Energieleverancier zonnepanelen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Energieleverancier zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 15:52

Hoi iedereen,

De afgelopen maanden is ons huurhuis gerenoveerd naar een NOM woning. Dit houd oa in dat we volledig geïsoleerd zijn en we zonnepanelen hebben gekregen.

Nu zijn we aan het kijken voor een nieuwe energie leverancier aangezien we nu geen gas meer hebben, maar ik zie echt door de bomen het bos niet meer!

Waar moeten we rekening mee houden? (Vaste kosten, variabelen kosten, terug leveren etc)
En welke leverancier hebben jullie goede of juist minder goede ervaringen mee.

Wij hebben 28 zonnepanelen en bestaan uit een gezin van 2 volwassenen, 1 peuter en 1 baby. We hebben geen idee wat we qua verbruik moeten invullen omdat we voorheen dus ook gas hadden.

Thanks voor jullie input. :)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 16:01

Ik zat bij energiedirect. Heb zoveel opwekt dat ik gratis kon wonen. Ideaal dus. Nu bij greenchoice omdat ik gewoon ieder jaar overstap. Heb nu gekeken welke organisatie het meest betaalt voor terugleveren. Tot nu toe iedere maand een negatief verbruik volgens de app.

Ik betaal trouwens gewoon 90 euro per maand omdat ik het dan niet mis en eens per jaar krijg ik dan alles terug plus de welkomstbonus.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 16:04

Wij zijn heel tevreden van Greenchoice, omdat die gewoon per teruggeleverde kwh zo'n beetje het meeste "terugbetalen".
Alles wat je niet meteen zelf kunt verbruiken wat energie betreft vind ik anders zonde geld.

Neem aan dat jullie een warmte pomp hebben, daar heb ik geen ervaring mee.

Wat ik wel merk dat de geplaatste airco's heel aangenaam zijn, ook om mee te verwarmen.
Eigenlijk aangeschaft om te koelen in de zomer, en dan gebruik je ook de meeste energie die je zelf opwekt meteen, altijd het verstandigste.
Dus ook wasmachine, vaatwasser e.d. aanzetten midden op de dag als de zon schijnt, desnoods op een timer.

Urona447

Re: Energieleverancier zonnepanelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 16:07

Hier ook Greenchoice omdat zij een hoge terugleververgoeding hebben. Hoef officieel maar 5 euro per maand te betalen maar wij betalen 40 per maand en krijgen bijna 1000 euro per jaar terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 16:18

Wat een goeie reacties al! Wij zaten ook te denken aan Green Choise dus ben blij met jullie verhalen :)

tandlozemum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 16:56

Sinds ik zonnepanelen heb, ben ik ook over gestapt op greenchoice. Inderdaad omdat zij op dit moment het meeste teruggeven.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:16

Wij hebben Nuon (inmiddels Vattenfall) en die salderen gewoon 1-op-1. Ik hoef dus ook niet op te letten of ik mijn wasmachine, droger, enz overdag of s'nachts aan zet.
Als het salderen in 2023 inderdaad afgebouwd gaat worden kijk ik wel of dit nog de goede keus is voor ons.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:19

Wij hadden hiervoor ook vattenfall en daar was ik ook erg tevreden over alleen hun terugleververgoeding is lager. Wij leveren meer terug dan wij gebruiken dus dan is een hogere terugleververgoeding aantrekkelijker. Plus het feit dat Nuon ons amper korting gaf omdat wij alleen stroom afnemen en Greenchoice wel een welkomskorting gaf.

Plus het feit dat Vattenfall de blijven loont korting stopzet als je geen gas meer af neemt gaf ons de doorslag.
Laatst bijgewerkt door Urona447 op 26-07-20 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:24

@Urona, per saldo verbruiken wij meer dan we terug leveren dus hoeven we geen rekening te houden met de terugleververgoeding. Maar ik begrijp in jouw situatie dat je dan een andere keuze maakt. Voor TS denk ik ook dat het eerste jaar bekijken wordt hoeveel je opwekt, terug levert en verbruikt. En dan na dat eerste jaar nog eens kijken welke energieleverancier het beste past.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:31

TS: heb je ook een overzicht gekregen op basis van welke uitgangspunten ze bepaalt hebben dat jouw huis aan de regels voor NOM voldoet?
Die getallen zijn dan voor het eerste jaar je uitgangspunt richting de energiemaatschappij.

Besef ook dat jouw E-rekening meer zal stijgen dan dat het wegvallen van gas je oplevert.

Heb je een warmtepomp? Vraag dan ook op hoe men berekend heeft dat dit type voldoet voor jouw huis.
Die berekeningen gaan uit van een bepaalt stookgedrag van de bewoners. Ga jij iets heel anders doen, gaat de boel wellicht overstuur.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:38

Voordeel van onder andere Greenchoice en Vattenfall is wel dat je 1 maandoverzicht krijgt , dus je kan redelijk snel bijsturen waar nodig is.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 18:20

Urona447 schreef:
Voordeel van onder andere Greenchoice en Vattenfall is wel dat je 1 maandoverzicht krijgt , dus je kan redelijk snel bijsturen waar nodig is.

Je kunt bij greenchoice zelfs per dag de standen laten opvragen. Ik heb het nu per week staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 19:58

ikke schreef:
TS: heb je ook een overzicht gekregen op basis van welke uitgangspunten ze bepaalt hebben dat jouw huis aan de regels voor NOM voldoet?
Die getallen zijn dan voor het eerste jaar je uitgangspunt richting de energiemaatschappij.

Besef ook dat jouw E-rekening meer zal stijgen dan dat het wegvallen van gas je oplevert.

Heb je een warmtepomp? Vraag dan ook op hoe men berekend heeft dat dit type voldoet voor jouw huis.
Die berekeningen gaan uit van een bepaalt stookgedrag van de bewoners. Ga jij iets heel anders doen, gaat de boel wellicht overstuur.

Goede vraag. We hebben van de renovatie een heel boekje met aanpassingen waardoor we nu NOM zijn! Geen idee eigenlijk of daar cijfers in staan. Dat ga ik eens nakijken.

We hebben inderdaad een warmtepomp. Werkelijk geen idee welk type of hoe of wat. Daar hebben we ook geen keus in gehad want de hele wijk is gerenoveerd en hebben allemaal hetzelfde gekregen.

Bedankt allemaal. We gaan voor Green Choise!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 21:55

Anoniem schreef:
Goede vraag. We hebben van de renovatie een heel boekje met aanpassingen waardoor we nu NOM zijn! Geen idee eigenlijk of daar cijfers in staan. Dat ga ik eens nakijken.

We hebben inderdaad een warmtepomp. Werkelijk geen idee welk type of hoe of wat. Daar hebben we ook geen keus in gehad want de hele wijk is gerenoveerd en hebben allemaal hetzelfde gekregen.

Bedankt allemaal. We gaan voor Green Choise!

Die berekeningen worden gedaan op basis van "aannames" dat wil zeggen: gemiddelden die representatief zijn voor het type woning, ligging en de gebruikte materialen tijdens de renovatie. Die uitgangspunten wil je graag weten omdat dat je referentiewaardes zijn. Blijf je daar onder, zit je goed maar ga je er overheen, stijgt gelijk je energie rekening.

Heb je water-water (dus met een bron) of water-lucht warmtepomp (met een losse unit buiten of in de schuur)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 07:49

Water lucht! We hebben een gigantische (lelijke) kast in de tuin staan :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 08:04

Anoniem schreef:
Water lucht! We hebben een gigantische (lelijke) kast in de tuin staan :=

Dat is inderdaad een nadeel maar het voordeel is dat je nu niet met het probleem zit dat je bron uitgeput raakt.

Let er daarnaast ook op dat met name die buitenunit goed onderhouden wordt! Hoe schoner de warmtewisselaar, hoe beter het systeem werkt.
Zeker als die klimaatverandering toch niet zo bestaat als men ons probeert aan te praten en we krijgen zo'n ouderwets wintertje zoals een jaar of 10 geleden, dan gaat jouw systeem daar een uitdaging aan hebben.
Je hebt daarin twee opties en afhankelijk van de keuze van de huiseigenaar ga je het dan of koud krijgen of je E-rekening gaat gierend door het plafond.
Je hebt systemen met elektrische hulpverwarming en systemen zonder hulpverwarming. Check dat.

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 08:14

Wij hebben Greenchoice en zijn daar zeer tevreden over. Ook omdat zij volgens de Consumentenbond een van de groenste energieleveranciers zijn.
Het dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse overzicht is ook heel fijn.

Marsu

Ik stap gewoon jaarlijks over via gaslicht.com Op de site maken ze een vergelijking op basis van jouw ingegeven informatie. Tot nu toe loont het elk jaar weer.
Je kunt ook op basis van jouw gezinssamenstelling en soort huis op die site je verbruik inschatten.
Laatst bijgewerkt door Marsu op 27-07-20 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Pfoe daar heb ik inderdaad geen idee van. De filters moeten we volgens mij eens in de 3 maanden gaan schoonmaken met de stofzuiger. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 08:43

Anoniem schreef:
Pfoe daar heb ik inderdaad geen idee van. De filters moeten we volgens mij eens in de 3 maanden gaan schoonmaken met de stofzuiger. :)

Ben daar dan met name in de winter scherp op. Die filters doen hun werk wel maar zoiets is nooit 100%. Je condensor zal dus over de tijd toch wat vervuilen. Dat wil je eigenlijk voor het koudeseizoen schoongemaakt hebben.