Ervaringen alleen wandelen/hardlopen in het bos?

Moderators: ynskek, Dani, Polly, Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Esmee_RS

Ervaringen alleen wandelen/hardlopen in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-20 12:27

Ik heb enkele mooie bossen hier in de omgeving en wil graag wat aan mijn conditie doen. Simpel hardlopen door straten en dergelijke vind ik vreselijk saai en ik vind asfalt niet prettig lopen. Het bos vind ik wel heerlijk en door de enigszins dempende ondergrond vind ik dat ook veel prettiger lopen <3 Ook kan ik mijn hoofd fijn leegmaken in het bos en dat mis ik ook wanneer ik langs de weg ga hardlopen.
Nu had ik het idee om dus wat vaker te gaan hardlopen in het bos (uiteraard wel als het licht is buiten). Ik heb niemand die mee wilt en ook geen hond, dus ik zou in mijn eentje moeten gaan. Nu vind ik dat geen probleem, ik sport sowieso niet graag samen met iemand. Maar ja, ik bedacht me dat het wel een risico kan zijn, helemaal alleen in het bos waar niet altijd goed bereik is.
Dit heeft me toch wel wat aan het denken gezet, want de bossen zijn hier wel erg rustig (gisteren een uur gelopen en niemand tegengekomen). Enerzijds vind ik het onzin om me hierdoor tegen te laten houden (als je in een woonwijk gaat hardlopen kan je immers bijvoorbeeld ook worden aangereden door een dronkenlap), anderzijds misschien wel goed om me bewust te zijn van de risico's. Zijn er hier meer bokkers die alleen hardlopen op een redelijk verlaten plaats? Wat zijn jullie ervaringen? Tips? :D

Sure_lee

Re: Ervaringen alleen wandelen/hardlopen in het bos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:30

Oh ik denk daar niet over na. Dan kan je nog maar weinig in je eentje. Als ik zin heb om te wandelen in een bos dan ga ik gewoon. Hardlopen deed ik ook in mijn eentje door het bos.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:30

Balenciaga schreef:
Ik heb enkele mooie bossen hier in de omgeving en wil graag wat aan mijn conditie doen. Simpel hardlopen door straten en dergelijke vind ik vreselijk saai en ik vind asfalt niet prettig lopen. Het bos vind ik wel heerlijk en door de enigszins dempende ondergrond vind ik dat ook veel prettiger lopen <3 Ook kan ik mijn hoofd fijn leegmaken in het bos en dat mis ik ook wanneer ik langs de weg ga hardlopen.
Nu had ik het idee om dus wat vaker te gaan hardlopen in het bos (uiteraard wel als het licht is buiten). Ik heb niemand die mee wilt en ook geen hond, dus ik zou in mijn eentje moeten gaan. Nu vind ik dat geen probleem, ik sport sowieso niet graag samen met iemand. Maar ja, ik bedacht me dat het wel een risico kan zijn, helemaal alleen in het bos waar niet altijd goed bereik is.
Dit heeft me toch wel wat aan het denken gezet, want de bossen zijn hier wel erg rustig (gisteren een uur gelopen en niemand tegengekomen). Enerzijds vind ik het onzin om me hierdoor tegen te laten houden (als je in een woonwijk gaat hardlopen kan je immers bijvoorbeeld ook worden aangereden door een dronkenlap), anderzijds misschien wel goed om me bewust te zijn van de risico's. Zijn er hier meer bokkers die alleen hardlopen op een redelijk verlaten plaats? Wat zijn jullie ervaringen? Tips? :D

Ik woon praktisch aan het bos. Vroeger toen ik nog een verzorgpony had in het bos fietste ik er altijd doorheen in het donker. Nooit iemand tegen gekomen.
Nu fiets ik regelmatig erheen met mijn hond. Soms wandel ik daar ook wel eens alleen.
Wat ik vooral tegenkom zijn veel vriendelijke mensen die een praatje maken. In de 5+ Jaar dat ik er alleen kom nooit iets meegemaakt!

In welk bos ga je lopen? Misschien zijn er wel bokkers die mee willen wandelen :)

Lucky Tess Tess(nmprsxamha) L4 + 136 punten!! Tweemaal zilver op WRAN NK 2022, eenmaal zilver en een vijfde plaats op WRAN NK 2023.
Canamorkus Dam(kwpner) L4 + 18 punten!

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:34

Ik heb dat tijden gedaan. Eerst wel met een vriendin maar later ook rustig alleen.. bossen.. buitengebied... ben juist in de stad vaker lastiggevallen door bepaalde types en in het bos of buitenaf eigenlijk nooit.

Je kan altijd even iemand laten weten waar je gaat lopen en hoelaat je thuis bent en dan afspreken dat je je weer thuis meldt zegmaar als je het spannend vindt.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:34

Ik ga regelmatig wandelen in een bos in de buurt, maar ik moet daar wel aan toevoegen dat ik een breed 'basis'pad/zandweg heb waar wel altijd veel wandelaars/hardlopers/fietsers zijn. Ik hou dat pad altijd als leidraad, niet dat ik daar zelf loop, maar meer dat ik snel weer in de bewoonde wereld kan zijn zeg maar :+ In de praktijk blijkt dat vooral praktisch bij plotseling slecht weer ofzo. Echt diep het bos in op smalle paadjes doe ik niet zo gauw, maar dat komt ook omdat ik een bijzonder slecht richtingsgevoel heb.

Wat je kunt doen is iemand inlichten dat je weg bent en evt. je live locatie sturen vanuit Whatsapp tot je terug bent, als je het toch niet helemaal veilig voelt.

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:35

Ik ga altijd alleen naar het bos. Kan er uren struinen met mijn camera omte fotograferen. Ik vind het heerlijk om echt alleen in de natuur te zijn. Ga ook altijd alleen te paard :j

Ik denk dat je er niet zoveel over moet nadenken. In een drukke stad kan je ook een steegje worden ingetrokken bijvoorbeeld...

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-20 12:37

Sure_lee schreef:
Oh ik denk daar niet over na. Dan kan je nog maar weinig in je eentje. Als ik zin heb om te wandelen in een bos dan ga ik gewoon. Hardlopen deed ik ook in mijn eentje door het bos.

Dat is waar :j En aan de andere kant ben ik in de Randstad in een woonwijk wel eens "mishandeld" (dat is de officiële term denk ik maar ik vind dat toch wat overdreven voor een aantal klappen), dus ja, er kan altijd iets gebeuren. "Er lopen meer gekken in de stad dan in het bos" :D Maar als iemand specifieke ervaringen of tips heeft zijn die natuurlijk welkom.

@Fenijro: Ik woon in Weert, dus daar in de omgeving. Maar ik vind alleen in de natuur zijn wel heel erg prettig, kom dan echt tot rust en dat mis ik met iemand anders er bij :')

@Sokje: Mijn richtingsgevoel is wel goed en ook de wat meer afgelegen paadjes vind ik juist erg leuk. Het voelt dan echt als "op avontuur" voor mij _O-

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:39

Er is laatst nog een topic over geweest.

Ik loop minstens twee keer per week alleen in een natuurgebied, buitenom wandelingen met mijn hond.

Ik voel me veiliger alleen in de natuur dan in de stad :)

Wist je dat veel planten eetbaar zijn en dat sommige ook heel gezond zijn? Je leert er meer over tijdens een wildplukwandeling

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:39

Ik ga ook regelmatig alleen het bos in, ook off road zegmaar. Heerlijk!
Denk er eigenlijk nooit over na, wat er kan gebeuren. Ik heb die tijd alleen in het bos echt nodig om op te laden, dat laat ik me echt niet afpakken!

Karaat_the_newforest op Instagram

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-20 12:40

moonsparkle schreef:
Er is laatst nog een topic over geweest.

Ik loop minstens twee keer per week alleen in een natuurgebied, buitenom wandelingen met mijn hond.

Ik voel me veiliger alleen in de natuur dan in de stad :)

Oh echt, excuus! Heb jij een linkje? Ik had ook al gezocht maar kon enkel een topic uit 2006 vinden dus dat is niet heel recent :Y)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:41

Tip trouwens! Stel een alarmknop in op je telefoon. Die deelt jouw locatie dan met degene die jij hebt aangemerkt als contactpersoon.

Weet niet meer hoe het precies heet...maar kan iig met een Samsung door 3x op de aan/uit knop te drukken

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 12:47

Ik loop wekelijks, soms ook.meerdere keren per week, hard in het bos. Heerlijk, juist die smalle paadjes diep in het bos waar niemand komt. Wel neem ik dan altijd mijn telefoon mee zodat ik iemand kan bereiken als ik ongelukkig val/geblesseerd zou raken onderweg :) Als ik door de wijk loop neem ik meestal geen telefoon mee, dan ga ik ervanuit dat er altijd wel iemand langsloopt :p

It does not do to dwell on dreams and forget to live

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:05

Ik loop niet hard.

Ik wandel wel veel, en ga zelfs alleen individueel op wandelvakantie.

Ik denk eerlijk gezegd dat het risico in een rustig bos kleiner is dan in de stad of bebouwing, als het aankomt op 'mensen met verkeerde bedoelingen'.
Die gaan me daar in een doodstil bos zitten hopen dat er iemand voorbij komt....

Qua blessures, verstuikte enkels of gebroken benen, dat kan gebeuren, maar dat kan overal.

Voor mijzelf: ik heb nagenoeg altijd mijn hond (je) bij me. Niet echt een afschrikwekkend dier overigens, masr toch.

En verder heb ik altijd Endomondo aan.
Mensen die 'vriendjes' met mij zijn in die app kunnen live zien waar ik uithang of waar ik was toen mijn telefoon stopte.

Dat gebruikte ik ook toen ik nog on mijn eentje op buitenrit ging.
Niet dat mensen nu continu volgen waar ik ben, maar áls er ooit wat is, valt terug te vinden wáár.

BalouArera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 13:21

Ik woon zelf dichtbij de bossen van Weert in de buurt en reed daar vroeger dagelijks met mijn paard en ik heb daar zelf altijd een veilig gevoel gehad! :)

kydaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 14:00

Ik ben zelf ook van omgeving weert , en dan zou ik gaan kijken of je ergens richting Laar tussen de velden oid daar of bij dat wandelcafé ( ben even de naam kwijt :') ) kunt gaan lopen. Daar vind ik het zelf altijd prettig en komen her en der wel eens wat wandelaars.
Ik vind zelf de ijzeren man en omgeving niet veel bijzonders en daar gebeurt nog wel eens het een en ander als ik het moet geloven.

Je hebt ook nog dichtbij de weerterbergen dat 'urnen'pad of hoe het ook heet , daar komen veel mensen om te hardlopen.

Ky Daula (Bretton woods x Wy Daula)

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-10-20 14:13

kydaula schreef:
Ik ben zelf ook van omgeving weert , en dan zou ik gaan kijken of je ergens richting Laar tussen de velden oid daar of bij dat wandelcafé ( ben even de naam kwijt :') ) kunt gaan lopen. Daar vind ik het zelf altijd prettig en komen her en der wel eens wat wandelaars.
Ik vind zelf de ijzeren man en omgeving niet veel bijzonders en daar gebeurt nog wel eens het een en ander als ik het moet geloven.

Je hebt ook nog dichtbij de weerterbergen dat 'urnen'pad of hoe het ook heet , daar komen veel mensen om te hardlopen.

Bedankt voor je tips! Ik woon in Altweerterheide, dus mijn focus ligt vooral op de Laurabossen en Tungelerwallen aangezien dat aan te lopen/fietsen is voor mij. Ben gisteren naar de Laurabossen geweest en dat vond ik heerlijk :D De Ijzeren Man had ik nog niet naar gekeken.
De paarden staan op Laar dus dat ken ik wel, lijkt me alleen niet zo leuk hardlopen daar :Y) Of bedoel je echt wat meer richting het bos, de viaduct over?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 14:48

Ik wandel ook alleen, met mn pony's.

Nooit geen vreemde mensen tegengekomen, als ik uberhaupt al mensen tegenkom.
Omgeving Utrechtse heuvelrug.

Dit voorjaar voor het eerst geconfronteerd met iets vreselijks, maar dat was iemand die zichzelf iets had aangedaan.

Black is the colour of my true love's hair

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:31

Ik woon zelfs in mijn eentje in het bos... <<)
En wandel dus ook gerust alleen, ook in het donker. Zowel 's morgens vroeg of 's nachts. Ik ben sowieso nergens bang voor, maar vind het risico een gekkie tegen te komen groter in de stad dan in het bos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:45

Ik woon aan het bos, loop er hard en loop er met de honden. Altijd alleen, op alle momenten van de dag. Tegenwoordig is dat ook weer in de schemer en vanochtend in de mist. Gewoon doen, even een kwestie van wennen :)

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:09

Ik ga in Luxemburg wel alleen te wandelen. Dan heb ik m’n Endomondo aan en kan m’n man volgen waar ik ben.

[IM] Ons gouden paardje is er niet meer..
Follow the bliss just like a summer song
Please stay there forever, I'll try to remember

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:00

Nou zal ik dan ook maar? Ik ga dus niet alleen. Wel op de fiets of te paard, maar wandelen, nee. Die keren dat ik het wel gedaan heb waren absoluut niet ontspannend omdat ik zo op m'n hoede was, dus dat heb ik maar laten varen. Ik voel me trouwens ook niet op m'n gemak in grote stadsparken waar ik niet bekend ben.

Rodevlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:04

Ik wandel ook regelmatig in een verlaten bos(wel met hond).
Voel mij ook niet onveilig, behalve toen het begon te schemeren en ik vage figuren tegenkwam.
Ik ga dus alleen nog bij daglicht.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:17

Ik wandel regelmatig alleen of met de honden in het bos. Ik heb mijn telefoon dan wel bij me en aanstaan maar denk er verder niet over na eigenlijk. De kans dat mij op mijn werk wat overkomt (TBS) is een stuk groter, hahaha.

Velvet V. Negro Z2 +5
Ceasar V. Houston M1 + 1
Florence V. Krack C. M2 + 3

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-20 07:08

Als het licht is wandel ik vaak genoeg alleen buiten door het bos (hardlopen ook wel eens, maar liever met de bootcamp club voor de motivatie O:) )
Ik neem wel mijn telefoon mee en in principe weet mijn man meestal dat ik een rondje lopen ben.
Ik de stad voel ik mij sneller bedreigd door bijzondere personen als in het bos. De meesten die daar zijn zijn daar ook gewoon ter ontspanning.

Op zoek naar een fotograaf voor... je bruiloft, newborn, gezin of dier?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie