Contact blijven zoeken en hoe?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Contact blijven zoeken en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 14:22

Wie heeft raad.... Ik heb een zus van 25. Beetje apart geval. Heeft ws Ass/borderline. Is naïef, beïnvloedbaar, ziet soms concequenties van dingen niet. Kan erg wisselend reageren. Niet echt volwassen. Maar, hangt toch op 1 of andere manier weer erg aan familie.
Nu heeft ze sinds een paar jaar een vriend. Beetje hetzelfde type. ass/ADHD. Type dat niet wil werken, zit de hele dag te gamen, niet sociaal, kan niet met geld omgaan. Woont op zichzelf maar met begeleiding. Iemand die eens in de zoveel tijd langs komt voor financiën enz. Heeft m'n zusje in een boze bui al eens een flink blauw oog geslagen waarna m'n vader haar daar weg is gaan halen. Later nog een huisdier in een boze bui tegen een muur aan gegooid. Toch is ze weer bij hem terug.
Hij Heeft bij m'n ouders in huis al eens gezegd dat ze bepaalde oude computerspellen moesten verkopen omdat ze flink geld waard zouden zijn. Die spellen zijn nu verdwenen.
M'n zus woont nu bij hem. 45 min verderop. Als het goed is nog op datzelfde adres.
Weinig contact maar had een paar x per week nog wel app contact met m'n ouders of m'n andere zus.

Wat is er gebeurd:
M'n vader heeft een groot bedrag dat naar mijn rekening moest, per ongeluk naar haar rekening over gemaakt.
Vriendje heeft zusje gezegd dat ze het moet houden. Het staat immers op haar rekening. M'n vader heeft gevraagd het terug te storten. Zouden ze doen.
Niet gedaan en de rekening is intussen leeg en opgeheven.
M'n ouders proberen al weken contact te zoeken maar dat lukt niet. Ze zijn bij beide via telefoon/app geblokt, Facebook account van zusje is verdwenen. Ik en m'n zusje hebben nog een bericht gestuurd via app. Erin gezet dat we ons zorgen maken, we er niks mee te maken willen hebben en de vraag of ze contact op willen nemen met m'n ouders en anders met ons.
Iedereen is geblokkeerd. We hebben met anoniem nummer gebeld en dan krijgen we de voicemail. Wordt niet op gereageerd.
Ze wonen. In een flat, 10 hoog. M'n vader is daar inmiddels 12x langs geweest maar er wordt zowel beneden als boven niet op de bel gereageerd. Ze hebben boven flink op de deur geklopt en brief achter gelaten. Hij is een paar x in de winkel geweest waar m'n zusje eerder werkte. Daar is ze dan niet. En uiteraard geven ze geen persoonlijke informatie dus ook niet of ze daar überhaupt nog werkt of wat dan ook.
M'n zusje en m'n vader zijn er helemaal klaar mee. Ze komt er niet meer in en ze hoeft niet meer terug te komen.

En ik, ik vind het moeilijk. Wat moet je hiermee? Gewoon maar zo laten? Het klopt gewoon niet. Het is een rare maar ze zou zich nooit helemaal afsluiten van familie. Ik vertrouw het gewoon niet helemaal. Zeker niet omdat hij haar al eens een flinke tik gegeven heeft.+ Ze hebben gewoon geld gejat en dat moet terug.
Al zou ze iig laten weten dat alles ok is.
Maar ja, hoe moet haar bereiken als er een keer echt wat is? Familie in ziekenhuis of een overlijden? Kan je dan de politie sturen of zo?

En wat nu....
Toch contact proberen te zoeken? Maar hoe? Op deze manier lukt het niet.
M'n vader heeft contact gezocht met z'n (gescheiden) ouders en kort uitgelegd dat hij graag wil dat z'n dochter contact met hem opneemt en dat we het idee hebben dat zijn zoon het contact tegen houdt. Zijn vader heeft en wil geen contact meer met zoon. Zijn moeder heeft sinds kort weer een beetje contact met haar zoon maar wil er niks over weten/er niet bij hem over beginnen. Wil ook niet dat m'n ouders nog contact met hun opzoeken...
Zie wel z'n zus op Facebook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:29

Jeetje zeg , ik zou niet met jullie willen ruilen.
Wat een rot situatie.

Misschien heel hard maar wellicht aangifte doen ?
Dan zal de politie contact met ze zoeken en die willen het uiteraard onderling opgelost hebben ipv een officieel aanklacht.

Of misschien een beetje stalkerig maar als de situatie echt is zoals jullie denken toch een dag posten bij haar huis. Dat je haar kan aanschieten als je naar buiten ziet gaan of haar vriend kan aanspreken dat het een noodgeval is dat je je zus spreekt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-07-20 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:31

Wat wil jij?

Maak je je zorgen over of je zus wel ok is?... met het verhaal naar de politie stappen en eventueel als vermissing laten behandelen indien mogelijk.

Maak je je zorgen om het geld? Idem.. naar de politie aangifte doen als diefstal en naar de rechtbank indien mogelijk.

Wil je graag terug gewoon contact... eventueel proberen om die zus op fb te benaderen of toch terug naar de werkplek van je zus blijven gaan. Maar heb hier zeker geen hoop in, als ik dat zo hoor zou je niet bepaald vriendelijk ontvangen worden bij een toevallig succes.

(Ik persoonlijk zou het eerste doen)
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 23-07-20 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:33

Peanutbutter schreef:
Wat een rot situatie.

Dan zal de politie contact met ze zoeken en die willen het uiteraard onderling opgelost hebben ipv een officieel aanklacht.

Dan is er iid geval contact.

Aangifte waartegen? Diefstal? Ik denk niet dat dit als diefstal gezien wordt aangezien haar vader het zelf(/vrijwillig) naar haar heeft overgeboekt.

Lastig hoor TS! Ik ben bang dat je er helaas weinig tegen kan doen. Helaas heb ik dit ook eens meegemaakt met mijn buurmeisje (verhaal ga ik niet online zetten). Ouders hebben haar uiteindelijk losgelaten. Wisten niet waar ze was, had geen telefoonnummer meer etc.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:37

Autumnn schreef:
Peanutbutter schreef:
Wat een rot situatie.

Dan is er iid geval contact.

Aangifte waartegen? Diefstal? Ik denk niet dat dit als diefstal gezien wordt aangezien haar vader het zelf(/vrijwillig) naar haar heeft overgeboekt.

Lastig hoor TS! Ik ben bang dat je er helaas weinig tegen kan doen. Helaas heb ik dit ook eens meegemaakt met mijn buurmeisje (verhaal ga ik niet online zetten). Ouders hebben haar uiteindelijk losgelaten. Wisten niet waar ze was, had geen telefoonnummer meer etc.

Geld achterhouden dat niet voor jou bestemd was is wel degelijk iets waarvoor je juridische stappen kan ondernemen. De uiteindelijke uitspraak is altijd betwistbaar, maar met grote kans in het voordeel van de ouders. Maar het bedrag moet natuurlijk de moeite zijn (bvb 10k en niet 50 euro ofzo).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:46

Ja natuurlijk kan je aangifte van diefstal doen , er wordt toch een bedrag niet geretourneerd.
Familie of niet.

Zou een beetje gek zijn dat je binnen een familie geen aangifte zou kunnen doen bij dit soort ongelukjes.
Je maakt eerder een fout naar een familielid met overboeken dan naar een vreemde ( eigen ervaring :Y) )

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:49

Uiteindelijk is ze een volwassen vrouw, en ook al is ze een beetje speciaal, dat maakt niet dat ze goed en fout niet kan onderscheiden natuurlijk. Ik zou net als je ouders een stap terug doen. Je kunt haar niet dwingen tot contact en ze zal zelf op enig moment naar jullie toekomen en haar verantwoording moeten nemen. Dat geld krijg je nu niet terug, waarschijnlijk is het al uitgegeven ook. Laat dat even los (of inderdaad aangifte doen als dit mogelijk is). Ook hiervoor geldt, dat op enig moment ze dit terug moet betalen en dan maar in delen.
Hoe rot de situatie van je zus ook is, zij moet een keus maken voor een betere toekomst. Niet jullie. Soms leren mensen het alleen op de harde manier en moeten ze heel diep zitten, voor ze stappen maken voor een betere toekomst. Tis vreselijk als dat iemand is van wie je houdt en je graag een beter leven wenst voor zo iemand. Sterkte in elk geval :(:)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:50

Moeilijke situatie zeg.
Je zou eens contact op kunnen nemen met de wijkcoach of wijkagent. Vooral omdat jullie je zorgen maken over haar welzijn en veiligheid.

_Penotti

Re: Contact blijven zoeken en hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:55

Valt het wel onder diefstal dan?
Ze heeft het niet gestolen maar gekregen.
Misschien dat het valt onder onrechtmatig houden omdat de vader aangegeven heeft dat het niet voor haar is?
Maar of je daar wat aan kunt doen? Vraag eens bij de bank/ jurist?

Betreft contact, wil je dat eigenlijk wel? Of gaat het nu vooral om het bovenstaande verhaal?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:55

Ik zou hiermee zeker naar de politie gaan. En vertellen dat jullie je enorm zorgen maken over het welzijn van je zus. Zeker omdat je zus een diagnose heeft ( en daarbij mogelijk erg beïnvloedbaar is) is er misschien wel een interventie mogelijk. Ik zou dat zeker proberen.
Heeft je zus nog begeleiding nodig voor haar issues of is ze onder behandeling. Dan zou ik ook zeker even contact opnemen met haar behandelaar. Ik vind dit echt een zorgelijk verhaal.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:58

als jij het rekeningnummer niet checkt heb je weinig kans dat je het geld terug krijgt. Het is meer goed fatsoen om het terug te storten.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 14:59

Ik neig ook naar aangifte doen of via een wijkagent vragen naar de mogelijkheden of misschien met rechtsbijstand?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 15:00

Ja, dit zou ik zeker melden bij de politie en mogelijk ook een aangifte doen.
Ik weet niet of dit ook een melding waard is bij Veilig Thuis?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 15:01

Ymor schreef:
als jij het rekeningnummer niet checkt heb je weinig kans dat je het geld terug krijgt. Het is meer goed fatsoen om het terug te storten.

Haar ouders hebben zich gewoon vergist in de ene en de andere dochter's rekeningnummer. Dat kan toch gewoon.
Het is niet een totaal vreemd persoon. Bij een normale relatie krijg je dat natuurlijk gewoon terug.
Het feit dat ze dat niet doen en vervolgens iedereen blokken is - vind ik - gezien de achtergrond van die vriend die TS vertelt echt heel zorgelijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 15:01

Cayenne schreef:
Ja, dit zou ik zeker melden bij de politie en mogelijk ook een aangifte doen.
Ik weet niet of dit ook een melding waard is bij Veilig Thuis?

Veilig thuis is een goed idee

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 15:06

Autumnn schreef:

M'n ouders heeft de apps bewaard waarin zusje en vriend melden dat ze het terug zouden storten. Maar het is inderdaad lastig allemaal. Vooral omdat je niet weet of zusje dit allemaal vrijwillig doet of onder dwang....

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 15:09

_Penotti schreef:
Valt het wel onder diefstal dan?
Ze heeft het niet gestolen maar gekregen.
Misschien dat het valt onder onrechtmatig houden omdat de vader aangegeven heeft dat het niet voor haar is?
Maar of je daar wat aan kunt doen? Vraag eens bij de bank/ jurist?

Betreft contact, wil je dat eigenlijk wel? Of gaat het nu vooral om het bovenstaande verhaal?

M'n ouders hebben apjes waarin ze aangeven dat ze het geld terug zullen storten. Meerdere apps.

Contact: ik zou gewoon willen weten of alles ok is en dat ze niet gedwongen of mishandeld wordt.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 15:09

Je kan wel degelijk juridische stappen ondernemen, omdat het een onverschuldigde betaling is. Gezellig gaat het alleen niet worden en dat zou ik lastig vinden in dit geval en misschien ook laten afhangen van de hoogte van het bedrag.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 15:09

senna21 schreef:
Moeilijke situatie zeg.
Je zou eens contact op kunnen nemen met de wijkcoach of wijkagent. Vooral omdat jullie je zorgen maken over haar welzijn en veiligheid.

Goed idee. Nog niet aan gedacht....

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 15:11

Peanutbutter schreef:
Ja natuurlijk kan je aangifte van diefstal doen , er wordt toch een bedrag niet geretourneerd.
Familie of niet.

Zou een beetje gek zijn dat je binnen een familie geen aangifte zou kunnen doen bij dit soort ongelukjes.
Je maakt eerder een fout naar een familielid met overboeken dan naar een vreemde ( eigen ervaring :Y) )

Helaas wordt dat niet zo zwart/wit gezien als jij schetst. Daarnaast is de definitie van diefstal niet "iets niet retourneren"
Citaat:
Diefstal is een in het strafrecht als misdrijf aangemerkt delict dat bestaat uit het op onrechtmatige wijze eigenhandig in bezit nemen van andermans eigendom. Wie zich schuldig maakt aan diefstal wordt een dief genoemd, een vrouwelijke dief is een dievegge.
Iets verkeerd overmaken valt niet onder "op onrechtmatige wijze eigenhadig in bezit nemen van andermans eigendom." Het is namelijk vrijwillig overgemaakt.

Wellicht handig voor TS:

Bron: https://www.consumentenbond.nl/betaalre ... te%20maken.

En:

https://www.invorderingsbedrijf.nl/blog ... vergemaakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 15:12

Omdat je vermoeden hebt vaan "huiselijk geweld" en het om mensen gaat die een beperking hebben kun je de politie er bij betrekken. Maar je kunt ook naar desbetreffende begeleiding stappen? Wellicht weten zij meer of kunnen ze hun vragen contact te zoeken met jullie?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 15:12

Tieme schreef:
Autumnn schreef:

M'n ouders heeft de apps bewaard waarin zusje en vriend melden dat ze het terug zouden storten. Maar het is inderdaad lastig allemaal. Vooral omdat je niet weet of zusje dit allemaal vrijwillig doet of onder dwang....

Dan kan je haar in gebreke stellen. Maar ik zou het niet onder diefstal schalen. Succes en sterkte ermee!

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 15:17

Jeetje, wat een rotsituatie zeg. Kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt en dat je wil weten hoe het (ongeveer) met haar gaat.
Het is wel nog steeds je zus...

Ik ga mee met de reacties betreffende een (wijk)agent, of iets als veilig thuis..

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 15:18

Babootje schreef:
Ymor schreef:

Haar ouders hebben zich gewoon vergist in de ene en de andere dochter's rekeningnummer. Dat kan toch gewoon.
Het is niet een totaal vreemd persoon. Bij een normale relatie krijg je dat natuurlijk gewoon terug.
Het feit dat ze dat niet doen en vervolgens iedereen blokken is - vind ik - gezien de achtergrond van die vriend die TS vertelt echt heel zorgelijk.

Dat zeg ik verder niet he. Ik vind het ook zorgelijk. Het is alleen geen kwestie van even aangifte doen en je hebt het terug. Dan moet je gaan procederen. Tegen je eigen dochter lijkt mij dat best heftig.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-20 15:23

Marije_1997 schreef:
Omdat je vermoeden hebt vaan "huiselijk geweld" en het om mensen gaat die een beperking hebben kun je de politie er bij betrekken. Maar je kunt ook naar desbetreffende begeleiding stappen? Wellicht weten zij meer of kunnen ze hun vragen contact te zoeken met jullie?

Dat is het probleem, we weten niet van welke instantie die begeleiding geeft. Het is gewoon een sociale huurwoning waar hij dan via die instantie begeleiding krijgt.