Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:35

Pandora2 schreef:
Zo gaat het toch al een poosje :D
Degenen die absoluut tegen het dragen van maskers zijn, moeten elke keer roepen dat het geen nut heeft. :+

Het is toch maar een kleine moeite om dat masker zo nu en dan te dragen als erom gevraagd wordt?
Je valt er echt niet van dood :')

Maar waarom zou je het doen als het niets oplost, of misschien meer kwaad dan goed doet vanwege onjuist gebruik?
Trouwens, ik ben er niet eens echt op tegen :n
Ik verbaas me er over hoe makkelijk men over gaat tot het dragen hiervan, dat is alles

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:35

lenaa_tje schreef:
SinneJ schreef:
Luister, je wilt enkel horen wat je wilt horen, dus ik ga er niet over in discussie. Ik geloof het wel en zelfs als ik zou twijfelen, dan nog vind ik het het proberen waard, want in tegenstelling tot wat er bij hoog en laag beweerd wordt, is het echt geen marteling om die dingen in de winkel even op te zetten.

Hoezo? Ik vind het prima om een mondkapje op te zetten maar er mag nog wel logisch nagedacht worden. Ook in België gebruiken ze die dingen vies. Mag ik nog wel smerig vinden.
En het is een feit dat het in meer landen niet zo is. Het is logisch dat je meer hoort over Nederland (België) dan landen verder weg.


"Niet zo is." Kan je even lezen wat ik vertel?

Ik heb het niet over wetgeving, ik heb het over de algemene opvatting dat mondmaskers op geen enkele manier helpen. Dat heerst echt vooral in Nederland zo fel.

En dat is omdat jullie lijken te negeren dat overdragen via oppervlakken en overdragen via waterdeeltjes in de lucht totaal aparte dingen zijn. Verkeerd gebruikte mondmaskers (ja ook smerige) helpen welgelijk die waterdeeltjes uit de lucht te houden. En dat is al heel wat.

Je weigert daarop in te gaan, wat echt prima is, maar mag ik je argumentatie dan heel eclectisch vinden? Want er wordt alleen maar gefocust op waar ze niet mee helpen, maar dat wil niet zeggen dat er niets is waar ze WEL mee helpen.

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:37

Achterom schreef:
Pandora2 schreef:
Zo gaat het toch al een poosje :D
Degenen die absoluut tegen het dragen van maskers zijn, moeten elke keer roepen dat het geen nut heeft. :+

Het is toch maar een kleine moeite om dat masker zo nu en dan te dragen als erom gevraagd wordt?
Je valt er echt niet van dood :')

Maar waarom zou je het doen als het niets oplost, of misschien meer kwaad dan goed doet vanwege onjuist gebruik?
Trouwens, ik ben er niet eens echt op tegen :n
Ik verbaas me er over hoe makkelijk men over gaat tot het dragen hiervan, dat is alles


Dat er ingegaan wordt tegen de avondklok en tegen het dragen van maskers op plaatsen waar niemand is, vind ik alleen maar gezond. Maar het dragen in de winkel houdt gewoon steek, is te onderbouwen. Dus waarom zou je het niet doen???

purny

Berichten: 27550
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:44

Laten we nou eerst eens kijken of de aantal besmettingen afnemen nu er op bepaalde plekken in NL mondkapjes zijn verplicht.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 10:46

Cer schreef:
Dit vind ik dan wel een lastige zin:
"'Het bijzondere aan dit glas is dat het UV-C straling doorlaat', doceert Huck. 'In onze atmosfeer hebben we alleen UV-A en UV-B straling, UV-C wordt door de ozonlaag, die ons beschermt, tegengehouden. Dat UV-C licht doodt micro-organismen en dus ook het COVID-19 virus dat corona veroorzaakt."

Ik lees hier dat wij geen UV-C straling hebben in onze atmosfeer omdat de ozonlaag dat tegenhoudt, maar dit glas laat het wel door? Hoe komt het bij dat glas dan?
Ik vind wel in een ander artikel dat je daar dan ook nog een UV-C lamp voor nodig hebt .. dus de combinatie van de lamp en het glas, denk ik..

Dat vitamine D en zonlicht ook helpt, heb ik vaker gelezen.. vandaar dat buiten in de zon het risico mij veel kleiner lijkt ..


Blijkbaar maakt het bedrijf het glas voor die lampen.

Roodvos

Berichten: 6703
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:19

nynke55 schreef:
Cer schreef:
Dit vind ik dan wel een lastige zin:
"'Het bijzondere aan dit glas is dat het UV-C straling doorlaat', doceert Huck. 'In onze atmosfeer hebben we alleen UV-A en UV-B straling, UV-C wordt door de ozonlaag, die ons beschermt, tegengehouden. Dat UV-C licht doodt micro-organismen en dus ook het COVID-19 virus dat corona veroorzaakt."

Ik lees hier dat wij geen UV-C straling hebben in onze atmosfeer omdat de ozonlaag dat tegenhoudt, maar dit glas laat het wel door? Hoe komt het bij dat glas dan?
Ik vind wel in een ander artikel dat je daar dan ook nog een UV-C lamp voor nodig hebt .. dus de combinatie van de lamp en het glas, denk ik..

Dat vitamine D en zonlicht ook helpt, heb ik vaker gelezen.. vandaar dat buiten in de zon het risico mij veel kleiner lijkt ..


Blijkbaar maakt het bedrijf het glas voor die lampen.

Correct. In de glazen buizen wordt een lamp geplaatst. Die lamp produceert straling in een heel gebied van golflengtes. De samenstelling van het glas van deze buizen is zodanig dat alleen de golflengte die we UV-C noemen doorgelaten wordt.
Hier kan je er wat meer over lezen: https://www.hydrotense.eu/Hoe-werkt-het ... esinfectie

UV-licht is niet zichtbaar voor het menselijk oog. Het plaatje erbij is daarom heel mooi. Het feit dat je buizen blauw ziet oplichten geeft aan dat er ook straling in het voor de mens zichtbare gebied wordt geproduceerd.

imaudy
Berichten: 5084
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 11:43

lenaa_tje schreef:
@imaudy dat zegt niks over dat mijn leerling Corona ontkent of het niet erg vindt ... juist niet. Ze is hartstikke voorzichtig. Wel over besef over zo’n mondkapje. Ze draagt hem omdat het een verplichting is in de bus. Ze houdt hartstikke goed afstand etc. Mijn punt is juist dat het gebruik gewoon lastig is als jij constant zo’n ding op moet. En dat dit overal in Europa zo blijkt. Dat er dan nog steeds geroepen wordt dat ze het eeuwige redmiddel zijn vind ik schrikbarend.


Nou hartstikke voorzichtig is ze niet als ze dat mondkapje van de grond raapt en een week op heeft. Op de grond komen alle klodders snot van anderen terecht.

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:00


Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:03

imaudy schreef:
lenaa_tje schreef:
@imaudy dat zegt niks over dat mijn leerling Corona ontkent of het niet erg vindt ... juist niet. Ze is hartstikke voorzichtig. Wel over besef over zo’n mondkapje. Ze draagt hem omdat het een verplichting is in de bus. Ze houdt hartstikke goed afstand etc. Mijn punt is juist dat het gebruik gewoon lastig is als jij constant zo’n ding op moet. En dat dit overal in Europa zo blijkt. Dat er dan nog steeds geroepen wordt dat ze het eeuwige redmiddel zijn vind ik schrikbarend.


Nou hartstikke voorzichtig is ze niet als ze dat mondkapje van de grond raapt en een week op heeft. Op de grond komen alle klodders snot van anderen terecht.


Dat is nu net het nut van een mondmasker: dat er géén klodders snot op de grond of in de omgeving terechtkomen.
Ik vind dat de meeste mensen er stilaan hoe langer hoe beter mee omgaan; uiteraard was het in het begin erg wennen, maar nu wordt het in de meeste gevallen redelijk correct gebruikt. Het is een leerproces.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:07

Achterom schreef:
Pandora2 schreef:
Zo gaat het toch al een poosje :D
Degenen die absoluut tegen het dragen van maskers zijn, moeten elke keer roepen dat het geen nut heeft. :+

Het is toch maar een kleine moeite om dat masker zo nu en dan te dragen als erom gevraagd wordt?
Je valt er echt niet van dood :')

Maar waarom zou je het doen als het niets oplost, of misschien meer kwaad dan goed doet vanwege onjuist gebruik?
Trouwens, ik ben er niet eens echt op tegen :n
Ik verbaas me er over hoe makkelijk men over gaat tot het dragen hiervan, dat is alles


Als het in bepaalde steden of regio's verplicht wordt voor bepaalde tijd, wat wil je dan doen ? Op de barricades gaan staan ? :+
Lost toch helemaal niks op.
Onjuist gebruik ligt toch echt aan de gebruiker.

Ik zie werkelijk geen enkel probleem hierin. Er zijn genoeg beroepsgroepen die er altijd ééntje moeten dragen. Als je op de OK komt en de chirurg die je gaat opereren draagt geen masker '' omdat hij het niet leuk vindt '' zou je dat toch ook niet zo heel fijn vinden denk ik dan :P

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:10

Ja dat de chirurg even in je hart gaat niezen _O- ('hooikoorts hoor!')

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:12

Sheran schreef:
Ja dat de chirurg even in je hart gaat niezen _O- ('hooikoorts hoor!')


:')

Werkt even goed als een defibrillator }>

purny

Berichten: 27550
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:14

@Achterom: Als in de steden waar het verplicht word gesteld het aantal besmettingen omlaag gaat dan helpt het toch...

Morrie

Berichten: 22327
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 12:17

Pandora2 schreef:
Als het in bepaalde steden of regio's verplicht wordt voor bepaalde tijd, wat wil je dan doen ? Op de barricades gaan staan ? :+

Ik blijf dan thuis en ga de deur niet meer uit, heel simpel. Het enige waar ik nu de deur voor uit ga, is een rondje fietsen of lopen iedere dag, verder ga ik nog steeds nergens heen en dat fietsen kan ook op de hometrainer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:15

Morrie schreef:
Pandora2 schreef:
Als het in bepaalde steden of regio's verplicht wordt voor bepaalde tijd, wat wil je dan doen ? Op de barricades gaan staan ? :+

Ik blijf dan thuis en ga de deur niet meer uit, heel simpel. Het enige waar ik nu de deur voor uit ga, is een rondje fietsen of lopen iedere dag, verder ga ik nog steeds nergens heen en dat fietsen kan ook op de hometrainer.


Oh, verschrikkelijk lijkt me dat. Ik vind het best relaxed, sociaal alles een tikkie rustiger, maar dit klinkt wel heel deprimerend en opgesloten. Of vind jij het juist fijn? Want dat kan ook natuurlijk.

Morrie

Berichten: 22327
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:32

Ik leid al jaren een teruggetrokken bestaan, sinds ik geen paarden meer heb, kom ik nergens meer. Het enige dat ik mis, is af en toe eens ergens lunchen, af en toe naar de (klein)kinderen van mijn echtgenoot gaan en op vakantie naar het buitenland gaan met de caravan, allemaal geen dagelijkse bezigheden en nu véél te riskant, we zitten beide in de risicogroep.

lenaa_tje

Berichten: 10348
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 13:42

imaudy schreef:
lenaa_tje schreef:
@imaudy dat zegt niks over dat mijn leerling Corona ontkent of het niet erg vindt ... juist niet. Ze is hartstikke voorzichtig. Wel over besef over zo’n mondkapje. Ze draagt hem omdat het een verplichting is in de bus. Ze houdt hartstikke goed afstand etc. Mijn punt is juist dat het gebruik gewoon lastig is als jij constant zo’n ding op moet. En dat dit overal in Europa zo blijkt. Dat er dan nog steeds geroepen wordt dat ze het eeuwige redmiddel zijn vind ik schrikbarend.


Nou hartstikke voorzichtig is ze niet als ze dat mondkapje van de grond raapt en een week op heeft. Op de grond komen alle klodders snot van anderen terecht.

Ze is 15 en moet leren lijkt mij :) begin maar bij de volwassenen op te voeden.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:49

Morrie schreef:
Pandora2 schreef:
Als het in bepaalde steden of regio's verplicht wordt voor bepaalde tijd, wat wil je dan doen ? Op de barricades gaan staan ? :+

Ik blijf dan thuis en ga de deur niet meer uit, heel simpel. Het enige waar ik nu de deur voor uit ga, is een rondje fietsen of lopen iedere dag, verder ga ik nog steeds nergens heen en dat fietsen kan ook op de hometrainer.

Ik leef ook zo ongeveer. Alleen doe ik wel boodschappen voor mij en de dieren want anders vallen we om na een tijdje :=



Ik bedacht mij zonet nog dat bij chirurgische ingrepen het wel degelijk bewezen werkt dat het masker verhindert dat er virussen of bacteriën van de chirurg naar de patient gaan.
Dus het zal toch best wel enig nut hebben ook in het voorkomen van de verspreiding van het coronavirus.

Morrie

Berichten: 22327
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 14:57

Pandora2 schreef:
Ik leef ook zo ongeveer. Alleen doe ik wel boodschappen voor mij en de dieren want anders vallen we om na een tijdje :=

Boodschappen worden hier bezorgd en andere dingen die nodig menen te hebben, kunnen we bestellen.
Moet wel zeggen dat ik op deze manier veel minder geld uitgeef dan voorheen, toen ging ik nogal eens naar het dorp en kocht ik ook nog kleding en gingen we ergens wat eten/drinken.

imaudy
Berichten: 5084
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:08

lenaa_tje schreef:
imaudy schreef:

Nou hartstikke voorzichtig is ze niet als ze dat mondkapje van de grond raapt en een week op heeft. Op de grond komen alle klodders snot van anderen terecht.

Ze is 15 en moet leren lijkt mij :) begin maar bij de volwassenen op te voeden.


Het geldt voor iedereen hoor! Wat een rare opmerking!

imaudy
Berichten: 5084
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:12

Morrie schreef:
Pandora2 schreef:
Ik leef ook zo ongeveer. Alleen doe ik wel boodschappen voor mij en de dieren want anders vallen we om na een tijdje :=

Boodschappen worden hier bezorgd en andere dingen die nodig menen te hebben, kunnen we bestellen.
Moet wel zeggen dat ik op deze manier veel minder geld uitgeef dan voorheen, toen ging ik nogal eens naar het dorp en kocht ik ook nog kleding en gingen we ergens wat eten/drinken.


Uiteindelijk moet je weer kleren kopen of heb je zoveel op voorraad? Bestellen kan ook natuurlijk, maar ik vind dat met kleding onhandig.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:14

Kleren heb ik een voorraadje en moet ik de volgende 10 jaar niet meer kopen :')
Ik moet wel zeggen dat ik er zuinig op ben en niet telkens het nieuwste van het nieuwste moet hebben :+

Morrie

Berichten: 22327
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:14

Ik ben gestopt met werken en heb kleding genoeg. Heb geen kantoorkleding meer nodig nu. En als er iets vervangen moet worden, doe ik dat online.

mvdende

Berichten: 5742
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 15:59

Morrie schreef:
Ik leid al jaren een teruggetrokken bestaan, sinds ik geen paarden meer heb, kom ik nergens meer. Het enige dat ik mis, is af en toe eens ergens lunchen, af en toe naar de (klein)kinderen van mijn echtgenoot gaan en op vakantie naar het buitenland gaan met de caravan, allemaal geen dagelijkse bezigheden en nu véél te riskant, we zitten beide in de risicogroep.


Oef! Je moet het maar willen/ kunnen.

Ik heb 2 jaar geleden juist een hond gekocht om wat meer buiten en onder de mensen te komen. Want ik kwam bijna helemaal nergens meer en ook niet buiten. Alleen naar de supermarkt als er écht niets eetbaars meer in huis was....

Nu met hond kom ik natuurlijk iedere dag een aantal keer buiten en spreek ik ook meer mensen.

Ik mis het "normale" leven eigenlijk best wel, het gewoon kunnen doen en laten wat je wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 16:08

Morrie schreef:
Ik leid al jaren een teruggetrokken bestaan, sinds ik geen paarden meer heb, kom ik nergens meer. Het enige dat ik mis, is af en toe eens ergens lunchen, af en toe naar de (klein)kinderen van mijn echtgenoot gaan en op vakantie naar het buitenland gaan met de caravan, allemaal geen dagelijkse bezigheden en nu véél te riskant, we zitten beide in de risicogroep.


Ja, het is natuurlijk ook een beetje hoe je in elkaar zit. Ik zou me echt eenzaam en opgesloten voelen. En het zouden hele lange dagen voor me worden tussen 4 muren. Maar bij jou past dit blijkbaar gewoon bij je teruggetrokken bestaan.