Verlof vragen voor eerste werkdag?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Verlof vragen voor eerste werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 19:36

Hi allemaal,
Het bedrijf van mijn partner verzorgd ieder jaar een bedrijfsuitje waar ik ook bij moet zijn. Hier kom ik niet echt onderuit.
Nu is het zo dat ik in september begin bij mijn nieuwe werk, en het uitje in oktober is. Hoe regel ik dit, en is het niet raar om meteen vrij te vragen?
Is mijn eerste baan dus wellicht wat onervaren hiermee..

Tiggs

Re: Verlof vragen voor eerste werkdag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 19:39

Lijkt me juist een goede manier om er wel onderuit te komen ;)

En anders, leg het in je eerste week voor, maar zonder meteen te beginnen over 'er niet onderuit komen'.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 19:40

Vindt er wel een uitje plaats met Corona?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 19:41

Hoezo kom jij er niet onder uit? Ik zou dat zelf nooit doen, zou me er niet prettig bij voelen :) is toch het uitje van je man, niet van jou?
Ik zou zelf inderdaad er onder uit gaan proberen te komen op deze manier. Denk dat je voor je nieuwe werkgever ook niet zo'n goede indruk maakt.

Maar aan de andere kant, als je het gewoon vertelt, misschien dat ze het begrijpen. Maar ik denk dat je met een betere reden moet komen dan: daar kom ik gewoon niet onderuit :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 19:41

brokjes schreef:
Hi allemaal,
Het bedrijf van mijn partner verzorgd ieder jaar een bedrijfsuitje waar ik ook bij moet zijn. Hier kom ik niet echt onderuit.
Nu is het zo dat ik in september begin bij mijn nieuwe werk, en het uitje in oktober is. Hoe regel ik dit, en is het niet raar om meteen vrij te vragen?
Is mijn eerste baan dus wellicht wat onervaren hiermee..

Toch niet raar om als je begint met een nieuwe baan alvast je geplande afspraken door te geven. Want die dagen waren al besproken voordat je werk had dus meeste werkgevers doen daar niet moeilijk over hoor.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 19:43

Ik ben begin dit jaar bij een andere werkgever gaan werken en mijn wintersport stond al gepland. Dat heb ik besproken tijdens mijn arbeidsvoorwaardengesprek en het was geen enkel probleem. Verdere vakanties worden wel in overleg met collega's afgesproken, maar dat lijkt me logisch.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 19:44

Gewoon bespreken :D
Ik heb een paar weken geleden ook ergens nieuw begonnen en mij werd al gevraagd of ik nog dingen gepland had :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 19:45

Als je in September begint dan is ergens in Oktober toch niet je eerste werkdag? Of snap ik iets niet?
Er is niets mis mee om gelijk in het begin door te geven dat bepaalde vakanties al geplant waren en of dat voor hen OK is. Ik heb bij het ondertekenen ook gelijk gezegd dat ik 1,5 maand later een skivakantie geboekt had. In sommige gevallen mag je geen vrij in je proeftijd, maar 1 dag is zelden een probleem.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 19:45

Als je in september begint en in oktober een dag vrij moet hebben dan valt dat echt wel te regelen. september is dan je proeftijd. In de proeftijd zou ik persoonlijk niet zo snel vrijvragen maar als het in oktober is heb je die al gehad.

Ik vindt vrij vragen soms ook wel vervelend. Als ik het op tijd aangeef ( lees maanden van te voren voor vakanties's en dagen weg) wordt het met inroosteren al geregeld. Als echt de nood aan de man is kan er geruild worden. Alleen haatte ik dat om te vragen helemaal in het begin. Nu is het al een stuk makkelijker geworden omdat iedereen er gewoon chill over doet. Zo heb ik laatst 2 dagen het van te voren nog kunnen regelen. Als je gewoon duidelijk bent en al iemand gevonden hebt om eventueel in te vallen is er zeker altijd veel mogelijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 19:50

brokjes schreef:

Het bedrijf van je partner vindt dat jij vrij moet nemen? Voelen ze zich daar wel helemaal lekker?

Als je zelf er uberhaupt geen zin in hebt, zou ik lekker aan je partner melden dat híj tegen z'n werkgever moet aangeven dat jij die dag moet werken. Zoals de meeste partners over het algemeen zelf hun eigen werk hebben.

Of heeft je partner er eigenlijk ook helemaal geen trek in, dit soort verplichte feestjes, en wil hij jou er per se bij om het leed te verzachten?

Dan moet-ie zelf ballen hebben en zeggen dat-ie niet mee gaat.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 19:58

Sizzle schreef:
Als je in September begint dan is ergens in Oktober toch niet je eerste werkdag? Of snap ik iets niet?
Er is niets mis mee om gelijk in het begin door te geven dat bepaalde vakanties al geplant waren en of dat voor hen OK is. Ik heb bij het ondertekenen ook gelijk gezegd dat ik 1,5 maand later een skivakantie geboekt had. In sommige gevallen mag je geen vrij in je proeftijd, maar 1 dag is zelden een probleem.

Ik denk vrij vragen vóórdat ze haar eerste werkdag heeft gehad. Zo vatte ik hem op in elk geval :)

Ik heb ook nog niet zoveel werkervaring, maar tot nu toe nooit een probleem gehad bij een nieuwe baan als ik al iets gepland had staan en daarvoor vrij wilde.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 20:04

Dit is toch niet raar?
Ik heb nog vrijwel nooit een nieuwe medewerker in het trema gehad die bij start al aangaf bepaalde dagen niet te kunnen wegens reeds geplande afspraken.
Gewoon aangeven dat je datum X niet kan wegens geplande vakantie/uitstap.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 20:15

Ik ben bij mijn huidige baan na 4 dagen werken meteen 3 weken op vakantie gegaan :+
Stond al gepland en ik had aangegeven dat ik beter een maand later kon beginnen, maar ze wilde toch dat ik al kwam. Bij aankomst bleek mijn manager alleen van niets te weten, dus daar heb ik me wel knap l*llig om gevoeld. Toch was het allemaal geen probleem uiteindelijk.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 20:48

Ik zou ze gewoon morgen bellen en het alvast bespreken, dan kunnen ze er rekening mee houden.

Ik heb sinds een maand een nieuwe collega, zij startte met het opnemen van 2 vakantiedagen.

Ik zou in ieder geval niet wachten tot september maar bespreken nu je het weet. Dat staat beter dan wanneer je wacht.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 21:12

Bij een nieuwe baan wordt toch meestal naar je beschikbaarheid gevraagd? Tenminste zo ben ik het gewend. Dan kun je dat prima aangeven.
Al zou ik inderdaad de formulering wat aanpassen want zoals je het hier formuleert is niet heel professioneel en een beetje vreemd.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:32

Ik bespreek het ook tijdens de sollicitatie (eindfase) of als ik pas begin wanneer ik al bepaalde plannen heb die ik niet kan verzetten (bv revalidatie-afspraken). Daar heb ik nooit problemen mee gehad. In het geval van een bedrijfsuitje van je partner zou ik persoonlijk mijn eigen nieuwe baan voor laten gaan, voor zoiets ga ik niet onmiddellijk verlof vragen. Maar goed, dat ben ik :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:23

Hoi, bedankt allemaal.

Ik las dat een aantal het raar vinden om hiervoor vrij te vragen. Ik ben dus bang dat mijn nieuwe werkgever dat ook vind. Ik snap dat het niet gangbaar is om mee te gaan met bedrijfsuitjes van je partner maar bij dat bedrijf hechten ze er veel waarde aan.

Aan de andere kant denk ik, ik kan gewoon vrijvragen. Maar wil niet overkomen als iemand die meteen vrij wilt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:24

Het gaat inderdaad om vrijvragen vóór mijn eerste dag. Anders zou ik het in de eerste week moeten vragen en is het betreffende uitje 5/6 weken later. Ik dacht, dat is wellicht te kort dag.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:25

Dit word meestal besproken tijdens een ( 2de) sollicitatiegesprek.
In jou geval zou ik gewoon vrij vragen, 1 dag gaan ze naar verwachting echt niet lastig over doen.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:26

Het gaat je baas toch niets aan waarom jij een vrije dag op neemt?
Als jij dit belangrijk vind dan staat dat verder overal buiten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:27

Vertellen waaróm is niet verplicht. Je kunt het gewoon op een al eerder ingepland uitje houden. Dat zou ik zeggen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:29

Meestal vallen vakanties en geplande uitjes best te bespreken bij je nieuwe werkgever. Het handigst is dat om te bespreken op het moment dat je af spreekt wat je werktijden en eerste werkdag e.d. zal zijn.

Maar is dit iets waar je zelf heel graag naar toe wilt? Want als je vriend aangeeft dat je niet mee kan omdat je echt net begonnen bent op je nieuwe werk, moet daar toch begrip voor zijn?

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:31

Niet zo moeilijk doen. Je hebt vrije dagen die je op mag maken. Gewoon op je eerste werkdag aangeven dat je die dag graag vrij wil. Tenzij er net die dag iets heel belangrijks op de planning staat zal dat wel niet zo'n probleem zijn.

Ik zou het overigens alleen doen als je graag naar dat bedrijfsuitje van je partner wil. Wat zijn bedrijf verwacht zal mij een rotzorg zijn :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:35

Ik zou zelf waarschijnlijk iets anders plannen op een vrije dag :') maar voor hem is het wel belangrijk. De activiteiten zijn ook in 2 tal.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:38

Een bedrijf heeft er in mijn ervaring nooit een probleem mee als je zo ongeveer bij binnenkomst meldt dat je een vakantie of vrije dag hebt gepland. Ze willen het wel graag zo snel mogelijk weten zodat er eventueel rekening mee kan worden gehouden.

Wat het bedrijfsuitje van het bedrijf van je vriend betreft, zou het voor mij nog uitmaken of het zijn eigen bedrijf is of dat het het bedrijf is waar hij werknemer is. Als het zijn eigen bedrijf is waarbij het belangrijk is dat jij er ook bent vanuit perspectief van de eigenaar ten opzichte van zijn werknemers zou ik er bij willen zijn. Als het het bedrijf is waar je vriend werknemer is, ren ik niet zo hard. Die kunnen prima zonder mij. Ik ben tenslotte geen werknemer.