Straat wordt gebruik als carpool

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37569
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:34

Zonnebloem92 schreef:
Ik snap wel waarom mensen dat doen, maar jouw ergenis ook. Echter met het aanschrijven van een werkgever schiet je weinig op. Wil je echt dat dit probleem wordt aangepakt moet je klagen bij de gemeente.
Een vriendin woonde ook in zo'n gebied vlakbij het station, er hebben een tal van bewoners geklaagd en uiteindelijk is betaald parkeren geworden.

Waarmee je dus gewoon de rekening gepresenteerd krijgt van dat klagen.

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Straat wordt gebruik als carpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:38

Ik vraag me af of er een andere optie is voor de man met de werkbus?
Ik bedoel, die moet toch ook gewoon van zijn auto af. Ik snap dat het irritant is, maar wat heeft de man zelf als alternatief?

moonfish13
Berichten: 18232
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 12:48

Gini schreef:
Ik vraag me af of er een andere optie is voor de man met de werkbus?
Ik bedoel, die moet toch ook gewoon van zijn auto af. Ik snap dat het irritant is, maar wat heeft de man zelf als alternatief?

Er staat duidelijk dat er 5 minuten verderop een carpoolplaats is.

Rodevlinder

Berichten: 2266
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:20

ikke schreef:
Zonnebloem92 schreef:
Ik snap wel waarom mensen dat doen, maar jouw ergenis ook. Echter met het aanschrijven van een werkgever schiet je weinig op. Wil je echt dat dit probleem wordt aangepakt moet je klagen bij de gemeente.
Een vriendin woonde ook in zo'n gebied vlakbij het station, er hebben een tal van bewoners geklaagd en uiteindelijk is betaald parkeren geworden.

Waarmee je dus gewoon de rekening gepresenteerd krijgt van dat klagen.
De mensen die daar wonen hebben een vergunning, dat is hun doel geweest. De enige manier om dit soort wildgroei aan parkeren tegen te gaan is om mensen te laten betalen.

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:23

moonfish13 schreef:
Gini schreef:
Ik vraag me af of er een andere optie is voor de man met de werkbus?
Ik bedoel, die moet toch ook gewoon van zijn auto af. Ik snap dat het irritant is, maar wat heeft de man zelf als alternatief?

Er staat duidelijk dat er 5 minuten verderop een carpoolplaats is.


Maar dus de oplossing is dan dat de man 5 minuten moet wandelen in plaats van TS, die haar auto ook niet te ver van haar huis wilt zetten.
Begrijp me niet verkeerd. Ik snap heus wel het leuke en fijne en aangename aan je auto voor de deur hebben staan, maar of persoon A dan benadeeld wordt en 5 minuten moet wandelen of persoon B maakt toch eigenlijk niet uit? Iemand heeft de luxe van de plek dichtbij huis en iemand moet verder weg op zoek naar een plekje. Dat hij twee parkeerplekken inneemt vind ik dan wel weer kwalijker.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Straat wordt gebruik als carpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 13:25

Gini: die man hoeft niet te wandelen, hij is met de auto, dat is het punt nou juist :)

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Straat wordt gebruik als carpool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-20 13:46

De carpoolplek is 5 min met de auto rijden, ongeveer 3km denk ik?
Dit ga ik niet lopen idd nee.

Van mij mag het hier vergunningsgebied worden voor parkeren. Betaal met liefde 35 euro per jaar per stuk voor onze autos als het dan opgelost is.

Ik ga eens een balletje opgooien bij de gemeente.

CharleyT
Berichten: 3994
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 16:10

ikke schreef:
Zonnebloem92 schreef:
Ik snap wel waarom mensen dat doen, maar jouw ergenis ook. Echter met het aanschrijven van een werkgever schiet je weinig op. Wil je echt dat dit probleem wordt aangepakt moet je klagen bij de gemeente.
Een vriendin woonde ook in zo'n gebied vlakbij het station, er hebben een tal van bewoners geklaagd en uiteindelijk is betaald parkeren geworden.

Waarmee je dus gewoon de rekening gepresenteerd krijgt van dat klagen.


En toch zijn er mensen die daar geen moeite mee hebben, de rekening betalen en genieten van parkeerruimte binnen redelijke afstand van hun voordeur.
Het was voor ons in ieder geval heel fijn dat drie werkbussen niet meer het hele weekend plekken bezet hielden. En gedurende de week geen drie personenauto's voor de deur die einde werkdag omgeruild werden voor de werkbussen.

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 18:26

Romeo2007 schreef:
De carpoolplek is 5 min met de auto rijden, ongeveer 3km denk ik?
Dit ga ik niet lopen idd nee.

Van mij mag het hier vergunningsgebied worden voor parkeren. Betaal met liefde 35 euro per jaar per stuk voor onze autos als het dan opgelost is.

Ik ga eens een balletje opgooien bij de gemeente.


35,- per jaar zou ik voor tekenen. hier gaat het over 100,- per maand. Dat is me toch wel een dingetje..

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Straat wordt gebruik als carpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 18:36

Renee, ik kom eigenlijk nergens op zo'n hoog tarief? Niet voor bewoners in elk geval. (Wel meer dan 35 euro per jaar over het algemeen, maar ik heb vooral in de steden gekeken.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 18:44

Zelfs in hartje centrum Amsterdam kom je op zo'n 550 per jaar, dus 45 per maand voor een parkeervergunning. Ik vraag me ook wel af waar je dan 100 per maand betaalt ja.

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Straat wordt gebruik als carpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 18:52

Dit gaat idd over een Parkeergarage (in Eindhoven) misschien wat prijziger dan een parkeervergunning op de weg.

lenaa_tje

Berichten: 10343
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 18:55

renee16 schreef:
Dit gaat idd over een Parkeergarage (in Eindhoven) misschien wat prijziger dan een parkeervergunning op de weg.

Wij hebben inderdaad ook plekken waar je alleen een abonnement kan afsluiten in de parkeergarage en dan betaal je dit ook.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:00

Ik snap de irritatie wel.
Ja het is een openbare parkeerplek en dus mag iedereen daar parkeren. Maar die man claimt gewoon die plek; er staat 24/7 een voertuig van die man; want hij zet tenslotte s'ochtends zn prive auto neer op de plek waar de bus staat, gaat naar zn werk en als hij s'avonds terug komt is hij verzekert van een parkeerplek, want immers staat zn prive auto op die plek om de boel bezet te houden.
Met andere woorden; die man bezet 24/7 die parkeer plek.

Dan gaat imo het zinnetje 'het is een openbare parkeerplek, dus iedereen mag daar staan' niet meer op. Dit is gewoon puur asociaal gedrag, want meneer houdt expres die plek bezet door ervoor te zorgen dat overdag zn prive auto er staat.

In wezen heeft hij die plek gewoon geclaimt als zijnde zijn persoonlijke carpoolplaats............en dan wordt er hier door sommigen neerbuigend gedaan over claimgedrag van bewoners ( al moet ik toegeven dat bij een aantal voorbeelden de minachting terecht is), nee deze meneer is lekker bezig.


tips heb ik niet voor je ts, behalve dan misschien bij de gemeente informeren wat er gedaan kan worden als iemand een parkeerplek 24/7 claimt als zn eigen prive carpoolplaats.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:08

Wij hadden een soortgelijk probleem. Er werden appartementen gebouwd maar zonder eigen garage/parking. Daarnaast is het station hier 200m verderop het enige waar je nog gratis kan parkeren. Gevolg: alles stond hier standaard stampvol met treingebruikers die vanuit de 2 grote naburige steden naar ons dorp kwamen om de trein te nemen. Ze konden gratis parkeren en met de trein waren ze maar een paar extra minuten reistijd kwijt.
Dit werd zo erg dat bewoners geen plek meer hadden, dat de klanten van de winkels in het dorp wegbleven want geen parkeerplekken en dat men spontaan voor garages en opritten van anderen ging parkeren (of zelfs op de oprit).

Wij hebben nu een blauwe zone/vergunning. Met vergunning mag je onbeperkt staan, anders met blauwe kaart max 2u. Scheelt al een hoop. Alleen jammer dat de medewerkers uit de school om de hoek (stuk of 50 man) steevast om de 2u hun blauwe kaart gaan verzetten... Zo houden ze overdag alsnog een fikse hoop parkeerplaatsen bezet. Vooral de handelaars zijn daar redelijk pissig over, hun klanten kunnen nu nog steeds amper parkeren.

Het is zoals bij TS helemaal asociaal als iemand jouw straat gebruikt als carpoolplek: met 4 daar afspreken, elk je auto daar afzetten en dan in 1 werkbus stappen? Dan hou je overdag al lekker 4 plekken bezet. Niet dat dat bij TS zo is, maar een carpoolparking wordt vaak niet voor niks aangelegd. Dus die vraag moet er zeker al eerder geweest zijn.
Ik zou de gemeente/wijkagent contacteren en kijken wat de opties zijn.

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:32

Shadow0 schreef:
Gini: die man hoeft niet te wandelen, hij is met de auto, dat is het punt nou juist :)


Huh? :o? Heb ik het nou echt zo verkeerd gelezen? :o

lenaa_tje

Berichten: 10343
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:38

Gini schreef:
Shadow0 schreef:
Gini: die man hoeft niet te wandelen, hij is met de auto, dat is het punt nou juist :)


Huh? :o? Heb ik het nou echt zo verkeerd gelezen? :o

Hij wisselt zijn auto’s :))
Hij woont daar dus niet.

Mri

Berichten: 15309
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 20:44

Ik heb in een blauwe zone gewoond.
Ik kom het absoluut niet waarderen als ik tijdens kantooruren niet in de straat kon parkeren :x
Ik was net geopereerd en zat een aardige tijd thuis. En als je dan je boodschappen hebt gedaan en je moet een takje eind lopen (waar mijn bewoners vergunning niet geldig was dus waar ik binnen 2 uur weer mn auto moest verplaatsen)

Dan liep ik even een rondje, telde ik de auto's zonder vergunning of blauwe schijf en belde parkeerbeheer als het meer dan 8 auto's waren. En dat was het eigenlijk altijd wel.

Ik woonde dicht bij station, en er was jaren lang weinig gecontroleerd. Aan de andere kant van het station allemaal kantoren en ook nog eens dicht bij de tramhaltes naar de stad en de straat achter mij zaten winkels en restaurantjes.

Binnen 3 weken was het parkeer probleem voorbij. Dagelijks kwamen ze bonnen schrijven en was het ineens niet meer interessant om daar "illegaal" zonder blauwe schijf of te lang te parkeren. Daar kwamen echt behoorlijke bedragen binnen bij de gemeente :=

Ik hoop voor je dat het een blauwe zone/vergunninghouders kan worden.

KarenQ
Berichten: 509
Geregistreerd: 05-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:37

Mri schreef:
Ik heb in een blauwe zone gewoond.
Ik kom het absoluut niet waarderen als ik tijdens kantooruren niet in de straat kon parkeren :x
Ik was net geopereerd en zat een aardige tijd thuis. En als je dan je boodschappen hebt gedaan en je moet een takje eind lopen (waar mijn bewoners vergunning niet geldig was dus waar ik binnen 2 uur weer mn auto moest verplaatsen)

Dan liep ik even een rondje, telde ik de auto's zonder vergunning of blauwe schijf en belde parkeerbeheer als het meer dan 8 auto's waren. En dat was het eigenlijk altijd wel.

Ik woonde dicht bij station, en er was jaren lang weinig gecontroleerd. Aan de andere kant van het station allemaal kantoren en ook nog eens dicht bij de tramhaltes naar de stad en de straat achter mij zaten winkels en restaurantjes.

Binnen 3 weken was het parkeer probleem voorbij. Dagelijks kwamen ze bonnen schrijven en was het ineens niet meer interessant om daar "illegaal" zonder blauwe schijf of te lang te parkeren. Daar kwamen echt behoorlijke bedragen binnen bij de gemeente :=

Ik hoop voor je dat het een blauwe zone/vergunninghouders kan worden.


Je hebt mooi de gemeente lopen spekken. :D

Bij mij in de buurt wordt een nieuwe woonwijk gebouwd en wij hadden wel interesse in een woning. En ja hoor ingeloot! *\o/*
Naar het eerste gesprek; bleek de berging qua formaat garage, dus géén garage te zijn, dus auto mocht niet op de oprit. En voor het rijtje huizen van 4, waren maar 3(!!!) parkeerplaatsen. Als je alle parkeerplaatsen bij elkaar telde (inclusief de plaatsen op eigen terrein, die naast elkaar waren ipv achter elkaar), kwam je uit op 1,6/1,7. (Dat is vaak het aantal dat men hanteert qua parkeerplaatsten per huis.) Maar in de praktijk, natuurlijk niet. Want ik mag niet bij de buurman op de oprit parkeren. En wij gebruiken onze auto bijna niet, dus de kans was dus erg groot dat deze altijd voor onze deur en die van de buren zou gaan staan. Dat levert ongetwijfeld gezeur op.
Tevens zat er een kantoor van de Belastingdienst aan de andere kant van de straat, dus zolang er geen vergunningsplicht zou zijn (was nog niets over bekend), staan die mensen ook bij jou in de straat.
Dus maar afgewezen.

Echt stom dat er gewoon geen rekening mee gehouden wordt.

Maar gemeenten willen vaak zo min mogelijk auto's in het straatbeeld. Dat oogt mooier, maar in staten waar iedereen zijn auto op de oprit kwijt zou kunnen, gebeurd dat ook zelden. Ik gok ook dat de meeste mensen de auto ook nooit in de garage hebben. :+
In een andere nieuwe wijk, zijn de huizen in een soort cirkel gebouwd en op het binnenterrein heeft iedereen één parkeerplaats en er zijn wat losse plekken. Daar is beter over nagedacht.

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Straat wordt gebruik als carpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:45

Ik snap beide kanten...

Heb zelf een keer aan de andere kant gestaan. Ik woonde op een plek waar het betaald parkeren was, met een max van 2u. Ik kon geen vergunning krijgen omdat het maximum op mijn adres al bereikt was (studentenhuis). Op ongeveer 10 minuten lopen begon het vrij parkeren. Ik zette dus mijn auto daar neer. Gebruikte hem elke dag voor werk.
Komt er op een gegeven moment een vrouw naar me toe, die in het huis woonde die in de parkeerstraat stond. Ze was erg kwaad en aggressief, ik was echt geschokt.
Ze zei: 'Als je hier nog 1x parkeert dan kras ik je hele auto stuk.'
Ik: 'Ik snap dat het vervelend is, maar dat is echt belachelijk, het is hier vrij parkeren.'
Zij: 'Moet jij eens opletten wat ik kan doen.'

Toen werd ik ook gewoon boos van binnen, heb nog even gediscussieerd met haar. Waarom moet ik dan een kwartier lopen en zij niet 5 minuten? Ik bedoel: als ze het vriendelijk zou vragen zou ik het echt wel doen. Maar ik vond deze reactie zo vreselijk raar.
Uiteindelijk weggegaan met: 'IK ZET HEM DAN DAAR NEER OMDAT IK AARDIG BEN, EN NIET OMDAT HET MOET, IK HEB ALLE RECHT OM HIER TE STAAN.' :')

KarenQ
Berichten: 509
Geregistreerd: 05-06-19

Re: Straat wordt gebruik als carpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:55

Toen ik nog in een winkel werkte, kon je niet in de winkelstraat parkeren, want blauwe zone. Dus collega's parkeerde altijd in de straten erachter. Die kregen ook wel eens een briefje onder de wisser. Maar ja, daar stond alleen maar op dat ze ergens anders moesten parkeren. Waar dan? Er was wel een parkeerterreintje, maar die was altijd snel vol en als er markt was of er een kraamstond (5 dagen in de week), was er nog minder.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 17:02

Sheran
Toch vind ik jou verhaal anders, het was jou enige auto en jij moet lopen.

Deze man hoeft niet te lopen, heeft voor zijn prive auto een vergunning aan huis.
Voor zijn bus niet.

Die bus kan hij overal neer zetten waar hij wil, dus ook op een grote parkeerplaats verder weg. Waar niemand er last van heeft.
Thuis stapt hij in zijn prive auto, rijd naar die bus en ruilt om.
In de avond andersom en rijd naar huis, waar hij voor de deur weer plek heeft.
Waar zijn bus ook staat, hij loopt er geen meter verder om.

Tenminste zo begrijp ik het verhaal.

Sheran

Berichten: 17242
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Straat wordt gebruik als carpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 17:15

Klopt, hij kán het ook wel (en dat zou wel erg vriendelijk van hem zijn) maar je kan hem niet dwingen, het zijn vrije parkeerplaatsen. Hooguit aangeven dat je het echt heel onprettig vindt... Als ik die man was zou ik uiteraard gewoon ergens anders gaan staan, maar hij reageerde niet erg toeschietelijk lees ik...

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Straat wordt gebruik als carpool

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 17:18

Uiteraard mag hij het.
Maar ik begrijp parkeren zo dicht mogelijk bij huis wel als je zo min mogelijk wilt lopen.
Hem vind ik gewoon een aso eigenlijk.
Ik zou hem nog een keer aanspreken, wijzen op de parkeerplek verder op en anders echt eens zijn bedrijf bellen en het netjes uitleggem.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 17:33

Waar ik eerst woonde direct voor de deur 7 plekken voor 10 huizen. Overkant weg 3 plekken of 4 als men sociaal zou parkeren.
Een persoon heeft 2 auto's en werkbus die hij allemaal voor de deur wil. De auto's liefst direct voor de deur. Werkbus andere kant van de weg. (Wat 4 meter verder lopen is) Zodra hij weggaat met zijn prive auto zet hij de werkbus op die plek en neemt daar 2 plekken mee in beslag. Auto van zijn vrouw op plek werkbus zo geparkeerd dat erachter geen ruimte overblijft voor nog een auto en wisselt dat om zodra hij weer thuis is. Werkbus staat dan ook nog zo altijd dat zijn uitzicht uit keukenraam vrij blijft. Parkeerplaats iets verder is max 20 meter lopen.

De tijd die hij bezig is met wisselen is langer dan die 20 meter lopen.
Indien onverhoopt een van zijn plekjes bezet is houdt hij het in de gaten en vult het gauw op zodra er een leeg komt.
Zo is er nog een buurman die plekje voor zijn deur als van hem beschouwt en je boos aankijkt als hij ziet dat je auto er staat. Die wacht dan ook totdat je weggaat en zet gauw zijn auto neer.
Hoe laat het ook is.
Indien mijn ex daar stond en dan 23.30 naar werk ging kwam die volgende ochtend 5 uur stond die buurman zijn auto er dan al weer. Dat niet een keer maar echt elke keer.