Omgangsregeling kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bridgetF

Omgangsregeling kind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 20:09

Ik stel hier even een vraag voor een vriendin van mij, omdat we helaas het antwoord niet via Google kunnen vinden.

Een vriendin van mij zit in een scheiding. Ze heeft 3 kinderen, waarvan 1 kind zwaar autistisch is met een ontwikkelingsachterstand.
Een lief meisje, wel helaas met soms heftige drift en dwarse buien. Kind is rond de 10, dit vergt heel veel energie en aandacht.
Je kunt haar niet alleen laten, dus het is heel intensief.

Dan hebben ze nog een zoon, die adhd en nog iets heeft. De andere is een puber.

Zij zelf is een lieve zorgzame moeder, maar geeft wel eerlijk toe dat zij het niet ziet zitten om zo veel en langdurig alleen voor de kinderen te moeten zorgen.
Zoals ik haar zie, lijkt het me ook geen goed plan dat ze bijna de volledige zorg gaat doen, ze trekt nu al de kar niet, laat staan als ze het alleen moet gaan doen.

Bovendien zal ze straks waarschijnlijk ook moeten gaan werken.
De zorg voor de kinderen is haar nu al te veel. En straks staat ze er alleen voor, zorg, werk, huishouden ed
Ze is ook geen sterke vrouw, erg klein gehouden en zeer afhankelijk geworden van haar man en staat wat verder uit de maatschappij.

Nu wil haar toekomstige ex man de kinderen maar eens in de twee a drie weken hebben. Want zo zegt hij, hij moet werken en wil ook weekenden vrij hebben om te relaxen. Het komt hem ook niet doordeweeks uit ivm de drie ploegen diensten.
Zij werkt immers niet en moet dan maar accepteren dat zij de zorg voor de kinderen ong. 80 a 90 % moet gaan doen.

Zij wil een omgangsregeling waarbij ze om de week de kinderen "ruilen".

Weet iemand of ze hem kan verplichten om 50/50 de zorg te verdelen?
Laatst bijgewerkt door bridgetF op 10-09-20 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Re: Omgangsregeling kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:12

Het lijkt me dat je dat via advocaten zou moeten spelen als onderdeel van de scheiding. Maar als 1 vd ouders iets niet wil is het zo doorgaans ingewikkeld en een kwestie van lange adem. Is jouw vriendin daartoe in staat?

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 20:15

troi schreef:
Het lijkt me dat je dat via advocaten zou moeten spelen als onderdeel van de scheiding. Maar als 1 vd ouders iets niet wil is het zo doorgaans ingewikkeld en een kwestie van lange adem. Is jouw vriendin daartoe in staat?

Ze zijn bij een mediator, die ze helpt met de scheiding.
Ze durft dan bijna niet voor zich zelf op te komen en op het moment dat ze zegt hoe ze het wil, dan kan ze het niet goed beargumenteren en wordt ze weer onder geschoffeerd en schikt ze zich weer naar hoe haar man het wil om thuis weer in huilen uit te barsten.

Ailill

Re: Omgangsregeling kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:18

Kan ze dan niet iemand meenemen tijdens zo'n meeting? Goede vriendin van mij kon dit ook, nu had zij het niet nodig maar haar waardeloze ex zat daar met 4 man 'sterk' aan de andere kant v.d. tafel.

katybug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:19

Als het gaat zoals je zegt kan ze beter acuut stoppen met de mediator en een goede advocaat inschakelen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:20

Vrees dat co ouderschap moeilijk af te dwingen is. Even een andere hoek, ik heb ook een zorgintensief kind en dus herkenbaar met de problematiek.
Ze kan altijd de gemeente inschakelen, er zijn zorgboerderijen die bijvoorbeeld weekend, dag en vakantie opvang hebben. Mocht co ouderschap nu niks worden, kan ze altijd die richting opgaan. Heel veel sterkte voor je vriendin :(:)

katybug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:21

Ailill schreef:
Kan ze dan niet iemand meenemen tijdens zo'n meeting? Goede vriendin van mij kon dit ook, nu had zij het niet nodig maar haar waardeloze ex zat daar met 4 man 'sterk' aan de andere kant v.d. tafel.

4 man sterk?

Een scheiding is tussen man en vrouw en niet ook nog de familie en vrienden van. Beetje jammer dat zo’n ex even met versterking komt. Dat een mediator dat ook goed vindt zeg..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:21

Ze hebben die kinderen samen genomen, die zijn net zo goed van haar als van hem. Als ze beide zo erover denken moeten ze de kinderen óf laten adopteren óf laten opnemen zodat ze alleen het weekend thuis zijn (en dat hoeft nog niet eens). Dan hebben ze er zo min mogelijk last van.

Wat een kul... Man man man. Het is geen IKEA kast die ze moeten verdelen.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:23

Co ouderschap zal een rechter alleen accepteren als de ouder goed met elkaar overweg kunnen en ze het er beide mee eens zijn. Mocht er dus 1 niet aan mee willen werken kan de rechter dat dus niet opleggen.. helaas.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:23

katybug schreef:
Ailill schreef:

4 man sterk?

Een scheiding is tussen man en vrouw en niet ook nog de familie en vrienden van. Beetje jammer dat zo’n ex even met versterking komt. Dat een mediator dat ook goed vindt zeg..
Jazeker, zowel zijn beste vriend als zijn zus en nog een 'kennis' zat erbij. Nu verloopt het niet allemaal via de normale weg en zijn er meerdere instanties aan verbonden, daar kan het ook aan liggen. Maar mijn punt was dat de vriendin van TS misschien ook iemand mee kan nemen, het is best een ernstig onderwerp waar goed over moet worden gesproken, indien mogelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:24

Dat klinkt al iets waar mensen voor geleerd hebben. Die vraag kun je beter een advocaat stellen waarschijnlijk. Ik zou me wel ook afvragen of je iemand wil dwingen om voor je kinderen te zorgen. Als hij daar echt geen zin in heeft zal hij ze wellicht continue voor de tv parkeren en fast-food geven?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:24

Wat goed dat je vriendin dit aangeeft. Wat een moeilijke en oneerlijke situatie.
Vermoedelijk is het inderdaad beter om een advocaat in de arm te nemen.
Of iemand anders die haar kan ondersteunen. Maatschappelijk werker misschien?

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:25

Overigens, als de ene ouder er echt niet achter staat kan ik me ook niet voorstellen dat je dat als andere ouder dan met een fijn gevoel doet, 50/50 tegen de wil. Ook niet bevorderlijk voor welzijn van de kinderen, en helemaal niet met zorgintensieve kids. Mocht je er behoefte aan hebben, ik heb eventueel nog andere tips die te privé voor me voelen om te delen op internet.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 20:26

Ailill schreef:

Ik heb haar al voorgesteld om mee te gaan. Ze gaat dit eerst overleggen en vragen aan de mediator of dit mag. Tja dit zegt wel dat ze alles van een ander afhankelijk maakt en geen eigen beslissingen neemt.

Haar man wil ook niet dat ze een advocaat neemt, want dat kost onnodig geld. Hij is heel erg op de centen. Zo erg zelfs dat ze van hem zakgeld krijgt en daar moet ze het al jaren mee doen voor boodschappen en kleding. Ze heeft ook geen inzage in de financien. Ze heeft nu op mijn aandringen er om gevraagd bij de mediator, maar ook daar nog geen antwoord met resultaat op gekregen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:28

Dat moet idd allemaal via advocaten gebeuren en als het met een advocaat niet lukt moet het naar de jeugdrechtbank. Ben zelf een kind van gescheiden ouders, wel is het zo dat als moeder meer voogdij heeft de vader meer alimentatie moet betalen.
Laatst bijgewerkt door CalipsoLover op 10-09-20 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:28

Misschien kun je ook in een andere richting denken waarin hij dan een bedrag moet afdragen voor hulp in het huishouden of kinderopvang? Dan koopt hij de zorgplicht in feite af en heeft je vriendin het iets makkelijker.
Of dat ook kan heb ik geen flauw benul van. Het klinkt echter niet als een dituatie waar ze zonder advocaat uit gaan komen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:31

bridgetF schreef:
Ailill schreef:

Ik heb haar al voorgesteld om mee te gaan. Ze gaat dit eerst overleggen en vragen aan de mediator of dit mag. Tja dit zegt wel dat ze alles van een ander afhankelijk maakt en geen eigen beslissingen neemt.

Haar man wil ook niet dat ze een advocaat neemt, want dat kost onnodig geld. Hij is heel erg op de centen. Zo erg zelfs dat ze van hem zakgeld krijgt en daar moet ze het al jaren mee doen voor boodschappen en kleding. Ze heeft ook geen inzage in de financien. Ze heeft nu op mijn aandringen er om gevraagd bij de mediator, maar ook daar nog geen antwoord met resultaat op gekregen.

Dan juist zeker een advocaat gaan nemen, als vader op de centen zit en dan moeder 80-90% van de lasten van de kinderen moet gaan dragen wordt het financieel voor haar ook een pak zwaarder. Bij de advocaat wordt er een bedrag afgesproken, je kan op internet opzoeken wat je recht is en hoeveel je per maand kunt krijgen per kind. Als hij weigert dit bedrag te betalen kan dit van zijn loon afgetrokken worden als zij klacht indient.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:32

bridgetF schreef:
Ailill schreef:

Oef, dan zit ze best wel heel diep in de problemen, dat maakt het allemaal lastiger. Ik zou dan haar nog sterker adviseren om iemand mee te nemen, erkennen dat je zelf iets niet kunt is geen schande. Het spreekt juist kracht uit, en dat hebben zij en haar kinderen nu enorm hard nodig.

Ik maak van heel dichtbij diverse scheidingen mee, die allemaal 'vies' verlopen. Dan moet je echt heel sterk in je schoenen staan.

katybug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:37

[/quote]Jazeker, zowel zijn beste vriend als zijn zus en nog een 'kennis' zat erbij. Nu verloopt het niet allemaal via de normale weg en zijn er meerdere instanties aan verbonden, daar kan het ook aan liggen. Maar mijn punt was dat de vriendin van TS misschien ook iemand mee kan nemen, het is best een ernstig onderwerp waar goed over moet worden gesproken, indien mogelijk.[/quote]

Ja ik snap je punt maar was even verbaasd. Sterkte voor je vriendin ook!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:37

KimD schreef:
Ze hebben die kinderen samen genomen, die zijn net zo goed van haar als van hem. Als ze beide zo erover denken moeten ze de kinderen óf laten adopteren óf laten opnemen zodat ze alleen het weekend thuis zijn (en dat hoeft nog niet eens). Dan hebben ze er zo min mogelijk last van.

Je verwoord het nogal hard, maar mijn eerste gedachten toen ik de OP las waren ook bij de positie van de kinderen die beide ouders van zich af schuiven onder het motto "teveel belasting"... %)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:39

katybug schreef:

Jazeker, zowel zijn beste vriend als zijn zus en nog een 'kennis' zat erbij. Nu verloopt het niet allemaal via de normale weg en zijn er meerdere instanties aan verbonden, daar kan het ook aan liggen. Maar mijn punt was dat de vriendin van TS misschien ook iemand mee kan nemen, het is best een ernstig onderwerp waar goed over moet worden gesproken, indien mogelijk.[/quote]

Ja ik snap je punt maar was even verbaasd. Sterkte voor je vriendin ook![/quote]Snap ik, voor mij was het 'normaal' terwijl het dat natuurlijk helemaal niet is. D'r komt vandaag de dag zo enorm veel kijken bij een scheiding, dat heeft echt goede begeleiding nodig.

Dank je!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:39

Ze moet absoluut zelf een advocaat nemen die voor haar opkomt. Anders gaat ze later spijt krijgen. Laat haar proberen om een advocaat met toevoeging te krijgen, het vroegere pro-deo.

En ik vind het wel afschuwelijk om te lezen dat het voor beide ouders zo'n last is, misschien kunnen ze lijken of er iets te regelen valt voor de kinderen, een soort dagbesteding, of af en toe een weekend naar een pleeggezin om de moeder te ontlasten.

katybug

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:40

bridgetF schreef:
Ailill schreef:

Gelukkig moet hij alles op tafel leggen bij de scheiding, mits ze in gemeenschap van goederen getrouwd zijn natuurlijk

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-20 20:42

KimD schreef:

Ik snap je reactie, zo zou ik voorheen ook hebben gedacht, maar ik vind het ongeloof knap van haar dat ze het eerlijk toegeeft. Haar hart wil wel, maar haar lichaam en geestelijke gesteldheid kunnen het niet aan.
Ze houdt ongelooflijk veel van de kinderen, dat merk je aan alles. Ze gaat al jaren over haar eigen grenzen heen, maar onderschat het niet hoe intensief het is om 24/7 voor 3 kinderen te zorgen, waarvan 2 behoorlijke begeleiding nodig hebben. Ik had het vroeger ook weggewuifd, maar als je het van zo dichtbij mee maakt, zie en merk je pas hoe zwaar het is.
Daar komt bij dat ze van zich zelf een labiele vrouw is, totaal klein gehouden en niet sterk in haar schoenen. Het is de combinatie, die het heel moeilijk maken. De ene grens is de ander niet, daar kunnen en mogen we niet over oordelen.

Ik vind het in ieder geval erg mooi dat ze het toegeeft. Er zijn er zat die dat niet doen, misschien wel te veel.
Om dan maar te zeggen laat ze maar adopteren of opnemen, vind ik wel erg om te zeggen. De liefde is er niet minder om. Het is geen pak koekjes die je weg doet, omdat je ze niet lekker vind.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 20:43

Kuggur schreef:
KimD schreef:

Je verwoord het nogal hard, maar mijn eerste gedachten toen ik de OP las waren ook bij de positie van de kinderen die beide ouders van zich af schuiven onder het motto "teveel belasting"... %)

Jeetje, dit precies dacht ik ook gelijk :o

Beide ouders gaan scheiden, maar niemand wil de kinderen...
Wil ze wel haar kinderen brengen naar iemand die ze niet wil :?

Arme kinderen... is gezinshulp of een zorgboerderij voor het kind met autisme niks? Zodat ze zelf rust heeft?