Restaurant alcohol

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gummybear123

Restaurant alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 01:15

Hey!!

Bij deze even een gekke vraag. Ik werk zelf in een restaurant, en kreeg een collega te maken met een jonge meid die een sterke mixdrank bestelde. Netjes naar haar IDkaart gevraagd wn bleek geen 18 te zijn.

Nu vroeg ik mij af, wordt er in restaurants vaak gevraagd naar een id kaart? Ik zelf heb dit nog nooit gedaan. Als er een biertje of wijntje besteld wordt, wordt er vaak gevraagd naar een ID Kaart?

Groetjes!

emilyslaluna

Re: Restaurant alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 01:18

Altijd. Niet dat het bij mij gevraagd wordt aangezien ik 22 ben, maar het is normaal om het net als bij een kroeg of supermarkt te controleren.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 05:50

emilyslaluna schreef:
Altijd. Niet dat het bij mij gevraagd wordt aangezien ik 22 ben, maar het is normaal om het net als bij een kroeg of supermarkt te controleren.

Ik ben 24 en in de supermarkt wordt het mij bijna altijd gevraagd dus ouder zijn maakt niet altijd uit. In een restaurant is het mij werkelijk nooit gevraagd, ook niet toen ik jonger was.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 05:58

Bij mij is het nog nooit gevraagd in een restaurant of café. In de winkel misschien hooguit 3/4x. En ik lijk echt niet ouder dan 25.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 06:24

Ik heb, toen ik nog in de horeca werkte, regelmatig om ID bewijzen gevraagd. Niet bij iedereen waarvan ik dacht dat ze onder de 25 waren, maar vooral als ik erg twijfelde. Zo heb ik een aantal keer geen alcohol geschonken, maar b.v. ook dat de gast in kwestie geen ID bij zich had.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 06:41

Goldwynn schreef:
Ik heb, toen ik nog in de horeca werkte, regelmatig om ID bewijzen gevraagd. Niet bij iedereen waarvan ik dacht dat ze onder de 25 waren, maar vooral als ik erg twijfelde. Zo heb ik een aantal keer geen alcohol geschonken, maar b.v. ook dat de gast in kwestie geen ID bij zich had.

Dit zou voor mij wel echt een reden zijn om nooit terug te keren. Heb echt niet altijd ID kaart bij me en als ik dan geen wijn zou krijgen bij een diner..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 06:50

Ik heb 12 jaar in diverse restaurants gewerkt, en zelfs als hoofd bediening, en ja, je hoort het te vragen bij twijfel. Het komt veel minder vaak voor dan in bars en kroegen, maar ik heb het geregeld gedaan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 06:57

Sky schreef:
Goldwynn schreef:

Dit zou voor mij wel echt een reden zijn om nooit terug te keren. Heb echt niet altijd ID kaart bij me en als ik dan geen wijn zou krijgen bij een diner..

Je ID bij je hebben is verplicht...
In een restaurant is het mij nog nooit gevraagd. In de supermarkt wel en word het nog steeds wel eens gevraagd aan mij ( ben 38 :') )

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 06:59

Vragen jullie ook wel eens een ID in een restaurant wanneer er ouders bij zitten?

Ik begrijp dat het officieel wel zou moeten. Maar in mijn hoofd is het altijd een soort ongeschreven regel geweest dat het in een restaurant niet gevraagd wordt (tenzij er overduidelijk jongeren komen om te zuipen).
Niet gek ook dat ik dat dacht, want er is werkelijk nog nooit naar mijn id gevraagd terwijl ik best wel klein en tenger ben. Zelf zat ik op die grens dat ik 16 was, een half jaar mocht drinken en toen veranderde de regel. Toen heb ik voor ik 18 was zeker wel eens een wijntje genuttigd als ik met familie uit eten ging of mijn eerste vriendje toen. Verder haalde ik nooit alcohol en dronk het ook zeker niet veel, maar met uit eten gaan was dat gewoon anders ofzo. :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 07:04

Sky schreef:
Goldwynn schreef:

Maar je weet toch dat dat de regel is en als je nog tot de leeftijd behoord dat ze het kunnen vragen neem je toch gewoon je ID mee :?
Dat jij niet meer komt is minder verlies dan die boete, die zijn niet mals. En ik ook in restaurants wordt gecontroleerd.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 07:09

Ik werkte een paar jaar geleden in een partycentrum, en daar hoefde ik het nooit te vragen.
Zeker niet wanneer de ouders erbij zaten. Daar was het gewoon geven.

Nou stond dit partycentrum er ook wel enigszins om bekend dat er aardig wordt doorgeschoven :)
(In het kader van, als je zag dat de bierglazen leeg begonnen te raken, ga je er vast naartoe met nieuwe glazen)

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 07:52

Er is mij wel eens naar gevraagd toen ik een radler wou bestellen. Was toen 22 en met m'n ouders uit eten. Vond het best wel sfeer verpestend!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 07:57

Amy223 schreef:
Er is mij wel eens naar gevraagd toen ik een radler wou bestellen. Was toen 22 en met m'n ouders uit eten. Vond het best wel sfeer verpestend!

Sfeer verpestend? Je weet als je alcohol besteld dat er naar je ID gevraagd kan worden. Zo moeilijk is dat niet. Moet je ook niet moeilijk over doen als het je gevraagd word.

Overigens is het mij nooit gevraagd, maar ik eet meestal in het dorp waar iedereen eingelijk wel weet hoe oud iedereen is.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 07:59

Ik werkte in de supermarkt, en heb zelfs geweigerd toen een vader met zoonlief wat kwam halen. Zoonlief had geen legitimatie bij, toen ik erom vroeg waarop vader zei; dan haal ik het wel. Tja, als ze buiten staan te controleren heb ik een probleem. (Ik bedoel dan dat zoonlief wat wilde halen waar vader bij was, niet andersom ;) )

Ik vraag me af of iedereen die hier sterke drank schenkt, wel een SVH diploma heeft..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:16

LoveUggs schreef:
Ik vraag me af of iedereen die hier sterke drank schenkt, wel een SVH diploma heeft..

Of een IVA, die moet je sowieso hebben als je alcohol, ook bier/wijn, schenkt.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:20

Sinds mijn 16e nauwelijks gevraagd in een restaurant. Toen ik 17 was ging die regel van 18+ in. In een winkel/ supermarkt werd het wel gevraagd, maar nu eigenlijk ook niet meer. Ben nu 23.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:25

Amy223 schreef:

Hoezo sfeer verpestend?

Toen ik in horeca werkte vroeg ik het altijd als ik twijfelde of iemand oud genoeg was, maar niet als ik schatte dat iemand onder de 25 was. Dus was er wel wat losser mee dan ze in de winkel ermee zijn :)

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:26

verootjoo schreef:
LoveUggs schreef:

Of een IVA, die moet je sowieso hebben als je alcohol, ook bier/wijn, schenkt.

Ik in elk geval niet, toen ik drie jaar geleden als 16/17 jarige in een partycentrum werkte :o

Murphylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:30

Ik werk al een aantal jaar in de horeca en ik vraag het bijna altijd bij jongeren. En er zitten er regelmatig bij die nog geen 18 zijn. Geen 18 of id bij dan krijgen ze het niet van mij.

Overigens ik ben 25 en ik heb altijd mij is bij en er word in de supermarkt of bij Primera (voor kraslot) altijd bij mij naar mijn id gevraagd, omdat ze meestal denken dat ik nog geen 18 ben :')

Heb trouwens geen svh of iva diploma ondanks dat ik achter de tap sta en sterke dranken schenk.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:33

prugelpiet schreef:
Amy223 schreef:

Sfeer verpestend? Je weet als je alcohol besteld dat er naar je ID gevraagd kan worden. Zo moeilijk is dat niet. Moet je ook niet moeilijk over doen als het je gevraagd word.

Overigens is het mij nooit gevraagd, maar ik eet meestal in het dorp waar iedereen eingelijk wel weet hoe oud iedereen is.

Het kan juist ook weer sfeer verhogend zijn :+
Jaren terug waren we met kerst uit eten en bestelde m'n broer (destijds 20, 16+ tijdperk) een biertje, over vroeg direct of hij wel oud genoeg was en begon beduusd te lachen toen die de leeftijd van m'n broer zag.
Toen ik(2jaar jonger) later een cocktail bestelde riep die heel vrolijk " als hij oud genoeg is zal jij dat dan ook wel zijn, dus ik ga het niet eens meer vragen :D. We hebben er flink om gelachen destijds :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 08:41

Amy223 schreef:

Hoezo? Die vraagt duurt 3 seconden, je ID tevoorschijn halen misschien 10 seconden - hoezo vind je dat sfeer verpestend? Die mensen doen alleen maar hun werk hoor :)

Als je met een kind naar een pretpark gaat, wordt die ook tegen een meter gezet om te controleren of hij/zij wel groot genoeg is voor een bepaalde attractie. Vind je dat ook sfeer verpestend?

Ik kreeg vorige week in de supermarkt nog de vraag of ik wel meerderjarig was omdat ik sigaretten wilde kopen. Eh ja ik ben 31 hoor :+ Ik kon er wel mee lachen. Krijg die vraag regelmatig. Bezie het als een compliment, je ziet er jonger uit dan je bent! Niks verpestend aan :D

Sky Maar je bent verplicht om je ID ten allen tijde bij te hebben.. Je kan het die mensen toch niet kwalijk nemen dat ze hun werk doen?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:08

Laatst toen ik op een terrasje zat werd de ID wel gevraagd van een meisje.
Ik vind het alleen maar goed dat dit word gevraagd.

Wel eens gehad dat een collegaatje wijn kocht. Ze had haar id niet bij zich en kreeg het van mij niet mee

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:10

En die “ongeschreven regel” is ook echt heel veel waard als ze wel een keer komen controleren en je dicht mag omdat je je niet aan de wet houdt van 18+ schenken en controleren dat er geen 18- alchohol geschonken krijgt.

Bij mij werd t ondanks mijn jonge gezicht zelden tot nooit gevraagd maar ik hield er altijd rekening mee. Altijd mijn ID bij de hand voor het geval dat. Sowieso heb ik deze altijd mee want ja...dat moet sowieso. Dus ik snap het excuus niet van: “ik heb m niet altijd mee”...

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:10

MeggiieTommy schreef:
emilyslaluna schreef:

Ik ben 24 en in de supermarkt wordt het mij bijna altijd gevraagd dus ouder zijn maakt niet altijd uit. In een restaurant is het mij werkelijk nooit gevraagd, ook niet toen ik jonger was.

Ik bedoel eerder dat ze het altijd horen te vragen. Net als in kroegen en supermarkten. Ik werkte in een service bioscoop en heb toch geregeld moeten vragen naar een ID.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 09:11

Toen ik in de supermarkt werkte vond ik het met ouders wel altijd lastig. Ik keek dan ook naar wat er op de band lag. Wel een keer gevraagd met ouder erbij, kreeg ik me een preek :') .

In restaurant nog nooit gevraagd eigenlijk nu ik er over nadenk....