jaar meer naar de uni kan. Studies als geneeskunde krijgen voorrang helaas..