Dit betreft België.
Stel, je hebt een leverancier. Van deze heb je een prijslijst eind mei ontvangen waarop jij jou verkoopprijzen baseert. Je plaats aanzienlijke bestellingen in de tijd net zoals nu eind augustus. Je ontvangt jou bestelling. De factuur ontvang je altijd ruime tijd later (week tot anderhalf) In de tussentijd wordt er uiteraard al van deze goederen verkocht. Vaak gaat er weer een grote bestelling uit voor je de factuur van de vorige levering hebt ontvangen.
Dus, je ontvang jou factuur en daarop zie je dat 1 bepaald product met maar liefst 20% is opgeslaan. Uiteraard is dit product jou bestseller

De leverancier meld mij dat dat niet aan hun is. Dat ik maar de factuur beter moet controleren. Ik geef aan dat ik moeilijk kan bestellen, 6 tot 7 grote palletten moet laten leveren en die dan nog anderhalve week apart moet stockeren eer ik ze kan verkopen zodat ik mijn prijs kan aanpassen aan de factuur. Mijn mening is dat, als er een prijswijziging wordt doorgevoerd, deze hoort gemeld te worden aan de afnemers. Indien je dit niet wilt hoor je altijd een up to date prijslijst online te hebben zodat de prijs kan gecontroleerd worden voor er wordt besteld.
Ik heb al veel opgezocht en vind enkel dat je bij prijswijzingen het contract mag opzeggen. Of voorbeelden hoe je een prijswijziging meld aan de klant. Nu heb ik geen contract. Ik bestel als zelfstandige bij de groothandel. Op heel regelmatige basis, nagenoeg wekelijks.
Klopt hun redenatie, dat ik alles maar moet gestockeerd houden en maar op de factuur moet zien als de prijzen opeens zijn opgeslaan. Of ben ik correct door te eisen dat de prijzen of ten alle tijdel moeten geraadpleegd kunnen worden of dat er bij aanpassingen een nieuwe prijslijst wordt doorgestuurd.
Tenslotte ga je ook niet tanken om pas na het tanken te weten wat het jou kost...