Duurzame (fiets)regenkleding

Moderators: Mjetterd, Giolli, ynskek, Dani, Sica, Polly, Ladybird, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

mar_fay

Duurzame (fiets)regenkleding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-20 15:55

Ik loop tegen een praktisch probleem aan: regenkleding. Uit duurzame overwegingen doe ik praktisch alles op de fiets, specifiek een ligfiets. Nu heb ik nieuwe regenkleding nodig; al het oude is echt, echt kapot of meer geschikt voor de tropen dan voor Nederlands winterweer. Maar normaal gesproken probeer ik (verantwoorde/biologische) kleding zonder plastic te kopen... dat gaat 'm nu natuurlijk niet worden. Nu ben ik m'n opties aan het afwegen en word ik niet meer wijs uit alle soorten materiaal (alles heeft wel negatieve eigenschappen) en de opties, dus wie weet heeft er iemand goede input :)

Wat zoek ik?
- Sportieve fietsregenbroek en regenjas, regenjas liefst met uitneembare voering zodat ik ook direct een winterjas heb.
-I.v.m. ligfiets: In de jas liefst geen 'normale' rits, maar een half-zip, het water verzamelt zich met langdurige regenbuien anders op mijn buik en daar gaat het dan door de rits heen. In de broek daarom liefst een rits/opening aan de zijkant of goede dubbele lagen/knopen. Broek moet strakke of in te stellen pijpen hebben en een overlappend stukje (evt. plus veterhaakje) voor de schoen is een pre.
- Liefst geen zwart maar geel / blauw / rood / oranje / anderszins opvallend en met reflectie erop.
- Zonder zeem want ik heb geen 'zadel' :=

Dat is nog best te vinden, maar als je dan let op het duurzame aspect dan heb ik deze eisen (waarvan ik weet dat waarschijnlijk niet alles in te willigen is):
- Gaat lang mee, dan denk ik aan minimaal 5 jaar, en dat mag best wat kosten.
- Liefst fair en / of zich houdend aan (te verifiëren!) duurzaamheidseisen geproduceerd.
- Materiaal zo duurzaam mogelijk / min mogelijk belastend voor het milieu/klimaat.

Ik ben heel benieuwd naar tips, verdiepende artikelen over bepaalde materialen (gore-tex, polyester, nylon...) met dit gebruiksdoel in ogenschouw genomen en alles wat maar kan helpen om deze zoektocht nog ingewikkelder en hopelijk, uiteindelijk, duidelijker te maken :))

Mijn kleurrijke kunstelaarswerk vind je op mijn website, facebook of instagram :)

Roquen

Re: Duurzame (fiets)regenkleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 16:08

Patagonia is een merk voor buitensporters dat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan.

20 years from now, you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do.
    So throw off your bowlines, sale away from the safe harbour and catch the trade winds in your sails.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 16:09

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-20 16:18

Roquen schreef:
Patagonia is een merk voor buitensporters dat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan.

Goeie! Weet ik eigenlijk best, maar zoals gezegd was ik de weg even kwijt... dankjewel! :j
Als je naar hun website gaat is de eerste pagina nu ook direct: 'view our rain wear' :')

Eilish schreef:
Ken je de regenrok al? Die heb ik voor mijn gewone fiets.
https://capcoat.nl/product/capcoat-dame ... rok-zwart/

Een regenrok is op de ligfiets helaas niet praktisch, aangezien die opwaait en vast kan komen in mijn ketting (die is helemaal open). Bovendien biedt het veel weerstand en dat is op langere afstanden niet fijn. Wel een goeie voor gewone fietsen denk ik inderdaad, zeker voor kortere afstanden :j

Mijn kleurrijke kunstelaarswerk vind je op mijn website, facebook of instagram :)

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 16:32

Ik kijk altijd naar wat mijn oude vrienden in Stavanger, Noorwegen dragen/droegen. Die waren wat jas betreft allemaal fan van Bergans. Ik heb er ook één, die van mij is echt super waterdicht. EN in alle kleuren te krijgen, inclusief binnenvest. Ook in het roze (mocht je dat willen haha).
Misschien hebben ze ook regen broeken, dat weet ik niet.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

mar_fay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-20 12:18

Ik ben inmiddels geslaagd :j en bijna alles voldoet aan mijn eisen - duurzaam, gerecycled, geen rits van voren, blauw, reflectie en verstelbaar. Helemaal top! Ik heb het besteld via de websites van de fabrikanten (Patagonia en Vaude) zelf, dus verwacht het volgende week te krijgen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie