Urinegeur verwijderen uit huis

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Urinegeur verwijderen uit huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 11:21

Hoi bokkers

Binnenkort ga ik helpen om een woning van iemand anders weer opgeruimd te krijgen.
Nu is het probleem dat daar een flinke urinelucht hangt van de honden.
Nu begrijp ik dat de bron wegnemen het beste is ( dus bv als er tegen een tafeltje is geplast, dat je deze beter weg kunt gooien), maar dat kunnen we daar niet met alles doen vanwege dat die persoon niet de financiële middelen heeft om zomaar alles nieuw of tweedehands aan te schaffen.

Ik heb zelf een stoomreiniger thuis, die kan ik eventueel meenemen voor de vloer.
Iemand zei je moet azijn gebruiken, weer een ander zegt dettol of HG.

Maar wat werkt nou het beste en meest efficient ?
Ik wil daar dus eigenlijk overal een sopje overheen kunnen halen, van badkamer tot wc, en van de slaapkamers tot woonkamer & balkon.

Alle tips zijn welkom.

Gr

Liesje89

Re: Urinegeur verwijderen uit huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:24

Het beste werkt alcohol, op een watje en alles afnemen waar tegen/op geplast is. Een sopje van dettol kan soms werken (goed in laten trekken) en UF2000 spray/HG tegen ongewenste geuren.

Maar meestal blijf je het toch een beetje ruiken helaas..

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:24

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:26

Soda erover, azijnmengeling op spuiten. Enkele uren laten en dan stofzuigen indien het gaat over stof zoals banken, tapijt etc. Indien het echt in hout is getrokken zoals tafels, laminaat etc is alles weg helaas de enige degelijke optie. Dat zit zo diep doorgedrongen, daar kun je op gooien wat je wilt, dat krijg je er niet uit.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:30

Ik heb goede ervaringen met zowel
Ecodor uf 2000 als odor -guard.
Die breken ze ezymen af ipv de lucht verdoezelen

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:32

Ik weet niet of er bij jullie in de buurt ook een weggeefhoek op facebook is maar bij ons staan daar vaak hele leuke dingen op voor niks. Misschien een oproepje plaatsen voor de ergste spullen? Verder zou ik schoonmaakazijn gebruiken voor de geur. Daarna alles afnemen met een sopje waar een druppeltje bleek inzit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:36

DeMolenhoek schreef:
Soda erover, azijnmengeling op spuiten. Enkele uren laten en dan stofzuigen indien het gaat over stof zoals banken, tapijt etc.

Wel goed opletten dat het echt droog is. Die soda neemt ook vocht op en dan kan het droog lijken, maar toch nog niet zijn.

Zo heb ik mijn stofzuiger gesloopt namelijk :') en helaas bleef de geur daarna alsnog wel aanwezig. Niet meer zo sterk, maar helemaal weg was het niet. Ik had het eerder anderhalve dag laten drogen, maar toch niet droog genoeg.

Ik had een hond die soms fases had dat e niet zindelijk was of te bang om buiten wat te doen. Eigenlijk heb ik weinig gevonden wat echt werkte, wel dingen die het minder maakte. Azijn werkte als het net gebeurd was goed, maar ingetrokken niet zo.

senna21
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:39

tirzasarah10 schreef:
Ik weet niet of er bij jullie in de buurt ook een weggeefhoek op facebook is maar bij ons staan daar vaak hele leuke dingen op voor niks. Misschien een oproepje plaatsen voor de ergste spullen? Verder zou ik schoonmaakazijn gebruiken voor de geur. Daarna alles afnemen met een sopje waar een druppeltje bleek inzit.

Ik ben ook bang dat dit de beste optie is, zeker voor textiel, hout, etc.
Wat voor vloer ligt er in het huis?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 11:43

De situatie is daar een beetje complex.
Twee jaar geleden hebben we daar ook al geruimd en de laminaat vloer verwijderd en er een vinylvloer voor terug gelegd.
Wij hebben toen heel duidelijk aangegeven dat ze de honden niet overal moet laten plassen, dit is nu al in vele mindere maten gelukkig, maar nog steeds zo dat er echt een grondige poetsbeurt nodig is.

Ook hebben wij toen vele spullen afgevoerd omdat het op zijn zachtst gezegd VOL stond, dit is natuurlijk niet in die mate weer terug gekomen, maar toch heeft het zich weer echt flink opgestapeld.
De spullen waarvan wij niet wisten mag dit wel of niet weg, hebben wij toen in een andere kamer gezet. De begeleiding van haar gaf toen aan dit samen met haar rustig uit te gaan zoeken...
Geloof het of niet, het staat er nog steeds... er is alleen maar meer troep bijgekomen in die kamer.

Als ik zeker wist dat hierna de honden niet meer zouden binnen plassen (ongelukje kan altijd ), dan zou ik inderdaad ook veel sneller kiezen om gewoon alles tweedehands aan te schaffen of weeggeefhoeken af struinen...

Bedankt voor de tips al !!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:48

kennelreinigers speciaal ontwikkeld om juist dat soort geurtjes te neutraliseren

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:50

DeMolenhoek schreef:
Soda erover, azijnmengeling op spuiten.

Soda is basisch, azijn is zuur. Wat gaat dit anders geven dan een hoop gebruis met als resultaat zout plus water?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:56

Soda trekt beter in en kun je na drogen goed uitzuigen. Azijn trekt de geur er ook uit en helpt bepaalde plekken verwijderen. Ook heel goed voor het toilet te poetsen. Papje maken en in het toilet wrijven.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:57

Ik zou eerst even controleren tot hoe ver het is ingetrokken. Wij hebben een huis gekocht waar veel katten binnen hebben geplast. En onder het laminaat, de ondervloer en het oude tapijt wat daar nog onder lag troffen we dit aan:

Dan kun je een hoop doen, maar dan heb je wel een probleem van een ander kaliber.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:58

Zo dan, zo zie je wat zuren doen! Heftig

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:01

DeMolenhoek schreef:
Soda trekt beter in en kun je na drogen goed uitzuigen. Azijn trekt de geur er ook uit en helpt bepaalde plekken verwijderen. Ook heel goed voor het toilet te poetsen. Papje maken en in het toilet wrijven.

Kan best, maar niet als je soda bespuit of mengt met azijn. Dan krijg je niets meer of minder dan een neutralisatiereactie. 1e klas middelbare school scheikunde.

Als jij je toilet schoonmaakt met een papje van soda en azijn, dan ben je met zout aan het schrobben.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 17-07-20 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:03

Mooi dat jullie haar helpen. Sommige mensen lukt het niet om zelf het huis op orde houden..
Succes gewenst.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:04

sunshine schreef:
Nu begrijp ik dat de bron wegnemen het beste is ( dus bv als er tegen een tafeltje is geplast, dat je deze beter weg kunt gooien), maar dat kunnen we daar niet met alles doen vanwege dat die persoon niet de financiële middelen heeft om zomaar alles nieuw of tweedehands aan te schaffen.

... zo te lezen klinkt dit verleidelijk : alle troep bij het grofvuil.

Maar doorgaans hebben mensen hout dat gebeitst/ ge-vernist/ geverfd in huis en is het niet nodig.

Ooit plaste mijn kat waar ik het niet wilde:
1) superschone bak (soms ook handig bij honden!)
2) 'cat remover' : die beesten ruiken wel 100x scherper dan wij: een oude dop oid met 1 druppel essentiële olie (citroen, lavendel, pepermunt - maakt eigenlijk niet uit, maar ik wilde wel iets fris) zodat de kat die hoek ging mijden.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:21

Wow, dit klinkt als het huis van mijn voormalige schoonmoeder %) (en die woont ook in de hoek waar TS woont).. Verzamelwoede is een heel moeilijk iets om te doorbreken helaas.

Toen een van mijn katten een ongelukje op de bank heeft gehad heb ik dat met van die urinespray, groene zeep en een stoomreiniger er uit gekregen. Maar als een heel huis onder de urine zit dan betwijfel ik of dat het helpt.

Kan deze mevrouw vanuit de hulpverlening of eventuele woningbouwvereniging geen professioneel schoonmaakbedrijf krijgen? Denk dat dat de beste kans is om de geur er echt uit te krijgen.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:44

Ik zweer bij ecodor voor dat soort dingen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:00

Ik heb onlangs een deurmat met urine gereinigd. Eerst met spul wat de enzymen afbreekt en daarna een papje met biotex gemaakt, laten opdrogen en opzuigen/borstelen. Dat laatste heeft er echt voor gezorgd dat de geur er uit ging!
Het is een op maat gemaakte mat en een nieuwe laten maken zou me rond de €150 kosten. Nu met het reinigen heeft het mij ong €25,- gekost :)

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 13:01

Dioxide schreef:
Wow, dit klinkt als het huis van mijn voormalige schoonmoeder %) (en die woont ook in de hoek waar TS woont).. Verzamelwoede is een heel moeilijk iets om te doorbreken helaas.

Toen een van mijn katten een ongelukje op de bank heeft gehad heb ik dat met van die urinespray, groene zeep en een stoomreiniger er uit gekregen. Maar als een heel huis onder de urine zit dan betwijfel ik of dat het helpt.

Kan deze mevrouw vanuit de hulpverlening of eventuele woningbouwvereniging geen professioneel schoonmaakbedrijf krijgen? Denk dat dat de beste kans is om de geur er echt uit te krijgen.

Erg he, en zeker moeilijk te doorbreken !!
Weet overigens vrijwel 100% zeker dat we het niet over dezelfde persoon hebben ;)

Ik kan eens informeren naar een prof. schoonmaakbedrijf.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:13

Ik denk dat de bron aangepakt moet worden. Dus de persoon die zn honden binnen overal laat zeiken.
Dat begrijp ik ten eerste al niet.

Er zal ongetwijfeld vanuit iedereen overal een reden voor zijn hoor, en iedereen vind zijn/haar reden gegrond.

Maar iemand die honden, niet voor de eerste keer, constant laat pissen in huis, is niet juist bezig.
En ik begrijp uit eerdere posts dat het normaal is dat de honden binnen plassen.....

Het is denk ik een complexe situatie die hier niet volledig beschreven staat. Wat ik begrijp.
Daardoor wel lastiger te oordelen/ mee te denken.

Want ik ben van mening als je de bron aanpakt, kan je daarna verder met de aanhangende problemen.

Zo kom je veel verder dan enkel steeds de pis verwijderen en de geuren.

Zeg het gerust als mijn conclussie verkeerd is. Nogmaals, het is me niet volledig duidelijk.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 13:18

Het is inderdaad een zeer complex probleem waar al diverse partijen bij betrokken zijn.
De persoon in kwestie waar het om gaat, ziet het probleem niet... waarschijnlijk door geestelijke en lichamelijke problematiek.

Voor ons is het ook onbegrijpelijk dat iemand zijn honden overal laten plassen.
Dit is zeer onhygiënisch!

Geloof me dat er echt aan alle kanten hulp bovenop zit, echter is het probleem dat zij zelf het niet ziet en amper hulp aanvaard ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:26

Eenmaal de geur is ingetrokken is het ook niet zo simpel om honden zoiets nog af te leren. Zeker als het reuen betreft is het echt intensief werken.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 13:30

Uf200 inderdaad. En goed stomen met azijn eerst. En zoveel mogelijk wat niet schoon gaat weg doen. Wat niet weg kan in ieder geval buiten zetten zodat t kan luchten.