Verhuizen, in je eentje naar de andere kant van het land

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kimendana
Berichten: 160
Geregistreerd: 28-08-08
Woonplaats: Hellevoetsluis

Verhuizen, in je eentje naar de andere kant van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 11:33

Zoals de titel al een beetje weergeeft, wil ik graag verhuizen.

Laat ik bij het begin beginnen.
Ik ben 33 jaar, heb alles goed voor elkaar (al zeg ik het zelf ), woon in een mooi koophuis, geen partner en een super grote droom om in een boerderij te wonen met een stuk land voor de paarden aan huis.

Daar begint het probleem, in de regio waar ik woon is een boerderij met stuk grond niet te betalen. Mijn werk voer ik in heel Nederland uit, dus waar ik woon maakt voor mijn werk niet uit.

De droom om in een boerderij te wonen is ook geen bevlieging, dit roep ik al minimaal 25 jaar.

Nu ik wat ouder wordt heb ik het idee dat ik de stap gewoon moet wagen, maar ik weet natuurlijk ook wat ik achterlaat. Mijn familie, mijn vrienden, mijn veilige haven en netwerk.

Ik heb een huis gezien op Funda waar ik morgen wil gaan kijken, 3 uur hier vandaan.

Mijn moeder verklaard me voor gek (vader is overleden) en denkt dat ik het niet ga redden in mijn eentje in een nieuwe omgeving. Ik zelf denk daar anders over, kan lid worden van een sportvereniging, een keertje bij een lokaal buurthuis o.i.d. gaan kijken..

Maar net zoals mijn moeder krijg ik van bijna iedereen te horen dat ik gek ben, daardoor begin ik nu te twijfelen.

Natuurlijk zou ik het liefst in deze regio blijven, maar daarvoor moet ik mijn droom laten varen en mijn paard (die nu nog in de opfok staat) op een pension stalling gaan zetten.

Is er hier iemand die dezelfde keus heeft gemaakt en dan bedoel ik specifiek het "alleen" gedeelte, dus zonder partner of andere familieleden? En zo ja, hoe is dat bevallen?

Alvast bedankt!

Liefs,

Dana

Goof

Berichten: 28940
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Verhuizen, in je eentje naar de andere kant van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:34

Ik heb er geen ervaring mee, maar ga gewoon lekker kijken morgen en luister naar wat je gevoel zegt. Dat lijkt me het belangrijkst.

Anoniem

Re: Verhuizen, in je eentje naar de andere kant van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:37

Gewoon doen lijkt me :) Ik ben zo iemand die overal wel kan aarden, zeker in NL. Of ik me thuisvoel is niet gebonden aan een bepaalde regio.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:38

Je hebt er zelf zo te lezen vertrouwen in. Dat is hetgeen wat telt toch? Jij moet het doen, niet de mensen die je voor gek verklaren. Wie weet zeggen ze dat ook wel omdat ze je gaan missen. ;)

Amalarab

Berichten: 7456
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:39

Ik voel me vaak snel thuis daar waar mijn pony’s zijn en waar ik dan mooi met ze tijdens ritten van de natuur kan genieten. Door de paarden ontmoet je snel nieuwe mensen!
Dus ik zeg: doen!

Amado7

Berichten: 10739
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:39

Als het jouw droom is ,laat je dan vooral niet tegenhouden. Zeker als je van plan ben dingen te bezoeken zodat je daar een sociaal leven opbouwt. Go for it zou ik zeggen, als je hart daar ligt! Supertoffe uitdaging juist.

vigo_is_lief

Berichten: 1175
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:39

Zo'n herkenbare gedachte! Ik droom ook al sinds ik jong ben van zoiets, maar wanneer je ouder wordt ga je toch meer denken aan vrienden en familie etc! (nou ben ik nog stuk jonger als jou, maar wie weet ooit in de toekomst haha)

Maar ik zou inderdaad doen wat Goof zegt!

Lau07
Moderator

Berichten: 1591
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:40

Ja, doen! Ik kom zo te zien uit hetzelfde gebied, en inderdaad, het is heel lastig om hier ruimte voor het houden van paarden + woonboerderij te vinden. Ik zit een beetje tegen hetzelfde aan te hikken.
Ik zou lekker gaan kijken morgen. Naar mijn mening moet je altijd zelf je thuis creëren en uiteindelijk gaat het om je eigen geluk. En daarbij, Nederland is zo klein, wat is een paar uur in de auto nu? Je bent zo bij je familie en vrienden als er eens iets is. En in een boerderij kan jij vast wel wat extra slaapkamers vrijmaken om gasten te ontvangen!

Sure_lee

Berichten: 10424
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:41

Niet helemaal het zelfde. Maar toen ik ging scheiden heb ik een plek gezocht waar mijn paarden goed konden staan in pension. Daar ben ik toen ook gaan wonen. Ik kende daar ook helemaal niemand.
Maar ik moest toch opnieuw beginnen. Uiteindelijk ben ik niet alleen geweest want had vrij snel een nieuwe vriend. Maar ik had wel die keuze gemaakt om dit alleen te doen.

Daarvoor had ik dus gedaan wat jij nu doet maar dan met partner. Een boerderij kopen mat paarden aan huis aan de andere kant van het land.

Volg je gevoel en ga eerst lekker kijken!

Ceetje_bokt
Berichten: 5184
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:41

Ik heb wel ervaring met alleen naar de andere kant van het land, maar toen ging ik studeren. Dat is een heel andere situatie dan waar jij je nu in bevindt. Spannend. Ik zou wél kijken naar wat de ‘cultuur’ is in het gebied/dorp waar je wil gaan wonen. Ik ben niet gelovig bijvoorbeeld en zou dan zelf niet in een streng-christelijke omgeving gaan wonen. Het wordt dan een stuk moeilijker om er tussen te komen.

Sjaco
Berichten: 376
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:41

Uiteraard gaan kijken.

Wil je een ding meegeven wat je nog niet genoemd heb in je OP: alle onderhoud in, aan en om de boerderij komt terecht op jou in je eentje. Als je zo woont ben je sws nooit klaar en dan is het wel fijner als je hulp hebt.

Croo

Berichten: 297
Geregistreerd: 27-05-10
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:41

Ik ben erg gehecht aan mijn familie, dus ik zou het echt niet kunnen. Maar dat is voor iedereen anders. Het is eigenlijk wel een goed teken dat iedereen het je afraadt, want dat betekent dat ze je erg gaan missen ;-). Enne, 3 uur is niet de andere kant van de wereld.

Is het huis wat je nu op het oog hebt groot genoeg om een fijne logeerkamer te maken? Dan zou je moeder bijvoorbeeld een weekendje kunnen komen.

Ga eerst een bij het huis kijken, wie weet vind je het helemaal niets, dan houdt het voor dat huis sowieso op. Wie weet is het een fantastische kans, dan merk je vanzelf wel wat je gevoel zegt over het al dan niet verhuizen.

Lieke

Berichten: 11352
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:43

Ik heb zelf nooit zon stap ondernomen, maar als je het goed doordacht en voorbereid doet, waarom niet?
Kijk wel goed waar je heen gaat, staan ze daar wel een beetje open voor mensen van buiten en wat kun je doen om goed te integreren.

Het zal heus niet altijd makkelijk zijn, maar het hangt denk ik een groot deel af van je eigen instelling en aanpassingsvermogen.

Een tijd terug heb ik wel een topic van een andere Bokker gelezen die dezelfde stap had ondernomen

pumpina

Berichten: 444
Geregistreerd: 05-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:44

In het ergste geval kun je altijd weer terug verhuizen natuurlijk.. Juist doordat je alleen bent en het voor je werk niet uitmaakt, kun je dit soort dingen makkelijk doen/uitproberen.

kimendana
Berichten: 160
Geregistreerd: 28-08-08
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 11:45

Mooie reacties tot nu toe, door jullie voel ik me gelijk weer een stuk zekerder :-)

Deze regio is inderdaad achterlijk duur. Het huis waar ik morgen ga kijken:
Boerderij, 7 kamers, totaal gerenoveerd, stuk land van 11.000m2, stallen staan er al, buitenbak ligt er al.. Prijs: €400.000,00
Huis op funda in mijn regio, boerderij, 5 kamers, 1.125m2 grond, prijs: 625.000,00 :')

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:45

Ik gok dat je bij mij in de buurt uitkomt, oost-groningen. Het us hier prachtig en de mensen zijn relaxed. Denk er wel om dat het veel onderhoud vraagt. Als je zelf handig bent of budget hebt om het uit te besteden is dat natuurlijk geen probleem!

Snippergroen

Berichten: 6695
Geregistreerd: 03-09-06
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:46

Dat iemand anders het niet zou doen betekent niet dat jij het ook niet zou moeten doen! :) Velen zijn bang voor het onbekende. Het is natuurlijk best een avontuur :)

Kan geen kwaad om te gaan kijken. Het gevoel bepaalt al veel! Ga ook de buurt verkennen en wat Lieke zegt, kijk ook in hoeverre de plaatsgenoten openstaan voor contact voor buitenaf. Laat je gewoon goed informeren en volg je gevoel!

8nnemiek

Berichten: 43468
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:49

Ga lekker kijken bij het huis, en volg je gevoel. Als jouw droom een boerderij is, dan moet je zo'n droom vooral niet voorbij laten gaan omdat anderen je gek noemen.

Stuur Roosch eens een pb, zij heeft misschien nog wat tips voor je :D

juval

Berichten: 13259
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:50

wat spannend! veel succes. Het is een hele onderneming om alleen te doen. Ik snap je moeder wel... maar ik snap ook jouw droom! En zeker als je die droom al heel lang hebt zou ik er wat mee doen en je kans proberen te grijpen.

Ik wilde ook altijd al op een boerderij wonen met de paardjes aan huis etc. Ik heb mijn droom kunnen waarmaken. Ik ben gaan samenwonen met een boer :o <3
Heel ander leven dan ik gewend was, maar het is echt heel fijn zo.

Als je je er voor open stelt kun je best gauw aansluiting vinden via bijvoorbeeld een (rij)vereniging of sportclub. Ook is goed om goed contact met buren te hebben.

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:52

Ik ben wel met mijn toenmalige partner naar het zuiden verhuisd, uit noord Holland. Toen die relatie uit ging, ben ik wel blijven plakken. Mijn familie woont allemaal op 2u rijden ongeveer. In het begin had ik weleens heimwee, ondertussen, 12 jaar verder, niet meer. Je gaat misschien minder vaak elkaar zien, maar over het algemeen zie je elkaar wel langer achter elkaar, wat uiteindelijk vaak meer quality time oplevert. Alleen als er oliebol aan de hand is, is het lastig om zo ver weg te zitten want je /ze kunnen niet zo maar even op bezoek.

Ondertussen iemand anders ontmoet en een ander huis gekocht met ruim 2ha en een huis dat we helemaal hebben opgeknapt. Vergis je niet in de hoeveelheid werk en dat je op zoek zult moeten naar mensen in de buurt die je kunnen helpen in geval van nood (al gebeurt dat in het buitengebied waarschijnlijk makkelijker dan in de stad).

Dat gezegd hebbende, leef je droom en je eigen leven. Als jij hier al zo lang van droomt, ga ervoor. Voor elk probleem, behalve de dood, is altijd wel een oplossing te vinden, als je maar echt wil.

loveslimpie

Berichten: 1726
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:52

In dit geval geldt echt: Beter een goede buur dan een verre vriend.
Ga, naast je bezichtiging, ook eens in de buurt lopen. Maak een praatje met je toekomstige buren en kijk of er in het dorp een paar mensen zijn om een babbeltje mee te maken. Mijn ouders wonen op ruim een uur van waar ik woon, mijn schoonouders 2 uur dus beide zien we niet meer dan eens per maand. Ik vind dat eigenlijk prima. Mijn ouders bel ik elke week en hier in het dorp heb ik goed contact met een hoop mensen en dat maakt het een heel fijn plekje om te wonen.

kimendana
Berichten: 160
Geregistreerd: 28-08-08
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 11:54

Dank jullie wel.

Het gaat in dit geval om de provincie Drenthe, gemeente Emmen.. Paar honderd meter van de Duitse grens, lekker goedkoop boodschappen doen haha.

Ik ga morgen sowieso kijken, foto's op internet zeggen ook niet altijd alles. Onderhoud is inderdaad iets wat ik in mijn achterhoofd hou. Het huis is wel al volledig gerenoveerd, maar ook het terrein zal ik moeten onderhouden, daar ben ik me van bewust.

Met partner zou het misschien handiger zijn, maar denk dat diegene die bij mij past niet bestaat :')

BigOne
Berichten: 38414
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:56

Doen, beter spijt van een beslissing dan van je hele leven denken : Wat als.
Snap je moeder wel , die denkt ook wat een eind weg, kan ze mooi komen logeren , ruimte genoeg.
Kijk wel even verder dan alleen de plek , ook informeren naar bestemmingsplannen.

janouk
Blogger

Berichten: 17913
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:56

Vooral je dromen volgen.....
Wel een waarschuwing: verkijk je niet op de hoeveelheid werk die een groot terrein en paarden thuis vergen.
Zeker als je alleen bent en voor je werk het hele land door reist. 'S winters is het lang en vroeg donker.

Succes

Sure_lee

Berichten: 10424
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Verhuizen, in je eentje naar de andere kant van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 11:59

Dat werk is inderdaad wel een dingetje.
Ik had de paarden aan huis maar veel tijd om te rijden had ik niet. Altijd maar bezig.
Zou zelf niet meer snel de paarden aan huis willen. Eigenlijk alleen als ik zelf niet zoveel meer zou hoeven werken, (werkte toen 40 uur en 3 uur reistijd per dag) of hulp zou kunnen betalen.