Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivendell

Berichten: 6820
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 23:09

Geen idee wat SES is, maar arm zie ik hier niet. Met een gemiddelde verkoopprijs van boven de 3 ton valt dat niet onder arm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 23:17

Rivendell schreef:
Geen idee wat SES is, maar arm zie ik hier niet. Met een gemiddelde verkoopprijs van boven de 3 ton valt dat niet onder arm

Sociaal Economische Status

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 23:40

Ik woon in een dorpje onder de rook van Amsterdam en het dorp word momenteel letterlijk overgenomen door Amsterdammers... wat veel buurt bewoners van de oude stempel hier enorm opvalt en tegen staat zijn dat mensen denken wauw landelijk wonen en vervolgens klagen. Mijn buurvrouw bijv. Heeft haar kind de eerste week dat ze hier woonde bij ons gedropt en heeft zich daarna 3x voorgesteld omdat ze niet wist wie ik was. Er word gedacht dat boeren mega dom en arm zijn. Deze gedachte word geuit door een briefje in de brievenbus te doen met een grondprijzen en de mededeling dat als hij het aanneemt ook eens leuk op vakantie kan. :+ daarbij komt nog dat de 'grote' tuin die ze hebben tot de dakgoot vol staat met onkruid omdat het toch wel veel werk is.
Een korte samenvatting van hoe het zelfs in de dorpen in de randstad gaat. Persoonlijk denk ik dus dat het niet uitmaakt waar je vandaan komt maar echt aan hoe je je aanpast. Denk ook voor je verhuis heel goed aan de rust, het kan nl echt stil zijn en een winkel/restaurant is niet om de hoek. Zo hebben wij heel kort Amsterdammers naast ons gehad want die wilde rust maar waren vergeten dat ze eigenlijk niet konden koken en altijd aan afhaal deden, uhm ja er zit een super in het dorp maar verder niet bijzonder. ;) De volgens hun extreme rust vloog hun aan en ze zijn binnen een jaar terug gegaan.

lenaa_tje

Berichten: 10342
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 23:48

Mindim schreef:
Rivendell schreef:
Geen idee wat SES is, maar arm zie ik hier niet. Met een gemiddelde verkoopprijs van boven de 3 ton valt dat niet onder arm

Sociaal Economische Status

https://allecijfers.nl/ Als je hier ook bepaalde dorpen in Drenthe vergelijkt (bijv. Dwingeloo EJ nieuw Amsterdam ) dan zit er nogal een verschil in gemiddelde inkomens maar ook in woz waardes van huizen.
Opnieuw niks mis mee maar zuid oosten van Drenthe is gewoon een minder rijke streek. En jij deed een bepaalde uitspraak die anderen niet herkennen. Dit jan wel een verklaring zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 04:41

Marie_Anne schreef:
Maar vind jij het dan niet raar en ook wat kinderachtig voor volwassen mensen om iemand links te laten liggen omdat ze iets anders doet dan wat "men" vindt dat zou moeten. Want ze heeft zich wel gewoon voorgesteld lees ik. Ik vind dat verhaal vooral veel zeggen over de bekrompenheid van haar buren en minder over haar.

Waarom zou iemand per se dezelfde gebruiken en gewoontes moeten aanleren?

Ik snap het niet zo goed. Leven en laten leven is meer mijn motto.


Je kunt ervan vinden wat je wilt, maar het is hoe het werkt. Dus als je daar gaat wonen is dat waar je mee te dealen hebt. En niemand hoeft gewoontes en gebruiken aan te leren. Het is ook leven en laten leven. Maar dat is ook precies wat haar buren met mijn vriendin doen. En dat vindt ze dus niet leuk.

Het zijn gebruiken die voortkomen uit hoe mensen vroeger samenleefden in noaberschap. Vroeger was je veel meer op elkaar aangewezen voor hulp. Niet zomaar voor de gezelligheid, maar echt uit noodzaak. Dat soort oude structuren brokkelen af, maar leven wel in bepaalde mate nog steeds door.

Het is gewoon handig om je erin te verdiepen en te weten hoe het werkt. Sommige mensen denken dat het hier Amsterdam is, maar dan met een hele grote tuin. En gaan vervolgens een potje verongelijkt zitten zijn als ze geen aansluiting vinden en lacherig lopen doen over 'de bekrompenheid ' van de buurt (zie column wat ik deelde). Maar is het op een bepaalde manier niet ook heel bekrompen om ergens te gaan wonen en je niet te verdiepen in wie je buren zijn en wat hun gewoonten zijn en dan wel te gaan zitten klagen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 05:02

Rivendell schreef:
Geen idee wat SES is, maar arm zie ik hier niet. Met een gemiddelde verkoopprijs van boven de 3 ton valt dat niet onder arm


Ik denk dat ze dit bedoelen:
https://trendbureaudrenthe.nl/armoede/a ... generatie/
https://youtu.be/e5b3RDEC564

Ken je woonplaats verder niet, maar vroeger was zand goede grond, voor de rijken en veengrond onland, voor de armen. Als je in een dorp gaat wonen dat van oudsher een veenkolonie was, dan zou het me niet verbazen als je nu nog e.e.a. meekrijgt van de armoede van destijds, die soms intergenerationeel is geworden.

belle_boef

Berichten: 10739
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 06:13

Rivendell schreef:
Geen idee wat SES is, maar arm zie ik hier niet. Met een gemiddelde verkoopprijs van boven de 3 ton valt dat niet onder arm


Maatje vergeet de grote hoeveelheid huurhuizen die er ook zijn.
De kloof tussen arm en rijk is behoorlijk groot in die hoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 06:35

safina schreef:
Marie_Anne schreef:
Maar vind jij het dan niet raar en ook wat kinderachtig voor volwassen mensen om iemand links te laten liggen omdat ze iets anders doet dan wat "men" vindt dat zou moeten. Want ze heeft zich wel gewoon voorgesteld lees ik. Ik vind dat verhaal vooral veel zeggen over de bekrompenheid van haar buren en minder over haar.

Waarom zou iemand per se dezelfde gebruiken en gewoontes moeten aanleren?

Ik snap het niet zo goed. Leven en laten leven is meer mijn motto.


Je kunt ervan vinden wat je wilt, maar het is hoe het werkt. Dus als je daar gaat wonen is dat waar je mee te dealen hebt. En niemand hoeft gewoontes en gebruiken aan te leren. Het is ook leven en laten leven. Maar dat is ook precies wat haar buren met mijn vriendin doen. En dat vindt ze dus niet leuk.

Het zijn gebruiken die voortkomen uit hoe mensen vroeger samenleefden in noaberschap. Vroeger was je veel meer op elkaar aangewezen voor hulp. Niet zomaar voor de gezelligheid, maar echt uit noodzaak. Dat soort oude structuren brokkelen af, maar leven wel in bepaalde mate nog steeds door.

Het is gewoon handig om je erin te verdiepen en te weten hoe het werkt. Sommige mensen denken dat het hier Amsterdam is, maar dan met een hele grote tuin. En gaan vervolgens een potje verongelijkt zitten zijn als ze geen aansluiting vinden en lacherig lopen doen over 'de bekrompenheid ' van de buurt (zie column wat ik deelde). Maar is het op een bepaalde manier niet ook heel bekrompen om ergens te gaan wonen en je niet te verdiepen in wie je buren zijn en wat hun gewoonten zijn en dan wel te gaan zitten klagen?

Leven en laten leven is voor mij niet hetzelfde als iemand links laten liggen. Echt niet.

Ik vind dat je je erin moet verdiepen ja. Zeker. (Dat mis ik vaak ook bij nieuwe Nederlanders.) Maar ik vind niet dat je er aan mee moet doen. Maar dat geldt ook voor de mensen die er al wonen, want die willen dat ook helemaal niet altijd natuurlijk. Daar schreef een bokker hierboven ook al iets over. Ik vind sociale dwang echt heel naar, en helemaal als je dus uitgesloten wordt als je er niet aan meedoet. Want daar komt het eigenlijk op neer.

Natuurlijk heb je er aso's tussen, zoals de buurvrouw hierboven van tirzasarah10. Maar overal wonen aso's, ook in dorpen.

belle_boef

Berichten: 10739
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 07:48

Maar simpel kennismaken met de buurt omdat dat zo hoort is dood normaal. Leer de mensen in het begin wat kennen om daarna uit te leggen wat je behoefte is en neem geaccepteerd afstand.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 07:57

Toen wij hier naar Vaassen verhuisd zijn stond de buurman ineens in de woonkamer twerwijl wij aan het laminaar leggen waren.
Dat gebeurt niet in Arnhem en Deventer. Ik vond dat super leuk. Buurt bbq wordt ook om de buurt georganiseerd en als iemand hulp nodig heeft kan je altijd bij de buren terecht. Vind dat super fijn. :) als wij op vakantie gaan weet ik zeker dat het huis in orde gaat zijn als ik terug kom, want de buren houden een oogje erop.
In welke dorpjes in Drenthe moeten wij dan zijn als je weer zoiets wil? :+ kunnen wij gelijk iets markeren op de kaart voor als de sollicitatie slaagt haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 07:58

belle_boef schreef:
Maar simpel kennismaken met de buurt omdat dat zo hoort is dood normaal. Leer de mensen in het begin wat kennen om daarna uit te leggen wat je behoefte is en neem geaccepteerd afstand.

De vrouw in het voorbeeld had kennisgemaakt op de buurt-bbq las ik.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:14

Marie_Anne schreef:
belle_boef schreef:
Maar simpel kennismaken met de buurt omdat dat zo hoort is dood normaal. Leer de mensen in het begin wat kennen om daarna uit te leggen wat je behoefte is en neem geaccepteerd afstand.

De vrouw in het voorbeeld had kennisgemaakt op de buurt-bbq las ik.

Hier was ze niet eens uitgenodigd voor de buurt bbq, juist omdat ze nog niet heeft kennis gemaakt. Wel zo duidelijk.
Hoe lastig is het om gewoon even de mensen bij je thuis uit te nodigen voor een buurtborrel.
Als je dat niet doet, neemt men inderdaad aan dat je er verder niet bij wilt horen.

We hebben hier ook buren die dat dus niet willen, ook prima. En mochten ze ooit van gedachten veranderen, dan is dat simpel te regelen door alsnog de buren uit te nodigen.
Kleine moeite toch?

Ik vind het vreemd dat mensen die ergens nieuw komen wonen de anderen hun eigen normen en waarden willen opleggen, net zoals jij nu doet.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:19

Eerlijk gezegd is het bij ons nog niet eens op gekomen om een buurtborrel te doen. Nu doen we wel gezellig mee met andere dingen en besteden we werk bij voorkeur bij buurtbewoners uit, maar dat dit een verplichting zou zijn als je in een buitengebied zou wonen moet je maar net weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:53

Achterom schreef:
Marie_Anne schreef:
De vrouw in het voorbeeld had kennisgemaakt op de buurt-bbq las ik.

Hier was ze niet eens uitgenodigd voor de buurt bbq, juist omdat ze nog niet heeft kennis gemaakt. Wel zo duidelijk.
Hoe lastig is het om gewoon even de mensen bij je thuis uit te nodigen voor een buurtborrel.
Als je dat niet doet, neemt men inderdaad aan dat je er verder niet bij wilt horen.

We hebben hier ook buren die dat dus niet willen, ook prima. En mochten ze ooit van gedachten veranderen, dan is dat simpel te regelen door alsnog de buren uit te nodigen.
Kleine moeite toch?

Ik vind het vreemd dat mensen die ergens nieuw komen wonen de anderen hun eigen normen en waarden willen opleggen, net zoals jij nu doet.


Dat dus. Je laat er in de ogen van buurtbewoners mee zien dat jij ook wat wilt doen voor hen, wilt investeren in noaberschap (ipv alleen maar aanschuiven bij een buurtBBQ die een ander organiseert). Vanwege de afspraken die uit noaberschap voortvloeiden ( de onontbeerlijke noaberhulp op boerderijen, voor elkaar klaarstaan met raad en daad) was het vroeger zelfs regel dat je je nieuwe buren vroeg of je opgenomen mocht worden in hun noaberschap. Zo ver gaat het denk ik nergens meer, maar op veel plekken in het oosten des lands is zo'n 'formeel' moment van 'buurt maken' (iedereen even uitnodigen) nog steeds een ding.
Het betekent in die buurten vaak ook dat jij meedraait in het hele stramien van ooievaars, abrahams, sarah's, trouwbogen etc. En je die live-events ook geacht wordt te vieren met je buurt. Dus best wel iets om over na te denken. Weet waar je aan begint. :')
En nogmaals, je kunt ervan vinden wat je wilt (ik heb er persoonlijk een haatliefdeverhouding mee), maar als je ergens gaat wonen waar het zo werkt, heb je er simpelweg mee te dealen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:57

Echwel schreef:
Heb deze van Facebook gepikt :D

Citaat:
Voor randstedelingen die besluiten een woning te kopen op het platte land voor de rust en de ruimte,

DOE HET NIET!

Ik zal uitleggen waarom. Wij hebben:

- Dorpsfeesten/ tentfeesten (vergelijkbaar met mini zwarte cross) dagen lang herrie en heel veel bier. Dagenlang! Elk jaar, in elk dorp!
- Carbid schieten met oud en nieuw = onmundige herrie de hele dag door! En heel veel bier. Elk jaar!

- Sinterklaasintochten mèt Zwarte Pieten!
- Schone lucht en geen CO2!

- Elk jaar Autocross, trekkertrek en elke week motorcross = onwies veul herrie!

- Volksfeesten/kermis/braderieën = onmundige herrie en veel bier. Elk jaar!

- Boerenaroma = niet te harden!
- Hardwerkende boeren 7 dagen per week dus ook op zondag lawaai!!
- Noaberplicht = de buren weten eerder wat er thuis bij jullie aan de hand is dan jijzelf! En altijd erger!

- We zijn niet te verstaan!!

- Wij zijn onaanpasbaar. Heb je ergens problemen mee? Ut zal ons an de reet roest'n. Aanpassen of opzouten!

Wees gewaarschuwd


:D ;) ;)

Maar dan wel echt ook het platte land, geld niet alleen voor randstedelingen maar alle stedelingen, overal in Nederland naar het platteland.

eline_di

Berichten: 3899
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Rietmolen (Gelderland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:00

Kelpla schreef:
Hallo,

Wij zitten er heel erg over te denken om van de Randstad naar Drenthe te verhuizen. Wij gaan er elk jaar wel heen en voelen ons fijn daar. Hebben jullie hier ervaringen mee? Wij hebben een zoon van 11 jaar. We willen graag meer vrijheid en rust om ons heen.
Wat zijn de grootste verschillen en veranderingen? Waar moeten we aan denken wat tegen kan vallen etc?

Bedankt alvast!

Mijn ouders hebben exact hetzelfde gedaan toen ik exact dezelfde leeftijd had.
Natuurlijk was het wennen, maar (ondanks dat ik nu uit huis ben) ben nog steeds blij met deze keuze van hen.

Kinke

Berichten: 20531
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:04

het mooie is dat het relaxter is. Had het er laatst nog met mijn ex-Hagenees buurman over. Bij onze andere buren staat een zuipkeet, dus in het weekend is het vaak raak. Hele harde muziek, als ze naar huis gaan (laat) dan is er gepraat en gelach etc. Nou heb ik nogal goede oren en hoor dit meestal wel. Mijn 'normale' reactie zou zijn dat ik me er gigantisch aan stoor en dit een keer bij de buren ga melden. De 'Hagenees' had precies dezelfde reactie. Echter, hun buren (en onze overburen) hebben een zwembad en veel familie. Daar was het de afgelopen weken dus een soort openbaar zwembad, inclusief RadioNL achtige muziek. Wij horen dat wel maar niet zo erg, onze overburen horen het heel goed en hij had zich er vreselijk aan gestoord. Appte ons nog dat hij naar ze toe zou gaan om erover te praten. Paar dagen later stond ik met hem te kletsen en vroeg hoe dit was afgelopen. Hij had er nog eens over nagedacht en was tot de conclusie gekomen dat het maar een paar keer per jaar is, dat hij zelf automatisch direct in de irritatie modus schiet, maar dat wanneer je het even laat bezinken het toch best meevalt. Ik had al dezelfde conclusie getrokken mbt de zuipkeet van de buren en we realiseerden ons allebei dat we toch wat geleerd hadden :D
(mijn man is hier geboren en stoort zich er sowieso geen seconde aan, komt niet eens in hem op).
En wat ook heel erg mooi is aan dit soort dingen, de vriendschapsgroepen die o.a. in die zuipkeet zitten, zijn vrienden voor het leven. Dat had ik ook al geleerd door de vriendengroep van mijn man. Dat is toch prachtig, zulke lange en hechte vriendschappen :)
Stramien van ooievaars/abrahams/etc. valt toch reuze mee, heb in de 13 jaar dat ik hier nu woon een paar abrahams gezet en 2x geholpen met een boog zetten. Dat kun je teveel gedoe vinden, of je mindset veranderen en denken dat het weer eens tijd wordt om bij een feestje eens bij te kletsen :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:23

Ik word vanavond in het diepe gegooid. Straat "feestje" ieder bij zijn eigen voordeur. Buurtmaken is door corona niet doorgegaan. Gisteravond stond een buurman aan de deur. Zich voorstellen als voorzitter van de straatvereniging (16 huizen :D ) met excuus dat hij niet eerder was langsgeweest vanwege corona. Of ik mee wilde doen vanavond. Uiteraard wel. Normaal zou de hele week feestweek zijn geweest maar door corona dus niet. Aangezien ze dat niet wilden dan maar voor ieders voordeur. Ik kon het zien als buurtmaken zei hij nog. :') hoefde niet verplicht. Maar ik gooi hier graag mijn planning voor om.

Kleine plaats maar een groot verenigings leven. Groen wordt onderhouden door bewoners omdat circulus berkel er een zootje van maakte. Supermarkt draait op vrijwilligers. Binnenkort slachtfeest *\o/* corona proof. Buurthuis mocht weer open ook. En ja iedereen kent iedereen in "mijn" wijk. Veel familie ook van elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:33

Kinke schreef:
Stramien van ooievaars/abrahams/etc. valt toch reuze mee, heb in de 13 jaar dat ik hier nu woon een paar abrahams gezet en 2x geholpen met een boog zetten. Dat kun je teveel gedoe vinden, of je mindset veranderen en denken dat het weer eens tijd wordt om bij een feestje eens bij te kletsen :D


Precies dat. Maar dat moet je dus wel even weten en ook nagaan of je dat kunt en wilt opbrengen. Want ik denk dat het voor sommige mensen uit de stad, die een stuk minder gewend zijn in sociale structuren te leven en die de achtergronden niet voelen, niet voelt als de vrijheid en blijheid waar ze naar op zoek waren.

Popstra
Berichten: 13752
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:44

Het zal trouwens wel enorm uitmaken of je ergens buiten gaat wonen, dus een boerderij betrekt of als ,,vreemdeling,, een rijtjeshuis midden in het dorp.
Wat wennen betreft dan.
Als je buiten woont op je eigen erf dan heb je toch meer vrijheden, beetje je eigen wereld

Hier werd trouwens al over ons gepraat voor we er woonden omdat we alles plat hadden gegooid en opnieuw opgebouwd. Zo zou mijn man DA zijn. :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:59

Hier dus rijtjeshuis midden in het dorp :P stond al een tijdje leeg. Door corona was alles opgeschoven maar bord verkocht stond dus lang in de tuin. Echt ongeveer iedereen die ik gesproken heb heeft me gevraagd waarom dat was. :') dat het zo lang duurde. Ach ja :D

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 10:01

Popstra schreef:
Het zal trouwens wel enorm uitmaken of je ergens buiten gaat wonen, dus een boerderij betrekt of als ,,vreemdeling,, een rijtjeshuis midden in het dorp.
Wat wennen betreft dan.
Als je buiten woont op je eigen erf dan heb je toch meer vrijheden, beetje je eigen wereld

Hier werd trouwens al over ons gepraat voor we er woonden omdat we alles plat hadden gegooid en opnieuw opgebouwd. Zo zou mijn man DA zijn. :')

Daar hoor ik collega's van mijn man ook over mopperen: dat de westerlingen eerst alles maar willen verbouwen in plaats van te accepteren wat er staat. :D Wij hebben een klein veenarbeidershuisje nog redelijk in de originele staat gekocht. Het is dat de gemeente er ooit wat aan veranderd heeft (een paar bewoners vòòr ons), anders had het nog steeds geweest zoals het was. Ik hoef niet zo nodig nieuw of anders. Ik viel op het huisje vanwege de charmes, lekker klein en veel grond eromheen. We hebben het alleen van binnenuit geïsoleerd, want je keek gewoon naar buiten als je de hardboard wandjes en door muizen weggevreten glaswol weghaalde. :') Verderop zijn ze eenzelfde huisje compleet aan het ver- en uitbouwen: het lijkt totaal niet meer op de charmante huisjes van vroeger. Dit is een doorn in het oog van de oudere buurtgenoten en ik snap het wel. Het knusse verdwijnt en helemaal omdat de mensen van de andere kant van het land er ook nog eens hoge hekken omheen zetten en daardoor uitstralen hermetisch afgesloten te zijn voor de omwonenden. Is een woning kats verrot en onbewoonbaar verklaard, dan snap ik wel dat je het met de grond gelijk maakt en er wat beters voor in de plaats zet.

Popstra
Berichten: 13752
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Van de Randstad naar Drenthe verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 10:08

Wat wij kochten stamde uit 1860. En er stonden ook oude varkens stallen. Een vreselijk allegaartje was het. Hup alles plat en nu alles netjes.
Hier klaagde ze niet. Wij hebben een loonwerkers bedrijf van verderop het hele erf en al het grondwerk laten doen en die houden onze weides netjes en het huis is gebouwd door een aannemers bedrijf uit het dorp. Die hebben er leuk aan verdiend.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 10:13

Als je de omgeving erbij betrekt zal het inderdaad al een stuk meer geaccepteerd worden. Je spreekt over 'plat gooien'. Heb je helemaal niets meer dat eraan herinnert? Of heb je toch bepaalde delen laten staan?

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 10:24

Bijna 30 jaar geleden is mijn man met zijn ouders van Den Helder naar een klein gehuchtje in Overijssel aan de grens van Drenthe verhuisd.
Mijn man is toen hij uit huis ging naar mij in Twente verhuisd en nu bijna 11 jaar geleden zijn wij weer terug verhuisd naar de boerderij van zijn ouders.

Ons 2 oudste kinderen gaan +- 8 km verderop naar de middelbare school in Hardenberg, ons 2 jongste kinderen gaan in het naastgelegen dorp Gramsbergen +- 3 km naar de basisschool.

Waar wij wonen,zijn geen supermarkten,ov etc,daarvoor gaan we naar Gramsbergen wat overigens prima te doen is op de fiets.

Mijn man werkt in Hardenberg en gaat met de snorscooter of met de fiets, ik werk in Coevorden en ben daar met +- 15 min auto rijden, ik zal het fietsend kunnen doen maar omdat ik onregelmatige werktijden heb doe ik dat niet. Ik vind het namelijk nogal eng om 's avonds laat alleen te fietsen daar het verlaten landweggetjes zijn.

Wbt de buurt, iedereen staat voor elkaar klaar in goede en slechte tijden.
Wij hebben ook niet echt moeite hoeven doen om geaccepteerd te worden, ons voordeel was natuurlijk ook dat mijn man hier is opgegroeid.

Wij komen zo nu en dan nog wel eens in Den Helder en in Enschede, maar geen haar op ons hoofd die eraan denkt om terug te gaan naar de ' drukte.