Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flooooo
Berichten: 2567
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 21:53

superpony schreef:
Eekhorondenik, Dat ligt ook echt aan de familie.

Mijn man en ik komen beiden uit Amsterdam en Amsterdamse familie. Maar......uit andere delen uit Amsterdam en dat zijn ook al mega verschillen. Ook binnen Amsterdam werd iets gezegd over een ander stadsdeel.

Onze zoon heeft op de veluwe vriendinnen gehad en werd daar goed opgenomen door de familie. Eigenlijk is het daar van oorsprong ook vaak import.

Hier worden we in t Noorden prima opgenomen, maar even de kat uit de boom kijken, netjes voorstellen en een praatje zo nu en dan.
Enige is dat ik plat Gronings echt niet versta en dat vinden sommigen niet leuk. Anderen schakelen netjes om.

Als Amsterdammer ben ik wat amicaal opgevoed en dat is in andere delen van Nederland soms echt wat minder. Als ik op de veluwe winkelde of boodschappen deed en iets zei, kreeg je echt geen reactie, amper een blik en sommigen waren zelfs bij het onbeschofte af.
Mijn moeder is echt een oudere vrouw en ging vaak met haar winkelen, maar ze werd echt niet vriendelijk behandeld zoals wij gewend waren. Wij hebben zelf een zaak gehad en waren in onze buurt in Amsterdam vriendelijkheid gewend.
Zij mist haar praatje echt en wil daarom een rondje winkelen etc.

Dan zeggen mensen wat over Groningers, dat ze stug zijn, maar dat is echt niet zo.

Ik vind daar tegenover wel dat bepaalde plaatsen in Drenthe niet heel prettig zijn. Je krijgt daar soms sterk het gevoel dat mensen zich beter voelen dan een ander. Een beetje t Gooi van het Noorden.

@pillow, dat is wel ook waar je voor kiest. Wij wonen buitenaf, kijken op landerijen, maar wonen pal tegen een woonwijk, terwijl we die niet zien. En zijn binnen 2 minuten bij winkels etc. Als we willen kunnen we hier een mc flurry koud opeten thuis, waar dat op de veluwe echt niet kon. In Almere niet eens. Qua afstand bedoel ik dan.


Nu ben ik wel benieuwd wat voor plaatsen je bedoeld met gooi van het noorden? Ik ken dat in deze regio niet echt maar heb natuurlijk ook niet overal gewoond.

Onze pakketbezorger heeft altijd hondenkoekjes bij zich omdat bijna iedereen een of meerdere grote honden heeft in het buitengebied. :')

vikawiek

Berichten: 1523
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 22:03

superpony schreef:
*knip*

Hier worden we in t Noorden prima opgenomen, maar even de kat uit de boom kijken, netjes voorstellen en een praatje zo nu en dan.
Enige is dat ik plat Gronings echt niet versta en dat vinden sommigen niet leuk. Anderen schakelen netjes om.

Ik ben geboren en getogen in Groningen maar plat Gronings versta ik ook niet :') Het enige woord wat ik ertussenuit kan halen is 'peerd'. Ook alleen maar van peerd van ome Loeks :')
Als er iemand in plat Gronings wat tegen me zegt als ik met m'n paard aan de wandel ben knik en lach ik maar.
Ergens vind ik het wel jammer, het is toch een stukje cultuur wat langzaam verdwijnt.
Om even de stereotype van westerlingen die denken dat alle noorderlingen praten als knauwende boeren er weer in te gooien; toen ik geopereerd werd vond een jongen op de uitslaapkamer die uit de randstad kwam het heel knap dat ik geen Gronings accent had :')

Rivendell

Berichten: 6846
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 23:03

Safina, geweldig geschreven.
Hier ook geen glasvezelnetwerk, maar Vodafone heeft prima 4g bereik.
Thuis bezorgen van eten gaat niet verder dan de rotonde en wij zitten verder.
Wij noemen 't altijd 't einde vd wereld. Doodlopende weg, daarna alleen akkers.

_AB_
Berichten: 3959
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Groningen, samen met de pluizen <3

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 23:12

Grappig, al die verschillende meningen over Noorderlingen!
Ik ben voor mijn vriend vanuit een dorp op de Zuid-Veluwe naar de stad Groningen verhuist, ik zou niet meer Zuidelijker dan Zwolle willen wonen ook. Heerlijk hier in het Noorden!
Maar wel de wens om nog naar een klein dorpje in Noord-Drenthe te verhuizen. En mijn Drentse schoonfamilie? Dat is de beste en liefste die ik me kan wensen <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 23:17

Hier een dorp van ongeveer 300 inwoners en geen voorzieningen. Beetje grotere supermarkt is 5 km verderop. Patat en chinees op een 3 km en de bios op een kilometer of 15.
Tele2 werkt hier niet, vodafone en kpn alleen buiten.
Hier is het echt nog stil en donker en ik vind het heerlijk. Er is wel sociale controle, maar niet storend. Er wordt heel veel georganiseerd in het dorp en dat is enorm gezellig. Als je niet mee wilt doen, jammer maar ook goed. Maar integreren gaat dan ook wel erg moeilijk.
De natuur is hier prachtig en in de zomer lopen de reeen en de dassen door het dorp.
Het is maar net wat je wilt.

_AB_
Berichten: 3959
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Groningen, samen met de pluizen <3

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 23:19

Wow! Dassen door het dorp, hoe leuk!
Welk dorp woon je? :)

Avelienvd

Berichten: 7228
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 23:26

Hier ook woonachtig in westerveld, een heel klein gehucht.
Heerlijk wonen.
Maar idd wat anderen zeggen wel anders dan een stad.
En ook hier niet altijd rustig, buurjongens die door t dorp scheuren met de crossmotoren, met tractors.
Feesten, met bijbehorend lawaai.Maar toch, ik zou niet anders willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 23:29

_AB_ schreef:
Wow! Dassen door het dorp, hoe leuk!
Welk dorp woon je? :)

Een speelde altijd met de kat van de buren. Die was te tam en is helaas dood gereden. Er zit hier een burcht vlakbij. Je ziet ze eigenlijk verder nooit, maar de snuitjes die ze maken wel. De reeen lopen vanuit het bos, de maisvelden of aardappelvelden het dorp in. Alleen in de zomer, innde winter houden ze zich schuil in de bossen. Maar gaaf is het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 23:29

Avelienvd schreef:
Hier ook woonachtig in westerveld, een heel klein gehucht.
Heerlijk wonen.
Maar idd wat anderen zeggen wel anders dan een stad.
En ook hier niet altijd rustig, buurjongens die door t dorp scheuren met de crossmotoren, met tractors.
Feesten, met bijbehorend lawaai.Maar toch, ik zou niet anders willen.

Veel mensen uit Westerveld hier :D

Avelienvd

Berichten: 7228
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 23:31

jup, maar nog niemand uit mijn buurt gezien

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 23:49

Nog mensen uit Norg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 00:16

Avelienvd schreef:
jup, maar nog niemand uit mijn buurt gezien

Hoe weet je dat? Ik kom er nog niet helemaal achter. :D
Westerveld is ook best groot.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 01:34

flooooo schreef:
Nu ben ik wel benieuwd wat voor plaatsen je bedoeld met gooi van het noorden? Ik ken dat in deze regio niet echt maar heb natuurlijk ook niet overal gewoond.

Onze pakketbezorger heeft altijd hondenkoekjes bij zich omdat bijna iedereen een of meerdere grote honden heeft in het buitengebied. :')


Er zijn wat mooie, duurdere plekke in Drenthe waar dat heerst. Mensen lezen mee, maar heb daar oa aan huis les gegeven bijvoorbeeld.


vikawiek schreef:
Ik ben geboren en getogen in Groningen maar plat Gronings versta ik ook niet :') Het enige woord wat ik ertussenuit kan halen is 'peerd'. Ook alleen maar van peerd van ome Loeks :')
Als er iemand in plat Gronings wat tegen me zegt als ik met m'n paard aan de wandel ben knik en lach ik maar.
Ergens vind ik het wel jammer, het is toch een stukje cultuur wat langzaam verdwijnt.
Om even de stereotype van westerlingen die denken dat alle noorderlingen praten als knauwende boeren er weer in te gooien; toen ik geopereerd werd vond een jongen op de uitslaapkamer die uit de randstad kwam het heel knap dat ik geen Gronings accent had :')


Ik weet niet hoe oud je bent? Het viel ons al erg op, dat er nu meer Nederlands wordt gesproken dan 8, bijna 9jr geleden toen we hier weg gingen.
Wij merken wel dat het per generatie erg verschilt en ook per beroepsgroep bijv.

Natuurlijk is het jammer. En ik zelf hoor wel dat er in het Gronings weer wat verschil zit. Hier met de grens Drenthe zijn mensen redelijk verstaanbaar als ik echt mn best doe. De echte ouderen die met elkaar gaan praten, volg ik echt niet.


Rivendell schreef:
Safina, geweldig geschreven.
Hier ook geen glasvezelnetwerk, maar Vodafone heeft prima 4g bereik.
Thuis bezorgen van eten gaat niet verder dan de rotonde en wij zitten verder.
Wij noemen 't altijd 't einde vd wereld. Doodlopende weg, daarna alleen akkers.


Mijn man werkt in Emmen en zij hebben ook diensten, maar komen overal. Ik kan me wel voorstellen dat ze jonge bezorgers niet graag naar buiten/afgelegen gebied sturen. Maar verder is alles goed aan te rijden in deze omgeving.

Avelienvd

Berichten: 7228
Geregistreerd: 28-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 01:49

Mindim schreef:
Avelienvd schreef:
jup, maar nog niemand uit mijn buurt gezien

Hoe weet je dat? Ik kom er nog niet helemaal achter. :D
Westerveld is ook best groot.

De mensen hier die zeggen westerveld een hun woonplaats. Hier staat nog geen Geeuwenbrug tussen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 06:56

Avelienvd schreef:
De mensen hier die zeggen westerveld een hun woonplaats. Hier staat nog geen Geeuwenbrug tussen

En ik zit aan de andere kant :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 07:01

superpony schreef:
Ik weet niet hoe oud je bent? Het viel ons al erg op, dat er nu meer Nederlands wordt gesproken dan 8, bijna 9jr geleden toen we hier weg gingen.
Wij merken wel dat het per generatie erg verschilt en ook per beroepsgroep bijv.

Natuurlijk is het jammer. En ik zelf hoor wel dat er in het Gronings weer wat verschil zit. Hier met de grens Drenthe zijn mensen redelijk verstaanbaar als ik echt mn best doe. De echte ouderen die met elkaar gaan praten, volg ik echt niet.



De laatste jaren spreken veel meer mensen nederlands. Dat begon al met mijn generatie, waar de ouders nog wel gronings spraken, maar niet meer tegen de kinderen. Mijn ouders spraken tegen elkaar gronings, maar tegen ons nooit. Ik versta dus het hele platte gronings prima, maar spreek het amper.
Mijn zoon hoort enkel nederlands en knauwt ook niet. DAt heb ik ook heel snel afgeleerd trouwens :D

Shenavallie
Berichten: 11625
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:31

_Penotti schreef:
En Ov is niet zo goed als in de randstad. Zeg eigenlijk maat niet te doen.

Klopt! Als mijn zoon naar school wil, is hij een goede 3 uur enkele reis onderweg. Met de auto een half uurtje.

Shenavallie
Berichten: 11625
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:42

Mindim schreef:
superpony schreef:
Ik weet niet hoe oud je bent? Het viel ons al erg op, dat er nu meer Nederlands wordt gesproken dan 8, bijna 9jr geleden toen we hier weg gingen.
Wij merken wel dat het per generatie erg verschilt en ook per beroepsgroep bijv.

Natuurlijk is het jammer. En ik zelf hoor wel dat er in het Gronings weer wat verschil zit. Hier met de grens Drenthe zijn mensen redelijk verstaanbaar als ik echt mn best doe. De echte ouderen die met elkaar gaan praten, volg ik echt niet.



De laatste jaren spreken veel meer mensen nederlands. Dat begon al met mijn generatie, waar de ouders nog wel gronings spraken, maar niet meer tegen de kinderen. Mijn ouders spraken tegen elkaar gronings, maar tegen ons nooit. Ik versta dus het hele platte gronings prima, maar spreek het amper.
Mijn zoon hoort enkel nederlands en knauwt ook niet. DAt heb ik ook heel snel afgeleerd trouwens :D

Hier spreekt bijna iedereen nog dialect, vooral mijn buren. Gelukkig kan ik het goed volgen, omdat de ouders van mijn moeder van origine uit deze streek komen en ik als klein meisje daar al heel veel van meegekregen heb (ik spreek het alleen niet, dat klinkt voor geen meter :') ). Mijn man en zoon hadden er heel veel moeite mee in het begin, met name mijn zoon. Steeds meer jongelui willen het dialect niet meer spreken, wat ik ergens wel jammer vindt.

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 09:48

_AB_ schreef:
Wow! Dassen door het dorp, hoe leuk!
Welk dorp woon je? :)

Leuk? Daar is helemaal niks leuks aan, ze komen hier ook regelmatig in de tuin en het land. Nou geloof me ze zetten je hele gazon op de kop. Ze lopen hier ook gewoon in het dorp, niemand is er blij mee want ze vernielen complete tuinen. Er loopt hier ook regelmatig een groepje Damherten door het dorp, die hebben alle plantenbakken leeg gevroten.

Kinke

Berichten: 20570
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 10:58

Cowgirl schreef:
Nog mensen uit Norg?


Niet meer....van Norg naar Overijssel verhuisd :D Mijn vader woont er nog :)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:10

Shenavallie schreef:
De laatste jaren spreken veel meer mensen nederlands. Dat begon al met mijn generatie, waar de ouders nog wel gronings spraken, maar niet meer tegen de kinderen. Mijn ouders spraken tegen elkaar gronings, maar tegen ons nooit. Ik versta dus het hele platte gronings prima, maar spreek het amper.
Mijn zoon hoort enkel nederlands en knauwt ook niet. DAt heb ik ook heel snel afgeleerd trouwens :D

Hier spreekt bijna iedereen nog dialect, vooral mijn buren. Gelukkig kan ik het goed volgen, omdat de ouders van mijn moeder van origine uit deze streek komen en ik als klein meisje daar al heel veel van meegekregen heb (ik spreek het alleen niet, dat klinkt voor geen meter :') ). Mijn man en zoon hadden er heel veel moeite mee in het begin, met name mijn zoon. Steeds meer jongelui willen het dialect niet meer spreken, wat ik ergens wel jammer vindt.[/quote]

Apart he?! Viel ons echt op.

Maar het is misschien overal wel een beetje.

Mijn vader sprak vrij plat Amsterdams en mn moeder en haar familie wat minder. Wel herkenbaar voor anderen, maar voor Amsterdam niet. Ze maakt wel de bekende spreek fouten.

Ik sprak vrij plat toen we in Almere kwamen wonen. En wij kwamen precies in een buurt waar geen Amsterdammers woonden. Ik mocht daar met een meisje niet spelen in het begin.
Later ging ik in t Gooi op school en heb ik het ook wel wat afgeleerd. Maar alsnog vonden mensen daar mij en mijn moeder plat praten.
Mijn vader kon wel goed omschakelen en super netjes spreken.

Als ik nu in Amsterdam ben, zijn het echt alleen de mensen van de oude garde die nog Amsterdams spreken. En dat is dan incl ook de woorden en uitdrukkingen. Want daar ga ik nog weleens de mist mee in dat niet iedereen elk woord of elke opmerking begrijpt. Hier hoort trouwens iedereen waar we vandaan komen.

Dat mensen Gronings praten of Drents vind ik echt niet erg. Maar ze mompelen zo :)

miccamaaike

Berichten: 8685
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:25

Er zijn natuurlijk ook genoeg mensen die in plaatsen wonen met prima OV, prima bereik en een prima internet verbinding.

Hier in t dorp is een prima busverbinding naar zowel Meppel als Hoogeveen en daar gaat de trein naar waar je ook maar wilt. ER ligt hier overal glasvezel, we schijnen hier ongeveer t snelste internet van Nederland te hebben, fantastisch toch :D

Gewoon rondkijken wat je aanspreekt en goed inlezen in mogelijke woonplaatsen. Ik ben geboren in Meppel en mijn ouders zijn daar naartoe verhuisd vanuit Eindhoven. Ze zijn daar echt prima geïntegreerd. Meppel is ook wel een fijne plaats om te wonen, ook wel voor mensen van buitenaf.n

Ik ben opgegroeid in Drenthe maar versta er soms niks van als er plat drents gepraat wordt, dat is vaak zo binnensmonds :+

vikawiek

Berichten: 1523
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:50

superpony schreef:
vikawiek schreef:
Ik ben geboren en getogen in Groningen maar plat Gronings versta ik ook niet :') Het enige woord wat ik ertussenuit kan halen is 'peerd'. Ook alleen maar van peerd van ome Loeks :')
Als er iemand in plat Gronings wat tegen me zegt als ik met m'n paard aan de wandel ben knik en lach ik maar.
Ergens vind ik het wel jammer, het is toch een stukje cultuur wat langzaam verdwijnt.
Om even de stereotype van westerlingen die denken dat alle noorderlingen praten als knauwende boeren er weer in te gooien; toen ik geopereerd werd vond een jongen op de uitslaapkamer die uit de randstad kwam het heel knap dat ik geen Gronings accent had :')


Ik weet niet hoe oud je bent? Het viel ons al erg op, dat er nu meer Nederlands wordt gesproken dan 8, bijna 9jr geleden toen we hier weg gingen.
Wij merken wel dat het per generatie erg verschilt en ook per beroepsgroep bijv.

Natuurlijk is het jammer. En ik zelf hoor wel dat er in het Gronings weer wat verschil zit. Hier met de grens Drenthe zijn mensen redelijk verstaanbaar als ik echt mn best doe. De echte ouderen die met elkaar gaan praten, volg ik echt niet.

Ik ben 18. Op de basisschool hier in 't dorp sprak ook niemand met een accent en eigenlijk alle ouders ook niet, terwijl 98% van de ouders hier geboren is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:32

pillow schreef:
_AB_ schreef:
Wow! Dassen door het dorp, hoe leuk!
Welk dorp woon je? :)

Leuk? Daar is helemaal niks leuks aan, ze komen hier ook regelmatig in de tuin en het land. Nou geloof me ze zetten je hele gazon op de kop. Ze lopen hier ook gewoon in het dorp, niemand is er blij mee want ze vernielen complete tuinen. Er loopt hier ook regelmatig een groepje Damherten door het dorp, die hebben alle plantenbakken leeg gevroten.


Dorp verderop lopen de damherten (zijn ooit eens ontsnapt) ook door het dorp. Hier zijn het voornamelijk reeen :')

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 14:05

Afbeelding
Ze liepen zelfs bij mij in de bak. Twee nieuwsgierige onder de draad door gekropen lammetjes gingen ze van dichtbij bekijken