Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:25

Kippen worden toch ook besmet door overtrekkende wilde vogels met vogelgriep? En ratten en muizen weten ook overal een ingang te vinden.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:27

Dat was toch ook al ruim duidelijk door de mexikaanse griep (varkens griep)?
Bij vogelgriep zijn ze ook altijd bang dat het over hupst.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 19-09-20 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:27

En niet op een onhygiënische markt geslacht.

En er is nog geen enkel bewijs dat de nerts het terug heeft gegeven aan de mens.
Je kan eerder zoeken bij de werknemers onderling en katten en marterachtige die op het voer afkomen.

veerledec

Berichten: 6695
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:27

Dat is wat mij betreft wat anders dan doelbewust bij elkaar brengen onder onhygiënische omstandigheden.

Loretta
Berichten: 8795
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:34

Maar ondanks dat kan een virus hier natuurlijk ook gewoon muteren.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:38

_Penotti schreef:
En niet op een onhygiënische markt geslacht.

En er is nog geen enkel bewijs dat de nerts het terug heeft gegeven aan de mens.
Je kan eerder zoeken bij de werknemers onderling en katten en marterachtige die op het voer afkomen.

De Wageningen Universiteit spreekt over waarschijnlijk, dat is iets anders dan 'geen enkel bewijs': https://www.wur.nl/nl/Onderzoek-Resulta ... ertsen.htm


veerledec schreef:
Dat is wat mij betreft wat anders dan doelbewust bij elkaar brengen onder onhygiënische omstandigheden.

Wat bedoel je met doelbewust?
Is een bizar grote hoeveelheid dieren bij elkaar huisvesten niet ook een vorm van doelbewust mogelijke problemen creëren? Ik ben q-koorts nog niet vergeten, dat had zich ook veel verder kunnen uitbreiden dan dat nu gebeurd is, maar voor mijn gevoel meer door geluk dan door juist beleid. Ingrijpen duurde toen nl veel te lang.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:40

Dat is natuurlijk zo.
Maar dan zou je nog eerder loslopende katten moeten ruimen dan nertsen.
Die komen in een groot gebied, mensen aaien ze, komen dus binnen die 1,5 meter.
Ik voel me echt niet onveilig als ik langs een nertsenbedrijf kom gewandeld/gefietst want die schuren staan allemaal een stuk van de weg af.
Loretta schreef:
Maar ondanks dat kan een virus hier natuurlijk ook gewoon muteren.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:43

Astorga, minister Schouten neem ik totaal niet serieus, niet eens met een bigbag zout.
En de rest staat vol met waarschijnlijk en misschien. Dat staat gelijk aan geen bewijs.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:47

Daarmee sla jij de discussie dood. Ik kom er wel op terug tegen de tijd dat de onderzoeken verder gevorderd zijn.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:53

Astorga schreef:
Daarmee sla jij de discussie dood. Ik kom er wel op terug tegen de tijd dat de onderzoeken verder gevorderd zijn.

Dat is niet mijn bedoeling daarmee. Sorry als dat zo overkomt.

Als de onderzoeken verder zijn en er geen woorden als misschien en waarschijnlijk meer voorkomen hoor ik er zelfs heel graag verder over.
Nu is er niets bewezen en vind ik het zelfs bangmakerij. En ik denk dat we daar heel voorzichtig mee moeten zijn :j

Loretta
Berichten: 8795
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:58


Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 15:07

_Penotti schreef:
Astorga schreef:
Daarmee sla jij de discussie dood. Ik kom er wel op terug tegen de tijd dat de onderzoeken verder gevorderd zijn.

Dat is niet mijn bedoeling daarmee. Sorry als dat zo overkomt.

Als de onderzoeken verder zijn en er geen woorden als misschien en waarschijnlijk meer voorkomen hoor ik er zelfs heel graag verder over.
Nu is er niets bewezen en vind ik het zelfs bangmakerij. En ik denk dat we daar heel voorzichtig mee moeten zijn :j

In ieder wetenschappelijk onderzoek zul je termen als 'waarschijnlijk' en 'vervolgonderzoek is wenselijk' tegenkomen. Dat is hoe wetenschap werkt. Wanneer een onderzoek 100% zekerheid claimt is dat reden om het te wantrouwen en bestaat de kans dat je op een complotwebsite terecht bent gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 15:39

_Penotti schreef:
MKZ was ook belachelijk dat ruimen, mensen lopen geen risico, dus ruimen is totaal onnodig.

Als je nu naar Denemarken kijkt, waar ook op enkele bedrijven nertsen zijn besmet, zegt Denemarken we ruimen niet.

Er is geen gevaar voor de volksgezondheid dus we gaan geen bedrijven kapot maken.
Zo kan het dus ook.

En daar komt het ook voor dus waarom zouden daar de eigenaren zelf het er in brengen? Niet.
Daarmee kun je dat gespeculeer van D66 ook meteen van de baan doen.

In het begin werd hier ook niet geruimd, maar hier zijn het er intussen wel wat meer dan enkele hè. Ik las dat zeker 50 van de 128 bedrijven zijn besmet. En er zijn ook mensen door fretten besmet, dus het is zeker wel een gevaar voor de volksgezondheid, al helemaal in zo'n dichtbevolkt land als Nederland.

Het lijkt mij alleen maar goed dat de NVWA dit gaat onderzoeken, want het is toch ook raar dat er ondanks allerlei maatregelen steeds meer besmette bedrijven bij komen, terwijl het blijkbaar in het buitenland maar om enkele bedrijven gaat. Dan wil je toch gewoon weten hoe dat kan.

Onderzoek: tientallen besmettingen op nertsenfokkerijen - https://nos.nl/l/2347924

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 15:45

Natuurlijk is het goed dat ze dit gaan onderzoeken :j Ik zeg toch ook niet dat dat dat niet goed is.
Maar om angst aan te jagen nerts besmet mens vind ik zekerheid toch wel op zijn plaats.
Want kat besmet mens is dan ook een dikke kans.

Maar Denemarken met 5 miljoen inwoners, op een groter oppervlakte als Nederland is denk ik al helemaal niet te vergelijken.
Ik moet ook eerlijk bekennen geen idee te hebben hoe Poolse werknemers daar wonen?
Hebben ze daar ook de problemen in de slachthuizen gehad? Ook niet denk ik?
Ik denk echt dat meer naar huisvesting en prive bij elkaar zitten van de mensen mag gaan denken dan naar de nertsen zelf.
Juist omdat het in Denemarken ook niet uit de klauwen loopt, maar dat is met veel minder mensen ook niet snel aan de hand.

dat de nos daar spreekt van zeker is zover ik weet toch nog echt geen sprake.

En Duitsland-Polen daar zitten toch ook veel van deze bedrijven, waarom hoor je daar niet over ruimen?
Laatst bijgewerkt door _Penotti op 19-09-20 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 15:50

Astorga schreef:
Het nertsenprobleem toont mi vooral aan dat deze pandemie ook in Nederland had kunnen ontstaan ipv in Wuhan. Een virus dat kan overspringen van dier op mens en visa versa, een land met meer productievee dan inwoners, een systeem gedreven op export en financiële belangen ipv op dierenwelzijn, verkeerde omstandigheden voor werknemers. Waar is het fout gegaan?


Dat is wat ik me ook afvraag. Maar geld he? Vlees brengt als exportproduct behoorlijk wat centen in het laatje.

Maar zulke intensieve veehouderij in zo'n dichtbevolkt land en dan ook nog grotendeels voor de export...je vraagt je af hoe het zo ver heeft kunnen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 15:51

_Penotti schreef:
Natuurlijk is het goed dat ze dit gaan onderzoeken :j Ik zeg toch ook niet dat dat dat niet goed is.
Maar om angst aan te jagen nerts besmet mens vind ik zekerheid toch wel op zijn plaats.

Maar Denemarken met 5 miljoen inwoners, op een groter oppervlakte als Nederland is denk ik al helemaal niet te vergelijken.
Ik moet ook eerlijk bekennen geen idee te hebben hoe Poolse werknemers daar wonen?
Hebben ze daar ook de problemen in de slachthuizen gehad? Ook niet denk ik?
Ik denk echt dat meer naar huisvesting en prive bij elkaar zitten van de mensen mag gaan denken dan naar de nertsen zelf.
Juist omdat het in Denemarken ook niet uit de klauwen loopt, maar dat is met veel minder mensen ook niet snel aan de hand.

dat de nos daar spreekt van zeker is zover ik weet toch nog echt geen sprake.

En Duitsland-Polen daar zitten toch ook veel van deze bedrijven, waarom hoor je daar niet over ruimen?

In Denemarken hebben zeker ook uitbraken in de vleesverwerkende industrie gehad. Overal ter wereld trouwens.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 15:53

Je kunt je denk ik beter afvragen waarom we hier met 17 miljoen mensen wonen.
Terwijl er in 1950 nog op de troonrede werd gesproken met 10 miljoen mensen dat Nederland vol was.

Kijk nu in de steden in het westen, daar zit geen veeteelt, wel erg veel besmettingen nu.
Te veel mensen bij elkaar.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 15:58

Marie_Anne schreef:
[
In Denemarken hebben zeker ook uitbraken in de vleesverwerkende industrie gehad. Overal ter wereld trouwens.

dan geeft het toch aan dat het door de mensen zelf komt?
Niet door de dieren.
Zoals ik al zei, ik denk dat je in Nederland veel meer moet gaan kijken hoe deze mensen wonen en wat ze privé doen.
Hier in de buurt wonen veel Polen, maar die wonen niet zoals veel Nederlanders ieder in een huis, maar met veel samen om kosten te drukken en ook om het gezellig te hebben. Logisch als je familie hier niet is.
Maar ze werken niet allemaal op hetzelfde bedrijf. Dan is verspreiding op die manier een vele logischer zet.

Maar Nederland zeikt al lang de nertsenhouderij af, plus andere veeteelt, dus dit komt wel erg mooi uit :j
Daarnaast zijn er in de nacht verdachte personen gezien, daar hebben de nertsen boeren gevraagd voor onderzoek, maar dat komt wat minder groot in het nieuws, dat scoort niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:00

_Penotti schreef:
Je kunt je denk ik beter afvragen waarom we hier met 17 miljoen mensen wonen.
Terwijl er in 1950 nog op de troonrede werd gesproken met 10 miljoen mensen dat Nederland vol was.

Kijk nu in de steden in het westen, daar zit geen veeteelt, wel erg veel besmettingen nu.
Te veel mensen bij elkaar.


We hebben met dit virus het 'geluk' dat het vee dat we hier op grote schaal houden (varkens, kippen, koeien etc) geen rol spelen in de transmissie van covid. Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als dat een volgende keer wel zo is.

Waarom denk je dat ze zo dicht op die vogelgriep zitten? Omdat het een paar mutaties verwijderd is van een virus dat zeer besmettelijk is voor de mens.

Nee, dat is geen geruststellend nieuws. Maar lees er eens wat over en je wordt er ook niet gerust van. En dan bedoel ik niet de wappie-sites, maar gewoon onderzoeken van bijv. Universiteit Wageningen.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:06

Natuurlijk, dat ontken ik ook niet.
Maar het is hier zonder veeteelt ook niet zonder gevaar.
Het daar nu heen schuiven terwijl het hier propvol mensen zit is ook niet slim of geruststellend :D
Mensen die de hele wereld over reizen voor de lol.

Ik ben een doemdenker dat dit virus ook een voorbode is wat de wereld, en dus ook Nederland, nog wel staat te wachten.
We hebben er niets van geleerd, dus ik denk dat de aarde zich wel een keer gaat resetten en dan op deze manier de halve mensheid wegvaagt.
En dan is intensieve veeteelt ook meteen niet meer nodig.

Tiggs

Berichten: 7535
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:11

_Penotti schreef:
Maar Nederland zeikt al lang de nertsenhouderij af


Gelukkig maar, aangezien het gewoon dierenmishandeling is. Alles voor een mooi bontje :r

BigOne
Berichten: 38397
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:12

Inmiddels bijna 2000 besmettingen, vervelender is 33 ziekenhuisopnames !! Dat is veel en als dit blijft oplopen zitten we inderdaad al in de tweede golf .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:13

_Penotti schreef:
Natuurlijk, dat ontken ik ook niet.
Maar het is hier zonder veeteelt ook niet zonder gevaar.
Het daar nu heen schuiven terwijl het hier propvol mensen zit is ook niet slim of geruststellend :D
Mensen die de hele wereld over reizen voor de lol.

Ik ben een doemdenker dat dit virus ook een voorbode is wat de wereld, en dus ook Nederland, nog wel staat te wachten.
We hebben er niets van geleerd, dus ik denk dat de aarde zich wel een keer gaat resetten en dan op deze manier de halve mensheid wegvaagt.
En dan is intensieve veeteelt ook meteen niet meer nodig.


We moeten zeker wat doen aan de mate waarin we reizen, vlees eten, spullen produceren en weggooien, het klimaat verkloten etc etc. En die intensieve veehouderij omvormen naar meer duurzaam eten is een goed begin. Dat het zonder die veehouderij ook niet zonder gevaar is, betekent voor mij niet dat we maar stom moeten zitten wachten op een volgende pandemie.

Astorga
Berichten: 3037
Geregistreerd: 07-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:20

Mensen uit oa Polen wonen niet onder slechte omstandigheden dicht op elkaar omdat dat zo gezellig is. Er is veel uitbuiting en soms zelfs moderne slavernij door bedrijven tegen arbeidsmigranten.
De wereld van de dierhouderij is op veel gebieden zo krom dat ik er zo min mogelijk mee te maken wil hebben en daar mijn consumeringsgedrag op aanpas. Kan mijn ogen er niet meer voor sluiten.

Loretta schreef:

Er is genoeg vreemd in het onderwijs, zo verbaasde ik me over dit:
Citaat:
De Algemene Onderwijsbond voelt zich overvallen door de nieuwe richtlijnen. "Het verbaast ons dat ze dit op vrijdagavond verkondigen en, boem, op maandag laten ingaan. Het was fijn geweest als scholen even hadden kunnen overleggen met hun team en tijd hadden gekregen om het advies goed te bestuderen", zegt een woordvoerder.
https://nos.nl/artikel/2348948-onderwij ... sluit.html

Waarom kun je niet met elkaar overleggen als de twee dagen tussen berichtgeving en ingangsdatum in het weekend vallen? Er zijn toch genoeg communicatiemiddelen om desnoods vanaf thuis met je team te overleggen?
Hoe denken ze dat het nu in de ziekenhuizen gaat? "Oeps, we stromen weer helemaal vol met COVID-verdenkingen/positieven. Laten we tot maandag wachten met overleg en beleid maken." Dacht het niet. :?

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:25

Citaat:
Mensen uit oa Polen wonen niet onder slechte omstandigheden dicht op elkaar omdat dat zo gezellig is. Er is veel uitbuiting en soms zelfs moderne slavernij door bedrijven tegen arbeidsmigranten.

Ook. En dat mag de regering veel harder in optreden.
Maar de camping hier in de buurt gaan ze echt zelf vrijwillig wonen.
Niemand dwingt ze er toe.
En ze komen natuurlijk net zo slecht aan een huurhuis als wij,
dus gedoogd gaan ze daar in een chalet zitten.
Op die camping staan er nog diverse vrij, dus kunnen best alleen zitten, maar om kosten te besparen gaan ze samen zitten.
En ja waarom ook niet, ze hebben verder niemand hier.


Tiggs schreef:
_Penotti schreef:
Maar Nederland zeikt al lang de nertsenhouderij af


Gelukkig maar, aangezien het gewoon dierenmishandeling is. Alles voor een mooi bontje :r

Dus?
Jij denkt dat de nertsen die nu in Polen gehouden gaan worden het beter gaan hebben?
Of omdat ze in Nederland weg moeten de mensen die het dragen daar ineens mee stoppen?
Maar die discussie wil ik hier verder niet voeren.