Sinds een paar maanden ben ik me aan het verdiepen in het boeddhisme. Ik heb het gevoel dat deze levenbeschouwing goed aansluit bij hoe ik in het leven (wil) sta(an). Nu ik steeds serieuzer probeer om de 3 hogere trainingen en de 5 voorschriften te volgen/toe te passen, komen er vanzelfsprekend vragen bij me op.
De twee voorschriften waar ik momenteel veel over nadenk en aan werk zijn het niet roddelen (incorrect spreken) en het niet tot je nemen van geestbedwelmende middelen.
Het niet roddelen vind ik lastig, omdat ik als ik er goed over nadenk vaak over andere mensen praat. Ik denk momenteel na over waar de grens met roddelen ligt en hoe vaak ik deze grens overschrijd. Het geeft me veel nieuwe inzichten en ook stof tot nadenken

Geen alcohol drinken vind ik op zich niet echt een probleem. Ik ben geen typische "drinker", maar kan een glas goede rode wijn bij het diner op z'n tijd wel waarderen. Het doel van het niet drinken van alcohol is als ik het goed begrijp, dat de geest altijd helder is en niet bedwelmd raakt. Wat mij dan weer doet nadenken of dat ene glas rode wijn per 2 weken geestbedwelmend is. Schaad ik het voorschrift als ik dit glas nog neem? En in hoeverre wil ik dit voorschrift in zijn geheel naleven? Hoe doen/zien jullie dit?
Ik ben me er van bewust dat je diverse voorschriften op je eigen manier moet interpreteren (zoals het niet lijden/kwetsen van andere wezens en dat eventueel doortrekken naar vegetarisch eten), en dat het er om draait om vragen te stellen en na te denken over dingen. Ik vind het dan ook interessant om te weten hoe anderen de voorschriften interpreteren en toepassen.

Zijn er bokkers die boeddhistisch zijn en zo ja, welke stroming volgen jullie? Waar ik vooral erg benieuwd naar ben is hoe jullie dit in het dagelijks leven toepassen. En hoe verwerken jullie de 5 voorschriften in het dagelijks leven?