Pubers en kleding. Onverzorgt naar school, help??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Pubers en kleding. Onverzorgt naar school, help??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 08:03

Veel terugkomende discussie hier: de kleding van mijn (verder heerlijke) zoon van 13.

Hij heeft een kast vol prima broeken/ truien etc en ook leuke sneakers. Zelf door hem uitgezocht ook.

Maar sinds kort wil hij alleen nog maar in joggingbroeken en snowboots naar school.. Nogal een tokkielook als ik eerlijk ben! Gelukkig wel met gepoetste tanden en verzorgd haar.

Ik haat het! maar mijn ex heeft me er laatst op gewezen dat hij dat lekker zelf moet bepalen en dat ik het niet hoor te verbieden. En zelfexpressie is belangrijk natuurlijk, maar oh wat moet ik moeite doen om niet hem te dwingen om een normale spijkerbroek en sneakers aan te trekken!

Hoe gaat dat bij anderen?

Ik ben trouwens benieuwd ook naar pubers hier, zijn er bij jullie thuis kledingregels? Grenzen aan je zelfexpressie?

Bedankt!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 08:15

Ik heb geen kinderen, en ben zelf ook al even geen puber meer, maar ik had vroeger toch wel een aantal "regels" waar ik mee aan diende te houden qua kleding om naar school te gaan :)

Die strijd werd uiteindelijk door mijn nieuwe school opgelost haha, semi-uniform.

Ik heb zowat elke stijl wel een tijdje geprobeerd, van hippie tot gothic, en alhoewel mijn ouders niet van elke stijl fan waren, lieten ze mij in het weekend (tenzij familiefeest) wel de vrije keuze. Zolang ik niet met mijn kont bloot liep tenminste :+ Maar naar school moest ik wel een beetje netjes voor de dag komen - geen jogging dus. Hun dak, hun regels, meer moet je er niet van maken :)

lenaa_tje

Re: Pubers en kleding. Onverzorgt naar school, help??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 08:19

De joggingbroek (of een joggingpak) is ook nogal hip op scholen. Al een heel aantal jaar dragen een groot aantal jongens vrijwel altijd een joggingbroek. Sommigen dragen ook echt niet anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 08:21

hoe kleden zijn mede leerlingen zich, ook zo!! als dit de trend is......gewoon laten gaan,
praat met hem dat je het niet zo fijn vind dat je graag wil dat hij er correct en verzorgt uitziet, meer is denk ik nu even niet mogelijk

voorkom dat hij deze kleding mee naar school neemt en dan zich ergens gaat omkleden
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-11-20 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 08:22

Ik ben het niet met je eens,onder geen beding had ik vroeger zo naar school gemogen, of met van die te korte broekjes, rokjes naveltruitjes etc etc en (ik ben geen ouder) mag je best van je kind verwachten dat ze fatsoendelijke gekleed naar school of andere plekken gaan.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 08:23

Hier ook hoor. Jeans wordt zelden gedragen enkel joggingbroeken het kleed makkelijker om met gym en praktijklessen is zijn argument. Oke als alles schoon en niet stuk is waarom niet. Hij draagt wel sneakers. Maar hier loopt veelal heel de school er zo bij. Het is de keuze van mijn zoom dus laat ik het zo.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 08:27

Maartje1990 schreef:
Ik ben het niet met je eens,onder geen beding had ik vroeger zo naar school gemogen, of met van die te korte broekjes, rokjes naveltruitjes etc etc en (ik ben geen ouder) mag je best van je kind verwachten dat ze fatsoendelijke gekleed naar school of andere plekken gaan.

Het is alleen tegenwoordig nogal een style item.

Afbeelding

En nee ik heb niet gezocht op joggingbroek. Ik heb gewoon broeken voor heren aangeklikt.
Voor deze bedragen moet gespaard worden :D en daar kopen ze dus een joggingpak van.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 08:29

Het ligt er wat mij betreft ook echt aan wat voor joggingsbroek het is. Het is tegenwoordig gewoon een mode item en kan ook niet tokkie zijn. En wat voor snowboard?

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 08:32

Persoonlijk zou ik hem lekker laten. Ik snap het wel, zo'n joggingbroek zit heerlijk confortabel en is ook nog eens een keer "in".

Ik persoonlijk heb altijd alles aan mogen trekken wat ik wil, zolang ik niet in mn nakie liep was en is het allemaal prima. Een joggingbroek naar school doe ik afentoe ook aan naar mijn opleiding als ik in tijdnood ben of mijn dag niet heb. Maar ik heb daarentegen sowieso een hele aparte kledingstijl. De meeste items zijn uit tweedehands winkels omdat ik het hart er niet voor heb om geld uit te geven om naar een degelijke winkel mijn centen uit te geven. :+

Mijn ouders zijn hier ook heel rustig in, zij hebben zelf weliswaar ook niet de meest doorsnee kledingstijlen. Zo draagt mijn vader standaard een overal of een geruit vest, tegenwoordig draagt hij ook hawaï t-shirts.

Ik vind het vreselijk belangrijk dat mensen zelfexpressie willen en dat ook durven en tonen. Zelfs mijn oma van eind tachtig vind het geweldig als ik in een bij elkaar geraapt zooitje langs haar kom. Haar antwoord is dan altijd; "Wat dat kind ook draagt, het past zo goed bij haar!"

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 08:37

Het is een fase.
Hier gingen ze ook zo naar school,
Nu is de jongste 16 en alles moet nu weer netjes en gelikt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 08:38

Ik kom uit de tijd van de vreselijkste neon legging en smileys, daarna de aussies en de ravers, de blokhakken en sokken tot halverwege je bovenbenen.
Iedere schoolgaande generatie heeft wel iets wat de ouders afschuwelijk vinden.
Denk ook aan uggs en crocs.
Ik ben niet van plan daar veel in te gaan mengen, waait vanzelf weer over.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 08:41

Wat voor gevolgen heeft het voor hem of jou als hij in de door hem gekozen kleding naar school gaat? :)

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 08:43

Hier een zoon van bijna 16. Heeft ook bijna elke dag een jogginsbroek aan wel met sneakers er onder.
Maar de pakken zijn ook heel erg in op het moment zeker die van Nike en banlieue.
Het is mode op het moment dus laat hem lekker, als hij nog netjes is niet kapot en hij er gewoon verzorgd uit ziet vind ik het prima.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 08:51

upendo schreef:
Wat voor gevolgen heeft het voor hem of jou als hij in de door hem gekozen kleding naar school gaat? :)

En wat voor gevolgen heeft het voor hem of voor jou als hij in de door de moeder goedgekeurde kleding naar school gaat?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:02

Maartje1990 schreef:
upendo schreef:

En wat voor gevolgen heeft het voor hem of voor jou als hij in de door de moeder goedgekeurde kleding naar school gaat?

Minder zelfexpressie op een leeftijd waarop je eigen identiteit ontdekken nogal belangrijk is. Natuurlijk mag je daar grenzen aan stellen als ouder maar tja het gaat om een joggingbroek... Iets wat verder ook niet perse heel ongepast is of niet bij de leeftijd hoort, maar alleen niet het netste kledingstuk ooit is.
En dat hij evt alsnog de kleding stiekem meeneemt en zich op school gewoon omkleed :D

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-20 09:02

Dank voor de reacties! Het is blijkbaar veel normaler dan ik dacht!

Primair is het natuurlijk mijn angst dat hij gepest zal worden. Maar wellicht moet ik dat risico meer bij hem neerleggen.

Overigens zijn het antieke joggingbroeken die al 15 jaar als pyamabroek gebruikt worden in de echt koude winternachten. Helemaal heel ook omdat ze gemiddeld 5 keer per jaar gebruikt worden. Misschien moet ik eens kijken voor hem naar wat betere?

En die snowboots zijn van de welkoop die ik vooral op stal gebruik (en daarna afspoel, dus redelijk schoon), en die hij inpikt omdat hij tegenwoordig dezelfde schoenmaat heeft.

Overigens draagt ook nog eens graag kapotte kleding! Niet hip nep-gescheurd maar gewoon zelf met een schaar er een winkelhaak in gezet :') . Ik wordt er boos om (zonde van die dure kleding!) en smijt ze weg. maar misschien moet ik dat ook loslaten??

OMG ik voel me wel redelijk een fossiel trouwens nu -O- Misschien wel goed, even een mode-reset!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:09

Misschien kun je samen met hem kijken naar een joggingbroek, zo keur je het niet af naar kun je wel misschien sturen op eentje die iets netter is?

Heb je het idee dat hij gepest word? Want anders zou ik me daar niet druk om gaan maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:10

Ik denk eerder dat de kans op pesten groter is als je hem in jouw stijl dwingt.
En zelfs al wordt je gepest is het belangrijk om achter je keuze te staan. Ik weet nog dat ik vroeger bloemenpanties onder een korte broek had en dan van die meter hoge schoenzolen, zag er niet uit waarschijnlijk. Zelfs al zei iemand daar wat van (ik werd best wel vaak gepest): het was mijn gekozen identiteit dus ik voelde me daar sterk in :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:11

Ik zou ook zeggen: lekker laten gaan. Ik zag er ook niet uit op m’n veertiende in schoenen die drie maten te groot waren en met m’n panda-eyeliner, maar dat is ook allemaal goedgekomen. Gepest werd ik niet, ook niet door de zogenoemde kakkers (daarvan liepen er nogal veel rond :)) ), maar het eeuwige gezeur thuis over mijn kledingkeuze heeft wél zijn sporen nagelaten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:16

Sizzle schreef:
En zelfs al wordt je gepest is het belangrijk om achter je keuze te staan. Ik weet nog dat ik vroeger bloemenpanties onder een korte broek had en dan van die meter hoge schoenzolen, zag er niet uit waarschijnlijk. Zelfs al zei iemand daar wat van (ik werd best wel vaak gepest): het was mijn gekozen identiteit dus ik voelde me daar sterk in :)

Ja wat een onzin hoor.... als ze je willen pesten vinden ze daar altijd wel iets voor.

Misschien ben ik ook ouderwets maat ik mocht echt bepaalde "hippe" kleding of schoenen oid niet aan, nog nooit in me op gekomen om het mee naar school te smokkelen (mijn tas was al vol genoeg). We hebben het altijd maat over dat de jeugd van tegenwoordig niet meer is opgevoed, maar als ze dus zelf alle soorten kleding mogen aantrekken dan snap ik ook wel waarom :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:18

Maartje, ik val niet bepaald onder jeugd (bijna 15 jaar ouder dan jij) en ben er prima uitgekomen denk ik zomaar. Idem met al die half geschoren aussies, die gaan zo echt niet nog steeds naar hun werk ;)

Mijn vader liep er vroeger als echte hippie bij met lange basrd, ongelamt lang haar en strakke afgeragde spijkerbroeken.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 02-11-20 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Nezzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:19

Memories schreef:
Maartje1990 schreef:

Minder zelfexpressie op een leeftijd waarop je eigen identiteit ontdekken nogal belangrijk is. Natuurlijk mag je daar grenzen aan stellen als ouder maar tja het gaat om een joggingbroek... Iets wat verder ook niet perse heel ongepast is of niet bij de leeftijd hoort, maar alleen niet het netste kledingstuk ooit is.
En dat hij evt alsnog de kleding stiekem meeneemt en zich op school gewoon omkleed :D

Nou ja, als de hele school (als ik het topic zo mag geloven) in joggingbroeken loopt omdat dat hip is, dan is het nog maar de vraag of het echt met zelfexpressie te maken heeft. Dan is het gewoon meelopen met de huidige modetrend.

Verder denk ik dat je goed gek moet zijn als je 200 euro uitgeeft aan een joggingbroek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:22

Maartje1990 schreef:
Sizzle schreef:

Ja wat een onzin hoor.... als ze je willen pesten vinden ze daar altijd wel iets voor.

Misschien ben ik ook ouderwets maat ik mocht echt bepaalde "hippe" kleding of schoenen oid niet aan, nog nooit in me op gekomen om het mee naar school te smokkelen (mijn tas was al vol genoeg). We hebben het altijd maat over dat de jeugd van tegenwoordig niet meer is opgevoed, maar als ze dus zelf alle soorten kleding mogen aantrekken dan snap ik ook wel waarom :+
Dat lijkt me wel een erg voorbarige conclusie. Dat ik in oversized zwarte kleding rondliep in plaats van in een polootje met Burberryprint op de kraag, betekent niet dat ik verder ook compleet losgeslagen was. Dit was, zoals al eerder door anderen gezegd gezegd, mijn vorm van zelfexpressie, verder heb ik gewoon keurig het vwo afgemaakt, zat ik elke zaterdagochtend stipt om acht uur op het paard terwijl mijn “beschaafd geklede” klasgenoten nog lagen te tukken (en vanaf hun zestiende regelmatig hun roes lagen uit te slapen), sprak ik nog steeds keurig met twee woorden, en was ik niet een van de mensen voor wie er extra vergaderingen moesten worden ingelast omdat ze niet te hanteren waren in de klas. Overdrijven is ook een vak. :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-11-20 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:22

Ik liep er in mijn tienerjaren echt belachelijk bij en nu ben ik op kantoor de enige die elke keer netjes jurkje, panty en hakjes draagt. Komt wel goed hoor. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 09:23

Die overgeprijsde merkkleding valt op te lossen door kleedgeld.
Mijn moeder was daar behoorlijk cool in vond ik. Ja, je mag die dure jeans maar dan is tot die maand voorlopig het geld op (en dan ook consequent). Zo leerde ik juist om dingen op waarde te schatten :j