ervaringen lange (rij)regenjas op de fiets?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

ervaringen lange (rij)regenjas op de fiets?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 12:12

Aangezien ik i.v.m. corona sinds maart al naar mijn werk heen en weer fiets (al werk ik voornamelijk thuis) en eigenlijk het OV ook zoveel mogelijk wil blijven vermijden, ben ik al een tijd op zoek naar een goeie regenjas, liefst een die ook over een gewone winterjas past. En ik herinnerde me dat je voor bij de paarden altijd van die echt lange jassen had die je ook om je benen vast kon knopen. Heb er zelf nog nooit een gehad, maar dat lijkt me dus ideaal voor op de fiets zo op het eerste gezicht.
Die dingen bestaan inderdaad nog volop, zie ik nu. Heeft iemand hier misschien enig idee of je daar ook fatsoenlijk mee kunt fietsen? Of zou er dan bij de eerste de beste windvlaag van alles tussen je spaken wapperen?

Toevallig iemand met ervaring? :o

.


DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:20

Op de fiets heb ik zelf toch ook wel last van water dat vanaf onder opspat. Ik heb nu zelf een dunne skijas die super waterdicht is (10.000mm) en dan een regenbroek. Een super fijne regenbroek van Decathlon speciaal voor fietsen, niet zweterig en met flapjes die over je schoenen gaan zodat je ook droge voeten houdt. Werkt voor mij toch het best :D

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5005
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:20

Geen ervaring mee op de fiets, maar heb er wel een voor bij de paarden. Rijden (op het paard) gaat perfect omdat je hem dan om je benen kan klemmen.
Vrees dat hij op de fiets alle kanten op wappert behalve de goede... Met lopen moet ik hem al tot onderaan vast maken, anders wappert hij overal heen.

Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 12:27

hm dat zou jammer zijn. Ik heb namelijk op de een of andere manier een vreselijke hekel aan een regenbroek, dit leek me nou net zo'n fijn alternatief. Beetje nat regenen is trouwens niet erg, als ie het ergste maar tegenhoudt. Maar dat wapperen is dus wel een nadeel.

.

Buuk
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:46

je bedoeld zo´n lange wax jas..zo´n ehhm coyboy lang ding..
Die heb ik..zit voor geen cent op je fiets. Ik hoef maar 2,5km te fietsen..maar met regen, kansloos.
Ik ben terug gegaan naar de regenbroek..

Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 12:51

Buuk schreef:
je bedoeld zo´n lange wax jas..zo´n ehhm coyboy lang ding..
Die heb ik..zit voor geen cent op je fiets. Ik hoef maar 2,5km te fietsen..maar met regen, kansloos.
Ik ben terug gegaan naar de regenbroek..


Ja die bedoel ik. Nouja geen wax dan (die zijn zo zwaar) maar wel dat model. Ok.....gevalletje "was te proberen" dus :+ ik moet 12 km heen en ook weer terug. Dan dus toch maar een regenbroek -O-

.

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: ervaringen lange (rij)regenjas op de fiets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:53

Maar je kan toch gewoon een regen poncho nemen? Dan hoeft je geen regenbroek aan.

https://agu.com/regenkleding/poncho-s?m ... _campaign=[NB]%20-%20Search%20-%20Regen%20-%20Cape%20Poncho&utm_term=regencape&utm_content=[Regencape]%20Algemeen

Die zijn er speciaal voor gemaakt, fietsen in de regen zonder regenbroek.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Plonspony

Berichten: 272
Geregistreerd: 30-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:57

Zelf geen ervaring mee en niet heel goedkoop, maar ik heb wel positieve geluiden gehoord van een fietsende collega over de jassen van Happy Rainy Days: https://happyrainydays.com/nl/shop/rege ... sen-dames/

En aangezien ik zelf ook een bloedhekel ben aan een regenbroek, ben ik van plan om ook maar zo'n jas aan te schaffen.

~ Whoever said diamonds are a girl's best friend never owned a Briljant ~

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:57


Suliko

Berichten: 4298
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 12:59

Ik heb wel eens gefietst in de regen met zo'n lange (tot je enkels) wax regenjas voor ruiters en dat is helaas niet zo'n succes! De rits gaat maar tot je middel natuurlijk, maar dat zorgt ervoor dat de rest van de jas wind vangt en open waait. Ook met de bandjes om je been.
De zijkanten waaien open en draaien daardoor om je been waardoor je benen juist heel nat worden en je ook nog eens langzamer fietst door alle wind die je vangt. :')

Ik heb een goede regenjas en standaard een regenbroek in mijn fietstas, dat werkt veel fijner omdat je nog alle bewegingsruimte hebt en je benen tot aan je schoenen geen water opvangt.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Ibbel

Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:04


Benoite

Berichten: 691
Geregistreerd: 27-05-14

Re: ervaringen lange (rij)regenjas op de fiets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:07

Hier ook slechte ervaringen op de fiets. Ik heb mijn rijregenbroek zo gesloopt. Er kwam teveel druk op die dingen die om je been moeten.

Not my monkey, not my circus!

Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 13:07

Ja een poncho kan natuurlijk ook!! Denk dat ik daar inderdaad voor ga kijken.

En zo'n rok kende ik nog niet, lijkt me ook wel oké :j

En @Ibbel: rainlegs idd, ook nog niet aan gedacht, ga ik ook even goed bekijken!

Thanks voor de reacties +:)+

.

Aight
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:14

Ibbel schreef:
Is rainlegs niets voor je dan? Geen regenbroek, wel droge benen.

https://www.bol.com/nl/f/rainlegs/9200000010847093/


Hier slechte ervaringen mee, zowel met paardrijden als fietsen. Alles druipt alsnog je kruis in :') En meestal met fietsen wind van voren waardoor je schenen alsnog nat worden

Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 13:23

Aight schreef:
Hier slechte ervaringen mee, zowel met paardrijden als fietsen. Alles druipt alsnog je kruis in :') En meestal met fietsen wind van voren waardoor je schenen alsnog nat worden


-O- begon net enthousiast te worden.... aan de andere kant, icm een lange(re) waterdichte jas en dan evt nog een poncho zal dat kruis toch wel droog blijven? Natte schenen vind ik dan weer een minder probleem

.

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: ervaringen lange (rij)regenjas op de fiets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:27

Rainlegs is niet wat op de fiets, op het paard gaat het net als je een langere jas er over hebt. Anders inderdaad je kruis nat.

En op de fiets loopt het zo van je knieen af op je onderbenen, geen succes. Daar zit met rijden je laars, dat is prima, maar zulke lange laarzen draag ik niet op de fiets.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 13:35

https://happyrainydays.com/nl/shop/rege ... onkerrood/

Ik heb dit model, via MP op de kop getikt.. Vond het te duur om gewoon uit te testen. Maar wat een heerlijke jas!! Ik ben zelf 182 cm en hij komt tot 10 cm boven mijn enkels denk ik. (Maat M, had een maat groter genomen voor ook warme truien en dergelijke er onder)
Hij laat nul water en wind door. Hierdoor is het op de fiets soms wel wat zweten maar ik kom super droog aan. Onderbenen zijn niet bedekt, dat is wel iets om mee te nemen. Zelf heb ik hoge schoenen en hierdoor geen last. (Knieën zijn wel bedekt en een klein stukje van je onderbeen maar niet je gehele scheen als je met je ene been boven bent met trappen)

Enige nadeel vind ik soms (hier in het polder gebied) Dat op de fiets de rok wind vangt en ik dan nóg meer tegen wind lijk te hebben }:0 In het westen nooit gemerkt totdat ik hier naar toe verhuisd ben

Ik doe erg mijn best om foutloos te schrijven en de spellingregels toe te passen, door mijn dyslexie zie ik de fouten helaas niet altijd. Mijn excuses als hierdoor mijn berichten soms wat moeilijker te lezen zijn!

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 14:43

Ik zou ook voor een goede stevige poncho gaan (en je fiets voorzien van jasbeschermers).
Echter bij veel wind win je met een poncho ook niets, dan waait de regen alsnog gewoon naar binnen.
Een lange regenjas op de fiets werkt inderdaad niet vanwege het openwaaien en je trapbeweging. Op paard werkt het wel top omdat hij dan goed langs je zadel blijft zitten.
Rainlegs......die heb ik na 2x proberen met veel gevloek in de vuilnisbak gekiepert :+

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 15:28

Hoewel ik ook een gruwelijke hekel heb aan regenbroeken, heb ik er laatst toch maar 1 gekocht bij Decathlon. Idd zo een met flapjes over je schoenen, een rits over je onderbenen zodat het aan- en uittrekken wat handiger gaat. Je kan hem opvouwen tot een heel klein pakketje. Toch een fijne regenbroek.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019

Meliaforever

Berichten: 12035
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: ervaringen lange (rij)regenjas op de fiets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 10:42

Ik heb ook zo'n lange regenjas van Happyrainydays. Ik gebruik hem op de scooter en vind het echt ideaal. Zijn wel duur, maar ik vind het het geld echt wel waard. Je hebt dan zo'n tussenstuk bij je benen die je los of vast kan maken.

------------------------------

Sandra_H

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-20 13:51

Ik vind die jassen van Happyrainydays echt duur!! Zal het gerust waard zijn, maar dat geeft ik maar met moeite voor een gewone winterjas uit :o (terwijl ik dan weer zonder blikken of blozen het dubbele neerleg voor een waterdichte horseware deken met onderdekens, iets met prioriteiten stellen :+ )

.

Lian

Berichten: 638
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:08

Meliaforever schreef:
Ik heb ook zo'n lange regenjas van Happyrainydays. Ik gebruik hem op de scooter en vind het echt ideaal. Zijn wel duur, maar ik vind het het geld echt wel waard. Je hebt dan zo'n tussenstuk bij je benen die je los of vast kan maken.


Zo'n regenjas heb ik ook, alleen dan van het merk AGU.
Ik ben er onwijs blij mee! Werkt fantastisch en is het geld 100% waard, het is ook een ademende jas namelijk :)

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 14:24

Sandra_H schreef:
Ik vind die jassen van Happyrainydays echt duur!! Zal het gerust waard zijn, maar dat geeft ik maar met moeite voor een gewone winterjas uit :o (terwijl ik dan weer zonder blikken of blozen het dubbele neerleg voor een waterdichte horseware deken met onderdekens, iets met prioriteiten stellen :+ )



Klopt! Ik heb die van mij van marktplaats voor 50 euro. Is het zeker waard om in de gaten te houden!!

Ik doe erg mijn best om foutloos te schrijven en de spellingregels toe te passen, door mijn dyslexie zie ik de fouten helaas niet altijd. Mijn excuses als hierdoor mijn berichten soms wat moeilijker te lezen zijn!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Bolletje29, ChanelR, chinnie, DWitzel, Eleeke, Facebook, Geerten, IASCrawler, limagirl, NadjaNadja, nafkedemi, Poety, Schuur_, Shari_B, Tazzey, Thrive en 118 bezoekers