Cayenne schreef:Hallo TS. Ik herken het wel een beetje. Ik heb zelf door omstandigheden ook verlatingsangst.
Geen autisme maar het komt hier door gebeurtenissen in het verleden waardoor het wel te verklaren is.
Ik heb wel therapie (oa EMDR) gevolgd, maar helemaal weg is het helaas niet.
Ik zou absoluut een psycholoog in de arm nemen!
Bij mij werd steeds gezegd: "Ja, maar het is totaal onlogisch om je zorgen te maken!"
Ja, dat kun je wel zeggen, maar zo makkelijk werkt het helaas niet

Die angst blijft wel, want ik zie dan meteen de scenario's voor me.
En zo gek zijn die niet, want het hart van mijn man staat stil tijdens een epileptische aanval, dus ik ben echt bang dat het een keer niet op gang komt.
Gelukkig heeft hij al een tijd geen aanvallen meer, maar die angst dat het opnieuw komt blijft hangen.
Cayenne schreef:Happy_Hippie, ik heb mijn vorige bericht even aangepast met één van de redenen (er zijn er nog meer helaas).
Ja, ik kan het wel wat beter relativeren, vooral door therapie en geruststelling uit mijn omgeving. En natuurlijk mijn eigen relativeringsvermogen. Maar toch blijft het wel sluimeren hoor. Ik kan daarom ook heel slecht genieten van mooie momenten.
Hier herken ik mijzelf dus direct in!
Genieten van de mooie/ goede momenten lukt echt maar eventjes en dan komen al die gedachtes enzo weer 
Citaat:
"Bij mij werd steeds gezegd: "Ja, maar het is totaal onlogisch om je zorgen te maken!"
Ja, dat kun je wel zeggen, maar zo makkelijk werkt het helaas niet

"
Precies dit ook, tegen mij werd er dus ook steeds weer gezegd dat het totaal onlogisch om je zorgen te maken.
Brainless schreef:Heb je nog begeleiding?
Zo nee dan kun je een afspraak maken met je huisarts.
Deze kan je evt doorverwijzen naar de GGZ passend bij je hulpvraag.
Helemaal met PDD-Nos is het fijn iemand te vinden die met beide dingen ervaring heeft en je verder kan helpen.
@Marije-1997
Juist met verlatingsangst kan het zijn dat mensen zoals TS juist gaat claimen (omdat ze bang is de vriendschap te verliezen).
Tuurlijk is het belangrijk het bespreekbaar te maken, maar vaak zie je juist dat mensen minder makkelijk contact maken.
Om te zeggen dat ze het zelf moet lossen gaat niet helpen het is juist TOP dat TS erkent dat ze een probleem heeft waar ze tegenaan loopt en graag daar hulp bij wilt.
Mijn dochter heeft nu ook hulp (autisme en ernstig faalangst) en dat gaat nu super.
Jaren hebben mensen gezegd; joh je weet dat je het kan en hup doen.. maar zo werkt het niet.
Nee, ik heb geen begeleiding meer wel altijd gehad vanuit onder andere GGZ, vroeger ook thuisbegeleiding vanuit klaver4.
Heb ook vroeger bij het GGZ intern gedeelte gezeten vanwege onder andere de autisme.
Citaat:
Juist met verlatingsangst kan het zijn dat mensen zoals TS juist gaat claimen (omdat ze bang is de vriendschap te verliezen).
Tuurlijk is het belangrijk het bespreekbaar te maken, maar vaak zie je juist dat mensen minder makkelijk contact maken.
Om te zeggen dat ze het zelf moet lossen gaat niet helpen het is juist TOP dat TS erkent dat ze een probleem heeft waar ze tegenaan loopt en graag daar hulp bij wilt.
Nou, precies dit dus!
Ik claimde men vriend heel erg en dit is een van de redenen waarom die het uit heeft gemaakt.
Ik vond het zo lastig om het 'los te laten'.
En ik zie men fouten nu echt goed in en wil dit niet nog eens mee maken en daarom echt hulp gaan zoeken.
Maar doordat ik weinig vriendin en eigenlijk niet echt 'mijn eigen ding' had kon ik ook heel moeilijk afleiding zoeken.