Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 21:01

Hier nog een Westervelder! Wat grappig om te zien dat er best veel Bokkers hier in de buurt wonen :D

Ik ben van Bilthoven naar een heel klein dorpje in Westerveld gaan wonen, maar ik had het 'voordeel' dat mijn moeder van origine hier vandaan kwam. Het was wel even wennen (voor een puber meisje van 14) dat er zomaar mensen achterom kwamen, vooral omdat wij de douche in 't achterhuis hadden. Dus dan sta je met je handdoekje in de douche om vervolgens naar je kamer toe te lopen en dan hoor je 'Volk!" en staat er iemand binnen :+
Maar het went!

Het ligt aan 't dorp waar je gaat wonen, maar ook zeker aan je instelling. Hier in de buurt moet je niet direct beginnen met zeuren over dingen, zoals de motorcross of de dorpsfeesten, dan heb je het niet zo leuk meer. En ik herken een hele hoop! De sociale controle is erg groot, maar wel op zo'n manier dat wanneer je in de buurt app een 'help' berichtje plaatst, er binnen no time iemand komt helpen. Spontaan mensen die helpen met je tuin als je bezig bent (tijdens onze verbouwing) en gewoon gezellig langs komen om even wat te drinken. Ik vind het wel gezellig en we hebben erg leuk contact met onze buren. Nog een klein voordeel is dat mijn man hier vanaf kleins af aan al woont, dus hij kent iedereen al.

Ik zou nooit meer terug willen naar de drukte, ik geniet van de rust, de nuchterheid, het niet te druk maken want anders komt het morgen wel. Ondanks dat ik 14 was toen ik verhuisde, heb ik nooit een dag problemen gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 21:25

Kinke schreef:
[ [url=m/0evPmV.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit waren er nog maar 3... :D :+

:')
Oh, jammer, kan net de tekst op de spandoeken niet lezen. :D

Kinke

Berichten: 20547
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 21:26

dat is ook precies de bedoeling :D

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 21:50

Wij zijn Amsterdammers, grotendeels opgegroeit in Almere ook, maar ik heb altijd nog gewerkt en geleefd in Amsterdam.
Onze zoon is wel in Almere geboren.
Toen hij 12 was zijn wij naar een uithoekje in Drenthe, grens Groningen verhuisd. Even lekker makkelijk en snel iets huren om te orienteren om iets te zoeken waar de paarden aan huis konden.

Het is echt wel een cultuur verschil. Mijn man werkte in Gronings deel en ik gaf in de regio les en werkte x uren nog in Drenthe, toeristischer gebied.

Mentaliteit op de werkvloer en bij bijv boodschappen doen is echt heel anders. Niet slechter of beter, is anders en maar net wat je gewend bent en past.

Door familieomstandigheden zijn wij na 3jr naar de Veluwe verhuisd. Wij dachten eerst nog dat dat dichterbij het western was, dus wel mee zou vallen. Maar we zijn er 8jr lang dood ongelukkig geweest. Ook weer een hele andere mentaliteit. Mijn man werkte in een grotere plaats en had er weinig last van, maar met wonen, met de paarden op stal, winkelen merkten we het echt.
En vele westerlingen met ons als je ze sprak.

Nu was de situatie zo dat we toch de paarden aan huis wilden en qua budget de beste plek voor ons geld wilden. Zodoende 1 dorp verder gaan wonen in het Noorden naast waar we eerst woonden, maar vallen nu onder Groningen :)

Ik vind het op zich fijn wonen, maar ben veel op ons erf. Met boodschappen doen merk je het echt wel, maar ik stoor me er niet aan.
En in tegenstelling tot wat mensen vaak zeggen, zijn Groningers echt vriendelijk en behulpzaam meestal.
Mijn man merkt het op de werkvloer wel meer qua mentaliteit en tempo etc, maar het is ook wennen.

Wij zijn aan het verbouwen en met het ene moet je echt veel geduld hebben en zijn ze een beetje laks en niet zo vlot. En met het andere staan ze zo voor je klaar.
Verder is het echt leven en laten leven. Wel wat in de gaten houden en wat geroddel, maar daar merken wij weinig van.

Toen we hier de vorige x woonden vond ik dat mensen veel keken wat je deed enzo, maar voordeel was dus wel dat ze op elkaar lette, je de deur open kan laten staan en men het direct weet als iemand niet op je erf hoort.

In de 8jr dat wij weg zijn geweest is het wel verandert. In de winkels spreken jongelui bij de kassa gewoon Nederlands ipv Gronings bijv.

Mensen vinden het raar dat we van dat o zo geweldige veluwe weg zijn, maar dat valt allemaal wel mee. Ik moest daar ook de auto pakken om in het bos of op de hei te lopen en je kan maar een paar km belopen. Ik kan hier net zo de auto pakken en prachtige gebieden opzoeken. Wij wonen aan een klein bos en tegenover landerijen, dus heel relaxt verder en groener dan op de veluwe.

Onze zoon moest destijds wel echt wennen. Heeft 1 jr gr8 gedaan en toen middelbare in Emmen. In ons dorp gr 8 was een cultuur verschil en Emmen was al weer wat meer wat ie gewend was. Daarna van school verandert vanwege Loot en op een hele andere type school terecht gekomen, maar ook oke. Wel weer andere normen, andere kleding etc etc. Van alles waar kinderen gevoelig voor zijn.

Hij kwam op de veluwe in de 3e en dat was prima, maar ook totaal anders. Hij begon op het Vwo en is na 4 Vwo naar 5 Havo gegaan en dat was ook weer een mega verschil. Wel jongens die hij kende van voetbal, maar andere instelling.

Vaak heeft alles met meer dan 1 factor te maken. Welke wijk, welke beroepsgroep, vrienden etc.

pillow
Berichten: 7821
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 00:00

Citaat:
Veel westerlingen beschouwen alle plattelanders als achtergebleven boeren.

Citaat:
Welnee, onzin. Hou toch eens op met die slachtofferrol. Je scheert zelf juist de "westerlingen" over een kam. Terwijl je het gewoon over je buren hebt blijkbaar.

En wie zijn dat eigenlijk, westerlingen? Want Callantsooog en Rotterdam zijn beiden het westen, maar niet echt vergelijkbaar.

Jij kunt dat wel onzin vinden, maar voor mij voelt het wel zo. Kijk naar de TV en andere media hoe de mn randstedelingen over de mensen van het platteland denken. Daarmee wil ik niet zeggen dat iedereen dat doet. Maar ik kan heel veel voorbeelden geven waarom ik deze mening heb. Ik kruip echter helemaal niet in een slachtofferrol. En ja ik heb het over mijn buren en als je het goed hebt gelezen hebt voel ik mij in dit verhaal geen slachtoffer. Dat zijn de buren, zij wilden wel contact maar dat lukt ze (door hun eigen opstelling) niet. En met westerlingen worden de randstedelingen bedoeld.

pillow
Berichten: 7821
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 00:15

SweetVanille schreef:
Volg! Hoe is Appelscha en omgeving qua wonen?

Daar is het heel prima wonen. Maar ik ben niet objectief, ik woon mijn hele leven in de buurt.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 00:19

Wij zijn ruim 4 jaar geleden vanuit de Randstad naar de Veluwe vertrokken. Drenthe vonden we te ver ivm familie. Het was een hele stap, maar qua rust en ruimte zou ik nooit meer terug willen. Wat wel echt heel erg belangrijk is: Integreer! :j

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 01:30

pillow schreef:
Jij kunt dat wel onzin vinden, maar voor mij voelt het wel zo. Kijk naar de TV en andere media hoe de mn randstedelingen over de mensen van het platteland denken. Daarmee wil ik niet zeggen dat iedereen dat doet. Maar ik kan heel veel voorbeelden geven waarom ik deze mening heb. Ik kruip echter helemaal niet in een slachtofferrol. En ja ik heb het over mijn buren en als je het goed hebt gelezen hebt voel ik mij in dit verhaal geen slachtoffer. Dat zijn de buren, zij wilden wel contact maar dat lukt ze (door hun eigen opstelling) niet. En met westerlingen worden de randstedelingen bedoeld.


Ik ben een westerling en vind dat je gelijk hebt hoor. Heb gewoond en gewerkt in Amsterdam. Mijn kind is opgegroeit in Almere en daar ook vrijwilligers werk gedaan op school en bij voetbal. Je hoort echt niet anders dan de vooroordelen.

Maar.......ze zijn vaak niet slecht bedoeld. Mijn ouders hebben elkaar ontmoet op een manege. Mijn vader heeft in de oorlog als kind in Groningen op het platteland gezeten. Maar toch vonden ze alles buiten Amsterdam boer en dat hoor je niet anders.
Heel veel westerlingen hebben ook een enorm vertekend beeld van buitenaf wonen, boeren, platteland etc etc.
Wij gingen met de school van mn zoon naar een melkveebedrijf en de kinderen vonden het er stinken, vonden alles raar, hadden nog nooit een koe van zo dichtbij gezien etc.

Ik ben een paarden meisje, dus altijd tussen de mest gezeten. Va mijn 12e bij een boer gestaan een periode en ook daar veel geholpen met melken, scheren, voeren etc. Dan krijg je al veel meer dingen mee dan mensen voor wie dat een ver van hun bed show is.

Mijn oudtante woonde in Almelo en daar gingen we een paar keer pj heen. Dat vonden mijn ouders ( en ook de andere familie ) echt de andere kant van de wereld en werd voorbereid als een vakantie reis ofzo.

Maar er zijn ook mensen die op een gegeven moment de drukte zat zijn. Mensen die bijv een chalet of stacaravan ergens hebben en zo genieten van de rust dat ze die omgeving ook gaan waarderen.
En dat was het toch wel een beetje; Amsterdammers lagen op het strand ( in Zandvoort of Spanje )of hadden ergens een caravan. Heel veel meer smaken waren er nog niet. Of iig voor de meesten niet weggelegd.

Maar Amsterdam van nu en de inwoners kan je echt niet vergelijken met onze jeugd. Wij hadden ook nog ergens iets van dorpse gezelligheid, op elkaar letten, weten wie waar hoort, bij wie, welk kind etc. wel ook al met zn problemen, maar echt niet die van nu. Heb de problemen ook groter zien worden toen wij er werkte en ook de inwoners zien veranderen.

luuntje

Berichten: 13989
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 10:20

Ik lees mee.

Woon in de Randstad, vlakbij Schiphol.
Maar wel in een dorp en opgegroeid in een gehucht.
Iedereen kennen, via de achterdeur naar binnen gaan was voor mij ook normaal.

In Nieuw-Vennep woon ik in een jaren 70 wijk.
Ons hofje kent iedereen elkaar, iedereen groet elkaar,buurtbarbecue,boodschappen doen voor elkaar.
Koken voor elkaaren naar ziekenhuis rijden. Allemaal normaal.

Mijn vriendin woont in de nieuwbouwwijk. Kent de buren nauwelijks, durft na 1800 uur niet aante bellen voor hulp bij buren.

Dat is 1 dorp, 2 wijken en enorm verschillend.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 10:27

Citaat:
En wie zijn dat eigenlijk, westerlingen? Want Callantsooog en Rotterdam zijn beiden het westen, maar niet echt vergelijkbaar.

Volgens mijn buurvrouw is alles wat buiten Drenthe woont een westerling. :') :D

Foaly

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 10:30

Alles onder Zwolle :+ Ik kom zelf uit een gat in het noorden van Groningen en woon nu in Den Haag. En merk echt dat voor veel mensen Nederland ophoudt bij Zwolle, en dat de weg van het Noorden naar de Randstad korter is dan andersom :')

Anoniem

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 10:39

alles aan de linkerkant van de IJssel. :D

Vrijbuiter34

Berichten: 239
Geregistreerd: 03-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 10:48

Ik lees veel 'mijn man en ik', maar wat als je als alleenstaande moeder naar Drenthe wil verhuizen? :Y)

lenaa_tje

Berichten: 10347
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 10:53

Vrijbuiter34 schreef:
Ik lees veel 'mijn man en ik', maar wat als je als alleenstaande moeder naar Drenthe wil verhuizen? :Y)

Gewoon doen waarom niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 10:58

superpony schreef:
Maar Amsterdam van nu en de inwoners kan je echt niet vergelijken met onze jeugd. Wij hadden ook nog ergens iets van dorpse gezelligheid, op elkaar letten, weten wie waar hoort, bij wie, welk kind etc. wel ook al met zn problemen, maar echt niet die van nu. Heb de problemen ook groter zien worden toen wij er werkte en ook de inwoners zien veranderen.


Ik ben dichtbij Amsterdam opgegroeid en ik kwam er in mijn jeugd heel vaak en graag. Heb er nog vrienden wonen, daarom kom ik er nu nog wel eens, maar het Amsterdam van nu vind ik echt vreselijk. Eigenlijk is alles binnen de ring tegenwoordig enorm vertrut en verkakt. En vertoerist natuurlijk.

Ik snap wel dat mensen daar niet willen wonen.

Vrijbuiter34 schreef:
Ik lees veel 'mijn man en ik', maar wat als je als alleenstaande moeder naar Drenthe wil verhuizen? :Y)


Waarom niet?
Ik heb een man, dus ja, toen ik ooit ging, nam ik hem mee. Of hij mij. Het is maar hoe je het bekijkt... :D Maar alleenstaand had ik het hier ook prima naar de zin gehad hoor.

Buitenaf wonen vind ik wel hard werken. Het hele gebeuren moet wel onderhouden worden. Ik weet niet of ik dat in mn eentje zou willen en kunnen. Maar een huis in een dorp: prima.

Cowgirl

Berichten: 23750
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 11:03

Ik ben helemaal alleen en ken daar ook niemand.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 11:48

TS als jullie gaan verhuizen, houd dan in ogenschouw dat er gewoon een andere mentaliteit heerst dan in het Westen :j. Daarin moet je omschakelen en dat is best even wennen.

In het Westen is het vaak de gewoonte om het te hebben over je carrière en hoe goed alles gaat. In het Oosten en Noorden is het juist andersom. Wees daar bedeesd, schep niet op en loop niet te koop met bijvoorbeeld grote uitgaven.

Ik kom ook uit de Randstad en heb een relatie gekregen met een Noorderling (Drenthe en Groningen).
We wonen samen op de Veluwe. Als Westerling heb ik het erg moeilijk gehad met mijn schoonfamilie in de eerste jaren. Ze waren stug, zeiden niets tegen me en ik moest vooral niet ‘boven het maaiveld’ uitkomen. God wat heb ik mij onzeker gevoeld in het begin. De eerste ontmoeting tijdens een etentje met de hele familie is er geen 1 woord tegen mij gezegd...

Zelfs vorig jaar nog (na 10 jaar relatie) ontmoette ik familie van mijn vriend uit Groningen tijdens een familiereünie. Ik had me leuk aangekleed: jurkje aan, hakken aan enzo. Je kent het wel als je naar een leuke gelegenheid gaat. We kwamen aan en ik voelde me meteen al overdressed. Iedereen zat daar in simpele kleren. Weer werd ik niet aangekeken en genegeerd. Tot op een gegeven moment een oom van mijn vriend tegen mij zei “ Leuk hoor zo’n familiereünie, maar nu zie ik mensen die ik nog nooit heb gezien (hij bedoelde mij ermee) en waar ik niets mee kan. Wij zijn maar hele normale mensen’ (waarmee hij bedoelde dat ik in zijn ogen te hip of te chique was).
Werkelijk, ik stond met mijn bek vol tanden en heb mijn vriend gevraagd om even te gaan wandelen. Ik voelde me zo ontzettend naar en onzeker.

Ik ben absoluut geen schreeuwerd, eerder gesloten dan outgoing. En toch heb ik mij behoorlijk moeten aanpassen aan de mentaliteit van mijn schoonfamilie.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:00

@Eekhoornerik: maar wat jij omschrijft is toch gewoon onbeschoft gedrag naar jou toe? Ik vind niet dat je dat kunt goed praten met 'zo zijn we hier nou eenmaal'.

Popstra
Berichten: 13793
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:05

Ik denk dat je vooral gewoon lekker jezelf moet blijven!
Als je jezelf kwijt raakt omdat je je moet aanpassen aan daar dan moet je er heel niet willen tussen gaan wonen. Als je bjezelf niet kan zijn word je dood ongelukkig.
Niks mis met ,,westers,, zijn. Laat die noord of oosterlingen daar ook maar mee dealen. NL is meer dan dat!

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:10

Ik weet niet of het onbeschoft bedoelt is, het is eerder de kat uit de boom kijken.
Ik ben nu helemaal opgenomen bij mijn schoonfamilie (uitgezonderd dan de verre familie die ik tijdens de reünie heb ontmoet) en we kunnen nu erg goed met elkaar overweg.

Nog een anekdote over de kat uit de boom kijken: mijn tweelingbroer gaat met mij mee naar een evenement samen met mijn vriend en zijn twee broers. Zij kennen elkaar nog niet. Er is die hele dag ook niets tegen mijn broer gezegd, mijn broer probeerde het ijs te breken door wat drinken aan te bieden maar dat werd vriendelijk afgewezen.

En ik ben er boos om geweest en gefrustreerd, maar mijn vriend legde uit dat het echt niet onbeschoft bedoeld was, maar dat ze niet anders weten dan de kat uit de boom kijken.

Een volgende keer zouden ze met mijn broer hebben gepraat en nog een volgende keer hadden ze waarschijnlijk hele gesprekken gehad :j.

In het Westen gaat het heel anders, dan kom je op een feestje en dan praat je met die onbekende of een andere onbekende. Daar zijn ze toch veel losser en outgoing is mijn ervaring. In het Noorden zijn ze gewoon veel geslotener naar buiten toe maar wel sociaal binnen hun eigen kring.

lenaa_tje

Berichten: 10347
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:16

Nou ik ben een echte noordeling maar dat wat jij beschrijft herken ik dus echt niet.

Anoniem

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:19

Dat laatste herken ik ook echt niet hier :=
Juist dat iedereen met iedereen praat, iedereen is welkom.

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:21

Marie_Anne schreef:
Achterom schreef:
Hier was ze niet eens uitgenodigd voor de buurt bbq, juist omdat ze nog niet heeft kennis gemaakt. Wel zo duidelijk.
Hoe lastig is het om gewoon even de mensen bij je thuis uit te nodigen voor een buurtborrel.
Als je dat niet doet, neemt men inderdaad aan dat je er verder niet bij wilt horen.

We hebben hier ook buren die dat dus niet willen, ook prima. En mochten ze ooit van gedachten veranderen, dan is dat simpel te regelen door alsnog de buren uit te nodigen.
Kleine moeite toch?

Ik vind het vreemd dat mensen die ergens nieuw komen wonen de anderen hun eigen normen en waarden willen opleggen, net zoals jij nu doet.

Nee, je draait het om. Ik wil anderen niet mijn normen en waarden opleggen, ik wil die van anderen niet door mijn strot geramd krijgen. Ongeacht waar ik woon, ik ben nl gewoon Nederlander en iedere Nederlander mag neerstrijken waar hij of zij wil. Jullie doen net alsof je naar een ander land verhuist.

Hoeveel moeite is het om iedereen gewoon te respecteren zoals hij of zij is, en gewoon normaal tegen iedereen te doen die je pad kruist. Ook als ze niet de hele buurt in huis willen hebben voor een buurtborrel, omdat ze zich daar misschien simpelweg niet prettig bij voelen en echt niet van houden.

Ik vind het zo'n kinderachtige mentaliteit. En ja, sorry, enorm bekrompen. Het is 2020, mensen.

Juist ja, jij vindt. En omdat jij dat vindt moet een ander dat ook maar vinden? Dat vind ik nou bekrompen. Je bent totaal niet bereid om je te verdiepen in het waarom en jij stelt je enorm inflexibel op...
Ik draai het inderdaad om, wat jij vindt is jouw mening. Dan kun je heel hard roepen en stampen als een klein kind, maar het blijft slechts jouw mening.
Anderen hebben een andere mening, deal with it. Of ga ergens wonen tussen mensen met alleen dezelfde mening.
Als je dat niet wilt, tja, dan is open staan en je flexibel opstellen wel een vereiste. Of je accepteert dat je er niet helemaal bij hoort, dat kan ook.

Kinke

Berichten: 20547
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:26

lenaa_tje schreef:
Nou ik ben een echte noordeling maar dat wat jij beschrijft herken ik dus echt niet.


Nou, zo extreem ken ik het inderdaad ook niet. Denk dat je wel een beetje pech hebt met die familie eekhoornerik

pillow
Berichten: 7821
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 12:42

Kinke schreef:
lenaa_tje schreef:
Nou ik ben een echte noordeling maar dat wat jij beschrijft herken ik dus echt niet.


Nou, zo extreem ken ik het inderdaad ook niet. Denk dat je wel een beetje pech hebt met die familie eekhoornerik

Ik ook totaal niet. Ik vindt het gedrag van die familie heel bijzonder.