Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:10

karuna schreef:
Feestjes en andere dingen afweging maken en desnoods omdraaien als je sankomt en denkt nee dit is niet veilig.

Vraag over iets dergelijks maar dan werkgerelateerd, als een baas het nu bedenkt medewerkers naar een absoluut niet noodzakelijke cursus te sturen die gehouden wordt met andere bedrijven. Binnen lijkt me dat niet echt heel slim met covid nu. Maar mag je als werknemer bij twijfel omdraaien en gaan?

De baas ziet er totaal geen enkel probleem in de cursus te verplichten terwijl het werkprotocol is zodat de verschillende ploegen zo kort als kan bij elkaar komen. En nu gaat hij ze doodleuk mixen op een plek ver van het werk af (100 km verderop) met een vreemde lesgever en mensen van andere bedrijven erbij.

Maar mag je dan omdraaien als werknemer?

Ik heb dit van meer mensen gehoord en over gelezen. Werkgevers sturen nu weer vrolijk iedereen naar opleidingen. -O- Maar hoe zit dat juridisch?

Als dit binnen de maatregelen is mag dat gewoon natuurlijk. Dus als de anderhalve meter afstand gehouden wordt en er niet meer mensen bijeen zijn dan toegestaan.

Je kunt als werknemer altijd in gesprek gaan lijkt me, of de OR vragen in gesprek te gaan. Maar ik geloof niet dat werkgevers nu massaal groepen mensen onnodig op cursus sturen, want die zitten ook niet te wachten op zieke medewerkers.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37307
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:10

Er zouden relatief kleine groepjes zijn maar toch. Niet ziek zijn en graag niet ziek worden ook. Als je het als werknemer niet vertrouwd en je wilt niet ook spelen met je gezondheid. :n de cursus is echt ook zo niet belangrijk. :+ Ik snap het risico ook niet. En niet een dag maar iedere drie weken een dag voor 6 keer ook nog, 8)7 op een grote horeca locatie ook nog. Er gaat een lid van or heen en die schijnt blij te zijn. Lekker een dag niet werken.

Tiggs

Berichten: 7535
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:12

Van der Valk? Mijn ervaring is dat die het super netjes georganiseerd hebben.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37307
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:13

Nee een ander hotel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:14

karuna schreef:
Er zouden relatief kleine groepjes zijn maar toch. Niet ziek zijn en graag niet ziek worden ook. Als je het als werknemer niet vertrouwd en je wilt niet ook spelen met je gezondheid. :n de cursus is echt ook zo niet belangrijk. :+ Ik snap het risico ook niet. En niet een dag maar iedere drie weken een dag voor 6 keer ook nog, 8)7 op een grote horeca locatie ook nog. Er gaat een lid van or heen en die schijnt blij te zijn. Lekker een dag niet werken.

Jij vindt de cursus niet belangrijk, de werkgever blijkbaar wel. Dan moet de desbetreffende persoon in gesprek gaan.

Maar het klinkt niet als een enorm groot risico eigenlijk.

Zebrastreep

Berichten: 9823
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:19

het ligt eraan waar je woont. In Drenthe gelden weer andere maatregelen dan in Zuid-Holland.

Naar mijn weten zou het gewoon mogen. Wat je zegt kleine groepjes veiliger kan het niet. het is te vergelijken met een klas. Ik zit nu ook 7 anderen in een klas. Ik voel mij eigenlijk wel veilig tot nu toe terwijl ik echt een angsthaas ben. De max in een lokaal is 13 maar dat pas al niet , dus dat doen ze ook zeker niet.

Laatst wou een docent wat doen met een andere klas. Daar waren zij het gezamenlijk als klas niet mee eens dus dat is ook niet doorgegaan. Dat soort dingen mag je dan wel weigeren in mijn ogen. ging ook tegen het eigen regelement in van school.

Tiggs

Berichten: 7535
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:21

In ZH mag het ook, zolang je maar onder de 50 personen blijft.

Sintara

Berichten: 7447
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:33

Vandaag een salsa feest. Op de grond vierkanten afgetaped van 4 meter waarin een vast koppel mag dansen, met ruimte tussen de vierkanten. Je mag over de lijnen naar je eigen tafel en terug.
Eerst is het gek als je het leest en ziet maar het went, het werkt en voelt wel veilig ook

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:12

Trainingen die ik online kan geven, geef ik momenteel online. Maar voor sommige trainingen is online niet geschikt. Zeker als het minder zit op kennisoverdracht en meer op vaardigheden en oefenen. Soms doen we op het werk daarom ook wel dingen in fysieke bijeenkomsten. Maar dan wel in goed goed geventileerde ruimtes, met weinig mensen erin zodat je die 1,5 meter kunt waarborgen. En werken met vaste zitplekken.

Het zou mij niet uitmaken of dat in een goed georganiseerd hotel is of in mijn eigen gebouw. Als het maar goed geregeld is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34736
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:33

opisop_shop schreef:
Als iemand alleen verkouden is ( zover ze weet) zou zelfs ik best op raambezoek of buiten met iets van 4 meter afstand wel te doen vinden voor een flitsbezoekje.


Mijn neefjes en zwager waren in de speeltuin. Dus nu zo opgelost, en neefje corona proef het cadeautje gegeven. Dochter en neefjes hebben nog even gezellig in de speeltuin gespeeld :j

Ninette

Berichten: 750
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:37

Update van 20 september:

- 1844 nieuw gemelde besmettingen
- 10 nieuwe ziekenhuisopnames
- 7 nieuwe IC-opnames
- 4 nieuwe overlijdens
Zal het maandag en dinsdag weer hoger zijn omdat het weekend is?

verootjoo
Berichten: 35664
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:42

karuna schreef:
Feestjes en andere dingen afweging maken en desnoods omdraaien als je sankomt en denkt nee dit is niet veilig.

Vraag over iets dergelijks maar dan werkgerelateerd, als een baas het nu bedenkt medewerkers naar een absoluut niet noodzakelijke cursus te sturen die gehouden wordt met andere bedrijven. Binnen lijkt me dat niet echt heel slim met covid nu. Maar mag je als werknemer bij twijfel omdraaien en gaan?

De baas ziet er totaal geen enkel probleem in de cursus te verplichten terwijl het werkprotocol is zodat de verschillende ploegen zo kort als kan bij elkaar komen. En nu gaat hij ze doodleuk mixen op een plek ver van het werk af (100 km verderop) met een vreemde lesgever en mensen van andere bedrijven erbij.

Maar mag je dan omdraaien als werknemer?

Ik heb dit van meer mensen gehoord en over gelezen. Werkgevers sturen nu weer vrolijk iedereen naar opleidingen. -O- Maar hoe zit dat juridisch?


Waarom zou je hier iets juridisch van willen maken :?

Maar volgens mij mag je gewoon erheen en zijn zulke cursussen ook online te volgen, aangezien er altijd wel een paar niet mogen komen vanwege klachten, die doen dan mee via teams oid.

Zo gaat het tenminste bij mijn cursussen/studie momenteel.

Je kan toch niet je werknemers al die tijd opleiding onthouden?

Eigenlijk is het ook overal wel goed geregeld voor wat ik nu heb gezien.

mariekeoo

Berichten: 3652
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Zuidhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 16:11

Ninette schreef:
Update van 20 september:

- 1844 nieuw gemelde besmettingen
- 10 nieuwe ziekenhuisopnames
- 7 nieuwe IC-opnames
- 4 nieuwe overlijdens
Zal het maandag en dinsdag weer hoger zijn omdat het weekend is?


9000 besmettingen sinds dinsdag. Dus nog 2 x +/- 2000 besmettingen erbij. Dus we houden de 1,4/1,5 prachtig mooi aan.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34736
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:39

Sommige dingen snap ik niet. Iemand die in maart en april super voorzichtig was en de deur niet uit durfde. Paar weken terug bij een familie bbq perse veel meer afstand wilde houden dan nodig was. Bedenkt nu om met de hele familie sushi te bestellen en dan met zijn allen gezellig te gaan eten. Uhm nee, met meer dan 6 personen mag gewoon niet. O dan doen we toch de mannen en vrouwen apart. Echt...Ik snap die ultieme behoefte om samen te komen niet. Ik vind dat een heerlijk voordeel van corona eerlijk gezegd :o heb nu gezegd dat ik er nog over na denk. Ondanks dat ik sushi heerlijk vind heb ik er geen behoefte aan om zo samen te zitten.

BigOne
Berichten: 38389
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:42

Zo zijn er wel meer Susan , volgens mij houden veel mensen zichzelf voor de gek. Veel besmettingen, oké maar de ziekenhuisopnames zijn veel minder dus denken velen dat het allemaal niet in zo’n vaart loopt. Maar wel 50 ic opnames in een week en dat loopt nog steeds op. Je zal er maar eentje van zijn.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:46

Ik denk niet dat je mensen kwalijk kan nemen dat ze samen willen zijn. Ook al is niet iedereen zo, uiteindelijk zijn mensen ook gewoon groepsdieren en voor veel mensen is familie gewoon het allerbelangrijkste.
Mijn moeder probeert ook altijd al haar kleine eentjes samen te brengen als ze even kan en die heb ik ook van een plan moeten afpraten om leuk een huisje te huren met z‘n allen.

Linnie050

Berichten: 11810
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:46

Het is ook onwerkelijk.

Op mijn werk hebben we het er dagelijks over.
Wij werken met 7 man op onze groep maar deze hele periode kennen wij niemand die corona heeft gehad.
Wij wonen allemaal in verschillende plaatsen en hebben niet dezelfde vrienden of kennissen.
Ik werk bij een bedrijf met rond de 350 mensen.
Nog niet 1 iemand heeft het gehad.
Kantoor personeel werkt zoveel mogelijk thuis.
Wij (laboratorium) en de productie werken de hele periode gewoon al door.

Loretta
Berichten: 8790
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:53

SusanH schreef:
Sommige dingen snap ik niet. Iemand die in maart en april super voorzichtig was en de deur niet uit durfde. Paar weken terug bij een familie bbq perse veel meer afstand wilde houden dan nodig was. Bedenkt nu om met de hele familie sushi te bestellen en dan met zijn allen gezellig te gaan eten. Uhm nee, met meer dan 6 personen mag gewoon niet. O dan doen we toch de mannen en vrouwen apart. Echt...Ik snap die ultieme behoefte om samen te komen niet. Ik vind dat een heerlijk voordeel van corona eerlijk gezegd :o heb nu gezegd dat ik er nog over na denk. Ondanks dat ik sushi heerlijk vind heb ik er geen behoefte aan om zo samen te zitten.


Het risico begint nu juist weer toe re nemen. De ziekenhuis opnames volgen later.

besita
Berichten: 6808
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:13

de besmettingen stijgen al sinds 17/07 ( bij benadering en in BE maar denk dat we vergelijkbaar zijn )
dat is toch al ruim 2 maand en toch loopt het dodental terug en stijgt zeker niet mee

lenaa_tje

Berichten: 10348
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:15

besita schreef:
de besmettingen stijgen al sinds 17/07 ( bij benadering en in BE maar denk dat we vergelijkbaar zijn )
dat is toch al ruim 2 maand en toch loopt het dodental terug en stijgt zeker niet mee

Volgens mij zijn bepaalde steden hier extremer dan in België maar ik vind het altijd lastig om die cijfers te vergelijken. Nu weet ik dat niet zeker maar dat dacht in gelezen te hebben hier op bokt :+

mvdende

Berichten: 5742
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:25

Ik ben weer terug van de beurs.

Sliep op een kamer met 2 andere meiden. Ik stond erop dat er een raam op een flinke kier open ging. Onder protest, maar het raam is open gebleven vannacht. Ze hadden het koud.... Het was ook fris, ook onder mijn eigen dekbed. Had eigen hoeslaken, dekbed met overtrek en kussen + kussensloop bij me.

'S avonds nog naar een kroeg geweest voor een drankje met één van de andere in het hostel. Maar snap nu wel héél goed waarom het om 12 dicht moet. Ondanks dat de kroegeigenaren echt wel hun stinkende best deden op de 1,5m, veel gasten gingen toch van plekje naar plekje om met bekenden bij te praten....

In het hostel zelf was 1,5m ook echt niet mogelijk, te klein.

Vanochtend continu op de lip gestaan van de eigenaresse, die was ontbijt aan het klaarmaken voor de gasten en ik wilde pannenkoeken bakken voor de lunch. Dat ging niet in de avond, want de pannen zijn zo versleten dat er geen pannenkoek in te bakken is. Eigenaresse heeft in de ochtend een eigen pan om pannenkoeken mee te bakken (maar die druipen van het vet, ik bak ze liever zelf met véél minder olie)

Ik was er vorig jaar ook al geweest, dus was nu voorbereid met mijn eigen pan van thuis mee te nemen. Maar had even niet stilgestaan dat ik thuis op gas kook en het hostel een inductie plaat heeft :+

De beurs was ook geen 1,5m mogelijk, iedereen liep "gewoon" door elkaar. Wèl éénrichtingsverkeer, waar de meeste zich goed aan hielden. Ik ook, maar af en toe toch even een stukje "spookrijden" omdat je anders weer 10 minuten om kon lopen.

Er waren echt heel weinig mensen in vergelijking met anders. Dus het was niet hutje mutje schouder aan schouder gelukkig. (Heel veel mensen vonden het één grote flop vandaag, maar ik kon de rust en ruimte wél erg waarderen!)

Nu dus weer thuis, compleet gesloopt en mn kop, lijf en keel zijn gevoelig. Maar dat heeft zeer waarschijnlijk te maken met droge lucht, behoorlijk kletsen en weinig drinken.

Zal deze week nog extra op mn hoede zijn wat betreft symptomen van corona, maar ik verwacht dat het wel mee zal vallen.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:27

lenaa_tje schreef:
besita schreef:
de besmettingen stijgen al sinds 17/07 ( bij benadering en in BE maar denk dat we vergelijkbaar zijn )
dat is toch al ruim 2 maand en toch loopt het dodental terug en stijgt zeker niet mee

Volgens mij zijn bepaalde steden hier extremer dan in België maar ik vind het altijd lastig om die cijfers te vergelijken. Nu weet ik dat niet zeker maar dat dacht in gelezen te hebben hier op bokt :+

De afgelopen maand was de sterfte aan COVID hoger dan de maand ervoor in Nederland: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken
In Nederland zijn er echt regio's met problemen, Het gaat mi niet alleen om sterfte, ook om mensen die chronisch last zullen houden van COVID. Verwacht dat de ziekenhuisopnames ook flinks zullen stijgen de komende weken, al hoop ik dat ik het fout heb.


mvdende schreef:
Ik ben weer terug van de beurs.

Sliep op een kamer met 2 andere meiden. Ik stond erop dat er een raam op een flinke kier open ging. Onder protest, maar het raam is open gebleven vannacht. Ze hadden het koud.... Het was ook fris, ook onder mijn eigen dekbed. Had eigen hoeslaken, dekbed met overtrek en kussen + kussensloop bij me.

'S avonds nog naar een kroeg geweest voor een drankje met één van de andere in het hostel. Maar snap nu wel héél goed waarom het om 12 dicht moet. Ondanks dat de kroegeigenaren echt wel hun stinkende best deden op de 1,5m, veel gasten gingen toch van plekje naar plekje om met bekenden bij te praten....

In het hostel zelf was 1,5m ook echt niet mogelijk, te klein.

Vanochtend continu op de lip gestaan van de eigenaresse, die was ontbijt aan het klaarmaken voor de gasten en ik wilde pannenkoeken bakken voor de lunch. Dat ging niet in de avond, want de pannen zijn zo versleten dat er geen pannenkoek in te bakken is. Eigenaresse heeft in de ochtend een eigen pan om pannenkoeken mee te bakken (maar die druipen van het vet, ik bak ze liever zelf met véél minder olie)

Ik was er vorig jaar ook al geweest, dus was nu voorbereid met mijn eigen pan van thuis mee te nemen. Maar had even niet stilgestaan dat ik thuis op gas kook en het hostel een inductie plaat heeft :+

De beurs was ook geen 1,5m mogelijk, iedereen liep "gewoon" door elkaar. Wèl éénrichtingsverkeer, waar de meeste zich goed aan hielden. Ik ook, maar af en toe toch even een stukje "spookrijden" omdat je anders weer 10 minuten om kon lopen.

Er waren echt heel weinig mensen in vergelijking met anders. Dus het was niet hutje mutje schouder aan schouder gelukkig. (Heel veel mensen vonden het één grote flop vandaag, maar ik kon de rust en ruimte wél erg waarderen!)

Nu dus weer thuis, compleet gesloopt en mn kop, lijf en keel zijn gevoelig. Maar dat heeft zeer waarschijnlijk te maken met droge lucht, behoorlijk kletsen en weinig drinken.

Zal deze week nog extra op mn hoede zijn wat betreft symptomen van corona, maar ik verwacht dat het wel mee zal vallen.

Wat hadden de mensen die het een flop vonden dan verwacht? Vind het al bizar dat je geen afstand kon houden, op een bijeenkomst met mensen overal vandaan.

lenaa_tje

Berichten: 10348
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:28

@astorga maar die gevolgen heb je natuurlijk in België ook. En in de rest van de wereld. Dat is geen Nederlands probleem

BigOne
Berichten: 38389
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:30

Wanneer je bewust naar een bijeenkomst gaat waarvan je niet weet waar de rest wegkomt mag je blij zijn dat je gezond weer thuis komt. De besmettingen lopen overal op dus lopen er overal mensen rond die besmet kunnen zijn en het nog niet weten, mvandende , verstandig om nu in ieder geval thuis te blijven en houd afstand van je ouders .

mvdende

Berichten: 5742
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:33

bigone schreef:
Wanneer je bewust naar een bijeenkomst gaat waarvan je niet weet waar de rest wegkomt mag je blij zijn dat je gezond weer thuis komt. De besmettingen lopen overal op dus lopen er overal mensen rond die besmet kunnen zijn en het nog niet weten, mvandende , verstandig om nu in ieder geval thuis te blijven en houd afstand van je ouders .


Ik heb mn ouders een uurtje gezien ofzo. Die waren bij mij thuis klussen en op de hond aan het passen. Samen nog even avond gegeten en nu zijn ze naar huis.

Als ik enig idee heb dat het mis is, licht ik ze natuurlijk in, zodat ze niet oma laten komen eten donderdag.