Carpoolkosten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Re: Carpoolkosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 23:52

Ik vind het een goede keuze van je hoor ts!

Ik zou het ook een beetje gierig vinden als de wegenbelasting doorberekent wordt, zelfs als het op structurele basis is. Want jij (en/of je ouders) hebben zelf gekozen om een auto aan te schaffen en daar hoort wegenbelasting bij. En jullie hebben ook zelf gekozen voor diesel. Tja dan weet je dat dat hoger is. Maar dat bedrag heb je sowieso. Ook als ze niet meerijdt of als je zelfs niet meer naar Wageningen gaat. Als je zo gaat redeneren gaat je vader straks ook beginnen over de onderhoudskosten die misschien hoger worden omdat je elke dag naar Wageningen moet en dat ook voor haar is.

Het meerijden heeft alleen (in kleine mate) invloed op je dieselverbruik. En ja of ze nou wel of niet meerijdt die kosten zullen wel ongeveer gelijk zijn. Maar als ze op structurele basis meerijdt vind ik het wel netjes als ze daaraan meebetaald. Vooral omdat ov voor haar waarschijnlijk gratis is. Maar ik vermoed niet te doen naar Wageningen. En zo heb je nog iets aan het meerijden. Maar meer doorberekenen vind ik gek. Want wat als ze een week ziek is en het meerijdt, hoe ga je dat dan doen? Bij goede vrienden heb ik nooit brandstofkosten gevraagd als ik reed. Maar ik snap dat die grotere afstanden zijn en zeer structureel. Dan zou ik zelf de brandstofkosten berekenen en delen door 2. Wel zou ik niet van de meeste positieve scenario uitgaan maar meer de realistische. Leuk dat jouw auto 1 op 20 rijdt. Maar dat is dan wel op lange rechte stukken. Er staat daar ook wel eens file. En als je steeds moet remmen en optrekken dan verbruik je meer. Dus wellicht gewoon kijken wat jouw auto aangeeft na een periode rijden? Of anders als er 18 euro uitkomt afronden naar 20. Maar doorbereken van wegenbelasting of andere kosten zou ik echt niet doen. Zeker niet omdat ze zo goede vriendin is

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 00:00

Fijn dat je er uit bent TS. Ik haal nog even onderstaande quote aan, je hebt het hier over de wegenbelasting, die je hebt verdeelt over het aantal ritten. Maar je gaat daar al scheef, omdat je de auto waarschijnlijk ook nog wel gebruikt voor andere doeleinden. Je kunt het dus niet zo simpel stellen.

Overigens vind ik een bijdrage aan de dieselkosten normaal, een bijdrage aan afschrijving en belasting is met als je het zakelijk doet. Ik zou de dieselkosten ook niet tot op de cent nauwkeurig uitrekenen, hiernaar het afronden op een bepaald bedrag per maand.

Han21 schreef:


Je hebt alleen maar meer kans dat dan een vriendin op een gegeven moment wel zegt: prima ik koop wel een scooter of ov. En dan moet je alsnog alles zelf betalen.[/quote]


Ov is helaas niet mogelijk vanuit onze locatie, we hebben allebei studenten-ov en hadden die natuurlijk het liefst gebruikt...

Bij alleen brandstof is het 2.80 per keer, dus heen en terug.
We betalen 92.33 euro wegenbelasting per maand, wat dus op 1.50 per keer zal komen (3/2).

Ik ga voorstellen dat ik haar deel wegenbelasting gewoon zelf betaal en dus alleen de brandstofkosten doorbereken. Dat lijkt me de beste oplossing.[/quote]

Amber_anne

Berichten: 6927
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Carpoolkosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 08:53

Dieselkosten lijken mij ook meer dan redelijk. Als de ouders het al aangeboden hebben dan zal het vast zonder slag of stoot gaan

Een collega van mij heeft ooit gevraagd of ik met haar mee wilde rijden naar werk. Prima hoefde ik geen bus abonnement meer te halen. Fietste wel naar dezelfde plek als de bus dus scheelde mij in tijd weinig. Toen kwam ik zelf met het idee om d helft van het benzine geld te betalen. Kreeg ik als antwoord terug dat dat oneerlijk was want zij moest ook nog wegenbelasting, verzekering en afschrijving van de auto betalen. De berekening die zij daarvoor maakte was zoveel dat zij gratis naar werk kon rijden. Ik heb gepasseerd en gezegd dat ik wel met de bus ging.
Vind het gierigheid ten top om te betalen voor meer dan brandstof en ga daar dus ook niet aan mee doen.

marleen_88

Berichten: 14072
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Carpoolkosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 09:51

Ik vind het ongepast dat de wegenbelasting doorberekend wordt, geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt om door te voeren.
Diesel vergoeding lijkt mij prima en zo to lezen haar ouders ook, opgelost dan toch.

ingvdh

Berichten: 6374
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 10:18

Ik zou een prijs per keer afspreken en klaar.

Als het een enkele keer is zou ik er geen punt van maken, maar structureel wel, vriendin heeft immers nu geen reiskosten, maar TS moet haar ouders wel brandstofkosten betalen.


Ik ken iemand met vriendenclub en een auto, de rest van de vrienden had geen auto, dus hij moest altijd rijden. Maar de vrienden betaalden nooit eens mee aan de brandstof kosten terwijl degene met de auto onwijs krap zat en elke cent bij elkaar moet schrapen. Dan kan je wel vinden "hij rijdt toch" maar dat is toch niet fair? Die vrienden hadden het ruimer juist omdat ze geen auto hadden, maar op deze manier profiteerden ze er wel van. Dat vind ik het gepast dat ze ook een bijdrage doen zodat iig de benzine kosten betaald zijn voor die rit.
Persoonlijk vind ik dat het over en weer moet gaan en niet dat een iemand altijd maar voor de kosten opdraait. Daarbij leg ik het echt niet op een weegschaal, vaak rijd de een en betaald de ander de koffie, dan is het toch ook goed?

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Carpoolkosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 10:21

Netjes opgelost TS!

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Re: Carpoolkosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 11:16

Ik zou idd ook een prijs per keer doen die je eventueel wel wekelijkse of maandelijkse laat betalen. Maar niet 1 vaste prijs per week of maand. Daar ga je dan misschien ook gedoe over krijgen. Want de ene week moet je misschien 5x en de andere week 2 x per week naar school. Of als jij een week ziek bent, dan moet ze je nog betalen terwijl ze niet mee kan rijden en betalen voor een alternatief om op school te komen.
Ik denk dat je het minste kans op gedoe hebt hier later over als je een prijs per keer rekent. Zodat zij werkelijk betaald voor de keren dat ze ook echt meerijdt.

Anders gaat het misschien toch vroeg of laat wrijven in jullie vriendschap en dat wil je ook niet.

Ik had dat met mijn beste vriendin jaren geleden. Ik had zelf een auto en zij niet. Als ze die van haar ouders gebruikte moest ze ook benzinevergoeding betalen aan haar ouders. Ik snap dat dat vervelend is. Maar ik moest ook zelf de benzine betalen die ik in mijn auto gooide.
Maar omdat ik dus een auto had reed ik meestal. Wekelijks zaten wij met de vriendengroep bij elkaar en pikte ik haar op. Was voor mij aardig op de route, maar 1 km om. En op de terugweg zette ik haar thuis af. Dit gebeurde minimaal 1 x per week maar meestal 2 x per week.
Daarnaast deden we ook wel leuke dingen etc. En reed ik eigenlijk heel Nederland met haar door. En als we in het weekend uitgingen reed ik zo 80% van de keren.
Toen mijn auto bij de garage stond en ik haar 1 x niet op kon pikken om naar de vriendengroep te gaan. Kwam ik er via de app achter dat zij wel ging en de auto van haar ouders ging gebruikte. Toen ik een niet zo subtiele hint maakte dat ik ook wel wilde maar geen auto had (wij mochten niet alleen fietsen in het donker). Kwam er een opmerking dat ze mij eigenlijk niet op wilde halen want dan moest ze omrijden en dat koste teveel brandstof.
Nou je kan mij een aansteller noemen. Maar het heeft mij echt wel gekwetst die opmerking. Ik heb jaren (zeker 2/3 jaar als het niet meer was) voor haar omgereden. Een mini stukje maar toch vaak 2 x per week. Nu moest zij 1 x een wat grotere stukje (a 6km) omrijden voor mij was dat opeens een probleem. Terwijl ik met uitgaan ook meestal reed. En met haar naar Friesland, de Achterhoek en weet ik veel waar heen ben gereden zonder een bijdrage te vragen of dat die aangeboden werd. Ze bedoelde die opmerking niet om mij te kwetsen. Het was gewoon puur uit gierigheid voor zichzelf dat ze dat zei. Maar ik trek het mij dat wel persoonlijk aan. Dat je jaren iemand Prive chauffeur was bij wijze van spreken. Daar nooit moeilijk over gedaan hebt. En er ook echt geen moeite mee had. Maar als ze terug een paar km om moest rijden was dat opeens te ‘duur’.
Heel verhaal maar ik bedoel gewoon te zeggen. Dat zelfs als je denkt dat je vriendschap super goed is. Kan dit vroeg of laat voor wrijving zorgen. Dus kun je maar beter eerst goed bespreken.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:50

Daantj__ schreef:
Ik zou idd ook een prijs per keer doen die je eventueel wel wekelijkse of maandelijkse laat betalen. Maar niet 1 vaste prijs per week of maand. Daar ga je dan misschien ook gedoe over krijgen. Want de ene week moet je misschien 5x en de andere week 2 x per week naar school. Of als jij een week ziek bent, dan moet ze je nog betalen terwijl ze niet mee kan rijden en betalen voor een alternatief om op school te komen.
Ik denk dat je het minste kans op gedoe hebt hier later over als je een prijs per keer rekent. Zodat zij werkelijk betaald voor de keren dat ze ook echt meerijdt.

Anders gaat het misschien toch vroeg of laat wrijven in jullie vriendschap en dat wil je ook niet.

Ik had dat met mijn beste vriendin jaren geleden. Ik had zelf een auto en zij niet. Als ze die van haar ouders gebruikte moest ze ook benzinevergoeding betalen aan haar ouders. Ik snap dat dat vervelend is. Maar ik moest ook zelf de benzine betalen die ik in mijn auto gooide.
Maar omdat ik dus een auto had reed ik meestal. Wekelijks zaten wij met de vriendengroep bij elkaar en pikte ik haar op. Was voor mij aardig op de route, maar 1 km om. En op de terugweg zette ik haar thuis af. Dit gebeurde minimaal 1 x per week maar meestal 2 x per week.
Daarnaast deden we ook wel leuke dingen etc. En reed ik eigenlijk heel Nederland met haar door. En als we in het weekend uitgingen reed ik zo 80% van de keren.
Toen mijn auto bij de garage stond en ik haar 1 x niet op kon pikken om naar de vriendengroep te gaan. Kwam ik er via de app achter dat zij wel ging en de auto van haar ouders ging gebruikte. Toen ik een niet zo subtiele hint maakte dat ik ook wel wilde maar geen auto had (wij mochten niet alleen fietsen in het donker). Kwam er een opmerking dat ze mij eigenlijk niet op wilde halen want dan moest ze omrijden en dat koste teveel brandstof.
Nou je kan mij een aansteller noemen. Maar het heeft mij echt wel gekwetst die opmerking. Ik heb jaren (zeker 2/3 jaar als het niet meer was) voor haar omgereden. Een mini stukje maar toch vaak 2 x per week. Nu moest zij 1 x een wat grotere stukje (a 6km) omrijden voor mij was dat opeens een probleem. Terwijl ik met uitgaan ook meestal reed. En met haar naar Friesland, de Achterhoek en weet ik veel waar heen ben gereden zonder een bijdrage te vragen of dat die aangeboden werd. Ze bedoelde die opmerking niet om mij te kwetsen. Het was gewoon puur uit gierigheid voor zichzelf dat ze dat zei. Maar ik trek het mij dat wel persoonlijk aan. Dat je jaren iemand Prive chauffeur was bij wijze van spreken. Daar nooit moeilijk over gedaan hebt. En er ook echt geen moeite mee had. Maar als ze terug een paar km om moest rijden was dat opeens te ‘duur’.
Heel verhaal maar ik bedoel gewoon te zeggen. Dat zelfs als je denkt dat je vriendschap super goed is. Kan dit vroeg of laat voor wrijving zorgen. Dus kun je maar beter eerst goed bespreken.

Hoe is het afgelopen met die vriendschap? Heb je de ongelijkheid durven bespreken?

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Carpoolkosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:52

Nou dat soort dingen dus. Die zou van mij niet meer mee mogen rijden :n Zoek het lekker uit.