Klussen aan rijwoning/burendingen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:16

Ts wij hebben afspraken gemaakt als er een pakketje is dat ze die ergens neer leggen bij het huis. Werkt goed, in een grote doos of kist die er staat

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:23

Voor het pakjes bezorgen heb ik de volgende oplossing. Je kunt altijd in een adresregel of bij de tenaamstelling: niet op nr. 39 bezorgen zetten. En dan met hoofdletters.
Ik wilde op mijn vorige adres sowieso niet dat mijn pakketten bij de buren werden afgeleverd, dus ik deed het altijd zo. En dat werkte perfect.

Janine1990

Berichten: 43811
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-20 20:25

Nielojram schreef:
Je woont er al 3 jaar?
En nu pas merk je dat je dit niet prettig vindt?

Volgens mij is de training op je werk goed aan je besteed, ik zou dit daar eens voorleggen, dan kom je mogelijk wel tot een mooie manier van reageren zonder dat je mensen tegen het hoofd stoot.

Na 3 jaar gaan 'piepen' heb je het zelf ook wel lang in de lucht gehouden..


Het is voor het eerst in 3 jaar dat ze op deze manier met me communiceren en iets proberen af te dwingen (voor mijn gevoel dan he).

Het is niet zo dat ik al 3 jaar klusjes voor ze loop te doen hoor. :) Daarom verbaast het me juist, ik ga er vanuit dat ze al 3 jaar zien dat ik aardig op mezelf ben.


luuntje schreef:
Als je buren iets willen qua goten of wat dan ook regelen ze dat zelf maar.
Hun huis, hun pakkie aan.
Je ben geen doorgeefster.

Onze buurman heeft zaterdag onze heggenschaar geleend.
Behalve zijn heg ook onze heg aan de stoepkant achter gedaan.
Ik doe dan weer de heg tussen onze voortuinen in en hij maakt zijn en onze dakgoten schoon.

Andere buren doen we dat niet voor.

Waar voel jij je prettig bij qua burencontact?


Dat is dus kennelijk best verschillend. Want mijn andere buren, het jonge stel, kan ik heel goed mee. Daar zou ik inderdaad zo'n verhouding mee hebben als jij met je heggenschaarbuurman. Als die heggenschaar van toepassing was :P
En dan voel ik me daar ook heel prima bij. Misschien is het wat Lindaonline beschrijft wat me nu tegen de borst stuit.


topsylover schreef:
Waarom allemaal oplossingen verzinnen voor problemen die er niet eens zijn? Communiceer duidelijk met je buren wat je wel en niet voor ze wil doen, en of ze dan nog je pakketjes willen aannemen kom je later wel achter. Het is toch te bizar voor woorden dat jij geld wil uitgeven aan speciale brievenbussen en pakketboxen terwijl een simpel gesprekje al de oplossing kan zijn?


Ik wil helemaal geen geld uitgeven aan speciale brievenbussen... :P Ik wil mijn buren überhaupt niet met mijn pakketjes opzadelen, en er kwamen wat opties naar boven die ik aan het verkennen was.
Dan maakt het me niet uit om welke buren het gaat, ik haal liever mijn eigen pakketjes van een ophaalpunt. De speciale brievenbussen heb ik volgens mij niet eens op gereageerd??

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 22:41

He Bah. Klinkt een beetje alsof jij een goede band met je buren wilt/wilde opbouwen en ze zo langzamerhand steeds meer van je zijn gaan eisen. Als ik in jouw situatie had gezeten, was ik het contact gaan vermijden.. hihi. Maar een eerlijk gesprek lijkt me meer op zijn plaats. Volgende keer dat ze vragen naar de goten gewoon aangeven dat jij geen behoefte hebt aan schone goten, dat als ze dat zelf willen, ze vooral iemand moeten regelen.

Je kan trouwens bij veel bestellingen 'instructies voor de bezorger' achterlaten. Dan worden die dingen op het etiket vermeld. "Niet afleveren bij nr. X" zou een optie zijn :=

luuntje

Berichten: 13984
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Klussen aan rijwoning/burendingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:58

Janine belangrijkste is nu wat jij wil.

En dat kan je tegen je buren vertellen.
Ik vind u erg aardig, maar ik voel er niks voor om ..... mensen te bellen/afspraken te maken....
U kunt dat beter zelf doen.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:37

Ik zie het toch een beetje anders.

Ten eerste ben jij niet zo duidelijk in jouw communicatie als ik het zo lees (hierbij ga ik af op hetgeen wat je schrijft, ik ben er niet bijgeweest), je zegt geen ja, maar ook geen nee. Als jouw vader de eerste 3 maanden niet langs komt om te klussen, zeg dat dan. Wees duidelijk. Nu weten ze niet waar ze aan toe zijn en gaan ze het elke keer opnieuw vragen omdat het nog geregeld moet worden.
Daar wordt jij chagrijnig van, maar zij ook, jij krijgt elke keer dezelfde vraag en zij krijgen geen antwoord.

Ik heb zelf ouders op leeftijd, hoe ouder hoe vaster geroest in bepaalde gewoontes en als in oktober de goten leeg moeten raken ze al in de stress als het de eerste week van november is. Ik denk dan "maak je niet druk" maar helaas, zo werkt het niet.

De buren zijn op leeftijd, kunnen bepaalde dingen niet zelf meer en zijn afhankelijk van anderen hiervoor. Ze zijn dus binnen hun netwerk op zoek naar iemand die dat voor ze wil uitvoeren. Jij maakt deel uit van het netwerk. Daarom zoeken ze contact met de zoon van jouw collega via jou want hij is immers bekend en betrouwbaar.
Persoonlijk zou ik het oplossen om te vragen of je het telefoonnummer van die jongen aan hun mag geven en dan kunnen ze het voortaan zelf regelen. Als hij dat niet wil kan de je dat ook zeggen en is de zaak afgedaan. Voor hetzelfde wil de zoon graag helpen voor een extra zakcentje.

Daarnaast is het in sommige straten een beetje gewoonte om bepaalde dingen gezamenlijk te doen, want als je eenmaal op de trap staat of bezig bent is het een kleine moeite om de rest mee te nemen.
Dit gaat vaak in goed overleg. Wellicht dat dit vroeger ook het geval was.
Het schoonmaken van goten is zo'n dingetje.
Als jij geen zin hebt om dit te regelen, zeg dat dan, geef aan dat jouw goten al geregeld zijn of geef ze het nummer van jou aannemer en laat ze zelf contact opnemen. (deze man komt het dan en dan bij mij doen, als jullie willen kan je hem zelf even bellen).

Ik zou vooral duidelijk zijn naar deze mensen, met ja en nee en niet ik ga er over nadenken oid. Alhoewel dat namelijk geen toezegging is geef je ze wel hoop dat je het gaat regelen.
Ik zou duidelijk aangeven dat je best bereid bent contactgegevens aan ze te geven maar dat ze het zelf moeten regelen verder met die mensen. Zo weten ze waar ze aan toe zijn en wat ze van je kunnen verwachten.

Ik snap ook wel dat als je eenmaal begint met regelen dat je straks mantelzorger bent en er steeds meer bijkomt. Op bovenstaande wijze help je ze op weg maar moeten ze het regelwerk zelf doen en kan je zo de boot afhouden.

Ir111

Berichten: 11964
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Klussen aan rijwoning/burendingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:39

@ingvdh, ja zo zie ik het ook inderdaad.

Gewoon vriendelijk en vooral duidelijk zijn. Zorg dat je geen losse/open eindjes laat hangen. Jij blij en zij blij!

Janine1990

Berichten: 43811
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-20 17:57

ingvdh schreef:
Ik zie het toch een beetje anders.

Ten eerste ben jij niet zo duidelijk in jouw communicatie als ik het zo lees (hierbij ga ik af op hetgeen wat je schrijft, ik ben er niet bijgeweest), je zegt geen ja, maar ook geen nee. Als jouw vader de eerste 3 maanden niet langs komt om te klussen, zeg dat dan. Wees duidelijk. Nu weten ze niet waar ze aan toe zijn en gaan ze het elke keer opnieuw vragen omdat het nog geregeld moet worden.
Daar wordt jij chagrijnig van, maar zij ook, jij krijgt elke keer dezelfde vraag en zij krijgen geen antwoord.

Ik heb zelf ouders op leeftijd, hoe ouder hoe vaster geroest in bepaalde gewoontes en als in oktober de goten leeg moeten raken ze al in de stress als het de eerste week van november is. Ik denk dan "maak je niet druk" maar helaas, zo werkt het niet.

De buren zijn op leeftijd, kunnen bepaalde dingen niet zelf meer en zijn afhankelijk van anderen hiervoor. Ze zijn dus binnen hun netwerk op zoek naar iemand die dat voor ze wil uitvoeren. Jij maakt deel uit van het netwerk. Daarom zoeken ze contact met de zoon van jouw collega via jou want hij is immers bekend en betrouwbaar.
Persoonlijk zou ik het oplossen om te vragen of je het telefoonnummer van die jongen aan hun mag geven en dan kunnen ze het voortaan zelf regelen. Als hij dat niet wil kan de je dat ook zeggen en is de zaak afgedaan. Voor hetzelfde wil de zoon graag helpen voor een extra zakcentje.

Daarnaast is het in sommige straten een beetje gewoonte om bepaalde dingen gezamenlijk te doen, want als je eenmaal op de trap staat of bezig bent is het een kleine moeite om de rest mee te nemen.
Dit gaat vaak in goed overleg. Wellicht dat dit vroeger ook het geval was.
Het schoonmaken van goten is zo'n dingetje.
Als jij geen zin hebt om dit te regelen, zeg dat dan, geef aan dat jouw goten al geregeld zijn of geef ze het nummer van jou aannemer en laat ze zelf contact opnemen. (deze man komt het dan en dan bij mij doen, als jullie willen kan je hem zelf even bellen).

Ik zou vooral duidelijk zijn naar deze mensen, met ja en nee en niet ik ga er over nadenken oid. Alhoewel dat namelijk geen toezegging is geef je ze wel hoop dat je het gaat regelen.
Ik zou duidelijk aangeven dat je best bereid bent contactgegevens aan ze te geven maar dat ze het zelf moeten regelen verder met die mensen. Zo weten ze waar ze aan toe zijn en wat ze van je kunnen verwachten.

Ik snap ook wel dat als je eenmaal begint met regelen dat je straks mantelzorger bent en er steeds meer bijkomt. Op bovenstaande wijze help je ze op weg maar moeten ze het regelwerk zelf doen en kan je zo de boot afhouden.


Mooie reactie zeg...

Kan best zijn dat ik niet duidelijk ben geweest hoor, wij zijn vanuit huis wel een beetje van het 'ach, komt wel wanneer het ons uit komt'. Grote klussen worden gepland als er externe hulp nodig is. Het overige is doorgaans wat minder belangrijk en gebeurt wat impulsiever. (als in, oh ik moet nog eens dit of dat en het wordt dit weekend redelijk weer dus misschien doe ik het dit weekend wel). En als we het doen, doen we het heel erg goed. :+ (en zo gaat het ook met mijn kozijnen, aannemer komt als hij daar een keer tijd/zin voor heeft, die man heeft het al stervensdruk)
En dit is dus zo'n klus waar ik überhaupt nog geen prioriteit aan geef. In tegenstelling tot bijvoorbeeld jouw ouders :P En dus kennelijk mijn buren :+

Ik heb er dus ook überhaupt nog niet goed over nagedacht en had zoiets van: "Ach, als mijn deur af is en de plank in de keuken kan (twee andere dingen waar ik m'n vader bij nodig heb) dan zal ik eens bij hem polsen." Nou, zover heb ik het nog niet :')

Ik weet ook niet of ik het decorumverlies kan noemen hoor... Maar ik krijg nu echt het gevoel alsof het me A. wordt verweten dat ik nog niets heb geregeld en B. het volledig mijn taak is om het te regelen.
En nu ga ik in de ankers, ik ga m'n vader niet eens meer vragen, ik ga gewoon sowieso nee zeggen. En het telefoonnummer van de vorige eigenaar ga ik niet eens doorgeven. Ze hadden zijn nummer, hij nam niet op, dan is het jammer. Zijn vader gaf ook aan dat hij niet meer aan het beunen is omdat hij het al hartstikke druk heeft met zijn eigen huis.

Oude mensen zijn voor mij een beetje een raadsel. Nauwelijks mee te maken gehad in mijn leven :') En zeker niet in deze zin :P


luuntje schreef:
Janine belangrijkste is nu wat jij wil.

En dat kan je tegen je buren vertellen.
Ik vind u erg aardig, maar ik voel er niks voor om ..... mensen te bellen/afspraken te maken....
U kunt dat beter zelf doen.


Mooie, waardevolle tip :)



Ik heb trouwens zonet vanuit mijn huis eens gekeken of ik iets kon zien van een gat in het gordijn. Maar natuurlijk helemaal niets te zien... Dus daar ga ik niet zomaar iets mee doen.

Buuk
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 18:53

Heb uw naasten lief wordt hier wel letterlijk genomen zeg.. ( de verwachtingen van je buurtjes naar jouw toe dan he.)
Kijk mensjes van 85, oke...hulp bieden kan geen kwaad MAAR Hulp bieden wanneer het jou uitkomt.
Dakgoten leeghalen is niet iets wat je je buren van 85 wil zien doen ook..dus mocht het uitkomen dat die van jou en die van hun tegelijk kunnen, perfect/ zo niet pech.
Ik vind dat ze je idd redelijk overvragen.( zou ikzelf ook absoluut allemaal niet op zitten te wachten)

Mijn mening
Wat betreft communicatie,
Ze luisteren anders dan wij`/ ze luisteren niet goed wat je zegt, ze luisteren vooral wat je ook niet zegt...dus als jij niet een duidelijke nee geeft, verstaan zij dus een JA..
Tenminste wel beetje mijn ervaring zover.

Je komt hier vast wel slim, handig en toch nog hulpgevend aan uit..hoop ik..zou wel voor iedereen zo fijn zijn..

Nielojram

Berichten: 7807
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Klussen aan rijwoning/burendingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:27

Volgens mij vertellen ingvdh en luuntje je hetzelfde..

luuntje

Berichten: 13984
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Klussen aan rijwoning/burendingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:32

Nielojram klopt.

Duidelijk, maar vriendelijk nee zeggen.
Weet iedereen waar hij/zij aan toe is.

Voor je buren is het gewoon jammer.
Mensen verhuizen, hebben het druk, geen zin of welke reden dan ook.
Zezijn zelf verantwoordelijk voor hun huis. En als ze jou kunnen bellen/aanspreken lukt het vast wel om iemand anders te bellen voor een dakgoot of reparatie.

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Klussen aan rijwoning/burendingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 19:59

Helder maar vriendelijk communiceren is het beste. Even binnekomen, of in de tuin, van te voren zeggen hoe lang je dit gesprek wilt laten duren (Ik moet om 15:00 uur weg voor een afspraak, maar ik wil even tien minuten met u overleggen). En dan duidelijk zeggen dat je niet de tijd, energie en noodzaak voelt om hun klussen te doen of om hun boodschapper te zijn naar de klusjes mensen. Dat je begrijpt dat ze dit wel altijd zo gedaan hebben maar bla bla bla, je snapt het wel. Anders gaat het denk ik niet lukken. Succes ermee, want rot en lastig is dit wel.

MightyMike

Berichten: 2827
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:17

Ik denk dat het ook een beetje de leeftijd is, zie het bij mijn opa en oma. Zelf het gevoel hebben dingen niet meer te kunnen, maar zou mijn grens bewaken voordat je overal voor gevraagd wordt. Ik moest nog aan dit topic denken, mijn opa is net naar een revalidatiecentrum gebracht na een hele hoop gedoe. Thuis gaat het echt niet meer, hij kan niet meer opstaan en lopen. 4 tot 6 keer per dag valt hij en dan roepen ze hulp van thuiszorg etc. Lang verhaal, maar komt er op neer dat er verwacht wordt dat mijn oma hem maar op de wc krijgt, aangekleed etc, menske is zelf bijna 90 en ook erg slecht.. Kan oma het niet, waar zijn dan de kinderen, of mijn moeder er fulltime bij in wilde wonen. Kan dat niet, wilde de arts en thuiszorg dat de buren maar hielpen met wc bezoek, verschonen etc. Was heel normaal vonden ze. Dan heb ik toch liever dat de buren mij vragen voor een klusje dan iemand verschonen :o Alles onder het motto we hebben nergens plek voor hem, erg triest.. Off topic, maar geef je grens aan, behulpzaam zijn is prima tot een bepaald punt, ik wil wel een telefoonnr zoeken op internet naar een klusjesman etc., mijn vader heeft het op het moment te druk bijv. Hebben ze geen familie/kinderen die hun daarmee kunnen helpen?
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 21-10-20 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:17

Spoiler:
Mars schreef:
Oh hell no, dit soort gedrag zou ik heel snel afkappen. Communiceren met de (vader van) hun ex buurman mogen ze lekker zelf doen even als het zorgen voor schoonmaak van hun goten.
Ik denk dat de ex buurman een hoop voor ze gedaan heeft en ze denken dat jij dat wel over gaat nemen.

Geen pakjes meer daar laten bezorgen en zorgen dat je kat geen overlast veroorzaakt.



Dat dus, mee eens!

Ik zou er niet eens op reageren!
Kom op zeg en hoe ze het zeggen.... onbeschoft vind ik het!

Even een aanvulling: aan de andere kant: het ligt ook aan jou van hoe je naar ze communiceert. Je had gewoon duidelijk moeten zijn. Praat eens gewoon met ze en wie weet valt het hartstikke mee.... maar blijf wel gewoon vriendelijk duidelijk.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 21-10-20 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:25

Ik ben ook zo van het komt wanneer het komt en dat kan rustig een paar jaar duren. :D
Maar voor die mensen werkt dat niet zo.

Jullie zitten nu in elkaars irritatiezone denk ik. Dat maakt dat jij er klaar mee bent en niets wil regelen en zij lopen te zeuren over een eeuwenoud gordijntje. Maar het is vooral miscommunicatie.

Duidelijkheid scheppen is het belangrijkste en je mag best grenzen stellen en bewaken. Als ze maar weten waar die liggen.

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 20:27

ingvdh schreef:
Ik zie het toch een beetje anders.

Ten eerste ben jij niet zo duidelijk in jouw communicatie als ik het zo lees (hierbij ga ik af op hetgeen wat je schrijft, ik ben er niet bijgeweest), je zegt geen ja, maar ook geen nee. Als jouw vader de eerste 3 maanden niet langs komt om te klussen, zeg dat dan. Wees duidelijk. Nu weten ze niet waar ze aan toe zijn en gaan ze het elke keer opnieuw vragen omdat het nog geregeld moet worden.
Daar wordt jij chagrijnig van, maar zij ook, jij krijgt elke keer dezelfde vraag en zij krijgen geen antwoord.

Ik heb zelf ouders op leeftijd, hoe ouder hoe vaster geroest in bepaalde gewoontes en als in oktober de goten leeg moeten raken ze al in de stress als het de eerste week van november is. Ik denk dan "maak je niet druk" maar helaas, zo werkt het niet.

De buren zijn op leeftijd, kunnen bepaalde dingen niet zelf meer en zijn afhankelijk van anderen hiervoor. Ze zijn dus binnen hun netwerk op zoek naar iemand die dat voor ze wil uitvoeren. Jij maakt deel uit van het netwerk. Daarom zoeken ze contact met de zoon van jouw collega via jou want hij is immers bekend en betrouwbaar.
Persoonlijk zou ik het oplossen om te vragen of je het telefoonnummer van die jongen aan hun mag geven en dan kunnen ze het voortaan zelf regelen. Als hij dat niet wil kan de je dat ook zeggen en is de zaak afgedaan. Voor hetzelfde wil de zoon graag helpen voor een extra zakcentje.

Daarnaast is het in sommige straten een beetje gewoonte om bepaalde dingen gezamenlijk te doen, want als je eenmaal op de trap staat of bezig bent is het een kleine moeite om de rest mee te nemen.
Dit gaat vaak in goed overleg. Wellicht dat dit vroeger ook het geval was.
Het schoonmaken van goten is zo'n dingetje.
Als jij geen zin hebt om dit te regelen, zeg dat dan, geef aan dat jouw goten al geregeld zijn of geef ze het nummer van jou aannemer en laat ze zelf contact opnemen. (deze man komt het dan en dan bij mij doen, als jullie willen kan je hem zelf even bellen).

Ik zou vooral duidelijk zijn naar deze mensen, met ja en nee en niet ik ga er over nadenken oid. Alhoewel dat namelijk geen toezegging is geef je ze wel hoop dat je het gaat regelen.
Ik zou duidelijk aangeven dat je best bereid bent contactgegevens aan ze te geven maar dat ze het zelf moeten regelen verder met die mensen. Zo weten ze waar ze aan toe zijn en wat ze van je kunnen verwachten.

Ik snap ook wel dat als je eenmaal begint met regelen dat je straks mantelzorger bent en er steeds meer bijkomt. Op bovenstaande wijze help je ze op weg maar moeten ze het regelwerk zelf doen en kan je zo de boot afhouden.


Ik kan me voorstellen dat zij 'in spanning' op antwoord wachten. Kans is groot dat ze weinig te doen hebben en zich vooral zorgen maken om alles wat moet en dat zijzelf niet (meer) kunnen.

Ik zou ten eerste heel duidelijk zijn.
En ten tweede kan het zijn dat een of beide buren aan het dementeren zijn. Het hóeft niet, maar kan wel en ook dat versterkt het gevoel van hulpeloosheid. Misschien kun je eens contact opnemen met hun verhuurder, de wijkagent of een wijkvereniging. Dan krijgen zij waarschijnlijk wat ze nodig hebben en word jij niet meer lastig gevallen.

Nicje87

Berichten: 9850
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Klussen aan rijwoning/burendingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 23:17

Stiekem hoop ik dat wanneer ik die leeftijd heb, mensen om mij heen met mij mee willen denken. Ikzelf zou het dan ook niet zo'n probleem vinden en evt met de andere buren overleggen of hun goot ook nog gedaan moet worden.

Ik denk inderdaad dat je het beste wat duidelijker kan zijn. Evt zeggen dat je vader op korte termijn geen tijd heeft en dat de buurjongen niet meer bijklust.