Ik woon in een tussenwoning, jaren 70, oude huurwoningen zijn het... Een blok van vier, waarvan er 3 particulier zijn en 1 verhuur (woningcorporatie). De mijne is in mijn eigendom. Net als de woningen van mijn directe buren.
Aan de ene kant woont een jong stel waar ik heel goed contact mee heb. Aan de andere kant woont een oud stel (85+).
Nu wil het zo zijn dat ik mijn woning heb gekocht van een jongen wiens vader nu mijn collega is. De oudere buren waren erg gesteld op deze jongen en hij heeft aardig wat bij hun gebeund. En ze weten (helaas) dat zijn vader nu een collega van mij is.

Dus enkele weken geleden kreeg ik allemaal vragen. Of ik de vader van wel even wilde vragen of hun zoon naar hun CV ketel kon kijken. Want die zou hij ook hebben geïnstalleerd.
Daarnaast de vraag of mijn vader de dakgoten wel even wilde schoonmaken. Nou, dat wil hij vast wel even, ALS HIJ TIJD HEEFT. Maar goed, ik maak me niet extreem druk (de afgelopen 3 jaar vonden ze het namelijk ook niet zo nodig) en ik heb ook andere dingen aan mijn hoofd. Ik heb overigens alleen maar gezegd dat ik het hem zou vragen en dat heb ik nog niet gedaan. Ik heb geen toezeggingen gedaan.
Twee weken geleden ofzo was ik mijn kat kwijt. Deze heeft bij de buren in het schuurtje opgesloten gezeten. Hier kom ik straks op terug...
Ik heb mijn collega gevraagd of hij de boodschap aan zijn zoon wilde doorgeven. Dat vind ik eigenlijk al veel en ver gaan in het kader van privacy. Maar soit, het zijn oude mensjes, dus ik heb dat gedaan. En er duidelijk bij gezegd tegen mijn collega dat nee ook een antwoord is en ik dat ook best wil doorgeven. Maar hij zou het vragen. Dan is voor mij de kous af, toch?
Nouja, aangezien ik het vrij druk heb en m'n vader ook zo z'n eigen leven, hobby's en klussen heeft, heb ik hem nog niet gevraagd voor de dakgoten, aangezien ik de klussen een beetje opspaar...
Nu moest ik vanmiddag even een pakketje bij de buren vandaan halen (ik vind dat echt zooo niet leuk, maar deze kon ik niet anders laten bezorgen en dus ontkwam ik hier niet aan), en kreeg ik meteen een vragenvuur, wat uiteraard begon met "Kom maar even binnen." (dat heb ik geweigerd, want ja, Covid)
Wanneer mijn vader de dakgoot komt schoonmaken? Want straks is het winter en dan kan het niet meer...

Toen ik de boot afhield (en ze door had dat ik echt niet binnen wilde komen) kreeg ik een wat sikkeneurig (is dat een bekend Nederlands woord?) antwoord: "Nou ik pak het pakketje wel."
Ik krijg het pakketje in de handen gedrukt met de mededeling "de kat heeft hier laatst ook in de gordijnen gehangen".
Nou welkom thuis na een pittige en lange werkdag...

Dus ik ben eerst naar de andere buren gegaan omdat daar ook een pakketje lag... En die gaven heel simpel de reactie: "Jij bent niet verantwoordelijk voor hun problemen. Je kan hoogstens vragen wat ze willen met die opmerking over het gordijntje."
Ik moet dit toch even van me afschrijven, dus dat doe ik hier ook nog een keer... Wat vind Bokt hiervan?
Ik heb nog nooit in een rijwoning gewoond, hoe normaal is het om dit soort klussen te delen? Om je buren met de organisatie ervan te belasten?
Wat is een 40 jaar oud schuurgordijntje überhaupt nog waard? Ik bedoel, de verzekering ziet me aankomen... Bovendien wie zegt dat er een causaal verband is? Als mijn kat in dat schuurtje kan komen, dan kan een andere kat dat ook. En we hebben hier veel loslopende katten...
En opzich heb ik geen probleem om mijn tuin af te schermen en wil ik dat in de toekomst ook, maar ik kan niet alles tegelijk, dus speelt mijn kat nu nog in de rest van de buurt. Daarover krijgen we overigens nooit klachten in de buurt (zeer katvriendelijke buurt) dus ik denk niet dat dat de discussie hoeft te zijn.
Buurman had fijne tips, ik ben benieuwd of jullie nog ideëen hebben... En belangrijker, of jullie zelf de stap zouden zetten om het gesprek weer op te pakken.