Aanleiding is eigenlijk dat ik met iemand op vakantie zou gaan en niet meer ben uitgenodigd, en er eigenlijk achterkom dat vriendschappen en vakanties nog best complex liggen.

- Andere wensen (wel/niet uitgaan, soort vakantie)
- Ander budget waardoor één zich continue moet aanpassen of dingen niet kan doen.
Ik heb zelf weinig negatieve ervaringen verder gehad (hooguit kleine ergernissen) en ben vooral op vakantie geweest met vriendinnen die dezelfde verwachtingen hadden.

Wel vroeger eens op vakantie geweest met een vriendin waarbij ik twijfelde of op vakantie gaan wel een goed plan was, omdat ze veel kon zeuren over dingen (heel lastig met eten bijv.) en alles wilde plannen, en ik totaal niet. Uiteindelijk zijn we wel geweest, 9 dagen geloof ik, en is het helemaal goed gegaan. Zij heeft gewoon alles gepland qua excursies en ik vond het wel prima, zij wilde elke avond om 10 uur slapen dus ging ik lekker alleen over de boulevard wandelen (we zaten op een eiland). Dat was soms wel saai maar ook geen ramp, en wel een mooie en ontspannen vakantie gehad. Paar jaar later zijn we wel uit elkaar gegroeid, maar dat kwam niet door de vakantie.
Wat zijn jullie ervaringen, en heeft de vriendschap het overleefd?