Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 18:58

Als hij dat dan wel zeker weet dan moeten we toch erg op gaan passen met onze katten, zeker in de gebieden waar het nu zo enorm opleeft.
Dan lijkt het mij verstandig katten bij een dierenarts bezoek (uiteraard niet bij een gebroken pootje oid) te gaan testen.



Bigone er word ook gezegd dat het voor Wuhan al aanwezig was.
Als je ziet wat voor smeerboel het daar is valt er weinig meer te achterhalen ben ik bang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 19:22

_Penotti schreef:
Als hij dat dan wel zeker weet dan moeten we toch erg op gaan passen met onze katten, zeker in de gebieden waar het nu zo enorm opleeft.
Dan lijkt het mij verstandig katten bij een dierenarts bezoek (uiteraard niet bij een gebroken pootje oid) te gaan testen.



Bigone er word ook gezegd dat het voor Wuhan al aanwezig was.
Als je ziet wat voor smeerboel het daar is valt er weinig meer te achterhalen ben ik bang.

Nogmaals: katten worden niet in dezelfde hoeveelheden bij elkaar en op dezelfde wijze gehouden als nertsen. Daarnaast is voor zover ik weet nog nooit een mens besmet door een kat, en dus wel door een nerts. Dus die vergelijking slaat nog steeds nergens op.
Maar er wordt wel onderzoek gedaan naar katten ook, zoals je in het interview kunt lezen. Maar ik geloof niet dat jij echt geïnteresseerd bent, je lijkt vooral vastbesloten vast te houden aan je eigen ideeën hierover. Wat weet zo'n hoogleraar er ook van...

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 19:24

Dat vind ik niet netjes van je, echt niet.
Want dat is zeker niet zo. Vind ik echt naar zoals je dat brengt.

Nee natuurlijk worden katten niet zo gehouden, maar zijn wel weer meer onder de (zieke) mens.


Marie_Anne schreef:
Nogmaals: katten worden niet in dezelfde hoeveelheden bij elkaar en op dezelfde wijze gehouden als nertsen. Daarnaast is voor zover ik weet nog nooit een mens besmet door een kat, en dus wel door een nerts. Dus die vergelijking slaat nog steeds nergens op.
Maar er wordt wel onderzoek gedaan naar katten ook, zoals je in het interview kunt lezen. Maar ik geloof niet dat jij echt geïnteresseerd bent, je lijkt vooral vastbesloten vast te houden aan je eigen ideeën hierover. Wat weet zo'n hoogleraar er ook van...


Edit: mar weet je laat ook maar, discussie dood, klaar.
Ben er weg van, op deze manier weggezet worden houd het op voor mij
Fijne voortzetting nog

BigOne
Berichten: 38389
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 19:27

Ze hebben het over wilde katten en feit is dat die niet in de buurt van mensen komen maar misschien wel de nertsen besmet hebben.

Shadow0

Berichten: 43532
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 19:36

Het klinkt alsof dat hanlon's razor niet passeert. Het lijkt me echt bijzonder onwaarschijnlijk dat nertsenfokkers hun nertsen toegankelijk laten zijn voor katten.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 19:39

Er ontsnappen vaak zat nertsen van bedrijven, die vervolgens in woonwijken rondlopen. Niet heel geruststellend.

Door het eigen gedrag van veel Nederlanders is BCO op sommige plekken niet meer te doen, vind het logisch dat er daar afgeschaald wordt, maar ook triest dat het zover is gekomen.

*Knaagt ondertussen een zelfgeteelde maaltijd weg* :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 19:44

_Penotti schreef:
Dat vind ik niet netjes van je, echt niet.
Want dat is zeker niet zo. Vind ik echt naar zoals je dat brengt.

Nee natuurlijk worden katten niet zo gehouden, maar zijn wel weer meer onder de (zieke) mens.


Marie_Anne schreef:
Nogmaals: katten worden niet in dezelfde hoeveelheden bij elkaar en op dezelfde wijze gehouden als nertsen. Daarnaast is voor zover ik weet nog nooit een mens besmet door een kat, en dus wel door een nerts. Dus die vergelijking slaat nog steeds nergens op.
Maar er wordt wel onderzoek gedaan naar katten ook, zoals je in het interview kunt lezen. Maar ik geloof niet dat jij echt geïnteresseerd bent, je lijkt vooral vastbesloten vast te houden aan je eigen ideeën hierover. Wat weet zo'n hoogleraar er ook van...


Edit: mar weet je laat ook maar, discussie dood, klaar.
Ben er weg van, op deze manier weggezet worden houd het op voor mij
Fijne voortzetting nog

Ach kom. Waarom anders zo raar vasthouden aan het ontkennen dat corona in de nertsenfokkerij een probleem is? Het onderzoek interesseert je niet, dat wil je niet lezen, het interview met de hoogleraar heb je zo te zien niet willen lezen. Je ziet nertsenfokkers blijkbaar als boeren en die zijn altijd slachtoffer van de overheid in jouw ogen. Dus daar neem je het voor op, hoe dan ook. Discussie dood inderdaad.

Shadow0

Berichten: 43532
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 19:50

Astorga: ontsnappende nertsen zijn niet echt een probleem. Het is de massa van heel veel dieren bij elkaar dat een gevaar vormt, ook voor bv mutaties en recombinatie. Nertsen die ontsnappen zijn niet echt belangrijk, als ze dat niet met duizenden tegelijk doen.

Verder vind ik het helemaal niet logisch dat er afgeschaald wordt... we hebben toch een hele zomer gehad om te bedenken dat mensen in de herfst verkouden worden?

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 20:05

Shadow0 schreef:
Astorga: ontsnappende nertsen zijn niet echt een probleem. Het is de massa van heel veel dieren bij elkaar dat een gevaar vormt, ook voor bv mutaties en recombinatie. Nertsen die ontsnappen zijn niet echt belangrijk, als ze dat niet met duizenden tegelijk doen.

Verder vind ik het helemaal niet logisch dat er afgeschaald wordt... we hebben toch een hele zomer gehad om te bedenken dat mensen in de herfst verkouden worden?

Klopt, maar loslopende nertsen kunnen wel een onveilig gevoel geven aan inwoners.

Tja, daar is het nu te laat voor en het is nog niet eens echt herfst. Ben ook niet blij met de afschaling, maar zag het wel aankomen.

BigOne
Berichten: 38389
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 20:07

Laten ze die app maar snel landelijk invoeren, hoeven ze ook niet zoveel contactonderzoek te doen . Wanneer mensen tenminste zo slim zijn om hem te gebruiken .

Fitzroy

Berichten: 25157
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 20:14


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34736
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 20:18

Naast de pensionstal waar ons paard staat zit een nertsenfarm. Ik ben er niet heel gerust op. En idd ze ontsnappen geregeld. Normaal niet zo spannend maar die ene die je treft zal maar net corona hebben. Ze lopen vaak zat ook bij ons op stal. Begreep dat ze nu toch versneld alle farms op moeten doeken. Alleen al vanwege de stank overlast dikke prima. Natuurlijk is de manier waarop ze gehouden worden ook vreselijk.

Shadow0

Berichten: 43532
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 20:32

bigone schreef:
Laten ze die app maar snel landelijk invoeren, hoeven ze ook niet zoveel contactonderzoek te doen . Wanneer mensen tenminste zo slim zijn om hem te gebruiken .


Die app kan her en der helpen maar lost alle problemen met het beleid niet op. Het kan een goede aanvulling zijn, maar het is nooit echt doordacht hoe het ingepast wordt. (Nog steeds niet! We hadden een hele zomer de tijd en nog steeds is er gewoon niet nagedacht!)

Het afschalen is absurd en uit alles spreekt vooral de onwil om fatsoenlijk beleid te maken, fatsoenlijke voorbereidingen te treffen, realistische scenario's en inschattingen te maken. En daar lost de app ook niets aan op.

@Fitzroy: zelfs als er een nerts in de keuken zit is het nauwelijks een risico op corona-overdracht. Wel heel vervelend. Maar het risico van de nerts-op-mens besmetting is vooral in de context van mutaties en het rond blijven gaan van het virus nadat we het binnen de menselijke omgeving alweer ingedamd hebben, niet van 1 enkele nerst die onbedoeld in de keuken van iemand komt.

purny

Berichten: 27550
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 20:45

bigone schreef:
Laten ze die app maar snel landelijk invoeren, hoeven ze ook niet zoveel contactonderzoek te doen . Wanneer mensen tenminste zo slim zijn om hem te gebruiken .

Uhm apps instaleren is nogal een dingetje bij de mensen hier in NL. Het zal misschien wel iets helpen maar dan moet iedereen hem gewoon op zijn telefoon hebben.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 20:50

En dan moet hij op iedere telefoon kunnen draaien...

Shadow0

Berichten: 43532
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 20:55

De bezwaren tegen een app zijn niet technisch. Als we een goed beleid zouden hebben, met een idee over hoe we corona indammen en de nieuwsgierigheid om dat goed aan te pakken, kan zo'n app beslist helpen.

Ook als het niet op alle telefoons draait, en ook als niet iedereen hem heeft: gewoon als aanvulling. Maar daar had men over na moeten denken. En dat is niet gebeurd... dan is zo'n app redelijk zinloos.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:22

SusanH schreef:
Naast de pensionstal waar ons paard staat zit een nertsenfarm. Ik ben er niet heel gerust op. En idd ze ontsnappen geregeld. Normaal niet zo spannend maar die ene die je treft zal maar net corona hebben. Ze lopen vaak zat ook bij ons op stal. Begreep dat ze nu toch versneld alle farms op moeten doeken. Alleen al vanwege de stank overlast dikke prima. Natuurlijk is de manier waarop ze gehouden worden ook vreselijk.


Je aait die beesten toch niet?
Ik zie werkelijk echt niet hoe dat een direct risico is.
Je zou hooguit een indirect risico kunnen bedenken waarin het weer verder muteert en dan via andere dieren uiteindelijk weer bij de mens komt.

Neemt niet weg dat het erg slordig is dat ze überhaupt weten te ontsnappen. Dat is wanbeleid.
Voor het welzijn hoop ik ook dat ze er mee stoppen maar tegelijkertijd ben ik bang wat ze dan te wachten staat.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 19-09-20 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38389
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:23

Ik denk dat zelfs als maar 50 % van alle mensen hem installeert je al heel veel besmettingen terug kunt dringen. Bvb een illegaal feestje, wanneer er 100 man door elkaar loopt en iedereen flink met elkaar aan de praat is en eentje test positief dan krijgen de andere 49 een berichtje en die kunnen hun contacten ook weer op de hoogte stellen . Dan kun je de verspreiding toch wat sneller indammen want die 100 hebben ook weer een andere bubbel en voor je het weet moet je als ggd 500 of meer mensen onderzoeken.

Shadow0

Berichten: 43532
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:26

bigone schreef:
Ik denk dat zelfs als maar 50 % van alle mensen hem installeert je al heel veel besmettingen terug kunt dringen.


Dit getal lijkt gebaseerd op de betrouwbare methode van gewoon willekeurig wat bedenken?

Citaat:
Dan kun je de verspreiding toch wat sneller indammen want die 100 hebben ook weer een andere bubbel en voor je het weet moet je als ggd 500 of meer mensen onderzoeken.


De GGD doet dat onderzoek dus al niet (niet alleen het BCO maar vooral ook niet het testen) dus onder de streep maakt het eigenlijk niks uit. Daarom is de app dus zinloos. Als je het niet verbindt aan andere dingen die niet in de app zitten maar belangrijk zijn in de samenleving gebeurt er niet zo veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:28

bigone schreef:
Ik denk dat zelfs als maar 50 % van alle mensen hem installeert je al heel veel besmettingen terug kunt dringen. Bvb een illegaal feestje, wanneer er 100 man door elkaar loopt en iedereen flink met elkaar aan de praat is en eentje test positief dan krijgen de andere 49 een berichtje en die kunnen hun contacten ook weer op de hoogte stellen . Dan kun je de verspreiding toch wat sneller indammen want die 100 hebben ook weer een andere bubbel en voor je het weet moet je als ggd 500 of meer mensen onderzoeken.

Ik denk dat juist de mensen die illegale feestjes bezoeken ook de app niet zo snel zullen installeren eigenlijk.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:42

Ik ben de laatste aflevering van Keuringsdienst van Waarde aan het terugkijken. Er wordt uitgelegd dat NL volgens oa de WHO een hotspot is qua risico van ziekteuitbraak van dier op mens.
De uitzending sluit aan bij de discussie hier vandaag.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:46

Gebaseerd waarop dan, bevolkingsdichtheid ofzo?

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15468
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:46

Das toevallig deze kijk ik ook net. Best heel erg informatief en dan wel schokkend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:49

Bedankt voor de tip, die ga ik morgen dan even terugkijken.

BigOne
Berichten: 38389
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 22:58

Shadow0 schreef:
bigone schreef:
Ik denk dat zelfs als maar 50 % van alle mensen hem installeert je al heel veel besmettingen terug kunt dringen.


Dit getal lijkt gebaseerd op de betrouwbare methode van gewoon willekeurig wat bedenken?

Citaat:
Dan kun je de verspreiding toch wat sneller indammen want die 100 hebben ook weer een andere bubbel en voor je het weet moet je als ggd 500 of meer mensen onderzoeken.


De GGD doet dat onderzoek dus al niet (niet alleen het BCO maar vooral ook niet het testen) dus onder de streep maakt het eigenlijk niks uit. Daarom is de app dus zinloos. Als je het niet verbindt aan andere dingen die niet in de app zitten maar belangrijk zijn in de samenleving gebeurt er niet zo veel.

We zitten niet in het wetenschapstopic maar het algemene Corona topic dus wanneer ik iets neerzet over hoe het misschien beter zou kunnen hoef jij daar niet zo negatief op te reageren . Volgens mij willen we allemaal hetzelfde, nm dat dat klote virus gestopt word.