Vaarbewijs 1 en 2 halen?

Moderators: Essie73, Polly, xingridx, Firelight, Ladybird, Muiz, Mjetterd, NadjaNadja, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 26299
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Vaarbewijs 1 en 2 halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 12:43

Al enige tijd denk ik na over het halen van vaarbewijs 1 en 2. Niet dat ik direct wil gaan varen, maar het is net als een rijbewijs een internationaal bewijs wat niet verloopt en wel eens handig kan zijn. Je kunt dan een bootje huren en dat lijkt me wel eens wat op vakantie. Gewoon zelf naar een duikstek varen met wat mensen, anker uit, plons. Als je dus met een groepje dit doet, dan kun je afspreken steeds 1 met vaarbewijs aan boord. Dit scheelt enorm in de kosten. Zeker zoals een paar weken terug waar ze dus 110 euro per persoon vragen voor een stukje met een rib voor een duik van maximaal 2.5 uur duiktijd, de ingang van de grot was eenvoudig zichtbaar vanaf de oppervlakte. Dat kan dus met een vaarbewijs goedkoper en vrijer.

Vaarbewijs 1 schijnt makkelijk te zijn, boekje lezen, examen doen, klaar.
Zijn dit ook jullie ervaringen?

Vaarbewijs 2 is wat lastiger, sommigen vinden een cursus fijn, anderen zeggen als je goed kunt lezen kun je dit ook zo halen. Wat is waar? Heb je een cursus gedaan? En vond je het moeilijk?

Heb je ook een marifooncursus gedaan?

Nayomie
Berichten: 32808
Geregistreerd: 31-12-10

Re: Vaarbewijs 1 en 2 halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:46

Bekenden van mij hebben vaarbewijs 1 en 2 gedaan, 1 vonden zij een stuk makkelijker dan 2. Een van de bekenden heeft de marifoon ook gedaan.

Melisjeee
Berichten: 1335
Geregistreerd: 09-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:47

Ik heb mijn vaarbewijs 1 alweer een jaartje of 6 geleden gehaald. Dat was inderdaad een kwestie van boekje lezen, alles goed doornemen en examen doen (destijds nog bij Vamex). Vaarbewijs 2 wil ik al een tijdje aan beginnen, maar ik heb er gewoon de tijd nog niet voor gevonden. Ik ben al wel voor een deel begonnen, maar hij is wel pittiger dan 1. Sommige mensen pakken door en doen meteen 1 en 2 examen achter elkaar, je zit er dan toch al in.

x_ankieee

Berichten: 1299
Geregistreerd: 23-02-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 12:49

Ik heb op dit moment vaarbewijs 1, dit is in principe voor Nederland eigenlijk wel voldoende. Althans, ik vaar veel (met een snelle rib) en heb nog nooit 2 nodig gehad. Ik heb 1 gedaan met een online cursus, wel een boek erbij besteld omdat ik dit persoonlijk makkelijker vind leren. Wat je zegt met “boekje lezen en klaar” vind ik absoluut onzin, je moet veel leren en details kennen. Ik zou er niet té makkelijk over denken. Ik heb geen marifooncursus gedaan, ik vaar ook niet met boten met marifoon. Maar, het is altijd handig om te hebben en zeker leerzaam! Zie zo veel idioten op het water omdat ze de regels niet kennen :+

8nnemiek

Berichten: 43677
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vaarbewijs 1 en 2 halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:05

Wij hebben een vrij groot schip, maar geen vaarbewijzen :+ Een vaarbewijs is hier in Nederland niet nodig voor een schip onder de 15 meter dat niet hard kan varen. Maar een marifoonbewijs heeft mijn vriend wel. Dat is verplicht als je een marifoon aan boord hebt. Ook als je die niet gebruikt.

Vaarbewijs 1 schijnt niet heel lastig te zijn. We hebben de boeken gelezen en het lastigste is de boeien leren herkennen en de voorrangsregels kennen vind ik.
Er komt in de toekomst naast het theorie examen ook een praktijk examen voor vaarbewijs 1, maar dat is uitgesteld vanwege corona.

tamary

Berichten: 29436
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:10

8nnemiek schreef:
Wij hebben een vrij groot schip, maar geen vaarbewijzen :+ Een vaarbewijs is hier in Nederland niet nodig voor een schip onder de 15 meter dat niet hard kan varen. Maar een marifoonbewijs heeft mijn vriend wel. Dat is verplicht als je een marifoon aan boord hebt. Ook als je die niet gebruikt.

Vaarbewijs 1 schijnt niet heel lastig te zijn. We hebben de boeken gelezen en het lastigste is de boeien leren herkennen en de voorrangsregels kennen vind ik.
Er komt in de toekomst naast het theorie examen ook een praktijk examen voor vaarbewijs 1, maar dat is uitgesteld vanwege corona.

Maakt het aantrekkelijk om toch nu rap nog vaarbewijs 1 te halen lijkt mij. Nu kan dat zo te lezen nog online en dus op de tijd die jouw het beste uitkomt.

8nnemiek

Berichten: 43677
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vaarbewijs 1 en 2 halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:15

Online examen gaat niet voor zover ik weet, of dat moet vanwege corona zijn ingevoerd?
Maar we zijn inderdaad van plan om deze winter eens het examen aan te vragen :j

Mer1980

Berichten: 19123
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:15

Ik heb vaarbewijs 1 & 2 in één keer gehaald. Eerst een cursus aangeschaft van €19,- via Groupon gewoon online en een week later meteen een dubbel examen ingepland. Vaarbewijs 1 is vrij simpel, beetje logica en stampen, vaarbewijs 2 is echt een stuk lastiger. Ik ben erg goed in wiskunde dus het zat er zo in, maar dat is absoluut niet voor iedereen vanzelfsprekend, dat moet je echt snappen anders gaat het niet lukken. Ik heb alles in 1 x gehaald, maar heb er heel veel mensen gesproken die al voor de 4e of 5e keer voor vaarbewijs 2 gingen :=

Marifoon staat nog op het lijstje, maar nog geen tijd voor gehad. Schijnt ook gewoon stampen te zijn.

Edit: Examen heb ik in Zwolle gedaan. Gewoon achter elkaar. Wel al een jaar of 8 geleden... :=
Laatst bijgewerkt door Mer1980 op 29-09-20 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:17

Mijn man heeft vaarbewijs 1, is met 2 bezig hij heeft online examens geoefend en uitleg gevolgd. Hij zou in april examen hebben gehad maar corona gooide roet in het eten nu nog erg weinig examenplaatsen vrij in onze regio. We hebben het wel dringend nodig nu we een boot van 20 m hebben die best snel is we mogen nu enkel op het veerse meer varen maar we willen er ook af kunnen. Mijn vader heeft mee gevaren toen we de boot gingen ophalen hij heeft vaarbewijs 1 en 2 maar om die nu elke keer mee te nemen..... 1 was een fluitje van een cent 2 is iets pittiger maar wel goed te doen.

germie

Berichten: 26299
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 13:23

Boeken en aantekeningen van een cursus kan ik van iemand lenen. Die persoon heeft nog geen examens gedaan, maar wel de combicursus 1 en 2. Die zegt 1 is makkelijk, 2 lastiger, maar leen de boeken maar eens en kijk of je er wat mee kunt. Dat moet ik dus even inplannen, woont niet direct in de buurt helaas.

Juist omdat er geen praktijk in zit is het interessant. Ik heb namelijk niet direct plannen om zelf te gaan varen, het zal dan erg incidenteel worden met een huurrib. Een eigen boot of schip zit er zeker niet in. Ook financieel niet. Maar het zou bijvoorbeeld ook handig zijn dat je kunt zeggen tegen een schipper op een schip met duikers: duik jij nu maar even, ik mag het schip ook besturen als de nood aan de man is (schip ligt vaak voor anker als er gedoken wordt). Bij veel boten waar ik wel op meega is er wel een marifoon aan boord. Een marifoon wordt zelfs gebruikt door zeekayakkers, dus dat is dan wel ook nog nodig. Een boot besturen in binnenwater zal niet snel gebeuren. Daarom dus vaarbewijs 2.

Mer1980

Berichten: 19123
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Vaarbewijs 1 en 2 halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:29


germie

Berichten: 26299
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 13:33

Mer1980 schreef:
Deze heb ik gedaan: https://www.groupon.nl/deals/sneljevaarbewijs-net-1

Je moet dan nog wel even een plotter, passer en geodriehoek bij de Bruna halen ofzo. Kaarten voor vaarbewijs 2 kun je downloaden en printen. (even uit mijn hoofd)

Bedankt. Passer e.d. kan ik ook wel lenen of kopen.

Maarre, hoe lang blijft die online cursus geldig? Als ik die nu koop, kan ik die dan ook over een paar maanden nog inzien?

Mer1980

Berichten: 19123
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Vaarbewijs 1 en 2 halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 13:43

Die van mij was toen 6 maanden geldig, ik kreeg een herinneringsmail van Groupon dat ie bijna afliep en toen had ik nog maar 2 weken :D dus maar meteen dubbel examen ingepland om er daarna achter te komen dat vaarbewijs 2 iets meer werk was dan gedacht :D maar gelukt dus al adviseer ik wel iets eerder te beginnen dan ik ;)

germie

Berichten: 26299
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 14:21

Mer1980 schreef:
Die van mij was toen 6 maanden geldig, ik kreeg een herinneringsmail van Groupon dat ie bijna afliep en toen had ik nog maar 2 weken :D dus maar meteen dubbel examen ingepland om er daarna achter te komen dat vaarbewijs 2 iets meer werk was dan gedacht :D maar gelukt dus al adviseer ik wel iets eerder te beginnen dan ik ;)

Aha, dan wacht ik nog even met bestellen. Als je nu gewoon de boel kunt downloaden is het ook prima, maar je wilt natuurlijk wel wat proefexamens maken. Ik ga denk ik niet voor het dubbele examen, want dan schijn je ook voor 1 te kunnen zakken omdat het samen telt. Dus dan doe ik gewoon 2 losse examens.

Groupon schrijft:
Voorwaarden
Geldigheid: 12 maanden vanaf het moment van aankoop op alle dagen van de week.

Dus dan wacht ik even tot eind oktober.