Bij de voordeur zit een glas in lood boog. Heel mooi maar super koud en gehorig.
Het glas in lood zit ook al een beetje los en op sommige plekken zijn een paar glaasjes kapot.
Nu heb ik het in 2013 tijdens een verbouwing aan de binnenkant laten isoleren en hout er tegen aan laten plaatsen. Jammer van de kleuren + in de hal is het nu steken donker. toen de enige betaalbare oplossing voor mij.
Ik begin mezelf hier nu wel aan te storen.
Ik heb nu 1 a 2 jaar geleden een poging gedaan om iemand op te trommelen die mijn glas in lood eruit zou halen, restaureren, verkleinen en in dubbelglas plaatsen om het weer terug te plaatsen. Hiervoor moesten 2 personen ingeschakeld worden. Uiteindelijk is de glas in lood meneer komen kijken maar daarna heb ik nooit meer iets vernomen. Ik begreep wel dat dit gehele grapje misschien wel 4000/5000 euro zou gaan kosten.
De opties die al eens aangedragen zijn:
- Voorzetramen aan de binnenkant.
voordeel: goedkoper
nadeel: isoleert nog matig en ik ben bang dat vuil erin schiet en vocht wat je niet schoon kan maken, aangezicht is dus lelijk vanaf de binnenkant.
- Het laten zoals het nu is.
- Alles eruit en gewoon dubbelglas terug plaatsen. Als dit mogelijk is met de boog.
- Alles eruit en nieuw glas in lood erin plaatsen met dubbelglas (als ik al iemand kan vinden die dit doet, wat nog kostbaar zal zijn).
Nu lijkt het mij dat ik echt niet de enige ben met dit probleem. Waarom konden ze dit vroeger wel maken en nu niet meer?
Nu zat ik te denken: is het mogelijk om dubbelglas in een boog aan de binnenkant te laten plaatsen ipv het hout? Dan nog zit ik met vuil en vocht dat erin schiet.......
Ik weet niet hoe ik dit probleem op een betaalbare wijze moet oplossen. Wie heeft dit ook gehad!?
Voorbeeld van een soortgelijk iets.