Hoe bedenk je nou waarheen je wil verhuizen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Plukje
Berichten: 1655
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 12:24

Heel herkenbaar!
Wij woonden in een prachtig gerenoveerde twee-onder-één-kap jaren 30 woning in één van de mooiste straten van Soest op loopafstand van de Soesterduinen en toch vonden we het niet genoeg. We wilden niet bij het bos wonen, maar in het bos met een groot stuk privé bos, meer ruimte binnen en geen buren op gehoorafstand.
We zagen al snel dat Soest het niet ging worden. Ondanks ruim budget, zouden we in Soest nooit vinden wat we zochten. Dus we hebben het zoekgebied uitgebreid naar de gehele Veluwe. Dat is natuurlijk een immens zoekgebied en daar zijn we enkele jaren regelmatig gaan rondrijden. Zo hebben we een hoop dorpen op de no-go lijst gezet en een hoop dorpen op de ja-lijst gezet. Onze nummer 1 voorkeur was Epe, vanwege bos, sfeer, voorzieningen en zondag-openstelling supermarkten. Maar ook dat was het vaak net niet (bijv wel budget voor aankoop huis, maar onvoldoende budget voor verduurzaming en verder opknappen). Uiteindelijk hebben we een extreem klusproject gekocht in Hoenderloo voor 2/3 van het budget en twee van de vier verdiepingen voor 1/3 van het budget versleuteld in 5 maanden tijd. Komende 10 jaar zijn we nog wel bezig met de rest van het huis, de bijgebouwen en de tuin/het bos.

We wonen nu absoluut in een droomhuis op een droomlocatie, maar zeker niet al onze eisen zijn uitgekomen hoor! Ook wij hebben een hoop concessies moeten doen.

Qua werkafstand heb ik mazzel, want ik heb geen hekel aan autorijden en draai mijn hand niet om voor 1,5 uur enkele reis reizen. Gelukkig maar, want ik werk in Rotterdam.

We hebben overigens eerst gekocht en daarna verkocht. Verkopen zal in deze tijd het probleem niet zijn.

Ir111

Berichten: 11970
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Hoe bedenk je nou waarheen je wil verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:33

Hoe wij het gedaan hebben? Wij woonde fantastisch in centrum Utrecht maar wilden toch graag de paarden aan huis. Dus bepaald wat we daarin belangrijk vonden (afmeting perceel, type huis, ligging perceel etc). Vervolgens budget bepaald en bepaald hoe ver het max van Utrecht mocht afliggen.

Maar dat is allemaal niet van toepassing op jouw situatie. Er zijn al goede tips gegeven. Waar wij ook rekening mee hielden was de mentaliteit die op een plek heerst. Zo wilden we bv niet in een gelovige gemeenschap wonen waar niet geklust mag worden op zondag. Ik hoef geen hele nieuwe vriendenkring op te bouwen maar het is toch leuk als je enigzins gezellig met je buren / dorpsgenoten overweg kunt.

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoe bedenk je nou waarheen je wil verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 13:54

Ik denk dat het goed is om eerst te bepalen wat je wilt. Voor mij was de plek heel belangrijk en het huis minder. Natuurlijk heb ik een droom, maar die was niet realistisch :D
Maar de plek had voor mij prioriteit 1: De Veluwe.
Toen ben ik gaan kijken voor welk budget ik een huis kon kopen. Met dat budget ben ik Funda gaan afspeuren. Mijn eis: minimaal 80m2, bij voorkeur een maisonette of een hoekwoning, instapklaar, in een dorp met bos op loopafstand. Ik kwam aan de oostkant van de Veluwe uit, want centraal of west was voor mij te duur. Toen ik dat bepaald had heb ik voor mezelf een stappenplan gemaakt.
1. Huis verkopen (dat was nog in de tijd dat het niet zo heel snel ging)
2. Huis kopen (in die tijd was er meer aanbod dan nu)
--> Ik denk dat ik het nu andersom zou doen, vanwege de overspannenheid van de huizenmarkt. Huizen zijn zo enorm snel weg
3. Stal voor paard zoeken
4. Verhuizen
5. Andere baan zoeken
6. Nog wat randzaken als hobby's.

Ik heb bewust gekozen voor eerst verhuizen en daarna pas een baan. Simpelweg omdat een hypotheek voor mij alleen makkelijker te krijgen was vanuit een vast contract.
Dit betekende wel dat ik nog 3,5 maand heb heen en weer gereden tussen de Veluwe en de Randstad (5 kwartier zonder file). Ik heb op een gegeven moment mijn partner ontmoet en bleef daar 2 nachten slapen, anders was het bijna niet te doen.

Maar dat was in mijn geval dus een puur praktische overweging wat betreft hypotheken.
Inmiddels woon ik hier alweer bijna 3 jaar en ik wilde dat ik het veel eerder had gedaan. Het huis is een instapklare maisonette geworden. Natuurlijk wilde ik een leuke huisje, hoek of 2 onder 1 kap. Maar dat was toen niet te betalen. Maar de plek was voor mij bepalend. Als ik de deur uit loop ruik ik het bos, als ik naar mijn werk rij gaat dat door bos en over de hei, mijn paard staat aan de rand van het bos. Ik word daar zo gelukkig van, dat het huis ondergeschikt is. Het voldoet overigens gewoon aan mijn eisen met instapklaar, maisonette, in een dorp aan het bos en 110m2, het is geen rothuis ofzo :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37301
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:02

Ik heb in de loop van de jaren voor mijn gevoel half nederland wel gezien kwa wonen. :') van midden limburg tot de kop van noord holland, terug naar limburg via brabant en limburg naar de polder naar rand veluwe, van rand veluwe naar de polder en weer terug en verder naar het oosten :+

Een aantal verhuizingen en woonplek keuzes zijn geweest ivm school of werk. Dus de maximale afstand tot werk, de reistijd erheen, huizenprijzen waren ook een factor toen.

Mijn laatste keuze was eigenlijk ik wil maximaal in de straal van zoveel kilometer wonen van waar ik nu woon. En aan de westkant van de rivier bij voorkeur. Dat is ahum niet helemaal gelukt zullen we maar zeggen _O- maar nu was het waar kan ik wat vinden dat ik kan betalen in huur. Verrassend genoeg is het koop geworden verder weg dan mijn eis maar een heel goede beslissing geweest.

Maar als je de afstand tot bepaald hebt dan veel gaan kijken overal. Waar voelt het goed, waar wil je zeker niet wonen, waar kun je het betalen waar niet. En dan op een gegeven moment gewoon het diepe inspringen. :D

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:05

Goof schreef:
BrittS schreef:
Wij zochten een huis met grond aan het bos en toen kwamen we ons huidige huis tegen en de locatie was ook prima :D Wij hebben dus niet specifiek naar een locatie gezocht, maar meer naar een betaalbaar huis dat aan onze wensen voldeed en daarna pas gekeken of de locatie ook wel wat was. Zo zijn we verhuisd vanuit Noord-Holland naar de Veluwe.


Ja, zo kan je ook zoeken ja.
Hoe hebben jullie het met je werk gedaan?


Ik heb een andere baan gezocht (na de verhuizing) en mijn vriend werkt vooral vanuit huis en die ene keer naar kantoor toe of naar een klant ver weg is dan prima te overzien.

Hevonen

Berichten: 5632
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:06

Wij hebben iets vergelijkbaars gehad. We woinden in een huurhuis in een groot dorp, maar wilden erg graag meer ruimte, meer vrijheid, meer privacy, dieren kunnen houden en rust. Geen drukke weg naast de deur, niet altijd herrie.

We woonden in Haaksbergen en zijn gaan rondkijken. Ik raad jullie ook aan om goed huizen te kijken en ook te bezoeken, je krijgt dan een veel beter idee van wat je wilt dan wanneer je alleen foto's en kaarten bekijkt.

Wij zijn uiteindelijk in noordoost Groningen beland. Ik werkte thuis (vertaler) dus daarvoor was de locatie onbelangrijk en mijn (ex-)man kon eigenlijk overal wel een baan krijgen. Omdat ons budget niet heel ruim was wilde hij dan ter plekke een baan zoeken.

Groningen stond ook echt niet op mijn wensenlijstje, maar de huizen waren er relatief goedkoop en er is veel ruimte. We wonen naast een bos, in het dorp zijn nog twee bossen en twee meertjes; een unicum in Groningen. Natuurlijk zijn de bossen niet zo groot als in Twente, maar ben al lang blij met al die bomen.

De mentaliteit hier vind ik echt heel fijn. Ontspannen en beleefd, ook in het verkeer. Het is hier stil, je hoort de vogels, de regen en de wind en zelden auto's. We hebben ruimte voor geiten, kippen en paarden en in onze enorme huis (eigenlijk voormalige boerderij) een grote werkplaats en schuren waar je van alles mee kunt.

Mijn ex heeft dus een baan gezocht toen we hier al woonden. Ik woon hier nu 22 jaar en had nooit gedacht dat ik Groningen (afgezien van de aardbevingen) zo'n fijne plek zou vinden om te wonen.

Qua landschap zou ik denk ik in Nederland inderdaad de Veluwe kiezen of Drenthe, de Hondsrug. Prachtige omgeving met schilderachtige huizen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58008
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:07

Goof schreef:
missfalki schreef:
Misschien biedt dit mogelijkheden .... ;)

https://www.bokt.nl/markt/ad/506754/huu ... -van-paard

Groet Karin.


Lief mee gedacht en klinkt leuk, maar ik heb niks aan stallen en een weiland ;)

Het is IMO ook zo'n formule die gedoemd is om fout te lopen. :o

Ik denk dat je eerste stap een beetje moet zijn om te beslissen waar je heen wil. Van daaruit kan je dan gaan beslissen wat haalbaar is en wat niet. :)
Stel de reistijd naar werk is te lang. Hoe lang kunnen jullie dan op één inkomen verder lijkt me iets om te overwegen betreffende reeds een job zoeken of niet.

_Nelleke_

Berichten: 8066
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:13

Goof schreef:
Ik ben niet gehecht aan mijn huidige woonplaats en mijn sociale contacten en ouders zijn geen factoren om niet te verhuizen naar een andere regio. Die contacten kan ik ook onderhouden als ik ergens anders woon.
Al met al een hoop om over na te denken.


Mijn ervaring (van mijzelf, maar ook van een goede vriendin) is toch dat dit lastiger is dan gedacht. In bepaalde regio's kom je ook niet zomaar overal tussen, dus zijn nieuwe contacten ook niet echt direct vanzelfsprekend.

Kelpla
Berichten: 887
Geregistreerd: 06-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 14:15

Wij hebben net de stap gemaakt. Wij gaan al jaren op vakantie naar Drenthe en hadden het er al langer over om daar te gaan worden. Nu viel alles een beetje op z'n plek. Hebben vorige maand een huis gekocht en van de week ons huis verkocht in de Randstad. Vanaf januari zullen wij dus in Drenthe gaan wonen.

Mijn man kan bij zijn huidige baan blijven werken, en ik kan voorlopig thuis blijven. Dit ook omdat we een zoon hebben van 11 jaar.

Miriam91

Berichten: 2852
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: In de boerderie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-20 15:11

Wij zitten niet helemaal in hetzelfde schuitje, omdat we 'maar' 30 km verderop willen gaan wonen. Maar we wonen nu in de Betuwe en willen ook naar een bosrijkere omgeving. Wij zijn veel gaan rondrijden en dan proef je al sfeer. Zoals je al zegt, als Arnhem jullie allebei trekt, kijk dan eens naar de buitenrand van Arnhem of de dorpjes eromheen. Zo zijn wij laatst in Wolfheze gaan wandelen en we hadden allebei het gevoel dat we daar, of in Doorwerth ofzo wel zouden willen wonen. Die hoek is voor ons niet van toepassing, maar ik bedoel te zeggen dat je al best gauw een beeld krijgt van een omgeving.
En dan inderdaad kijken naar criteria die jij belangrijk vindt aan een plek. Wil je op de bible belt wonen? Wil je een klein dorp met weinig voorzieningen? Dichtbij een stad? En zo vallen er denk ik al een heleboel plekken af om verschillende redenen en wordt je zoekgebied steeds kleiner.

Ik zou eerst op zoek naar een huis en dan je huidige huis verkopen. Zeker in deze tijd is dat goed mogelijk. Afhankelijk van hoeveel spaargeld je hebt kun je besluiten eerst te verhuizen en de tijd zonder werk te overbruggen met spaargeld.

Tiggs

Berichten: 7529
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 16:58

Ik zou graag op de Utrechtse Heuvelrug wonen. Centraal en prachtige natuur (dat vind ik dus belangrijk).
Maar ook een prettig appartement/huis vind ik belangrijk. En die combinatie voor een bedrag dat ik kan lenen, is een vrij hopeloze zaak ;)

Edit: mijn sociale contacten zijn vrijwel niet in mijn woonplaats en ik heb geen behoefte om in een actief dorpsleven terecht te komen, dus dat zou voor mij geen rol spelen.

Goof

Berichten: 28884
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-20 17:13

Plukje schreef:
Qua werkafstand heb ik mazzel, want ik heb geen hekel aan autorijden en draai mijn hand niet om voor 1,5 uur enkele reis reizen. Gelukkig maar, want ik werk in Rotterdam.


Ik houd ook van autorijden, maar dit zou voor mij niet acceptabel zijn om meerdere redenen. Ik woon inderdaad in omgeving Rotterdam, dus als we inderdaad naar de Veluwe zouden vertrekken is heen en weer blijven rijden voor mij niet echt een optie.
Mooi dat je op je droomplek bent beland trouwens!


Ir111 schreef:
Waar wij ook rekening mee hielden was de mentaliteit die op een plek heerst. Zo wilden we bv niet in een gelovige gemeenschap wonen waar niet geklust mag worden op zondag. Ik hoef geen hele nieuwe vriendenkring op te bouwen maar het is toch leuk als je enigzins gezellig met je buren / dorpsgenoten overweg kunt.


Ja hele goede, in zo'n gemeenschap zou ik ook niet kunnen aarden. De streng gelovige dorpjes vallen sowieso af. Dit is een hele goede om rekening mee te houden.

Daihyo, ja ik heb jouw verhaal wel eens eerder gelezen ja, Tof dat je de stap hebt genomen in je uppie. Doe jij nou ook iets in het onderwijs of vergis ik me nu?


karuna schreef:
Maar als je de afstand tot bepaald hebt dan veel gaan kijken overal. Waar voelt het goed, waar wil je zeker niet wonen, waar kun je het betalen waar niet. En dan op een gegeven moment gewoon het diepe inspringen. :D


Tja, daar twijfel ik dus ook over. Ik heb echt de leukste werkplek ever en wordt al verdrietig als ik eraan denk hier weg te gaan, maar dat zou betekenen dat ik hier in de regio zou blijven en dan heb ik geen bos, geen Veluwe, geen (of veel minder) rust en ruimte. Als we wel kiezen voor de Veluwe zal ik mijn werkplek achter me moeten laten. Nou vind ik privé belangrijker, maar ik vind een fijne werkplek waar ik iedere dag plezier en energie vandaan haal ook goud waard. Tja, waar kies je dan voor. Ook hier in de regio zouden we ruimer en rustiger kunnen wonen, maar er staat weinig te koop dat voldoet aan mijn wensen en ik zit dus niet bij het bos. Dan moet ik beslissen of dat 'slechts' een wens is of een harde eis. Ik denk toch het laatste.


Ayasha schreef:
Stel de reistijd naar werk is te lang. Hoe lang kunnen jullie dan op één inkomen verder lijkt me iets om te overwegen betreffende reeds een job zoeken of niet.


Ja, dat zouden we best even overleven. Punt is alleen dat ik de hoofdverdiener ben, dus dan zou ik in theorie degene moeten zijn die blijft werken en niet mijn man :+

_Nelleke_ schreef:
Goof schreef:
Die contacten kan ik ook onderhouden als ik ergens anders woon.


Mijn ervaring (van mijzelf, maar ook van een goede vriendin) is toch dat dit lastiger is dan gedacht. In bepaalde regio's kom je ook niet zomaar overal tussen, dus zijn nieuwe contacten ook niet echt direct vanzelfsprekend.


Ja, wellicht schat ik het te rooskleurig in. Er zijn vast contacten die gaan verwateren.
Ik ben niet persé op zoek naar een grote nieuwe vriendenkring, maar enkele nabije contacten zijn altijd wel fijn ja.

Tiggs schreef:
Ik zou graag op de Utrechtse Heuvelrug wonen. Centraal en prachtige natuur (dat vind ik dus belangrijk).
Maar ook een prettig appartement/huis vind ik belangrijk. En die combinatie voor een bedrag dat ik kan lenen, is een vrij hopeloze zaak ;)


Ah ja, balen is dat. Wij kunnen samen echt prima wat kopen, dus ik denk echt wel dat we voor elkaar kunnen krijgen wat we willen. Als we uiteindelijk maar weten wat we willen :+

Tiggs

Berichten: 7529
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Hoe bedenk je nou waarheen je wil verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:14

Ik heb het niet slecht hoor, genoeg alleenstaanden die niets of alleen een bouwval kunnen kopen ;)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37301
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-20 17:19

Wat mijn ex deed bij een te lange reistijd naar het werk (ja verhuis je voor werkafstand besluit de baas je over te plaatsen naar weer ver weg -O- ) was op en af. Dus heen werken daar overnachten dag erop werken en weer naar huis. Waardoor zijn reistijd beperkt werd.

Ellende is fijn werk is zo belangrijk :(:)

Daihyo

Berichten: 88084
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoe bedenk je nou waarheen je wil verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 09:05

Goof: klopt. Ik werk voor een samenwerkingsverband VO.