Wanneer financieel binnen, wanneer ben je rijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blussem

Wanneer financieel binnen, wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 19:17

Zelf kom ik uit een groot gezin met maar 1 verdiener. We hadden echt niet breed, belasting toeslagen waren heel belangrijk voor ons, en het hebben van een auto was totaal onbetaalbaar voor ons waardoor dat niet hadden.

Ondertussen ben ik 34 jaar (20 jaar veder).
Heb 6 jaar geleden heb ik een nieuwbouw gezinswoning gekocht voor 160k. Meer lenen kon ik niet van de bank. Ook heb ik twee prachtige paarden die mij destijds 2k per stuk hadden gekost.
En sinds kort heb ik voor vrij weinig een haast nieuwe dikke auto kunnen kopen van 5 jaar oud. En ik moet zeggen dat ik mij echt rijk voel. Ik heb echt alles wat mijn hartje begeerd en financiële zorgen ken ik niet. Sterker, mocht ik in de toekomst de helft minder gaan verdienen dan hoef ik niks in te leveren.
En als dat wel zo moeten zo wat, in de tijd dat we geen auto hadden was ik echt niet minder gelukkig. Steker nog, heb juist hele leuke ervaring aan overgehouden hoe we alles deden met de fiets en het openbaar vervoer.

En hoe kan dit?
Afbeelding
Leuk plaatje maar voor mij is dit een heel dik salaris. Sterker nog, pas sinds 2019 zit ik op het niveau van Jan modaal. Daarvoor heb ik er altijd onder gezeten.
Eigenlijk vraag ik mij zelfs af hoe kan dat Jan modaal zo hoog salaris heeft?
En als ik om mij heen kijk zie ik desondanks heel veel mensen om mij heen die zich helemaal niet rijk voelen. Sterker nog ze moeten aan alles geld verdienen en sommige zijn zelfs zoveel mee bezig dat dit zelfs ten kosten gaat van vriendschappen wat natuurlijk heel zonde is.

Hoe zien jullie dit?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-07-20 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Typfout in titel aangepast

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:25

Je stelt een heleboel vragen, maar je concrete vraag is me niet helemaal duidelijk. Het modaal inkomen is (79% van) het gemiddelde inkomen in Nederland in een arbeidsjaar. Er zijn mensen die veel minder en mensen die veel meer verdienen. Dat gebeurt nu eenmaal, als je niet in een communistisch land woont :P.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:27

Ik zou me rijk voelen als ik een baan vind waarbij ik 6 weken per jaar op vakantie mag of eventueel onbetaald verlof, en als ik daarmee genoeg over hou voor die verre reizen en om vier dagen te werken. Helaas is dat me nog niet gelukt. Daarnaast kan ik wel goed zuinig leven en dat hoeft niet anders of meer luxe, heb een kleine auto en hoef niet groter, ik hoef geen spullen. Ik zou alleen vooral meer vrijheid willen en daarmee dus genoeg verdienen voor twee reizen per jaar :')

Ps. Geen johanna modaal hier, maar wel een koophuis in de crisis kunnen kopen.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 23-07-20 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:28

Om modaal te verdienen moet je 40 uur werken voor 16E per uur.
(= 2800 bruto per maand.. ca 2200 Euro netto).

Er is een groot verschil tussen rijk voelen en zijn.
Iemand kan veel geld verdienen en zich niet rijk voelen.
Kan zijn doordat degene bv veel vaste lasten heeft waardoor er minder over is om van te leven.
Er zijn mensen die zich rijk voelen terwijl zij weinig te besteden hebben.

Modaal is het salaris wat het meest voorkomt in Nederland.. dus ook veel mensen die minder verdienen, maar dus ook die veel meer verdienen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:32

Brainless schreef:
Om modaal te verdienen moet je 40 uur werken voor 16E per uur.
(= 2800 bruto per maand.. ca 2200 Euro netto).

Er is een groot verschil tussen rijk voelen en zijn.
Iemand kan veel geld verdienen en zich niet rijk voelen.
Kan zijn doordat degene bv veel vaste lasten heeft waardoor er minder over is om van te leven.
Er zijn mensen die zich rijk voelen terwijl zij weinig te besteden hebben.

Modaal is het salaris wat het meest voorkomt in Nederland.. dus ook veel mensen die minder verdienen, maar dus ook die veel meer verdienen.

79% ervan begrijp ik. Meest voorkomend is het mediaan inkomen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:40

Ik kan niet echt antwoord geven op je vragen maar ik vind het wel leuk om te lezen dat je je rijk voelt. Dat is toch gewoon mooi! :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:41

Giolli schreef:
Ik kan niet echt antwoord geven op je vragen maar ik vind het wel leuk om te lezen dat je je rijk voelt. Dat is toch gewoon mooi! :)

En dat is dus ook wanneer je rijk bent... geld is mooi. Maar ben je diep ongelukkig heb je er niets aan.

Cliché weet het, maar toch :)

Cowgirl

Re: Wanneer finaceel binnen, wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:42

Als ik 2 miljoen op de bank heb...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:43

veerledec schreef:

Mediaan is het middelste inkomen (dus 50% van de werkende verdiend minder en 50% van de werkende verdiend meer).

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 19:44

Brainless,
Dat klopt helemaal. Als voorbeeld voel ik mij idd vele malen rijker in een nieuwbouw tussen woning met lage lasten dan wanneer ik in een oud vrijstaande woning woon waarbij elk dubbeltje moet omdraaien om dat te kunnen betalen.
Misschien is dit wel wel gene wat ik mis gaat bij hoop mensen.

moonsparkle,
Zou je niet om kunnen scholen tot leraar. Je schijnt daar erg makkelijk aan de bak te kunnen komen door de vele tekorten en betaalt tegenwoordig erg goed (beter zelfs dan wat ik betaald krijg).

Veerledec,
thanks. Dat kende ik nog niet mediaan.

Afbeelding
Bron;
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/12 ... l-constant

Btw, best wel groot verschil tussen man en vrouw.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:46

Brainless schreef:
veerledec schreef:

Mediaan is het middelste inkomen (dus 50% van de werkende verdiend minder en 50% van de werkende verdiend meer).

Sorry, ja, dat bedoelde ik maar heb ik duidelijk niet geschreven }:0 .

Blussem

Re: Wanneer finaceel binnen, wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 19:52

Beste bizar dat Mediaan inkomen. Als naar die grafriek kijk dan komt die best wel goed overheen met mijn salaris. Al zit ik zelf iets hoger op 36k. Kijk ik bij de mannen dan zie je dat hun salaris tot 50k gaan :oo Hoe dat dan? Ondanks dat ik minder heb trakteer ik wel regelmatige mijn vrienden en ook op leuke uitjes waarbij ik ook altijd zeg dat ik geen taxi chauffeer ben :o (of met andere woorden dat ik er niks voor wil hebben, ik vind juist leuk wanneer ik zulk rijkdom met hun kan delen).

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:53

Mijn inziens ben je echt rijk als je geen financiële zorgen hebt, daarbij een goede gezondheid en een fijne familie en vrienden.
En wanneer je financieel rijk bent... sja, in ieder geval als je geen financiële zorgen hebt, en daarbij kan kopen wat je wil ofzo? Lastig te zeggen. Je kan heel veel verdienen maar als je ook verschrikkelijk hoge lasten hebt kan je zomaar minder te besteden hebben dan iemand met een lager salaris met lage lasten.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:54

Dat zijn oudere mannen, dat zal met ne met indexaties te maken hebben. Dit gaat niet over mannen en vrouwen met dezelfde banen, mannen verdienen gemiddeld gewoon meer, met name omdat ze andere banen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 19:57

Als ik meer zou verdienen dan €1100 per maand waarvoor ik fysiek zwaar moet werken...

Vriend en ik werken beiden en verdienen nu een €3000 per maand. Wij komen niet toe hiermee voor onze vaste lasten te betalen (en dan hebben wij enkel een hypotheeklening)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-07-20 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:00

Docent :') nee niks voor mij, heb je wel lang en vaak vakantie maar dan wel wanneer er heel erg veel mensen reizen. Ik ga voor de rust

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:02

veerledec schreef:
Dat zijn oudere mannen, dat zal met ne met indexaties te maken hebben. Dit gaat niet over mannen en vrouwen met dezelfde banen, mannen verdienen gemiddeld gewoon meer, met name omdat ze andere banen hebben.

en als we gemiddeld spreken, vrouwen gemiddeld minder werkjaren/werkuren/werkervaring hebben dan mannen, dus een lagere functie/uurloon. gemiddeld genomen heh.

ik vind gemiddeld bijna 40k best veel moet ik zeggen. maar goed ik zit er niet ver van verwijderd en nog in het beginstadium.

rijk begint voor mij dat als je gelukkig bent zowel in werk als prive, en genoeg hebt om leuke dingen te doen en normaal rond te komen. dat je niet elk dubbeltje hoeft om te draaien, en dat betekent niet dat je morgen bij wijze van een vlucht kunt boeken naar hawaii voor 3 weken, maar dat je gewoon kan leven :j

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:04

Het komt op mij over als... kijk eens wat ik heb.

Weet je wanneer je rijk bent... als je gezond ben.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:08

Mando schreef:

Maar waarom? Wat ts in haar openingspost zet (huis, auto, 2 paarden) is toch best basic denk ik? Niet van: “ik heb een villa van 2 miljoen gekocht en mijn paard was ook een miljoen” ofzo?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:19

Mando schreef:

Hoezo dan? Een huis van 160k is toch niet super bijzonder en een auto ook niet? Hoewel 160K voor een huis vind ik eigenlijk wel bijzonder want waar vind je dat tegenwoordig :')

Fijn dat je je rijk voelt. Ik ben ook best snel tevreden. Wij hebben ook een leuk huis en een auto en 2 kindjes die niks te kort komen. En zolang we een dak en eten en kleding hebben, hebben we niks te klagen. We leven niet ruim, maar wel bovenmodaal blijkbaar.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:23

Ik zou mij al rijk voelen als ik uit een uitkering kan komen.
Genoeg inkomen kan kweken zodat ik iets op mijn spaarrekening kan zetten die op dit moment 0 bedraagt.
Iets kopen in de supermarkt zonder op elke cent hoeven letten.
Een broek kunnen kopen zonder dan de rest van de maand niks meer kunnen.
Niet bang hoeven zijn dat iets van mijn dieren iets oploopt en naar de dierenarts moeten gaan.
Gewoon een dagje uit kunnen gaan zonder op de portemonnee van vrienden of familie moeten meeliften.

Momenteel moet ik elke cent omdraaien
Ja ik ben gezond maar ben ik happy nee niet bepaald.
Geld is belangrijk voor mij ja.
Je kan het leven er wat makkelijker en zorgeloze mee maken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:25

moonsparkle schreef:
Docent :') nee niks voor mij, heb je wel lang en vaak vakantie maar dan wel wanneer er heel erg veel mensen reizen. Ik ga voor de rust

Ik ben docent, reis altijd in het hoogseizoen en heb altijd alle rust die je je kan wensen. Ligt er maar net aan hoe je vakantie wil vieren ;)

En als docent (ervaren dan wel) verdien je echt ver boven modaal. Dikke prima.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:27

moonsparkle schreef:

Dat lang en vaak vakantie, valt anders best tegen hoor...

Ts: wat heerlijk dat jij je rijk voelt in jouw situatie, ik zou zeggen geniet ervan!

Ik voel mij ook een rijk persoon. Ik en mijn familie verkeren in goede gezondheid. Mijn paard geniet van zijn welverdiende pensioen. Ik heb een leuke baan in het onderwijs. Al bijna 16 jaar samen met mijn eerste grote liefde. Ik ben een gelukkig (en dus rijk) mens.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:29

Ik voel me nu al rijk. Ik verdien minder dan het mondaal maar ik kan huisje boompje beestje betalen. Dus ik ben dik tevreden. Voor mij hoeft het niet nieuw en wat ikzelf kan ga ik natuurlijk niet uitbesteden. Scheelt een hoop cetjes.

Het feit dat ik een dak boven mijn hoofd kan betalen en iedere nacht langs mijn geliefde kan slapen is voor mij voldoende

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 20:32

Wat is precies je vraag? Wanneer je vindt dat je rijk bent? Dat hangt er vanaf wat voor rijk. Je bent rijk als je gezond bent. Je kan rijk zijn met je kinderen. Je kan rijk zijn met een eigen huisje en een eigen auto. Of met een paard. Echt rijk in geld is voor mij als je echt nergens op hoeft te letten en alles kan kopen wat je wilt. En dan denk ik aan een paar miljoentjes op de bank.